Jag gör ett spel som i kort kan beskrivas som Swashbuckling I framtiden med en, ibland, småbissarr underton där människorna har blivit nästintill gudar. Regelsystemet baseras på att man skall dra kort under FV för att lyckas och drar man lika så är det antingen perfekt eller fummel.
Jag funderar på att låta kortets färg skall ge någonslags stöd för rollspelandet. Dvs är kortet man drar exempelvis hjärter och handlingen är perfekt eller fummel så kan detta ge input till hur man kan beskriva handlingen.
Men jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara, det måste ju vara någonting generellt eftersom det skall passa in på alla handlingar och alla karaktärers personlighet. Den enda ideen jag kan komma på är någonting exempelvis: börja varje ord med samma bokstav ex jag hugger hans hopplösa hjälm I bitar. Men det känns ju bara fånigt eller hur? Eller ex Klöver låt spelaren till höger om dig beskriva resultatet.
Eftersom jag inte kommer på någonting så antar jag att det är en dum ide som antagligen skall förkastas men innan jag gör det så tankte jag fråga er om ni har några bra ideer?
Alltså
Hur kan kortens färg ge stöd för rollspelandet, kan de på något sätt hjälpa spelare och spelledare med kreativiteten ?
Skall jag strunta i denna idee?
Jag funderar på att låta kortets färg skall ge någonslags stöd för rollspelandet. Dvs är kortet man drar exempelvis hjärter och handlingen är perfekt eller fummel så kan detta ge input till hur man kan beskriva handlingen.
Men jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara, det måste ju vara någonting generellt eftersom det skall passa in på alla handlingar och alla karaktärers personlighet. Den enda ideen jag kan komma på är någonting exempelvis: börja varje ord med samma bokstav ex jag hugger hans hopplösa hjälm I bitar. Men det känns ju bara fånigt eller hur? Eller ex Klöver låt spelaren till höger om dig beskriva resultatet.
Eftersom jag inte kommer på någonting så antar jag att det är en dum ide som antagligen skall förkastas men innan jag gör det så tankte jag fråga er om ni har några bra ideer?
Alltså
Hur kan kortens färg ge stöd för rollspelandet, kan de på något sätt hjälpa spelare och spelledare med kreativiteten ?
Skall jag strunta i denna idee?