Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 5

Jocke

Man med skägg
Mundo;n123572 said:
Här nedan kommer komma lite brutala slakter av show-lore jämnfört med bok-lore, så gillar man inte det... Look elsewhere villains!
Min enda kontakt med böckerna är dina genomgångar, så på så vis är det ju kul, men du kommer ju inte vinna något minst-jäviga-på-internet pris.
Jag har i princip inte upplevt att något i serien blev bättre eller var "mer logiskt" och sen fått reda på att just den grejen följde böckerna.
Eller för den delen att några av de saker som de ändrat gjort det hela märkbart sämre.

Men jag tycker ju att serien överlag är en slapp trea, ibland starkare, ibland svagare.

/ Team Järnbanken OUT!

Mundo

Myrmidon
Jocke;n123582 said:
Min enda kontakt med böckerna är dina genomgångar, så på så vis är det ju kul, men du kommer ju inte vinna något minst-jäviga-på-internet pris.
Jag har i princip inte upplevt att något i serien blev bättre eller var "mer logiskt" och sen fått reda på att just den grejen följde böckerna.
Eller för den delen att några av de saker som de ändrat gjort det hela märkbart sämre.

Men jag tycker ju att serien överlag är en slapp trea, ibland starkare, ibland svagare.

/ Team Järnbanken OUT!
Jag är jävig som fan, givetvis. Men sen påminner Dorne också en om en Xena-episod som var inspelad under en söndagsförmiddag.

Jag gillar speciellt tjejen här till höger.

Jocke

Man med skägg
Mundo;n123584 said:
Jag är jävig som fan, givetvis. Men sen påminner Dorne också en om en Xena-episod som var inspelad under en söndagsförmiddag.

Ja, det är lite konstigt att de bara har en tiondel av budgeten mot alla andra scener.

Mundo

Myrmidon
Jocke;n123585 said:
Ja, det är lite konstigt att de bara har en tiondel av budgeten mot alla andra scener.
Also, jag är på dig. I böckerna hoppas jag någorlunda fortfarande på att Jon ska ressurectas as Mellistanten eller nåt.
I TV-serien hoppas jag att järnbanken tar sig rätten av ta kontroll över Westeros. Slut på sång och alkohol, med kalkyler. De öppnar upp handelsrutter med White Walkers för att köpa och sälja... Is. och döda kroppar. Adelshusen nedmonteras och läskunnighet sprids över alla.

Dany får kolera och dör.
The end.

Mundo

Myrmidon
Då var det dags.
THE NORTH REMEMBERS! (Bokspoilers ahead, detta är en plot-line som de helt enkelt skippat i tv-serien)

Kommer du ihåg Robb Stark? King in the north?
För vi minns. The north remembers.

Alltså, i böckerna då. I TV-serien så består "The north remembers" av en gammal städerska tant som dör i nästa avsnitt omedelbart, och sen var det avaklarat med. I böckerna är "The north remembers" ord som är yttrade av Wyman Manderly, lord av Whitehabour, den enda stora hamnen och handelsstaden som the north besitter. De orden har blivit synonyma med en motståndsrörelse som hatar Lannisters, hatar Boltons och hatar Freys mer än allt annat i denna värld, och de minns hur deras konung och rike blev förråda vid the Twins vid The red wedding.

Så, för att förklara lite av situationen, får vi gå igenom House Manderly. Huset Manderly leds av Wyman Manderly, en bjässe till karl som är för fet för att ens rida en häst. Han anses av de flesta att vara en stor, fet idiot som knappt är modig nog att riva sig själv ut en blöt papperspåse.

Efter att en av hans söner dött vid the Red wedding och de andra tillfångatagits har han böjt benet till kung Tommen och förklarat sig hans lojala tjänare. I Kings Landing är man nöjda över att en så feg karl styr över White harbour eftersom det blir lättare att kontrollera. Han har två döttrar (mer om dessa senare) som Freys kräver att få gifta sig med, så att de blir blodsbundna och därmed kan vinna mer lojalitet. Gamla tjocka Wyman går såklart med på det.

Problemet är att Wyman spelar the long con game. Han är en jäkligt klyftig herre och har långa (och ambitiösa) planer på att avsluta den här farsen och hämnas sin fallne konung och förräderiet. Han lovar (i hemlighet) att hjälpa Stannis besegra Roose Bolton. Minns du Rickon, den minsta av Stark-ungarna? Just han. Han lever och är undangömd i Norden, och Stannis lovar att sätta honom som Warden of the north (De andra Stark-barnen tros alla vara döda och Jon vill inte lämna muren) i utbyte mot att Wyman hjälper honom.

