Nekromanti Korrekturläsning

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad jag har emot Word ...

Jag får väldigt ofta ta emot originaltexter i Word-format.

En gång i tiden var detta inget problem, men efter Word 5.1 så började Microsoft pula in en massa extrafunktioner i programmet: diagram, begränsade layoutfunktioner och annat.

När jag försöker montera en Word-text i mitt layoutprogram blir det ofta väldigt konstigt eftersom folk gett sig på att försöka layouta själva redan i Word och dessutom använt hälften av alla coola extrafunktioner.

När jag tänker efter kanske det är Word-användarna jag har något emot, inte Word i sig.

Hur som helst tycker jag Word funkar utmärkt när jag ska »tvätta« texterna innan jag layoutar dem. Sök och ersätt går mycket snabbare i Word än i InDesign t.ex. Dessutom ger jag alla stycken rätt formatmallar redan i Word (Rubrik 1, Rubrik 2, Brödtext utan indrag etc.). När jag sedan monterar in texten i InDesign (där jag i förväg skapat formatmallar med samma namn som i Word) blir texten automatiskt rätt formaterad.

Men: Word är en ordbehandlare och ska användas till ordbehandling. Inget annat.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Word [OT]

Det är nog mest att Word har massor av funktioner som fungerar alldeles för dåligt och är alldeles för otympliga.

Jo, det är nog sant, men sen tror jag aldrig att Word var menat som något layoutprogram till att börja med. Ordbehandlingsbiten har jag aldrig upplevt att Word inte klarat av.

Som jag brukar säga emellanåt; det är ok att vinna tio miljoner på lotto - då får du respekt

Nog för att folk blir glada för lottovinnarens skull utan att känna fientlighet; men respekt är väl att överdriva? Sen har det nog mest att göra med att lottovinnaren inte fått sina pengar på någon annans bekostnad (förutom alla de andra lottköparnas, men de visste vad de gav sig in på).

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Vad jag har emot Word ...

Men: Word är en ordbehandlare och ska användas till ordbehandling. Inget annat.

Check! :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Word [Alldeles för OT]

Sen har det nog mest att göra med att lottovinnaren inte fått sina pengar på någon annans bekostnad

Tja, alla pengar kommer till på någon annans bekostnad.

Om rollspelsföretagen skriver rollspel så är detta på min och övriga rollspelsköpares bekostnad.

Om statsministern flyger mellan Skåne och Stockholm sker det på hela Sveriges bekostnad.

Om jag bryter benet och hamnar på sjukhuset så får jag vård på övriga Sveriges bekostnad.

Om jag jobbar på en arbetsplats så får jag lön på arbetsgivarens bekostnad.

Om en ruta krossas av en rebellisk slyngel så betalas den på försäkringsbolagens och ägarens bekostnad.

Om lotterierna betalar ut vinster så sker detta på övriga lottoköpares bekostnad.

Om ett företag gör vinster så sker det på produkt- och tjänstköparnas bekostnad.

Om ...

Ja, kort och gott - den gamla arbetardoktrinen om företagens ondsinthent är aningen kortsynt i min mening. ALLT sker på någons bekostnad. Men så använde jag också ordet "princip" för att notera att det är få rationaliserande faktorer bakom Microsoft ogillandet...

Men såklart, Sverige tycks ju domineras av den gamla arbetardoktrinen än idag. Och exakt vad tusan har det här inlägget med rollspel att göra?

:gremgrin:

Dofhjort

Veteran
Re: Word [OT]

Det är långsamt, buggigt, kraschar med jämna mellanrum, gör otympliga och otrevliga .doc-dokument och... Tja, jag ser inte så många poänger att använda det.
Använder vi samma program? :gremsmile: Office 2000 funkar stabilt som attan för mig... Men det är ju absolut inte bra för att göra layout med. Alla makron och skript går också bort. Men för att skriva text tycker jag det är helt godkänt. Spar som rtf-dokument så slipper du det meckiga filformatet också!

