Det här kommer att vara en lite konstig recension för jag kommer till den från ett lite konstigt håll. Fast inte ett obekant håll för er som känner mig...
Men det är alltså möjligt att nån, eller dom flesta, Svärdets Sång--älskare där ute kommer tycka Korpens Klagan är det bästa som nånsin hänt trots att jag... inte gör det. För dom spelar spelet på ett normalt sätt medan jag har en massa hangups om hur det borde vara.
Det ena är att jag, det här var typ ett år sen, strövade in på sfbok och vad såg mitt stilla kvinnosinne jo en massor och åter massor av böcker till ett spel som jag aldrig hade hört talas om, Svärdets Sång. Och jag tänkte nice! Patrick Stuart, Erik Granström, detta kommer bli baller! Är säkert en smopp att konvertera till D&D! Köpte Quetzels Torn och Korpens Klagan men inte grundboken.
Men ja jo nja nej det var inte det lättaste. Om nån har några knep på den fronten så mottar jag dom varmt. Hade tänkt att köpa PDFen för grundboken för att hjälpa mig med konverteringen men dom kostade flera hundra. (Fast kanske jag bara borde bita ihop...)
Alltså det här är inget problem för dom som ville spela Svärdets Sång i sig. Så vitt jag vet kanske det är ett spel som är hundra gånger bättre än D&D. Det är påkostat och inbundet och mycket vackert och otroliga illustrationer.
Att monstren gör många olika attacker är också bra. Men det här är inte en rec av Svärdets Sång. Det är en rec av... uh... att försöka använda Korpens klagan på något OSRigt eller, ja, blorbigt sätt.
Och nu kommer vi till det dåliga...
Det är fullt av platser och händelser och spelledarpersoner men det är meningen att SL själv ska placera dom och kicka igång händelserna och styra över spelledarpersonerna.
Boken stoltserar med att det inte är en linjär berättelse.
Men det är inte en blorb heller.
Första steget för dom som vill göra om en linjär berättelse till en blorb är att riva loss alla platser och personer och events från en eventuell "tidslinje". Och det har dom lyckats med här. Det finns ingen tidslinje.
Men dom har missat andra steget: placera ut det på kartor och på randomtabeller osv.
Istället står det (sidan femton):
"Under kampanjens lopp kan äventyrarna stöta på maktspelarna och de fyra artefakterna i valfri ordning, beroende på spelarnas egna val och vilka möten och äventyrslandskap som du placerar i deras väg. Undvika [sic] att styra spelarna i en viss riktning, låt dem istället möta maktspelarna och artefakterna vart de en väljer att gå."
Quantum keep slår till med full kraft!!! It is super effective! DO NOT WANT
Det betyder inte att boken är oanvändbar. Men det betyder att det är jättemycket jobb för en blorbälskande DM att pilla in allt på specifika platser och att skapa regler för hur eventuella händelser ska utlösas och för hur spelledarpersoner ska agera istället för att dessa ska ske från egen höft.
Bokens illustrationer och beskrivningar är fantastiska men är egentligen... "onödiga" för om det ändå vore mitt jobb att hitta på vad som ska hända och när det ska hända så skulle jag inte behöva mata in någon content för detta.
OM du har en hemgjord värld (eller ja jo Svärdets Sångs officiella klistermärksvärld eller om du har Toril eller Ereb eller vad du nu har) och du ändå hade tänkt klistra in lite lösa one page dungeons och raggi screwjobs och dyson delves och sånt på den och knyta ihop det med ryktestabeller och nån event-mekanik (allt från överambitiösa som faktionsspelet i Sine Nomine till lazy som dom kaotiska eventen i... en ökänd röd dracula/alice-bok) så kan du lika gärna lägga in dom här 8 platserna och dom här personerna. Så boken är inte oanvändbar för oss som vill spela blorbigt... den kan till och med vara fantastisk. Men i så fall gäller det att se den för vad det är.
Den är snarare att jämföra med en monsterbok än med en kampanj. Den är mer Fire on the Velvet Horizon än vad den är Veins of the Earth.
Monster, speciellt ordentliga villain monster så som femmans "lair"-monster, kan verkligen bli nåt man bygger en blorb runt. Säger inte emot att det kan vara användbart.
Men... SOME ASSEMBLY REQUIRED!!
Om nån kommer till mig och säger "jag ska spelleda Korpens klagan, vill du vara med?" då skulle jag höja på ögonbrynen och tänka det går väl inte att spelleda den? Om du inte menar att... br... göra som boken säger och "placera" allt i vår väg? Eeeww...
Sidan jag länkade till nyss förklarar det här bra. Lägg det på kartan. Lägg det på rumorstabellen.
Det är så det är att spela blorb. Man måste "sila" allt genom att lägga det på kartor och rumorstabeller och själv låta spelarna komma till det, istället för att bara räcka fram det med bara händerna.
Jag tycker det är synd att.. äh, jag börjar om: Jo, ni vet att utan OSR så ingen bl. Jag upptäckte att spela blorbigt i en OSR-grupp [med många av våra kära forumiter<3]. Men "ny-OSR-ismen" nu med spel som Vagabonds of Dyfed, Svärdets Sång, och Freebooters on the Frontier känns som dom har kastat ut bebisen men behållt badvattnet. Dom var kära i dom svartvita teckningarna och stämningen och alla yttre genre trappings [och vem är inte det] men dom hade inte insett att själva grejen är strukturen. Jag är inte ombord med den här utvecklingen!
Jag får ofta skit för att jag kör femman ist för nåt TSR-spel men... jag kör femman på ett så blorbigt sätt jag kan. Blorben är för mig den viktiga take-awayen, inte att det ska vara 3d6 in order eller svartvita svärd eller descending AC.