Wyman har tre stycken Frey-släktingar hos sig, som försöker förlova sig med hans döttrar. När han eventuellt åker till Winterfell för att hjälpa Roose att försvara Winterfell mot Stannis, så låter han i hemlighet mörda de tre Frey-släktingarna och bakar in dem i en jättelik bröllopstårta som han ger till Roose och Ramsay som present för deras nytillkomna bröllop. Medan Winterfell är belägrat så dör Roose-trogna soldater nästan varje natt, och hittas med uppskurna strupar, krossade skallar, etc, etc vid morgonkvisten.

Hans döttrar, varav den yngsta är en total punk-chick som har färgat håret grönt, har följande att säga i deras hov.

"They killed Lord Eddard and Lady Catelyn and King Robb. He was our king! He was brave and good and the Freys murdered him. If Lord Stannis will avenge him, we should join Lord Stannis."

Och ja, jag sa punk-chick. Nämnde jag att hon färgar håret grönt?

Varför? För hon är fucking punk rock, that's why.
Så ja, Stannis letar allierade, hittar dem, binder upp understödslinjer till sin armé och bränner inte sin dotter.

Fucking Manderly! Deras court kallas "The Mereman court" för att deras sigil är en mereman och de har en uråldrig skuld till House Stark, för att för många generationer sedan flydde hus Manderly från sina län efter ett förlorat en konflikt i the reach. House Stark tillät dem att bosätta sig i the North och lät dem behålla sin gamla religion, i utbyte mot att de svor evig och fullständig lojalitet till Stark.

Här är en bonus, Manderly's tal som han håller till Ser Davos Seaworth när de är ensamma.

cogitare

Swashbuckler
Mundo, måste säga att jag älskar dina inflikningar (och förklaringar) hur saker och ting ligger till i böckerna. Dels för att jag kommer ihåg dem bättre (var många år sedan jag läste dem) och för att det ger perspektiv till tv-serien som bara är ett subset av allt som händer i böckerna (och där man ibland valt att porträttera dem på ett lite märkligt sätt).

Cog.

Mundo

Myrmidon
cogitare;n123710 said:
Mundo, måste säga att jag älskar dina inflikningar (och förklaringar) hur saker och ting ligger till i böckerna. Dels för att jag kommer ihåg dem bättre (var många år sedan jag läste dem) och för att det ger perspektiv till tv-serien som bara är ett subset av allt som händer i böckerna (och där man ibland valt att porträttera dem på ett lite märkligt sätt).

Cog.
Tackar. Gör allt jag kan för att inte stjäla strålkastaren från Krank, men ibland känner jag mig kallad att sprida ordet!

Big Marco

Läskig
Kandidat till årets kommentar: "ni vet hon som är en komplett vansinnig känslomänniska som inte skulle kunna räkna ut konsekvenserna av att man bajsar sig i handen om man så visade henne det med ett flödeschema."

Rhodryn

Hero
Tänkte jag skulle tacka dig, Krank, för all din tid, och all din pina, som du har behövt gå igenom för att titta på 50 timmar av en serie som du visste du ogillade redan innan du ens sätt den.

Det har dock helt klart varit underhållande. :)

*kröker nacke i Kranks riktning*

Sen tycker jag att jag vill tacka dig, Mundo, också... för alla dina inlägg om Kranks tittande på serien, och om serien som helhet. :)

Björn den gode

Swashbuckler
Mundo;n123712 said:
Tackar. Gör allt jag kan för att inte stjäla strålkastaren från Krank, men ibland känner jag mig kallad att sprida ordet!
Ja absolut! Nu skulle jag vilja se det göras tvärtom också, att Mundo ser någon serie som hen verkligen ogillar där krank kan få gå in och förklara hur saker hänger ihop... har ni nån sån? CSI?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Björn den gode;n124740 said:
Ja absolut! Nu skulle jag vilja se det göras tvärtom också, att Mundo ser någon serie som hen verkligen ogillar där krank kan få gå in och förklara hur saker hänger ihop... har ni nån sån? CSI?
Jag har ingen aning. Jag har ju ett antal serier jag gillar men som inte brukar vara allas kopp té, typ CSI, Buffy the Vampire Slayer, Dawson's Creek, Doctor Who... Visst, alla har sin publik, men det brukar ju alltid finnas några som de inte alls funkar för.

