Nekromanti [Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,074
Location
Linköping
Därför ser inte jag det riktigt som att man ber böner på det vis vi ser inom kristendomen, och gudarna har heller inte samma moraliska påverkan på livet.
Nu är jag inte fantastiskt påläst i frågan men en skillnad mellan antikens religioner och exempelvis kristendomen verkar vara att just moralen inte utgår från gudomarna utan att de är egentligen bara skitcoola individer ett par nivåer över heroer. Det verkar inte som om Zeus beteende på något vidare vis färgar av sig som någon form av rättesnöre i de mänskliga samhällena även om dt så klart kan finnas mindre grupper som plockar upp tråden. Tvärtom så kan man hos exempelvis Platon läsa helt inverterade resonemang. Om X är gott (enligt ett mänskligt resonemang i dåtidens sammanhang) borde guden då inte vara X och främja X och uppskatta X? Han utgår från mänsklig moral och ställer frågan om den goda guden inte borde vara så. Moralresonemanget kommer först och sedan funderingen om "goda gudom(-ar)" inte borde vara så och uppskatta sådant. Inte så att det måste vara så i kopparhavets hjältar men om man vill spinna på det antika för att man gillar det eller vill göra något som är lite annorlunda så ska nog inte allmän moral utgå från gudomarna.

Naturligvis är det helt upp till spelgruppen. Och naturligvis finns det undantag, inte minst vad gäller gudars förkämpar/utvalda odyl.
Med ovan konstaterat så fanns ju undantag även i vår världs antiken, exempelvis zoroastrismen hade en annorlunda dualistisk syn på världen än många andra så det finns väl alla möjligheter till ett världsbygge där inställningar varierar. Jahweismen som ju var mer av att ha en favoritgudom än monoteism uppstod ju tidigt och evolverade till att vara monoteistisk judendom och så vidare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Nu är jag inte fantastiskt påläst i frågan men en skillnad mellan antikens religioner och exempelvis kristendomen verkar vara att just moralen inte utgår från gudomarna utan att de är egentligen bara skitcoola individer ett par nivåer över heroer. Det verkar inte som om Zeus beteende på något vidare vis färgar av sig som någon form av rättesnöre i de mänskliga samhällena även om dt så klart kan finnas mindre grupper som plockar upp tråden.
Ja, så uppfattar jag det med.

Med ovan konstaterat så fanns ju undantag även i vår världs antiken, exempelvis zoroastrismen hade en annorlunda dualistisk syn på världen än många andra så det finns väl alla möjligheter till ett världsbygge där inställningar varierar. Jahweismen som ju var mer av att ha en favoritgudom än monoteism uppstod ju tidigt och evolverade till att vara monoteistisk judendom och så vidare.
Och detta finns ju för all del även runt Kopparhavet. Shamashdyrkarnas doktrin är betydligt mer oförlåtande mot andra och där ligger templets moral som ett tungt ok över befolkningen. Men jag upplever ändå att det är en skillnad mot kristen moral som baserar sig på monetism/frälsaren. Snarare är det "förarga icke gudarna!" där människan (och övriga varelser) snarare ingår i en hierarki inte alls olik den feodala ordning man återfinner här och var, och det patron-klient-förhållande som är förhärskande på många platser. Det kan man visserligen till viss del säga även om kristendomen. Men det är ju inte så konstigt. Tanken om detta är sannolikt betydligt äldre än Kristendomen och har färgat av sig på vår tids religioner. Så man behöver inte alls sätta upp några vattentäta skott. Det bästa är att låta sig inspireras av det man tycker är intressant. Det finns plats för många tankar och tempel i Athos!

Ett viktigt incitament i många IRL-religioner är livet efter döden. Runt Athos är de olika dödsrikena en realitet, och gränserna är inte alltid tydliga. Odöda kan vandra runt på Athos, och dödliga kan besöka ex dödsriket Irkalla. Jag gissar att även detta påverkar Athos invånare. Livet är inte en prövning varefter man belönas.

Men det här är intressant. Det går ju mer på djupet än vad våra texter och moduler gör, och vi kommer aldrig beskriva hur sånt här går till. Däremot har vi funderat och diskuterat mycket, så att våra återgivningar av tempel och dödsriddare alla följer samma logik.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,071
Här kommer kvällens pitch till en minikampanj som jag skulle kunna tänka mig att se (blev lite inspirerad när jag läste introt till nya äventyret ”Den svarta nyckeln” som jag dessutom använder i min pitch). Skulle vara perfekt för att ge Ordo Magica och Krilloan ännu mer kött på de dödas ben och göra det till Nekrop… förlåt, Metropolen som staden vekligen är!
Här är pitchen:

Rollpersonerna är alla förstaårsstudenter på Ordo Magica och anländer nyfikna till Krilloan och skolan. Men den sedan länge förmodade döda Ärke-Nekromagen Lord Mortius verkar ha satt planer i verket för att använda just rollpersonerna för att återvända från Irkalla?
Överlever rollpersonerna och deras familiaris sitt första skolår? Vilken skoldiciplin placeras de i? Klarar dom proven? Har alla på skolan gott uppsåt? Är det bara rektorn som vill dem väl eller är lärarna några att lita på?
Finner dom några andra överaskningar på vägen.

