Fridigern;n108904 said:
Är inte detta i GoT egentligen mer av typen maktintriger? Visst tjafsar folk med varandra, men det är i syfte att antingen stärka sin position i den egna klanen eller tjafs mot en annan klan, typ Machiavelliska intriger i olika faser nästan bara. Med interpersonellt tjafs tänker jag mer på typ Cityakuten (oj de är kära, men hon har vart ihop med han och nu tittar de konstigt på varandra i korridoren) som inte leder någon som helst vart. Sånt tycker jag lyser med sin frånvaro i GoT, vilket är bra. Tänk på Husen som företag/gangsterorganisationer i Rotsystem så blir det kanske mer spännande
Maktintriger är för mig interpersonellt tjafs. Det är arvingar och incest och troner och vem som är son till vem och annat jag inte kunde bry mig mindre om. Jag tycker helt enkelt inte att det är speciellt stor skillnad mellan intriger för att sätta nån på en tron och intriger för att få den där snygga nye doktorn att dansa med en på personalfesten. Det är liksom samma grej, bara en massa tjafs mellan individer.
Det är lite som i Lost, där jag förstått att det fanns de som brydde sig om de olika grupperingarna och kärlekstrianglarna och allt vad det var. Jag ville ju bara få reda på vad som fanns under luckan, vad den svarta röken var och hur mytologin och koderna och mysterierna hängde ihop.
Folket skiter väl jag i.
Och jag är inte speciellt intresserad av just intriger mellan megaföretag heller =) Skiter väl jag i vem som har överhanden, liksom. De är ju lika illa allihop och det de EGENTLIGEN borde bry sig om och prioritera är ju hotet från Grönskan. Som dessutom är mycket mer intressant som koncept än något käbbel mellan megaföretag. Så ja, liknelsen är korrekt men hjälper inte =)