Det gäller ju att hitta en schysst "kollision" liksom, tänker jag.

krank

Själv är jag fortfarande lite sugen på att göra en liknande grej med en annan serie. Jag börjar redan sakna att ha ett magsurt projekt som ligger och plirar elakt på mig om veckorna. Jag har funderat lite på serier jag tycker spektakulärt illa om eller som jag utan att ha sett speciellt mycket har kunnat konstatera att de verkligen, verkligen inte är för mig. The Wire ligger bra till i mina tankar just nu. 60 avsnitt, skulle hålla mig flytande ett tag, framför allt eftersom jag skulle behöva köra typ veckoschema eller nåt.

Rhodryn

Hero
Vad du än gör, se bara till att du tar lite ledigt från det dock. Det har ju bara varit knappt en vecka sedan du såg sista GoT avsnittet. XD

Mundo

Myrmidon
krank;n124745 said:
Själv är jag fortfarande lite sugen på att göra en liknande grej med en annan serie. Jag börjar redan sakna att ha ett magsurt projekt som ligger och plirar elakt på mig om veckorna. Jag har funderat lite på serier jag tycker spektakulärt illa om eller som jag utan att ha sett speciellt mycket har kunnat konstatera att de verkligen, verkligen inte är för mig. The Wire ligger bra till i mina tankar just nu. 60 avsnitt, skulle hålla mig flytande ett tag, framför allt eftersom jag skulle behöva köra typ veckoschema eller nåt.
Ja hallå? Är detta stödlinjen för Kranks? Ja, vi ser en Krank just nu med svårt självskadebetéende.

Mundo

Myrmidon
krank;n124743 said:
Jag har ingen aning. Jag har ju ett antal serier jag gillar men som inte brukar vara allas kopp té, typ CSI, Buffy the Vampire Slayer, Dawson's Creek, Doctor Who... Visst, alla har sin publik, men det brukar ju alltid finnas några som de inte alls funkar för.

Det gäller ju att hitta en schysst "kollision" liksom, tänker jag.
THE STRAIN TILLEXEMPEL!

krank

kloptok;n124753 said:
Du kan ju inte såga The Wire. Det kan du bara inte. Fyyy.

Varför inte? Den verkar ju aptråkig. Jag hör ofta folk som jublar över och hyllar den, men när de ska förklara vad det är som gör den så fantastisk så börjar de bara rada upp en massa irrelevant skit. Sånt där som kan ge lite krydda till en i övrigt intressant serie, men som knappast kan hålla en flytande. Typ "relationer" och "folks descent into darkness", "korruption" etc. Jag menar, True Detective s01 var ju väldigt bra, men det var ju för att det fanns ett intressant mysterium i grunden, som dessutom visade sig ha Lovecraftvibbar. Sen som lite strössel ovanpå så var karaktärerna intressanta, framför allt Cohle vars nihilistiska rants jag uppskattade. Men serien hade inte funkat om den byggt enbart på relationerna mellan Cohle och han den där andre, eller deras respektive arcs.

Jocke

Man med skägg
Kan du inte se True blood? Det är ju också en oändligt korkad serie... Kanske lite för lik GoT om man ska vara sån.
Jag håller på att se s1 av Arkiv X just nu, det är ganska plågsamt, kan också var ett tips. Eller för den delen S1 av Fringe (det blir ju dock rätt bra sen).

krank

Jocke;n124765 said:
Kan du inte se True blood? Det är ju också en oändligt korkad serie... Kanske lite för lik GoT om man ska vara sån.
Jag såg ett par-tre säsonger av den. Jag gillade estetiken och miljöerna tillräckligt mycket. Men böckerna var SÅ mycket bättre. Och ju längre de gick från böckerna... Ja, det var typ som det tydligen är med GoT: originalet är inte alltid bra, men de flesta förändringar de gjorde var typ... bajs.

Jocke;n124765 said:
Jag håller på att se s1 av Arkiv X just nu, det är ganska plågsamt, kan också var ett tips. Eller för den delen S1 av Fringe (det blir ju dock rätt bra sen).
Sett båda, inte alls lika plågsamma. De har ju åtminstone en ganska hög grad av balla koncept att götta ner sig i. Moderna miljöer + pseudovetenskap är grejer jag faktiskt gillar... =)

Öht handlar mycket av mitt ogillande av GoT om den oändligt tråkiga medeltidsmiljön de befinner sig i. Det bästa med serien är ju när de bryter mot den och åtminstone drar in lite fantasy. När det bara är barbarer som slåss med fula vapen i fula kläder i gråtråkiga landskap så är serien som sämst...

Cybot

Mest spelbar
Om man ska såga en snutserie så får det ju vara The Shield, som är långt mer machobrölig än The Wire.

...även om jag själv tycker att The Shield är bra.