ceruleanfive;n339347 said:
Bra poäng. Dessutom är det ren och skär galenskap att layouta
före ordentlig korrläsning.
Ja. Jag menar, mitt workflow tillåter mig att synka lätt mellan google docs och InDesign, så jag
kan ganska lätt uppdatera texten i färdiglayoutat material, men är ändringarna större än något enstaka syftningsfel eller stavfel eller så, så finns ju risk att alltihop bryter samman och måste göras om helt. Och efter att jag gjord mina typografi-vändor, där jag letat onödiga avstavningar och horu… ensamradingar så blir det definitivt ingen korr.
Överlag är det bra med tydliga steg, att "låsa" texten i olika steg beroende på var i processen man är.
Och den sortens korrstruktur som illuzive pratar om är ganska precis den jag använt mig av med, upplever jag själv, gott resultat. Jag ropar här på forumet efter folk som kan tänka sig läsa en olayoutad men komplex google docs-version av texten, och det brukar gå att hitta 2–6 pers åtminstone per korrvända, som kan tänka sig att jobba i utbyte mot namncred i kolofonen…
Sen kommer ju jag också delvis från programmerings-hållet och tänker ganska ofta att det hjälper mig som skribent och rollspelsmakare när det gäller strukturer. För Ödesväktarna har jag t.om. börjat använda GitHubs issues-system för att tracka errata-grejer =)