Tsianphiel said:
Jag ser en försämring i läsbarhet om jag inte är inloggad IOM att de nyaste trådarna inte längre syns. Jag loggar nästan aldrig in på wrnu och kommer därför heller inte att se vad som är nytt, utöver senaste inlägg.
Tja, jag utgick - felaktigt kanske - från att inloggning var något man accepterade när man skulle delta fullt ut på ett forum. Men det kanske var snett tänkt.
Tsianphiel said:
Läsbarheten för en person som inte är inloggad (men som har forumvana) är alltså redan kraftigt försämrad. Nog för att det är mindre plottrigt, men det är också mindre information på sidan.
Det hör ihop; det är svårt att ha lika mycket information som vi hade tidigare utan att det blir plottrigt. Läsbarheten handlar, tycker jag, inte bara om vad som finns tillgängligt - om allt finns tillgängligt samtidigt känner jag att risken blir större för
information overload, vilket inte heller blir så läsbart.
Sedan vet jag inte om jag betraktar förlusten av "Senaste diskussioner" som "kraftigt försämrad" för den som är inloggad. Kanske för den som är inloggad
och är väldigt, väldigt van vid att använda funktionen. Det är inte så att den automatiskt är "central" bara för att den finns och erbjuder information. Jag förstår att du och ett par andra använt er mycket av den, men det finns inget som säger att den varit använd eller uppskattad eller nödvändig för en majoritet, och jag ser heller inte riktigt varför den skulle vara absolut nödvändiga för nyblivna användare.
Tsianphiel said:
Bevakning av trådar är ngt jag näst intill aldrig använder, och förmodligen inte kommer att börja använda heller eftersom jag inte loggar in. Sökfunktionen är heller inte tillgänglig om jag inte är inloggad. Det betyder att nykomlingar och lurkers som jag bara lär se en opak vägg av inlägg, utan något bra ställe att börja leta på.
Frågan är om "icke inloggade" är en lämplig målgrupp. Är man intresserad av det siten har att erbjuda förutsätter nog jag nånstans att man registrerar sig och loggar in. Fast det kanske är konstigt tänkt.
Tsianphiel said:
Mitt förslag är att göra en lista med information som en nykomling lätt skall kunna utläsa av forumet (utan att vara inloggad, mind you. Jag antar att det är för att locka medlemmar som det här görs?)och sedan anpassa layouten efter det, inte efter tycke och smak (sorry Krank, men jag uppfattar inte att formgivningen är helt genomtänkt som den ser ut nu).
Jag tycker att det är ett bra förslag att göra en sådan lista, även om ju
jag tycker att jag hade en tanke med den layout jag skapade - men jag tänkte såhär:
1) En helt ny människa trillar in. Den ser ett forum som ser ut att vara lätt att använda, och innehålla intressanta saker.
2) Personen registrerar sig, loggar in och börjar utforska forumet. Det går lätt och smidigt att hitta saker, de val som finns är förhållandevis tydliga - det är helt enkelt lätt att se vad som är vad och vart man ska klicka.
3) Personen, vår nye medlem, bekantar sig närmare med forumets olika finesser och lär sig t.ex bevakningslistor och annat.
Sedan kanske det var
felaktigt tänkt, men jag
tänkte i varje fall. Och jag utgick från att man loggade in sig på sidor man var intresserad av att besöka och utnyttja fullt ut.
Tsianphiel said:
I korthet:
Vad skall en nykomling se utan att vara inloggad?
Jag tycker: Såpass mycket att nykomlingen lockas att registrera sig och logga in och börja delta.
Tsianphiel said:
Vilka funktioner skall vara tillgängliga utan att vara inloggad?
Jag tycker: inte fler än att sidan går att överblicka enkelt. Bare necessities; det som krävs för att en nybörjare ska kunna se att det är ett ställe man vill bli medlem på. Så typ:
- Se vilka forum som finns.
- Kunna utforska forumen genom att klicka in och kolla trådar och inlägg.
- Något enkelt sätt att se att forumet är ganska aktivt.
- Om det absolut är nödvändigt; något sätt att se den nuvarande aktiviteten.
Tsianphiel said:
Vilken information om forumet är viktig när man kommer som förstagångsbesökare?
Vad forumet handlar om, att vi är öppna och trevliga och välkomna, hur man reggar sig och loggar in.
Tycker jag. Men så är jag av den kanske aparta åsikten att inloggning bör betraktas som normaltillståndet.