Skulle rollpersonerna klara sitt första läsår utan att flunka prov i Alkemi, Rituallära, Åkallan samt Skydd mot magiska misstag eller helt enkelt dö återvänder dom till en skola i svajning.
Det ryktas om att den ”Den svarta nyckeln” är på vift och något är löst innom Ordo Magicas väggar. Elever råkar illa ut. Vad är det som händer och är Rollpersonerna kapabla att lösa mysteriet. Kommer dom klara ännu ett läsår med livet i behåll?

En dömd massmördare med kopplingar till Ärkemagikern Lord Mortius har rymt från trollkarlsfängelset på ön Krematoria och verkar ha satt siktet på Ordo Magica och Rollpersonerna. Fängelsets väktardemoner skickas att vakta skolan, men räcker det? Och gör det verkligen eleverna säkrare? Vilka hemligheter komer avslöjas på vägen?

Ett nytt läsår börjar och det är dags den stora Elevkampen där de bästa eleverna i varje skola ställs mot varandra i en serie utmaningar.
Trots att Rollpersonerna inte är de som ska representera de olika skoldiciplinerna blir de uppropade av dommardemonen.
Hur kunde det hända och vad är det som är på gång?

Ärkemagikern Lord Mortius har återvänt. Åtminstone enligt Rollpersonerna.
Men Ordo Magicas högsta råd vägrar tro dom.
Det nya skolåret börjar med att en ny rektor tillsätts för att få kontroll på ryktesspridningen på skolan. Men är det verkligen det rätta beslutet för skolan och eleverna? Vilken fot står den nya rektorn verkligen på?
Och vad betyder dessa mardrömmar om Lord Mortius som Rollpersonerna gemensamt har?
Är det drömmar eller är deras sinnen på något sätt länkade till Lord Mortius?
Vad kan det leda till?

Den gamla rektorn återinstalleras till det nya läsåret och med hjälp av Rollpersonerna och med hjälp av skolans Chronomager kan de återvända i tiden för att avslöja hur Lord Mortius kan besegras. Men kostnaden är hög!
Kan dom alla återvända i tid till studenten?

Rollpersonerna har slutat skolan, men Ärkemagikern Lord Mortius har med sitt anhang av Nekromager kopplat greppet om Ordo Magica och Krilloan.
Det är upp till Rollpersonerna att rädda skolan och staden, kanske till och med världen. Men för att göra detta möts de av alla möjliga problem. Kan de hålla ihop och upptäcka sitt sanna öde eller….?

Ps. Lägg gärna till era egna tankar o idéer.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Här kommer kvällens pitch till en minikampanj som jag skulle kunna tänka mig att se (blev lite inspirerad när jag läste introt till nya äventyret ”Den svarta nyckeln” som jag dessutom använder i min pitch). Skulle vara perfekt för att ge Ordo Magica och Krilloan ännu mer kött på de dödas ben och göra det till Nekrop… förlåt, Metropolen som staden vekligen är!
Här är pitchen:

Rollpersonerna är alla förstaårsstudenter på Ordo Magica och anländer nyfikna till Krilloan och skolan. Men den sedan länge förmodade döda Ärke-Nekromagen Lord Mortius verkar ha satt planer i verket för att använda just rollpersonerna för att återvända från Irkalla?
Överlever rollpersonerna och deras familiaris sitt första skolår? Vilken skoldiciplin placeras de i? Klarar dom proven? Har alla på skolan gott uppsåt? Är det bara rektorn som vill dem väl eller är lärarna några att lita på?
Finner dom några andra överaskningar på vägen.

Skulle rollpersonerna klara sitt första läsår utan att flunka prov i Alkemi, Rituallära, Åkallan samt Skydd mot magiska misstag eller helt enkelt dö återvänder dom till en skola i svajning.
Det ryktas om att den ”Den svarta nyckeln” är på vift och något är löst innom Ordo Magicas väggar. Elever råkar illa ut. Vad är det som händer och är Rollpersonerna kapabla att lösa mysteriet. Kommer dom klara ännu ett läsår med livet i behåll?

En dömd massmördare med kopplingar till Ärkemagikern Lord Mortius har rymt från trollkarlsfängelset på ön Krematoria och verkar ha satt siktet på Ordo Magica och Rollpersonerna. Fängelsets väktardemoner skickas att vakta skolan, men räcker det? Och gör det verkligen eleverna säkrare? Vilka hemligheter komer avslöjas på vägen?

Ett nytt läsår börjar och det är dags den stora Elevkampen där de bästa eleverna i varje skola ställs mot varandra i en serie utmaningar.
Trots att Rollpersonerna inte är de som ska representera de olika skoldiciplinerna blir de uppropade av dommardemonen.
Hur kunde det hända och vad är det som är på gång?

