Jag ligger lite efter igen… Alley har släppt tre redigerade avsnitt och jag har inte skrivit om något av dem.
Buffy S05E17 – Forever är helt enkelt avsnittet om att hantera den omedelbara sorgen och samtidigt de praktiska momenten kring en närståendes bortgång. Klätt, såklart, i fantastik-skrud.
Så. Det är begravning. Buffy kämpar för att hålla ordning på allt med Giles hjälp, Dawn är en egocentrisk tonåring som inte ser eller kan föreställa sig någon annans perspektiv än sitt eget, Xander och Anya är mest bredvid och försöker vara stöttande, Willow är en spaz som stammar sig igenom scenerna och inte riktigt vet hur hon ska bete sig, och Tara är den vuxne i rummet som, vid sidan av Giles, bidrar med stabilitet.
Det är begravning. Efter den tittar Spike förbi och lämnar blommor. Xander tror att det är för att han vill ställa sig in hos Buffy och göra henne till sin sex monkey – men det stod inget namn på blommorna.
Dawn kan inte hantera det hela alls. Willow och Tara inte vill hjälpa henne att använda nekromanti på sin mamma, men Willow visar henne en häx-historiebok som pratar om specifika besvärjelser utan att inse att Dawn givetvis då kommer att göra vidare efterforksningar. Hon smyger, stjäl grejer från magibutiken etc, men i slutänden funkar hennes besvärjelse inte. Spike dyker upp, och hjälper av rätt oklara skäl* henne att få kontakt med en riktig nekromantiker, en ond ödleliknande demonsnubbe som ger hennes specifika instruktioner. Hon och Spike stjäl ett demon-ägg som behövs för besvärjelsen.
Sen utför hon den, men blir påkommen av Buffy. Precis innan jurkjyrkogårds-"mamma" knackar på dörren har de ett heart-to-heart där Dawn beskyller buffy för att vara okänslig och Buffy förklarar för Dawn hur det ligger till – att hon hållit sig upptagen för att någon måste göra allt det praktiska och för att när allt praktiskt är slut så
är hon ju borta på riktigt. SMG visar återigen att hon är en jävla bra skådis, och Krank får en liten tår i ögat, eller två.
Som en sidogrej pratar Buffy med Angel, som kommer på besök. De sitter under ett träd. Lite kul är det, att Angel är en sån vuxen och mogen och seriös vuxen snubbe i Buffy, när han är en sån introvert spaz i Angel-serien. Samma person, olika glasögon.
I en annan sidogrej pratar Ben med en av Glorys minions, och råkar avslöja att nyckeln är en
person. Han misshandlar minionen, men den överlever och skvallrar för Glory.
* Han säger att han inte gillar när "Summers-kvinnor" har det svårt, men jag antar att det egentligen är för att han inser att Dawn kommer att göra det här med eller utan honom, typ? Jaja.
I alla fall, bra avsnitt.
Kontinuitet:
- Willow är ganska nonschalant med magisk kunskap och sådär. Mer, så att säga, fokuserad på huruvida man kan än huruvida man bör. Foreshadowing! Det är en grej.
- Joyce begravs.
- Angel tittar förbi.
- Spike ger anonyma blommor – han hade ju en egen relation till Joyce, och har bondat med henne flera gånger. Över Passions, om inte annat.
- Glory vet nu att Nyckeln är en person.
Fem avsnitt kvar av säsong 5. Nästa för min del blir ett Angelavsnitt, därefter avsnitt 18, "Intervention". Aka "det med robot-Buffy".