Men smaken är som baken. Röd och full med... Nej vänta, fel ordspråk :gremcool:

(Som en sidnotis, Access är faktiskt en ganska bra databasmotor. Om inte vill ha fem eller fler användare uppkopplade samtidigt...)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Dessutom ger jag alla stycken rätt formatmallar redan i Word (Rubrik 1, Rubrik 2, Brödtext utan indrag etc.). När jag sedan monterar in texten i InDesign (där jag i förväg skapat formatmallar med samma namn som i Word) blir texten automatiskt rätt formaterad.
Så gör man om man har koll på hur programmen fungerar. Själv sparar jag det jag skrivit i Word som ren text innan jag tar in det i PageMaker, eftersom jag har tråkiga erfarenheter med textformat som följt med från Word och sedan varit omöjliga att radera, trots att de inte används. Jag raderar dem, sparar, ser till att det inte finns en millimeter text som använder formatmallen, men likförbannat finns den där igen när jag öppnar filen nästa gång. Ibland hatar jag datorer.

/tobias

Krille

Super Moderator
Vems bekostnad?

"Tja, alla pengar kommer till på någon annans bekostnad."

Alternativet vore hejdlös inflation.

"Om rollspelsföretagen skriver rollspel så är detta på min och övriga rollspelsköpares bekostnad."

Näe. Du har inte betalt en krona till vare sig skrivandet av Västmark eller tryckandet av det. Det har jag stått för. Om du sedan vill lätta på min börda genom att köpa ett exemplar så blir jag själaglad, men skriver jag rollspel så är det faktiskt på min bekostnad. Ditt bidrag är att ta över en del av bekostnaden, och i utbyte får du ett jättebra rollspel! Snällt, eller hur? :gremwink:

Dofhjort

Veteran
Going OT into the land of sarcasm

Ditt bidrag är att ta över en del av bekostnaden, och i utbyte får du ett jättebra rollspel!
Jag tycker det låter som ett himla utsugeri! Krille är nog egentligen anställd av Microsoft, och utsänd för att förslava mänskligheten.

Vänta bara tills Västmark: Online kommer. Det kommer förslava fler människor än tobak, Windows och Everquest tillsammans! Och alla intäkterna går till Krille och Bill Gäjts!

(Och en sidnotis... Hur fanken har alla råd med program som man kan spara pdfer i? Senast jag kollade upp Quark så kostade det skjortan. Och ändå så finns varenda indy-rollspel som pdf.)

entomophobiac

Low Prep High Play

Ibland hatar jag datorer.

Finns ingen anledning. Datorer verkar efter följande:

De gör vad du säger åt dem att göra, inte vad du vill att de ska göra.

Tycker jag då att du ska hata dig själv? Absolut inte. Det är det ändå alldeles för många som gör i dagens depressiva samhälle. Konstatera helt enkelt att skiten inte fungerar som du vill och ha fjorton olika hårddiskar med backup på (alt. bränn massor av skivor).

Att hata datorer är ingen lösning, eftersom du uppenbarligen slår på dem flera gånger i veckan i alla fall :gremwink:

Krille

Super Moderator
Re: Going OT into the land of sarcasm

"Hur fanken har alla råd med program som man kan spara pdfer i? Senast jag kollade upp Quark så kostade det skjortan. Och ändå så finns varenda indy-rollspel som pdf."

Quark är inte det enda program som man kan skapa PDFer i. Ghostscript är till exempel gratis - allt det behöver är en postscript-fil, och postscript-drivrutinen för att skapa dessa ingår i Windows.

Dofhjort

Veteran
Pdfer

Quark är inte det enda program som man kan skapa PDFer i. Ghostscript är till exempel gratis - allt det behöver är en postscript-fil, och postscript-drivrutinen för att skapa dessa ingår i Windows.
Mjaha, det låter ju trevligt. Jag hade fått för mig att Adobe tog ut licenspengar av program som använde sig av pdfer (Quark, Indesign, blablabla).

Men då måste jag layouta i Word (eller något annat billigt). Det är ett helt annat problem däremot. Piratkopiering känns inte riktigt som ett alternativ...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Finns ingen anledning. Datorer verkar efter följande:

De gör vad du säger åt dem att göra, inte vad du vill att de ska göra.
Oj vad fel det där påståendet är när det är just Word man diskuterar! :gremwink:

Word gör precis vad du säger åt det att göra, och dessutom en massa saker som du inte hade en aning om att du ville göra och måste jobba hårt för att få ogjorda.
Jag vill till exempel oftast INTE att de webbadresser jag skriver ska bli klickbara. Då måste jag gå in i menyer och leta rätt på den inställning som förklarar för Word att jag inte vill ha en funktion som jag aldrig bett om till att börja med.

