Nekromanti Kopplingen mellan regler och värld

Rising

Vila i frid
En nykter version:

En nykter (eller i vart fall bakfull och väldigt, väldigt, väldigt ångerfull) version av vad jag just skrev kommer här:

"Jo, helt klart. Men även här kan decimaler/bråk hjälpa - så vet man att 4.2 är bättre än 4.1."

Om inte både spelare och spelledare är överrens om vad den skillnaden betyder så fungerar den inte.

"Jag älskar konsekvens."

Jo, det är bra, men ibland menar jag att man kan nå fördelar av att göra avkall på konsekvensen.

/Rising
högröd i ansiktet av ånger. Förlåt, söta snälla rara 2097. Jag älskar dig egentligen, men jag är en vek, vek människa som skriver dumma, dumma saker och jag har försökt ändra mitt gamla meddelande hundra gånger nu.

*springer iväg och gråter*

Bjorn

Hero
Ehh, Palladium?

Bland de jag kommit i kontakt med så är de flesta faktiskt rätt så usla system som man har en känsla av att de skapades som en eftertanke när världen var klar. "Visst ja, vi kanske ska ha ett system också!".

De system jag kommit i kontakt med i den kategorin är tex Palladium, In Nomine, Nephilim, D&D, Vampire, Judge Dredd, Chill/Chock, Rolemaster med flera.
Altså både Chill/Chock och Palladium är väl närmast att betrakta som Universal eller åtminstonde Multipurpose system. Palladium använder ju i princip samma system till alla sina spel (Palladium Fantasy, Rifts, TMNT, Robotech etc etc) och samma sak gäller ju för Pacesetter med Chill, timemaster och star ace.

För övrigt tycker jag att i båda fallen har man lyckats riktigt bra med sina regelsystem även om det finns enstaka buggar. (T.ex. är rymdstrid i Star Ace totalt utflippat.)

Sedan undrar jag ju vad du röker på för något när du på allvar verkar tro att någon kan ha lyckats hitta på ett regelsystem som rulemaster som en eftertanke...

/Bjorn

Troberg

Sinister eater
Re: Ehh, Palladium?

Altså både Chill/Chock och Palladium är väl närmast att betrakta som Universal eller åtminstonde Multipurpose system. Palladium använder ju i princip samma system till alla sina spel (Palladium Fantasy, Rifts, TMNT, Robotech etc etc) och samma sak gäller ju för Pacesetter med Chill, timemaster och star ace.
Iofs, men de har alla vuxit ur ett spel till något som används bredare, de är inte gjorda för att vara generella från början, och det märks.

Jag är förresten stolt ägare av Timemaster. Kan inte finnas många sådana kvar?

För övrigt tycker jag att i båda fallen har man lyckats riktigt bra med sina regelsystem även om det finns enstaka buggar.
Enstaka buggar? Säker på att du inte läst fel bok?

Sedan undrar jag ju vad du röker på för något när du på allvar verkar tro att någon kan ha lyckats hitta på ett regelsystem som rulemaster som en eftertanke...
OK, dumt exempel.