Det.. eh.. Beror på. ;-)
Om man vill göra ett rollspel med ambitionen att avlikna verkligheten så skulle jag nog säga Tyngd, Räckvidd och Kvalitet.
Tyngd för att det avgör hur mycket du kan ta i med ditt vapen. Det är ingen mening med att ta ett vapen som är lättare än vad du är stark, eller som är tyngre än vad du är stark, ifall du vill vara så effektiv som möjligt.
Räckvidd för att det har så stor taktisk inverkan. Spjut har en ofta förbisedd fördel här, eftersom man faktiskt måste ta sig förbi motståndarens spjut innan man kan kötta upp honom, om man har ett kortare vapen.
Kvalitet för att inte tyngd ska vara det enda som avgör hur effektivt vapnet skadar någon - Det är ju skillnad på en träkluns på X kilo och ett svärd på X kilo. (Om X är samma värde, alltså..
) Så en stol kanske har en viss tyngd och ett vapen har samma tyngdvärde, men det är ändå lättare och mer effektivt att slåss med ett vapen, och dessutom blir det skillnad på barbariska vapen och mästersmidda vapen..
Det gäller ifall du har samma syn på trovärdighet som jag. Tyngd kan nog användas som Brytvärde och Skada, Räckvidd får man använda på ett smart sätt, och Kvalitet påverkar både Skada och Skicklighet.
Annars så räcker det nog med.. "Skada" eller nåt. Det beror helt på, det VIKTIGASTE är "hur vill jag att strider ska gå till?" och inte "vad är mest realistiskt?" För rollspelsstrider är aldrig realistiska. (Gjorde jag rätt nu, Herr Nils?
)