Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones Säsong 5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I helgen har jag varit bortrest och idag fyller jag år. Jag gör inget speciellt eller så idag alltså, men jag kom hem klockan sju och vägrar lägga två av mina dyrbara lediga timmar på min födelsedag med att se Game of Thrones.

I morgon borde jag komma hem tidigare.

Mundo

Myrmidon
krank;n123130 said:
I helgen har jag varit bortrest och idag fyller jag år. Jag gör inget speciellt eller så idag alltså, men jag kom hem klockan sju och vägrar lägga två av mina dyrbara lediga timmar på min födelsedag med att se Game of Thrones.

I morgon borde jag komma hem tidigare.
Grattis på Födelsedagen Lillkrank!

krank

Låt han dö! Låt han dö!

Nu har jag sett Game of Thrones säsong 5 avsnitt 9.

Först fick jag tekniska problem då min Plexserver tydligen inte räckte till för att transcoda den rätt tunga filen avsnittet var. Så jag passade på att testa Xbox 360-appen för HBO Nordic. Den funkade rätt okej, och hade stöd för Kinect som ju är mitt nya favoritsätt att styra saker.

Så okej. Mellistanten för en vision om att Stannis läger brinner. Simons gerillataktiker verkar ha effekt; folk och hästar dör. Stannis, alltid lika resonabel, ger order om att vakterna som misslyckades med att hålla anfallarna ute ska avrättas. Smugglas frågar vad fan de ska göra.

Så Stannis skickar bort Smugglas, för han vill inte ha någon resonabel Benjamin Syrsa-typ på axeln (daterad referens? Fuck you). Smugglas verkar vara hyfsat på det klara med vad som är på väg, för han vill ta med sig Sireen när han rider tillbaks till svartslottet för att be om käk och hästar. Stannis vägrar. Smugglas ger Shireen en fint träsnidad hjort eller nåt sånt och tackar för att hon lärt honom läsa.

Sen när han åkt så eldar Stannis och Mellistanten upp Shireen. För att varför inte. Mellistanten sa att det skulle gå bra då, typ. Så därför eldar de upp en liten tjej. Stannis eldar upp sin dotter. ELDAR UPP. För det var ju alldeles för orimligt att en såpass genomsympatisk karaktär skulle få överleva.

Här är vad de borde ha gjort: Åkt tidigare från Svartslottet. Sett till att ha en rimlig supply line. Anfallit innan de frusit ihjäl. Alternativt, om de inte varit så smarta tidigare - helt enkelt låtit Smugglas rida och hämta hjälp. För det här - det är inte den smarta lösningen. Oavsett om Mellistanten - som definitivt är med i Club Skeletor - har magi som funkar eller inte.

Men nä, nu eldar vi upp vår dotter istället. Skitrimligt. För att Stannis ska kunna bli knug. Fuck off, Stannis. Jag hoppas du dör i en eld. Eller nej, då skulle ju Mellistanten bli glad. jag hoppas du dör i en hjärtattack.

Jonte går i snön. Sen lägger 360-appen ner och jag tvingas spendera en kvart med att försöka få kontakt med hbo's servrar igen. Sen kommer han fram till svartslottet och släpps in. Mobbar-Bengt säger att han har ett gott hjärta och att det kommer att få dem dödade. Vilket väl är det snällaste han sagt typ någonsin. Och så stirrar alla på jätten. Lille Hjalmar eller vad han nu heter, han vars by dödades av vildlingar, verkar sur. Jag var helt säker på att han skulle göra något skitdumt när Jonte kom med vildlingarna, men... Tja, inte än tydligen.

Arya fortsätter sitt uppdrag mot försäkringstjänstemannen. Tyvärr så ser hon idioten Lord Tyrell stiga iland tillsammans med Meryn Fucking Trant, och då tycker hon att det är läge att avvika. På det här sättet kommer hon ju ALDRIG att bli en osjälvisk, egolös formförändrarninja. Buuuh!