Men det är alltså möjligt att nån, eller dom flesta, Svärdets Sång--älskare där ute kommer tycka Korpens Klagan är det bästa som nånsin hänt trots att jag... inte gör det. För dom spelar spelet på ett normalt sätt medan jag har en massa hangups om hur det borde vara.
Det ena är att jag, det här var typ ett år sen, strövade in på sfbok och vad såg mitt stilla kvinnosinne jo en massor och åter massor av böcker till ett spel som jag aldrig hade hört talas om, Svärdets Sång. Och jag tänkte nice! Patrick Stuart, Erik Granström, detta kommer bli baller! Är säkert en smopp att konvertera till D&D! Köpte Quetzels Torn och Korpens Klagan men inte grundboken.
Men ja jo nja nej det var inte det lättaste. Om nån har några knep på den fronten så mottar jag dom varmt. Hade tänkt att köpa PDFen för grundboken för att hjälpa mig med konverteringen men dom kostade flera hundra. (Fast kanske jag bara borde bita ihop...)
Alltså det här är inget problem för dom som ville spela Svärdets Sång i sig. Så vitt jag vet kanske det är ett spel som är hundra gånger bättre än D&D. Det är påkostat och inbundet och mycket vackert och otroliga illustrationer.
Att monstren gör många olika attacker är också bra. Men det här är inte en rec av Svärdets Sång. Det är en rec av... uh... att försöka använda Korpens klagan på något OSRigt eller, ja, blorbigt sätt.
Och nu kommer vi till det dåliga...
Det är fullt av platser och händelser och spelledarpersoner men det är meningen att SL själv ska placera dom och kicka igång händelserna och styra över spelledarpersonerna.
Boken stoltserar med att det inte är en linjär berättelse.
Men det är inte en blorb heller.
Första steget för dom som vill göra om en linjär berättelse till en blorb är att riva loss alla platser och personer och events från en eventuell "tidslinje". Och det har dom lyckats med här. Det finns ingen tidslinje.
Men dom har missat andra steget: placera ut det på kartor och på randomtabeller osv.
Istället står det (sidan femton):
"Under kampanjens lopp kan äventyrarna stöta på maktspelarna och de fyra artefakterna i valfri ordning, beroende på spelarnas egna val och vilka möten och äventyrslandskap som du placerar i deras väg. Undvika [sic] att styra spelarna i en viss riktning, låt dem istället möta maktspelarna och artefakterna vart de en väljer att gå."
Quantum keep slår till med full kraft!!! It is super effective! DO NOT WANT
Det betyder inte att boken är oanvändbar. Men det betyder att det är jättemycket jobb för en blorbälskande DM att pilla in allt på specifika platser och att skapa regler för hur eventuella händelser ska utlösas och för hur spelledarpersoner ska agera istället för att dessa ska ske från egen höft.
Bokens illustrationer och beskrivningar är fantastiska men är egentligen... "onödiga" för om det ändå vore mitt jobb att hitta på vad som ska hända och när det ska hända så skulle jag inte behöva mata in någon content för detta.
OM du har en hemgjord värld (eller ja jo Svärdets Sångs officiella klistermärksvärld eller om du har Toril eller Ereb eller vad du nu har) och du ändå hade tänkt klistra in lite lösa one page dungeons och raggi screwjobs och dyson delves och sånt på den och knyta ihop det med ryktestabeller och nån event-mekanik (allt från överambitiösa som faktionsspelet i Sine Nomine till lazy som dom kaotiska eventen i... en ökänd röd dracula/alice-bok) så kan du lika gärna lägga in dom här 8 platserna och dom här personerna. Så boken är inte oanvändbar för oss som vill spela blorbigt... den kan till och med vara fantastisk. Men i så fall gäller det att se den för vad det är.
Den är snarare att jämföra med en monsterbok än med en kampanj. Den är mer Fire on the Velvet Horizon än vad den är Veins of the Earth.
Monster, speciellt ordentliga villain monster så som femmans "lair"-monster, kan verkligen bli nåt man bygger en blorb runt. Säger inte emot att det kan vara användbart.
Men... SOME ASSEMBLY REQUIRED!!
Om nån kommer till mig och säger "jag ska spelleda Korpens klagan, vill du vara med?" då skulle jag höja på ögonbrynen och tänka det går väl inte att spelleda den? Om du inte menar att... br... göra som boken säger och "placera" allt i vår väg? Eeeww...
Sidan jag länkade till nyss förklarar det här bra. Lägg det på kartan. Lägg det på rumorstabellen.
Det är så det är att spela blorb. Man måste "sila" allt genom att lägga det på kartor och rumorstabeller och själv låta spelarna komma till det, istället för att bara räcka fram det med bara händerna.
Jag tycker det är synd att.. äh, jag börjar om: Jo, ni vet att utan OSR så ingen bl. Jag upptäckte att spela blorbigt i en OSR-grupp [med många av våra kära forumiter<3]. Men "ny-OSR-ismen" nu med spel som Vagabonds of Dyfed, Svärdets Sång, och Freebooters on the Frontier känns som dom har kastat ut bebisen men behållt badvattnet. Dom var kära i dom svartvita teckningarna och stämningen och alla yttre genre trappings [och vem är inte det] men dom hade inte insett att själva grejen är strukturen. Jag är inte ombord med den här utvecklingen!
Jag får ofta skit för att jag kör femman ist för nåt TSR-spel men... jag kör femman på ett så blorbigt sätt jag kan. Blorben är för mig den viktiga take-awayen, inte att det ska vara 3d6 in order eller svartvita svärd eller descending AC.