Det har poängterats förut men det bör kanske poängteras igen. Småpraten är svår att moderera. Forumets regler gäller dock i samtliga av forumets skrymslen och vrår. Trots det är taket högre i Småpraten, just för att det är en direktchatt där folk mest bara vardagstuggar och lajar. Intentionerna där är helt andra än i en diskussion i en tråd.
Därav är det jättesvårt för oss moderatorer och redaktörer och sköta det på ett bra sätt. Det är en ständig balansgång. "Var det skämtet okej? Var den piken inte okej? Vart verkar de här användarna ha varandra?"
Det finns med andra ord ingenting givet och varje enskild moderator får lov att göra sin bedömning utifrån aktuell situation. Utgångsläget är och kommer alltid förbli de gemensamma reglerna för forumet, men situationen avgör och därmed är varje tillfälle relativt individuellt. Småpraten är som sagt en direktchatt, saker sker hela tiden och förändras snabbt – situationen är därför mer flyktig och som sagt svårare.
Sedan är det så här att det inte behöver handla om det här med grupper och hur man skämtar om dem. Reglerna är tydliga på den punkten men de är också tydliga på andra punkter som dock inte respekteras lika väl i Småpraten, och det är det här med takt och ton.
Klart att vi alla gör misstag, klart att vi skämtar för hårt ibland och det är klart att saker och ting kan bli fel – men fortfarande så finns reglerna där, liksom medforumiterna. Därför även det här med takt, ton och approach. Därav handlar det här även om hur man säger saker. Att skriva inavlat, snedskitet, syfilitiskt sprutluder är inte så vackert utan tvärtom, kan det av många uppfattas som oerhört opassande, rent av stötande.
Faktiskt så kommer det då och då in PM där folk just önskar anmäla oegentligheter i Småpraten, bland annat då folk tar till mindre rumsrena formuleringar som även om de är skämt berör på negativa sätt. Jag har själv modererat ett par-tre sådana under de senaste månaderna, och jag har själv varit med och trampat i klaveret genom att missta mig på skämt och allvar. Mitt val i modereringarna jag utförde var förövrigt att varna, vilket räckte till då, men som sagt: Det finns med andra ord ingenting givet och varje enskild moderator får lov att göra sin bedömning utifrån aktuell situation.
Ni får självklart kritisera, det är väl alltid bra med kritik och iakttagelse. Samtidigt tycker jag att man måste försöka förstå hur svårt det kan vara att moderera; att det inte är så lätt alla gånger, inte minst i Småpraten. Småpraten är liksom ett särfall i forumskommunikationen, för den fungerar inte som trådar och inlägg – samtidigt är den en del av forumskommunikationen och kan därför inte helt ignoreras utan måste också skötas.
... Ett annat sätt att se det på, helt enkelt. Tack för ordet.