Vi får iaf reda på att den torre banktjänstemannen som jag gillade lite förra gången inte dricker alkohol, inte dansar och inte sjunger. My kind of guy! Utom att han tydligen fortsätter ge Lyxfällan-offren Lannisters lån och allt bättre villkor, då. Lord Tyrell är en pinsam fjant, för övrigt. Som om vi inte redan visste det. Och Meryn Fucking Trant är givetvis peddo, vilket vi ser när han beställer horor på det horhus Arya följer honom till. Hon lyckas inte ens döda honom! Alltså var hennes avvikelse från träningen helt jävla värdelös. En man ser nog vad hon håller på med, men väljer att agera som om han inte gjorde det.

Slimie kallas till möte med prins Duran Duran. Där får han förklara sig. Duran Duran vill inte ha krig, utan föreslår en kompromiss: Slimie får åka hem med Marcy om han också tar med sig unge prinsen Trystane, som också ska ges en plats i lillrådet. Slimie lovar detta, utan att ha minsta täckning för att lova nåt sånt. Bronn släpps också ur sin fångenskap i utbyte mot att han får ett slag rakt på käften av Duran Durans vaktchef. Och om det inte blir något mer mellan honom och den av Oberyns döttrar som fick honom att kalla henne "världens vackraste kvinna" blir jag besviken. Jag är rätt van vid att bli besviken. Hela den här serien är en besvikelse.

På tal om besvikelser så sitter Danny, Loranga och Tyrion och ska titta på män som hugger ihjäl varandra helt utan anledning. Danny verkar tycka att detta förfarande skiljer sig från resten av serien på något vis. Loranga glorifierar det, vilket gör att han utan tvekan är borttagen från listan på potentiellt påhejjade karaktärer. Fuck him. Han är smart och vältalig, men också en vedervärdig idiot. Det gäller för övrigt hela den där arenan full av äcklig pöbel. Jag vet att det beror på att de är uppväxta i den kulturen etc, men jag mår ändå illa närhelst jag ser folk stå som en stor mobb och skrika och bröla och hejja på under olika sportevenemang.

Göran kommer och slåss i arenan. När han vunnit kastar han ett spjut som dödar en harpyeson i guldmask som stod bakom Danny och gänget. Plötsligt dyker massor av guldmasker upp. Tydligen räckte det inte att Danny öppnade spelet igen. Eller så var det en del av Lorangas plan. Dum plan isåfall, för de dödar honom också. Jag sörjer inte.

Sen när Danny, Tyrion, Fabio, Göran och Misandria står trängda i en cirkel av guldmasker så kommer Drogon (som fortfarande är det minst fantasifulla namnet på en drake EVER) och eldar och äter folk. Han får spjut i sig, Danny drar ut ett av dem, och sedan sätter hon sig på honom och rider honom. De flyger. Vilket är ganska coolt, faktiskt.

Kontinuitet:
  • Smugglas skickas till svartslottet.
  • Stannis och Mellistanten eldar upp Shireen.
  • Jonte och vildlingarna kommer tillbaks till svartslottet.
  • Bronn släpps ur fångenskap.
  • Loranga dör.
  • Danny rider drake.
  • Göran får vara på hennes sida igen.
Det hände ovanligt mycket i det här avsnittet.
  • Tuttar och rumpor. Inte en enda, tror jag? Givet att vi både hade förförisk Oberyndotter i fängelse och besök på bordell är det lite anmärkningsvärt. Varför slåss inte slavarna nakna i arenan till exempel?
  • Alla är osympatiska. Ja. Kanske bortsett från Arya... Sen dog ju en av seriens få riktigt sympatiska karaktärer också. Hon var nåt så sällsynt som en tjej som var sympatisk av andra anledningar än att det är synd om henne. Hon gillade böcker och att läsa, och berättelser.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Jag blev faktiskt lite förvånad av både Shireen och Loranga, ska erkännas.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Jätte och drake. Och Mellistantens prat om blod, men det räknas fan inte.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ovanligt hög verkstad-till-snack-ratio.
  • Daenerys är världens sämsta härskare. Hon verkar ha tagit sitt förnuft till fånga vad gäller Göran. Nu när hon är fri från Loranga återstår att se vad som blir av med henne.

