Nekromanti Korpen avstängd

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
På grund av följande uttalande i Småpraten stängs Korpen av i en vecka:
[x] Korpen: Men endå, kalla någon för sosse?
[x] Vimes: Äh, det är väl ett sånt där urvattnat begrepp som inte betyder något längre.
[x] Korpen: Det är ju värre en "inavlat, snedskitet, syfilitiskt sprutluder" :gremwink:
Det är inte en OK samtalston att uttrycka sig på det viset någonstans på forumet, inte heller i Småpraten.

Regel 2: Respektera andra användare. Gå inte till personangrepp, vare sig i forumen eller via privata meddelanden. Att angripa idéer eller argument är okej, men angrip inte personer eller grupper. Rasistiska, sexistiska, homofoba eller andra tillmälen är förbjudet.

Eksem

Champion
Det där är ju rena skämtet. Skäms för fan. Sämsta modereringen någonsin.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eksem said:
Jag håller inte med.

Det är dags att visa att småpraten inte är någon fredad zon där man kommer undan med sånt som inte tolereras på forumet i övrigt. Även om det var förment humor.

(En del verkar tycka att en varning hade räckte, men en veckoavstängning är en varning nuförtiden.

Förr i världen var det tillsägelse → varning → permanent avstängning (vilket var en väl drastisk åtgärdsstegring); nu är det tillsägelse → veckoavstängning → kvartalsavstängning → permanent avstängning.

Alltså: veckoavstängning = varning.)

Telash

Swordsman
Ojoj, bäst man är försiktig med hur man skämtar i fortsättningen då.

Lukas

Mannen i Gult
Eksem said:
Håller inte med.

även om det var ett skämt så är det en grov förolämpning mot en politisk grupp

Eksem

Champion
Fattar det. Jag väljer att inte längre acceptera spelreglerna på forumet och sticker tills vidare.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag begriper inte din reaktion, eller för den del det kontroversiella med modereringen. Jag ser det inte som en inskränkning av min demokratiska rättighet att uttycka mig, om jag inte lite skämtsamt får kalla sossar för sprutluder (typ) på ett öppet forum. Är det verkligen inte ett sätt att skriva/chatta som vi rätt lätt kan avhålla oss ifrån, för allas trevnad?

Radioaktiv

Hero
nu är det tillsägelse → veckoavstängning → kvartalsavstängning → permanent avstängning.
Jag gillar det där med kvartalsavstängning. Och jag skall nog hålla mig borta från genustrådar annars råkar jag i snitt ut för det.

Sedan så är det trist att det blivit sådant klimat på forumet att det inte längre räcker med en "vanlig" varning, men jag kan inte annat än att hålla med moderatorerna.

Dante

Staff member
Radioaktiv said:
Sedan så är det trist att det blivit sådant klimat på forumet att det inte längre räcker med en "vanlig" varning […]
Äh, det var bara så att varningar hade ytterst liten effekt. Om folk var uppretade på varandra spelade en varning uppenbarligen ingen som helst roll.

En veckoavstängning är omedelbart kännbar och har som positiv bieffekt att den som blir avstäng får sju dagar på sig att »kyla ner sig«.

Eksem

Champion
Mitt sista ord om det här:

Jag hatar den här utvecklingen där helt vanlig skämtsam hyperbole inte är möjlig, ens när den helt uppenbart inte är seriöst menad någonstans. Läser man det här som ett faktiskt angrepp på socialdemokrater är man helt seriöst dum i huvudet och borde ha hjälpreda när man läser texter.

G

Guest

Guest
Lu-kaazh said:
Eksem said:
Håller inte med.

även om det var ett skämt så är det en grov förolämpning mot en politisk grupp
'

Eh, wtf? Tål man inte att bli skämtad om har man ju verkligen inga framtidsutsikter i poltik...

G

Guest

Guest
Eksem said:

Jag hatar den här utvecklingen där helt vanlig skämtsam hyperbole inte är möjlig, ens när den helt uppenbart inte är seriöst menad någonstans. Läser man det här som ett faktiskt angrepp på socialdemokrater är man helt seriöst dum i huvudet och borde ha hjälpreda när man läser texter.
Så. Jävla. Rätt. Sagt.