/tobias

Dofhjort

Veteran

Om vi säger såhär då. Datorer gör vad du säger åt dem att göra, samt det andra sagt åt dem att göra som du inte sagt åt dem att inte göra. Vad du vill eller inte vill är helt ovidkommande.

Eller nåt :gremsmile:

(Usch, det är tråkigt att plugga. Istället sitter jag och skriver en massa OT-inlägg här.)

Troberg

Sinister eater
Re: Pdfer

Mjaha, det låter ju trevligt. Jag hade fått för mig att Adobe tog ut licenspengar av program som använde sig av pdfer (Quark, Indesign, blablabla).
Jag tror att båda de du nämner är Adobe-produkter idag. Acrobat klarar förresten också att göra PDF-er.

Piratkopiering känns inte riktigt som ett alternativ...
Gör som jag, köp det billigt utomlands.

CGH

Warrior
Open Office

Open Office är som word fast bättre på allt och gratis! :gremgrin:

nja. kanske inte riktigt sant, men nästan. Problemet är att det inte finns svensk stavningskontroll i Open Office.

Sök på det på internet så hittar du säkert nån sida att ladda ner det från. Det kan göra PDF:er.

/CGH :zeppelinare: ???!!!! <--- Varför denna sak?

Vädur

Veteran
Re: gratis PDf program

Hej du,

Jag har skrivit det förrut här på forumet men du kan använda dig av PDF995 programmet som är gratis att ladda ner. Det kan skapa PDFer från Word (om det är det du önskar). Programmet finner du här http://www.pdf995.com

Det fungerar som en pdf skrivare att du bara väljer att skriva ut till den istället för till din vanliga skrivare.

Enda nackdelen med det eftersom det är gratis är att du får leva med att erhålla en annonsbanner (som du kan stänga omedelbart) på skärmen då du gör en pdf utskrift. Det färdiga dokumentet fungerar som vilken PDf som helst.

Lindenius

Swashbuckler
Fortsättningsvis är alla som korrekturläser erfarna rollspelare som kan förstå precis hur förkortningar används, vad regelbeskrivningarna innebär och förväntar sig en viss typ av texter. De är redan vana, så att säga - man behöver inte tala om för dem hur materialet kommer att användas, för det vet de redan.

(snip)

Finns det fler saker man behöver tänka på än de jag tar upp?
Ett hett tips är att skippa alla förkortningar i texten. Förkortningar hjälper i princip aldrig till att förenkla läsandet, bara att snabba upp skrivandet.

//Erik - din gröne svåger i tillvaron

hraufnir

Swordsman
Efter vad jag har hört (och inte kan på några större områden styrka med egna erfarenheter) så är kanske inte Neogames ett mönster av ständiga rättstavningar eller felfria texter.
Men på deras hemsida, www.neogames.se , finns en text under jobb-fliken om att skriva för Neogames. De har mkt vettigt att säga där (även om texten i sig behöver korrekturläsas) och det ger många vettiga tankar kring användning av det svenska språket och liknande.

Jag har, i mitt eget skrivande, tagit delar av den texten (hittade inget CR på den) och korrekturläst och skrivit om för att passa mina egna (och mina elevers) syften.
jag bifogar filen samt lägger upp den på:
Jag lägger upp den texten på
http://www24.brinkster.com/sagamidgard/skrift1.1.doc
så alla som vill kolla på den kan göra detta.

Lycka till med allt skrivande

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Word ändrar ibland i formatmallarna utan att jag har begärt det. Word gör ibland punktlistor av hela dokument. Om man lägger in en bild i ett Word-dkoument hoppar den runt på sidan utan att man begärt detta. Det enda sättet att få bilden att ligga still är att skapa en tabel i vilken man lägger bilden. Med mera. :gremmad: :gremmad: :gremmad: