Nekromanti Krank har fått jobb!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
På allmän (eller nåja, Storugglas) begäran kommer här en liten krönika över dagens händelser.

För att begripa dem, måste vi se tillbaks ett tag. Jag har ju som flera av er vet haft ekonomiska bekymmer ganska länge, "kroniskt pank och skuldsatt" är ien inte helt felaktig beskrivning. Jag har sökt 30-50 jobb i månaden sedan typ februari och blivit kallad till en intervju, som var en rätt menlös gruppintervjupryl. När jag fick veta att jag pga Djävle Högskolas sinnessjuka Kafkaliknande byråkrati inte skulle få läsa vidare, dog mitt hopp. Jag saknade examen, körkort, och alla kunskaper som gjort mig lämplig som något yrke överhuvudtaget. För att inte tala om att jag saknar yrkeserfarenhet av, typ, allt.

Men, skam den som ger sig. Ett sjukt positivt CV bombades över sveriges alla skolor.

Så plötsligt, måndags förra veckan, får jag ett telefonsamtal mitt i frukosten. Jag är förvirrad, men det framgår av den lite nervöst småbabblande personen i andra änden att Nynäshamns Gymnasieskola läst min ansökan och - mirakel över alla mirakel - är intresserade. Kan det vara möjligt? Det ska ringas upp angående tid och plats för genomförande av arbetsintervju. Jag kollar upp ansökningen och mycket riktigt, en vecka tidigare hade mina bombmattor bland annat inneburit att jag skickade Nynäshamns Gymnasium ett CV. De sökte en datalärare, heltid, ett år, som börjar... öh, den 12:e augusti. VIld panik utbryter när jag inser hur snart det är, men en vecka spenderas åt att bli lugnad av kamrater, folk i vrållådan, familj och släkt. Det ordnar sig med bostad, säger de. Och tanken att flytta till Nynäshamn börjar rota sig allt mer. Jag läser på om staden, som tycks vara lite i Hudiksvalls storlek och dessutom (liksom hudik) en kustatad. Och typ 45 minuter max från S-holm dessutom. Det bästa från två världar.

Igår måndag ringer den andra rektorn på skolan, och låter orolig för att jag skulle ha hittat nåt "bättre". Nej det har jag inte, svarar jag. Kan jag komma på intervju imorgon tisdag? Jo, det kan jag. AF fixar tågbiljetter. Jag ringer Hans (för så heter han, rektorn) och meddelar tid.

Gårdagskvällen var, som de som chattade med mig då vet, inte nådig. Jag var nervös utav helvete. Inte, lustigt nog för intervjun - kan jag något, så är det att snacka för mig - utan för alla byten och skit på resan. Jag är tokneurotisk vad gäller sånt där.

Nå:

Imorse vaknade jag alldeles spänd, en halvtimme innan klockan ringde, efter fyra och en halv timmes sömn. Var egentligen inte hungrig, men insåg att det var nervositeten som jävlades med mig, så jag tvingade i mig en macka. Hade igår lagt fram det jag tänkte ha med mig: mp3-spelare, anteckningsblock, handdator, samt böckerna Frankenstein och Paradise Lost. Packade, och gav mig ner till stationen.

Ärligt talat brukar det vara jobbigare. Anlände efter att ha sovit större delen av resan ner till Stockholms Central, som vid det här laget börjat kännas som en gammal, underligt luktande vän. Insåg att det var första ången jag var där rökfri, vilket säkert gjorde sitt till att min främsta upplevelse av stället var lukten. Som billigt vin, urin, och tusen olika parfymer. Tog mig upp till stora svarta tavlan, såg mitt nästa tåg (pendeltåg), men inte vilket spår. Räknade lite kvickt ut att alla pendeltåg gick från typ samma ställe och att de inte angav spår förrns ett par minuter innan tåget kom, om inte t.om när det stod på perrongen. Inga problem egentligen, och de 20 minuter jag hade på mig räckte alldeles utmärkt.

Åkte pendeln till Västerhaninge, reflekterade lite smått roat att det lät som att de sade "På grund av barnarbete..." när de sa att tågen till Nynäs var utbytta mot bussar.

I västerhaninge hade jag fem minuter på mig. Det tog mig fyra att inse att bussen gick från typ tre meter från tåget...

Anlände till Nynäs. Missade att kliva av på första hållplatsen, gick resten. Virrade bort mig lite. Frågade trevliga främlingar om vägen. Pissade i en skog. Observerade att Nynäs just idag var väldigt mulet, men nog är skitvackert annars, eftersom det finns buskar och träd och skit precis överallt. Hittar till skolan, blir insläppt.

Snabb rundtur av skolan. Byggd på 70-talet. Jag gillar funkis, men det kan man ju inte säga. Teknikprogrammet har många datorer. Allt verkar väldigt trevligt.

Rektorn, en nervös man som stammar en smula och fyller varje tomrum i konversationen med att snabbt upprepa ordet "precis, precis, precis. Precis", ställer vad han verkar tycka är frågor man borde ställa. Jag får berätta att jag inte har en färdig examen, men har breda erfarenheter av det mesta. Att jag kan lära mig saker snabbt och är flexibel (Precis.) Att jag planerar att vänta med studierna tills jag inte är anställd längre, eller möjligen läsa på distans, men att detta isf kommer i andra hand mot att sköta tjänsten (precis, precis).

När han inte kommer på några fler standardfrågor, frågar han om vi "ska säga så". Förvirrad svarar jag "jo, det tycker jag väl". Har jag några frågor? Det skulle väl vara lönen, då. Jag nämner lönespannet i sverige (18-25 ungefär, och ingen aning om obehöriga). Han sitter tyst ett bra tag och frågar rakt ut i luften "varför har jag så svårt att bestämma mig nu helt plötsligt, då?" Efter ett par minuter av obekväm tystnad frågar han vad jag säger till 23.500. Jag försöker se oberörd ut när jag tackar ja. Vi skriver kontrakt. Jag får papper med hur mycket av vilka kurser jag ska ha. Mer papper kommer med posten. Den 14:e Augusti har de introduktion med "oss nya".

Han hör sig för med en snäll tant i samma byggnad hur det ser ut med bostäder. Hon lovar att kolla upp privata hyresvärdar, men tydligen brukar de kunna fixa bostad dödssnabbt med nynäshamns bostäder - man får typ en kvintiljon extra poäng av att flytta in och jobba åt just nynäshamns gymnasieskola, verkar det som. Men då måste Hans ringa (precis, precis, precis) till dem och fixa. Det ska han göra, säger han.

Jag går därifrån på små fluffiga moln. Går in till centrum. Molnen börjar göra ont i fötterna. Jag har fyra-fem timmar att slå ihjäl. Ägnar mig åt mitt favoritnöje i nya städer: Gå vilse. Fast nynäs är för litet för att gå ordentligt vilse, så jag blir ganska bekant med åtminstone stans centrala delar ganska snabbt. Tittar i lite butiker. Firar med en pizza. Sitter och läser ut Frankenstein och börjar på Paradise Lost.

Hemfärden var helt händelslös. Samma sak som vägen dit, fast utan virret.

Det börjar sjunka in nu. 23.500 innan skatt. Kurser. Tjänst. Lärare! På Riktigt! Flytten. Säga upp lägenhet. Dubbla hyror och elavtal. Och kommer jag att ha internet i min nya bostad? Men det ordnar sig. Ringde till min mor, när jag precis kommit utanför skolan. Hon låter djungeltrummorna gå, och nu vet hela släkten. Moster Kerstin, överenergisk Ercissonanställd i S-holm, ringer för att gratulera. Allt känns prima.

Precis, precis.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
1) Grattis som fan.
2) Vaddå långrandigt? Det här var ju hur trevligt som helst att läsa. (Precis precis.)

krank

Krille said:
Gratulerar! Se nu till att bli mindre deprimerad som skattebetalare än som skatteparasit! :gremgrin:
Höh, du ska nog se att jag hittar grejer att gnälla om ändå =)

Men allvarligt, som jag brukar säga: Pengar skapar inte lycka, men brist på pengar lägger hinder i vägen.

//Krank, som faktiskt betalat skatt förut, och ser fram emot att göra det igen... =)

krank

neowyn said:
Nynäs, jag tror jag får gratulera, eller...

Nej skämt och sido, jobb är toppen!!
Äh, Nynäs verkar ju hur jädra trevligt som helst... Perfa för mig, som gillar mindre samhällen mer än stora =)

Storuggla

Champion
Som jag sa i vrållådan: Grattis! :gremlaugh:

"När han inte kommer på några fler standardfrågor, frågar han om vi "ska säga så". Förvirrad svarar jag "jo, det tycker jag väl"."

Den underligaste bekräftelsen på att man fått jobbet jag någonsin hört.

"Han hör sig för med en snäll tant i samma byggnad hur det ser ut med bostäder. Hon lovar att kolla upp privata hyresvärdar, men tydligen brukar de kunna fixa bostad dödssnabbt med nynäshamns bostäder - man får typ en kvintiljon extra poäng av att flytta in och jobba åt just nynäshamns gymnasieskola, verkar det som. Men då måste Hans ringa (precis, precis, precis) till dem och fixa. Det ska han göra, säger han."

Jag har ingen erfarenhet av sådant, men det verkar vettigt. Inflyttning brukar kommunala fastighetsbolag gilla. That said så ska du se upp för att hamna i Stora Vika, för där brukar min gudfar fiska och han är en ful full finlandssvensk och gillar att sjunga snuskiga visor.

Storuggla, it's also quite far away from everything

krank

DeBracy said:
1) Grattis som fan.
Tackar, tackar.

DeBracy said:
2) Vaddå långrandigt? Det här var ju hur trevligt som helst att läsa. (Precis precis.)
Jag ger alla creds till Milton och Shelley. Av nån anledning har jag haft språket med mig idag =)

Storuggla

Champion
Dessutom kan du åka pendeltåg in till Stockholm och spendera valda delar av lönen på SF-Bokhandeln. En butik med rollspelshyllor! Tänk bara! :gremwink:

Storuggla, kanske en remsa

krank

Storuggla said:
Den underligaste bekräftelsen på att man fått jobbet jag någonsin hört.
Jo, jag också. Karln var uppenbart disträ, förvirrad och ganska rolig. Det var en surrealistisk upplevelse, men inte på ett ångestfyllt kafkasätt utan mer ett underhållande Charles Dodgson-sätt.

Storuggla said:
Jag har ingen erfarenhet av sådant, men det verkar vettigt. Inflyttning brukar kommunala fastighetsbolag gilla. That said så ska du se upp för att hamna i Stora Vika, för där brukar min gudfar fiska och han är en ful full finlandssvensk och gillar att sjunga snuskiga visor.

Storuggla, it's also quite far away from everything
Jag har inga problem med snuskiga visor eller fulla finlandssvenskar (så länge de inte hotar med kniv...)

Och långt borta... Äh, som hälsingebo är allt man kan cykla på mindre än en timme inte särdeles långt.

krank

Storuggla said:
Dessutom kan du åka pendeltåg in till Stockholm och spendera valda delar av lönen på SF-Bokhandeln. En butik med rollspelshyllor! Tänk bara! :gremwink:
Jo, jag vet. Fast SFbok brukar vara rätt dyra. Fast det betalar man ju för privilegiet att få bläddra i böckerna...

//Krank, also brukar de inte ha de spel jag letar efter, men å andra sidan har säkert S-holm fler rollspelare än Hudik

Bjorn

Hero
Stort grattis, kul att du äntligen hittat ett jobb.

Känner för övrigt igen mig i surrealismen du beskriver kring intervjun. Min erfarenhet är att de flesta organisationer famlar helt i blindo vad det gäller rekrytering.

Tycker inte heller du skall oroa dig för bostadssituationen, visserligen är det inte trivialt att hitta ett boende i stockholmsområdet men vi snackar "fucking Nynäs" här, det är ungefär så jävla ocentralt man kan komma.

För övrigt, försök att njuta av dina nya ekonomi så långt du kan. Har själv aldrig kännt mig så "rik" som när jag gick från "sunkig studentekonomi" till mitt första riktiga jobb. Så småningom brukar tyvär referensramarna ändras.

Återigen ett stort fett grattis!

/Bjorn

Eksem

Champion
"Den underligaste bekräftelsen på att man fått jobbet jag någonsin hört."

Huh, jag trodde det var någon slags standard. Senaste jobbekräftelsen jag fick var över mobilen, typ:

- Ska vi göra grymma grejjer ihop eller?
- Ja för fan.
- Grymt, men då ses vi!
-

Krille

Super Moderator
krank said:
Men allvarligt, som jag brukar säga: Pengar skapar inte lycka, men brist på pengar lägger hinder i vägen.
Eller så kan man säga som Ahnold Schwårztavad: "Pengar gör ingen lycklig. Jag är lika lycklig nu när jag har 64 miljoner dollar som då när jag hade 56."

Örnie_UBBT

Swordsman
Bara att gratulera!
F ö kan inflikas att Nynäshamn ju är av visst svenskt rollspelshistoriskt intresse. Det var ju där en gång rollspelet Western föddes (spelskaparna har sina rötter i Nynäshamn).

hälsar
Örnie

Johan K

Gammal & dryg
GRATTIS !!!

Grattis krank !!!
Mycket kul att höra att du fått jobb !

Big Marco

Läskig
Gratulerar - kul att grabben har klippt sig och skaffat sig ett jobb!

Och gällnade intervjuer - jag tror att alla de jag har haft har varit udda.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Buhuhu!

23500 är mer än vad jag har som behörig lärare i Samhällskunskap och Historia. Snåla, bortskämda jävla Linköpingsskolor! Förmågan att kunna ställa upp med kort varsel är något som ofta underskattas och efterfrågas av många illa förberedda rektorer och skolor.

Grattis i alla fall. Nu har du fått in en fot och får dessutom både pengar och värdefull erfarenhet. Att bo inom pendlingsavstånd ifrån Stockholm med omnejd är säkerligen positivt det också.