Troberg

Sinister eater
Eksem said:

Fast, hade det varit ett skämt så skulle han kunnat sätta en smiley där, och då skulle det inte behövt gå så här långt. Ibland måste man vara tydlig med att man skämtar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Troberg said:
Eksem said:

Fast, hade det varit ett skämt så skulle han kunnat sätta en smiley där, och då skulle det inte behövt gå så här långt. Ibland måste man vara tydlig med att man skämtar.
Det finns något sådant som att gömma sig bakom skämtsamhet.

solvebring

Superhero
Det har poängterats förut men det bör kanske poängteras igen. Småpraten är svår att moderera. Forumets regler gäller dock i samtliga av forumets skrymslen och vrår. Trots det är taket högre i Småpraten, just för att det är en direktchatt där folk mest bara vardagstuggar och lajar. Intentionerna där är helt andra än i en diskussion i en tråd.

Därav är det jättesvårt för oss moderatorer och redaktörer och sköta det på ett bra sätt. Det är en ständig balansgång. "Var det skämtet okej? Var den piken inte okej? Vart verkar de här användarna ha varandra?"
Det finns med andra ord ingenting givet och varje enskild moderator får lov att göra sin bedömning utifrån aktuell situation. Utgångsläget är och kommer alltid förbli de gemensamma reglerna för forumet, men situationen avgör och därmed är varje tillfälle relativt individuellt. Småpraten är som sagt en direktchatt, saker sker hela tiden och förändras snabbt – situationen är därför mer flyktig och som sagt svårare.

Sedan är det så här att det inte behöver handla om det här med grupper och hur man skämtar om dem. Reglerna är tydliga på den punkten men de är också tydliga på andra punkter som dock inte respekteras lika väl i Småpraten, och det är det här med takt och ton.

Klart att vi alla gör misstag, klart att vi skämtar för hårt ibland och det är klart att saker och ting kan bli fel – men fortfarande så finns reglerna där, liksom medforumiterna. Därför även det här med takt, ton och approach. Därav handlar det här även om hur man säger saker. Att skriva inavlat, snedskitet, syfilitiskt sprutluder är inte så vackert utan tvärtom, kan det av många uppfattas som oerhört opassande, rent av stötande.

Faktiskt så kommer det då och då in PM där folk just önskar anmäla oegentligheter i Småpraten, bland annat då folk tar till mindre rumsrena formuleringar som även om de är skämt berör på negativa sätt. Jag har själv modererat ett par-tre sådana under de senaste månaderna, och jag har själv varit med och trampat i klaveret genom att missta mig på skämt och allvar. Mitt val i modereringarna jag utförde var förövrigt att varna, vilket räckte till då, men som sagt: Det finns med andra ord ingenting givet och varje enskild moderator får lov att göra sin bedömning utifrån aktuell situation.

Ni får självklart kritisera, det är väl alltid bra med kritik och iakttagelse. Samtidigt tycker jag att man måste försöka förstå hur svårt det kan vara att moderera; att det inte är så lätt alla gånger, inte minst i Småpraten. Småpraten är liksom ett särfall i forumskommunikationen, för den fungerar inte som trådar och inlägg – samtidigt är den en del av forumskommunikationen och kan därför inte helt ignoreras utan måste också skötas.

... Ett annat sätt att se det på, helt enkelt. Tack för ordet.

Eksem

Champion
"Att skriva inavlat, snedskitet, syfilitiskt sprutluder är inte så vackert utan tvärtom, kan det av många uppfattas som oerhört opassande, rent av stötande."

Vilket ju är det som gör det till något roligt, den helt oproportioneliga jämförelsen. Måste jag verkligen sitta och förklara det skämtet för en redaktionskår som till 50% består av fans av Eddie Meduza? Fuck me!

solvebring

Superhero
Eksem said:
"Att skriva inavlat, snedskitet, syfilitiskt sprutluder är inte så vackert utan tvärtom, kan det av många uppfattas som oerhört opassande, rent av stötande."

Vilket ju är det som gör det till något roligt, den helt oproportioneliga jämförelsen. Måste jag verkligen sitta och förklara det skämtet för en redaktionskår som till 50% består av fans av Eddie Meduza? Fuck me!
Vi har andra att tänka på utöver oss själva och bara för att du uppfattar det som roligt behöver inte andra göra det, vilket uppenbarligen var Faraonens bedömning. Vi modererar för forumets väl, inte vårt eget.

Förövrigt tycker jag att du kan formulera dig mindre hätskt här i tråden.

Dante

Staff member
Låslåslås!

Varför diskuteras detta ens?

Nu låser jag.