Attachments

Rhodryn

Hero
Vet inte hur jag lyckades missa att det var din födelsedag i går, trots att jag igår läste meddelandet som du nämnde det i... så grattis på dig i efterskott! :D

*hör Game of Throwns theme sången i huvudet, med en sångtext som bara består av "Happy Birthday" sjungen i tackt med musiken om och om igen* :cool:

Mundo

Myrmidon
krank;n123281 said:
Vi får iaf reda på att den torre banktjänstemannen som jag gillade lite förra gången inte dricker alkohol, inte dansar och inte sjunger. My kind of guy! Utom att han tydligen fortsätter ge Lyxfällan-offren Lannisters lån och allt bättre villkor, då. Lord Tyrell är en pinsam fjant, för övrigt. Som om vi inte redan visste det.
Jag gillar den populära fan-teorin att Mace the Ace bara spelar korkad och att hans mamma har gett honom stenhårda instruktioner på hur han ska bete sig. Men ja, alltså... (Dubbel-gillar det faktum att bank-nissen försöker klappa händerna får att få Mace att sluta, men han bara fortsätter!)

Jag får vänta tills nästa avsnitt innan vi pratar om hur mycket serien har har sprungit ifrån böckerna. Men det kommer. Jag lovar.

Bara ett avsnitt kvar!

krank

JAG FUCKING KLARAT!

FEM SÄSONGER! 50 TIMMAR BRÖLANDE MACHON, VÅLDTÄKTSKULTUR OCH SKITTRÅKIGA MILJÖER!

Stolt är jag. Jäääääävligt stolt. Och så är det skönt att det är fucking ÖVER. Åtminstone till säsong 6. Att bli klar med saker är en av mina stora hobbies här i livet, det finns få saker som är så sköna som att ha gjort något och sedan blivit klar med det. Nu kan jag fylla min fritid med serier jag faktiskt gillar! Typ The Strain, Doctor Who, Continuum...

Så. Jag har sett Game of Thrones säsong 5 avsnitt 10, och hade inte min 360 bestämt sig för att krångla så hade jag firat detta med att dela med mig av en gif-bild som föreställer mig när jag dansar framför ett Kinect-dansspel. Jag säger bara en sak: rullande höfter. Oh yeah. Kanske senare, om kryssboxen bestämmer sig för att facebookintegrationen ska funka.

Hursomhelst, i normalkaotisk ordning då:

Mellistanten ger eldguden creds för att det blir lite varmt och snön smälter. Tyvärr har också det faktum att kung Stannis tydligen blivit HELT JÄVLA PSYKBRYT-KNÄPP och ELDAT UPP SIN EGEN DOTTER gjort att alla hans frusna hyrsvärd sagt "fuk dis noise, fett ovärt" och dragit, med en massa hästar. Sen har hans fru hängt sig och Mellistanten väljer det här tillfället att rida iväg medan han inte tittar. Her work here is done, liksom.

Stannis pressar framåt och blir fullständigt slaktad av Boltons fläskiga armé. I slutet av striden står han och är halvdöd och hittas av Brienne. Som verkar döda honom. Jag säger verkar, för man får inte se honom vara död och den här serien har visat att man inte kan lita på att folk är döda om man inte fått se liket. Han verkar alldeles uppgiven mot slutet - med viss grund; han har trots allt just ELDAT UPP SIN DOTTER helt i fucking onödan. Jag hoppas verkligen att Brienne inte låter honom leva.

Jonte snackar med Sam om hur kört allt är; de har inte nog med vapen som funkar mot shite walkers, yadda yadda. Sam vill åka och bli maester vid citadellet istället, vilket är helt rimligt. "Hm, antingen sitter jag här och fryser röven av mig med en massa våldtäktsmachoidioter, eller så åker jag till världens största bibliotek där min flickvän inte behöver riskera att våldtas hela tiden". Smart val. BRA SAM.

Smugglas tjafsar med Jonte, som menar att vildlingarna inte kommer att vilja slåss för Stannis. Vilket är helt rimligt. Sen kommer Mellistanten och låtsas vara helt förstörd och sorgsen över att Stannis och hans fru och dotter är döda. Betyder förresten inte det här att det typ bara är Tummen kvar? Walder Frey kanske, men han har ju typ inte varit med hela säsongen; har han dött utan att jag kommer ihåg det?

