Troberg
Sinister eater
Re: Verbal akrobatik
Just nu tycker jag att det är intressantare med frågan om hur pass bra de specifika systemen egentligen är.
Titta på Staden. Inget ont om den, men se hur kreativiteten flödade kring världen, medan det var svårare att hitta på ett system (har det tagits fram ett system än?).
Detsamma ser man i många kommersiella produkter, i ännu högre grad. Man gör en bra värld, sedan slappar man på ett system som stinker hafsverk lång väg. Kan man inte göra sig besväret att göra ett ordentligt system är det ärligare mot konsumenterna att ansluta till ett generellt.
Jag har inte brytt mig om att följa utvecklingen så mycket, mest därför att vad jag sett av nyare system har bara gett mig en känsla av "annorlunda för sakens egen skull".Det är rätt lätt att med hagelbrakare skjuta höns instängda i en bur, eller hur? Om du hade tagit upp Babylon Project, Ars Magica, Star Wars eller Castle Falkenstein, eller över huvud taget vilket spelsystem som helst som 1) inte är skrivet i första halvan av åttitalet samt 2) skrivet av icke-stårytellare som faktiskt bryr sig om reglerna, så skulle jag kunna ta din tes på mer allvar.
Nej, därför att reglerna utstrålar en känsla som inte passar för Highlanders mycket ljusare stil."Jag kanske vill spela Highlander på 20-talet med Cthulhu-systemet"
Tja, varsågod. Det enda du behöver lägga till är en dekapiteringsregel.
Varför inte? Det måste finnas många planeter där Imperiet har betydligt mer kontroll än på Tatooine. Även där kommer det att finnas folk som vill slåss, men de kan knappast göra det i X-vingar. Jag ser inget problem i det.Det där är inte en Star Wars. Möjligen är det en Hjältarna från Telemarken i rymden, men en Star Wars är det inte.
Kan vi inte lämna den biten av frågan, den börjar bli tjatig.Å andra sidan vet jag en hel del bra spelvärldar som blir lidande för att generella system är generella. Castle Falkenstein och Star Wars, till exempel.
Rätt system till rätt spelvärld, är min devis. Poängen är att generella system alldeles för ofta är fel system. Utöver det gäller förstås Sturgeons lag.
Just nu tycker jag att det är intressantare med frågan om hur pass bra de specifika systemen egentligen är.
Titta på Staden. Inget ont om den, men se hur kreativiteten flödade kring världen, medan det var svårare att hitta på ett system (har det tagits fram ett system än?).
Detsamma ser man i många kommersiella produkter, i ännu högre grad. Man gör en bra värld, sedan slappar man på ett system som stinker hafsverk lång väg. Kan man inte göra sig besväret att göra ett ordentligt system är det ärligare mot konsumenterna att ansluta till ett generellt.