Kortast möjliga startsträcka

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Ett område där rollspel i alla tider varit väldigt varierade är i hur lång tid det förväntas vara mellan din intention att nu tusan spelar vi och att de första orden sägs runt ett bord. Att vi börjar spela.

Stormbringer förväntar sig att spelledaren läst boken pärm till pärm och att alla deltagare läst alla regler minst en gång.

Star Wars d6 första utgåva tycker att du skall sluta läsa och börja spela efter bara en handfull sidor.

Hela Knave är på bara någon sida och hela skapandet av rollpersoner är baserat på slumptabeller, så ni kan komma igång nästan omgående.

So far so good. Olika saker funkar olika bra vid olika tillfällen och för olika spelgrupper.

Men det jag är nyfiken på är - vad är kortast möjliga startsträcka för dig? Vad är minimum för att du skall kunna börja spela?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Vi körde ett tag med att bara definiera en situation, ett problem och varsin karaktär, utan några regler. Eller jo, jag tror man hade typ en fördel och en nackdel. Det var spännande men också rätt stressande. Hade vi kört SL-löst hade det nog varit bättre, men nu blev det lite jobbigt att vara SL, tyckte jag i alla fall. Men shit, vad lite man behöver egentligen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,524
Location
Göteborg
Vi kör ju noll-prepp i Hantverksklubben. Vi har en fördiskussion, men den är inte relaterad till det specifika spelet vi ska köra, utan till metagreje om att ”öva på rollspel”. Vi kör spelledarlös friform, vi har inga rollpersoner, ingen situation, ingen spelvärld, ingen prepp, helt enkelt. Vi har en genre, men det är heller inte något jag känner behövs.

Däremot har vi ju en startsträcka av decennier av rollspelande. Vi hade ju inte kunnat göra detta om ingen av oss spelat rollspel tidigare.

Men med den brasklappen kan jag säga att i en grupp med personer som varit med i Hantverksklubben skulle vi kunna sätta igång med första scenen utan att ens säga hej till varandra. Så noll är väl minsta startsträckan för mig.

Sedan kan det finnas poäng med att ha en startsträcka, såklart, av diverse olika anledningar. Men eftersom jag haft fantastiska spelomgångar utan startsträcka så är ju minimikravet noll för mig, uppenbarligen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Om jag bara ska spela är ju startsträcken ”så lång tid det tar för mig att läsa en färdig rollperson, eller göra den själv enligt spelets regler”
Ska jag spelleda beror det ju också helt på vad som ska spelledas. Kortast möjliga är väl typ ett Lasers & Feelings-hack. Men den startsträckan är ju inte representativ för hur jag brukar/vill spelleda, som kräver en något längre sådan.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Tyckte Vaesen gick ruggigt snabbt att komma igång med (life path-genererade karaktärer). Annars Barbarians of Lemuria eller Minimald6.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Däremot har vi ju en startsträcka av decennier av rollspelande. Vi hade ju inte kunnat göra detta om ingen av oss spelat rollspel tidigare.
Det här är en riktigt bra poäng tycker jag. Många av de minimalistiska OSR-spelen (som Knave) har ju med sig spelledare, d20-slag, abilities, hit points, stridsrundor, och en drös andra saker som de aldrig bryr sig om att förklara för förutsättningen är att du är bekant med D&D-typen av spelande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
För att förtydliga vad jag är ute efter så får ni gärna lista era grundkrav.

Rollperson? Karta? Scenario? Prop? Chips? Stats? Prepp? Tabeller? Telefonkatalog?

Vad behöver ni ha för att känna er bekväma där runt bordet och hur ser den kortaste vägen dit ut? :)

"Det beror på spel" är ett ganska obrukbart svar, som ju närmast alltid gäller! I er idealsituation, vad behöver ni ha innan ni spelar och/eller spelleder?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
Men det jag är nyfiken på är - vad är kortast möjliga startsträcka för dig? Vad är minimum för att du skall kunna börja spela?
Det beror på vad slutmålet är. Är det för en lång kampanj har jag mycket större krav på förberedelser än för en liten one shot.

Men nuvarande kampanj i Flashing Blades som exempel - knappt någon. Jag och SL tjôtade på Discord medan vi gjorde min RP. Det tog c:a 2 tim, varav det mesta var att vi bara hade det skoj att prata med varandra. Hade vi varit effektiva hade det nog tagit 45 min, inklusive att han förklarade reglerna för mig. Jag hade noll förberedelse till det, visste inte ens vad de andra i gruppen tänkte spela. Mellan skapa RP och första spelmötet på riktigt fick jag en PDF och läste grundreglerna, c:a 50% av boken.

Det är ett klassiskt tradd-spel som vi aldrig spelat förr. Musketörer som räddar Frankrike runt år 1600, typ. Så från noll till första spelmötet lade jag kanske... 3 timmar? På ett ungefär? Att ha ett hum om de vanligaste reglerna (strid, slå för färdigheter, etc) och lite om staden Paris där vi började var nog, i kombination med att skapa en RP.

Men ska vi köra ett konventsscenario räknar jag med att kunna få max ett dubbelsidigt A4 i näven, läsa igenom på max en kvart, och sedan bara köra. Ett oneshotspel i stil med Fiasco eller Microscope behöver inte ens det.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Om vi spelar story Now: konfliktsituation, namngivna SLP med agendor, RP med agenda. Beskrivning av miljön

Traddigt: läsa igenom äventyret. Två gånger. Preppa kvällens spel. Göra RP. Puh...