Sen lurar Olly ut Jonte så att Mobbar-Bengt och hela nattvakten kan knivhugga honom så att han dör. Vilket jag inte riktigt var beredd på, om jag ska vara fullständigt ärlig. Inte för att jag haft någon bergfast övertygelse om att han haft plot armor, utan för att jag liksom mest vant mig vid att ha honom i närheten och har gillat de val han gjort på sistone. Men men, hans arc var väl typ slut så...

Sansa smyger ut och tänder ljus i tornet (vilket tyvärr verkar missas av Pod och Brienne). På vägen tillbaks kommer hon vad hon nu hette, Simons förra knull, och hotar henne med pilbåge. Reek börjar plötsligt agera (så dags nu) och kastar ner Simons knull så hon dör. Sen hoppar han och Sansa ned för muren. Det vore väldigt oväntat om de dog nu, men det får vi väl se i vår antar jag.

Meryn Fucking Trant slår minderåriga prostituerade. Det visar sig att en av dem är kickass-Arya som snott ett fejkansikte (CALLED IT) och super-ninja-shapeshifter-lönnmördar honom riktigt jävla ordentligt.

Synd bara att hon inte skulle döda honom. En man tar gift för att "en död kan bara betalas med ett liv". Sen blir det... flummigt. På ett jävligt schysst sätt. För personen som tog gift kanske inte var En man, det kanske också var en mask. Arya drar av personen mask efter mask, och hittar till sist... sig själv. Och En man står bakom henne. Eller en person med En mans mask iaf. Ja, jag fattar ju poängen - lönnmördarna är egolösa, ansiktslösa, utbytbara. Vilket är jävligt coolt. Sen säger En man att maskerna är som ett gift för folk som inte är Ingen, och så blir Arya blind.

Slimie och kidsen åker hemåt. Bronn får löfte om att träffa "världens vackraste kvinna" igen. I ship that. Det framkommer att Marcie räknat ut att Slimie är hennes pappa och är helt OK med det. Tydligen inte ett totalt airhead. Men vi vet ju alla vad som händer med folk som inte är genomruttna? That's right, deras funktion är att skapa lagom mycket sympatier innan de dör. Marcie är såklart förgiftad av Oberyns gamla knull, ni vet hon som är en komplett vansinnig känslomänniska som inte skulle kunna räkna ut konsekvenserna av att man bajsar sig i handen om man så visade henne det med ett flödeschema. Jag försöker alltså säga att hon saknar konsekvenstänkande och att jag enbart känner förakt för när känslor får vara styrande.

Tyrion, Göran och Fabio sitter och trycker. De konstaterar att de behöver leta efter Danny. Det blire lite bråk och penismätartävling, sen kommer de fram till att Göran och Fabio ska rida ut, medan Tyrion och Gråmask ska styra stan under tiden. För Tyrion har trots allt erfarenhet, och folk litar på Gråmask. Som tur är dyker Varys upp och ställer sitt spionnätverk till Tyrions förfogande. Jag kan tänka mig sämre saker här i världen än de två i ledande position och Danny borta nån annanstans.

Drogon är skadad och tjurig och vill inte göra som Danny säger, så hon tultar iväg och blir omringad av en biljard barbarer. Eller riddare. Det är så svårt att se skillnad på dem. Någon form av brölmachos iaf. Hon släpper en ring på marken, för det är ju helt rimligt att nån kommer att hitta den och/eller kunna räkna ut ett skit av att den finns där. De där hästarna biljarden brölmachos red på lär ju till att börja med trampa den så långt ner i marken att den typ inte finns.

Cersei erkänner att hon knullat med Sune, och släpps fri efter att hon tvättats, klippts av håret, och sedan tvingats ta en nakenpromenad genom hela staden. Jag måste säga att jag ändå uppskattar att hon fick vara till större delen helt avsexualiserad i sin nakenhet här, framför allt i fånghålan. Ingen jävla dekoration, bara en understrykning av hennes utsatthet.

Det går för övrigt alldeles ypperligt att tycka illa om hur en person man finner osympatisk behandlas. Jag blir mest bara trött på 1) religiösa fanatiker och 2) dekadent adel och 3) brölande pöbel. Jag saknar, återigen, någon form av sympatisk sida att gilla litegrann. I verkligheten brukar det ändå finnas element av det, men i den här serien är typ alla konflikter som Israel och Palestina: Det går möjligen att argumentera för att den ena är värre än den andra, men til syvende og sidst har de båda mördat barn.