Ärkemagikern Lord Mortius har återvänt. Åtminstone enligt Rollpersonerna.
Men Ordo Magicas högsta råd vägrar tro dom.
Det nya skolåret börjar med att en ny rektor tillsätts för att få kontroll på ryktesspridningen på skolan. Men är det verkligen det rätta beslutet för skolan och eleverna? Vilken fot står den nya rektorn verkligen på?
Och vad betyder dessa mardrömmar om Lord Mortius som Rollpersonerna gemensamt har?
Är det drömmar eller är deras sinnen på något sätt länkade till Lord Mortius?
Vad kan det leda till?

Den gamla rektorn återinstalleras till det nya läsåret och med hjälp av Rollpersonerna och med hjälp av skolans Chronomager kan de återvända i tiden för att avslöja hur Lord Mortius kan besegras. Men kostnaden är hög!
Kan dom alla återvända i tid till studenten?

Rollpersonerna har slutat skolan, men Ärkemagikern Lord Mortius har med sitt anhang av Nekromager kopplat greppet om Ordo Magica och Krilloan.
Det är upp till Rollpersonerna att rädda skolan och staden, kanske till och med världen. Men för att göra detta möts de av alla möjliga problem. Kan de hålla ihop och upptäcka sitt sanna öde eller….?

Ps. Lägg gärna till era egna tankar o idéer.
Harry Potter i Kopparhavet låter som en utmärkt idé! Inte för att skjuta ner din pitch men vi tänker oss inte Ordo Magica som en Trollkarlsskola, utan mer som ett skrå. Om man vill kan man jämföra med ex antikens filosofer. För all del kunde de samla en skara studenter runt sig, men det handlade inte om undervisning som på ett universitet.

Däremot finns det garanterat universitet med mer magisk inriktning, inte minst i HOXOH.

Och som vanligt är det helt upp till spelgruppen. Vill man ha en trollkarlsskola i Krilloan så finns det en sådan.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Nu är jag inte fantastiskt påläst i frågan men en skillnad mellan antikens religioner och exempelvis kristendomen verkar vara att just moralen inte utgår från gudomarna utan att de är egentligen bara skitcoola individer ett par nivåer över heroer. Det verkar inte som om Zeus beteende på något vidare vis färgar av sig som någon form av rättesnöre i de mänskliga samhällena även om dt så klart kan finnas mindre grupper som plockar upp tråden. Tvärtom så kan man hos exempelvis Platon läsa helt inverterade resonemang. Om X är gott (enligt ett mänskligt resonemang i dåtidens sammanhang) borde guden då inte vara X och främja X och uppskatta X? Han utgår från mänsklig moral och ställer frågan om den goda guden inte borde vara så. Moralresonemanget kommer först och sedan funderingen om "goda gudom(-ar)" inte borde vara så och uppskatta sådant. Inte så att det måste vara så i kopparhavets hjältar men om man vill spinna på det antika för att man gillar det eller vill göra något som är lite annorlunda så ska nog inte allmän moral utgå från gudomarna.
I den fornnordiska tron är det ju också tydligt att det är andra människor som fäller "domen över död man" och inte gudarna. Och fr a, det görs ingen åtskillnad på vad som är moraliskt rätt och vad som ger heder och status, medan man enligt kristet (och abrahamitiskt öht) tänkande kan vara rättfärdig inför Gud även om man är föraktad av alla människor.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
medan man enligt kristet (och abrahamitiskt öht) tänkande kan vara rättfärdig inför Gud även om man är föraktad av alla människor.
Det här anses ofta vara skillnaden mellan en hederskultur (där det som spelar roll är vad folk tycker och tror om en) och en värdighetskultur (där ens interna tillstånd är avgörande och man i många lägen inte behöver bry sig om t.ex. förolämpningar - om någon säger sig knulla din mamma kan du rycka på axlarna bland annat för att det är uppenbart osant, och om du brusar upp över det är det du som förlorar sociala poäng).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,071
Harry Potter i Kopparhavet låter som en utmärkt idé! Inte för att skjuta ner din pitch men vi tänker oss inte Ordo Magica som en Trollkarlsskola, utan mer som ett skrå. Om man vill kan man jämföra med ex antikens filosofer. För all del kunde de samla en skara studenter runt sig, men det handlade inte om undervisning som på ett universitet.

Däremot finns det garanterat universitet med mer magisk inriktning, inte minst i HOXOH.

Och som vanligt är det helt upp till spelgruppen. Vill man ha en trollkarlsskola i Krilloan så finns det en sådan.
Ligger inte ”Carlos Javiers skola för aspirerande magiker” i Krilloan? I en ganska ståtlig byggnad med tillhörande marker strax utanför staden i det området som kallas Svinvårtan?
Många prominenta medlemmar av Ordo Magica har en gång i tiden lärt sig kasta sina första besvärjelser där om jag inte misstar mig?
 
Top