(vi kör med inga eller improviserade regler, ibland typ Cthulhu Dark)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Vad får du av Lady Blackbird, och vad kunde du vara utan som skulle göra det till "mindre"?
Jag tänker nu på den ursprungliga PDF:en. Den har ju fått några sidor till efter det men:
  • En startsituation
  • En bunt spännande RP som knyter an till den
  • En cool miljö med en basic karta
  • Ett rymdskepp!
  • Rudimentära men funktionella regler
Jag skulle nog inte vilja plocka bort något. Men jag hade ju kunnat plocka bort pre-gens och kanske rymdskeppet, men jag gillar lite ramar så skulle nog ändå inte vilja det.

Skulle man ha punktlistan ovan som någons slags kravlista så hade ju rymdskepp kunnat bytas ut till ett vettigt koncept för gruppen och någon form av gemensam nämnare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,524
Location
Göteborg
Om alla är bekanta med spelet sedan innan har ju Nerver av stål också noll startsträcka. Inget rollpersonsskapande eller situationsgenerering, och spelvärlden är fördefinierad.

I Anatman ska man välja två av fyra teman, välja två av fyra platser och sedan välja var och en mellan två rollpersoner (som består av en mening skriven på ett kort). Det tycker jag är en ganska bra nivå. Man får bra specifik input till spelsessionen utan att behöva spendera en timme på att göra rollpersoner och förbereda en situation.

Mer prepptunga spel kan ta en timme i förberedelser. Där någonstans går min gräns. Jag vill inte spendera mer tid än så innan vi börjar spela. Detta gäller då prepp i grupp vid bordet. När det gäller prepp för en av deltagarna innan spelet börjar så är min maxgräns nära noll. Jag är inte beredd att lägga ned tid själv innan speltillfället, annat än att läsa spelregler. Att läsa in mig på ett scenario eller (hemska tanke) förbereda ett själv ska mycket till innan jag går med på.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
För mig kan den vara ultra kort. Vi kör CoC nu, jag läste igenom grundboken slarvigt, hade typ knappt någon koll på reglerna. Mina spelare verkar trivas ändå. Tack vare en annan spelare som lånade grundboken och lusläste reglerna fick vi koll på tur-slag.

Göra gubbar är ju dock ett måste...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,524
Location
Göteborg
Om vi inkluderar tiden att läsa reglerna är ju spel som Follow föredömliga, där instruktioner står tydligt i den ordningen man utför dem. Ingen behöver ha läst det innan.

For the Queen och dess hack är ju riktigt riktigt bra på det. Jag har inte gjort det själv, men jag har hört om folk som i motsvarande Indierummet fått in en grupp nybörjare, gett dem kortleken och sagt ”Dra ett kort i taget och gör som det står”, och det har funkat. Inkluderar vi erfarenhet av rollspel är det nog vinnaren. I princip noll startsträcka totalt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Bra synpunkter alla!

PS Kommer aldrig att spela något tyngre än YZ-motorn framöver. MinimalD6 är precis vad som räcker bra nu att hålla reda på för en-kvällars-scenarios, och man kan "winga" till oförutsedda regel-/spelsituationer rätt bra med några decenniers spelledande under västen... ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Nu för tiden behöver jag ha bläddrat igenom reglerna så jag har ett hum om vad som finns där och var jag kan hitta det om jag behöver. Sen en grundläggande koll på "huvudreglerna". Om det finns specialregeler för olika saker så är det okej, det kan jag slå upp om det behövs eller eventuellt hitta på själv.

Jag behöver en ordentlig lista över namn som passar, så jag kan namnge SLP:er om det behövs. Att hitta på dem är sällan ett stort problem. Men namn, det är där jag fallerar.

Jag behöver en bunt intressanta saker jag kan slänga in under spelmötet (möten, överfall och sånt).

Jag behöver ha en översiktlig koll på antingen äventyret eller kampanjen, beroende på vilket scope vi tänkt köra (och jag försöker mer och mer köra på scopet "ett äventyr i taget").
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Minimi-nivå?
- Någotsånär koll på reglerna (kan ju ta hur lite tid som helst beroende på)
- En gemensam startpremiss - vilka är rp och var är de (alltid snabbare ju mer välbekant spelvärlden är för alla)
- En tanke om om vem min rp är
- Om det finns en SL behöver den personen ha något slags ram för saker som kan hända (en nodkarta, relationskarta, bomber etc - det kan ju hypotetiskt ta väldigt lite tid - ska det hålla för ett enkvälls kan hen göra det medan spelarna fnular på sina rp, ska det hålla för fler pass tar det mer tid)

Idealiskt för mig är detta något som får ta lite tid, jag tycker det är trevligare och blir bättre. Det behöver fortfarande inte vara så länge men i min erfarenhet är många spelare ganska dåliga på att bara ta ett koncept och köra på det, de blir obekväma och missnöjda. Lite betänketid förankrar premissen och synkar förväntningarna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,319
Location
Helsingborg
Miniminivå är väl åratals av rollspelande så att man slipper förbereda.

Då kan man diskutera löst en setting, kanske en premiss och sedan köra. De personer man fyller ut med i scenen blir gemensamma rollpersoner - ofta ska man försöka skapa någon sorts motgång i scenen att övervinna.

Alltid bra att ha gemensamma namnlistor eller köra i en setting där alla lätt kan komma på namn.
 
Top