Cersei kommer till slottet, blir spanad på av äcklet Pycelle och får se att Frankenstein byggt ihop sitt monster; kungsvaktens nyaste medlem är The Mountain, återuppväckt.

Kontinuitet:
  • Mellistanten smiter.
  • Dödsfall: Meryn Fucking Trant, antagligen Stannis, antagligen Marcie, helt säkert Snöjonte, helt säkert Simons pök.
  • Cersei släpps fri i väntan på "rättegång".
  • Slimie åker hemåt.
  • Varys når Tyrion.
  • Göran och Fabio rider iväg för att leta Cersei.
  • Sam åker iväg för att bli lärd.
  • Sansa flyr.
  • Reek vaknar till, och hjälper Sansa fly.
  • Arya blir blind efter att ha dödat Meryn Fucking Trant.
  • Stannis' armé får tokpisk.
Se? Så svårt var det inte att göra ett avsnitt där det faktiskt hände grejer. Såhär borde alla avsnitt vara. Serien skulle fortfarande vara ett gräsligt ihopkok av sexism, våldtäktskultur, brölande machon och skittrista miljöer, men det skulle åtminstone vara lite action.
  • Tuttar och rumpor. Ni ska vi se... En rumpa, två muttor, två par bröst och EN SNUPP. I vanlig ordning slak och tråkig, men alltid nåt. Och Cerseis nakenhet var faktiskt rätt smakfullt hanterad. Den andra nakna kvinnans också. Eller hon var ju en del av en brölande mobb, men det var iaf rätt avsexualiserat.
  • Alla är osympatiska. Marcie hann vara lite o-osympatisk innan hon antagligen-dog, Arya var rätt sympatisk när hon dödade Trant, Snöjonte och Sam är ju rätt hyfsat sympatiska. Och faktiskt, Tyrion är helt klart på bättringsvägen.
  • Folk dör ganska sällan oväntat. Eh, ja, det var ju ett gäng. Jag tror att Stannis och Snöjonte var de som faktiskt förvånade mig lite.
  • Alldeles för lite fantastik (typ i genomsnitt ett omnämnande och/eller en uppvisning per avsnitt) Drake och jävelhäftigt jox med ansikten och ninjorna.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ovanligt hög verkstad-till-snack-ratio även i detta avsnitt.
  • Daenerys är världens sämsta härskare. Ja. Men nu verkar hon ju tack och lov vara satt ur spel tillfälligt, så att radarparet Varys och Tyrion kan styra upp.
Så. Är ni nöjda nu? Va?

Attachments

Björn den gode

Swashbuckler
Nöjd men inte stolt. Varför lurade vi in dig att göra det här egentligen? Mycket egoistiskt av oss alla.

Sen tror jag (och jag kan verkligen inte se att det skulle vara någon spoiler eftersom du nu sett alla avsnitten och jag har inte läst böckerna så står det något där så vet jag inte om det) att snöjonte kommer vara med i säsong sex också. Han kanske 'dog' men vi har ju tidigare fått se vad den andra prästen till eldguden kunde göra med den där snubben som redan dött sex gånger, och så har mellistanten precis lagom kommit i jontes närhet, kan slå vad om att hon kommer att återuppliva honom.

Bolongo

Herr Doktor
Björn den gode;n123448 said:
Sen tror jag (och jag kan verkligen inte se att det skulle vara någon spoiler eftersom du nu sett alla avsnitten och jag har inte läst böckerna så står det något där så vet jag inte om det) att snöjonte kommer vara med i säsong sex också. Han kanske 'dog' men vi har ju tidigare fått se vad den andra prästen till eldguden kunde göra med den där snubben som redan dött sex gånger, och så har mellistanten precis lagom kommit i jontes närhet, kan slå vad om att hon kommer att återuppliva honom.
I boken finns det ännu fler hints om att han kommer tillbaks. Alla jag pratat med eller sett diskutera frågan på nätet ryckte bara på axlarna efter de läst och sade "jaja, nu trollar Martin oss igen."

Å andra sidan: många av hintsen jag nämnde bygger på saker som uteslutits eller tonats ned i serien, så vem vet?

krank

OK, jag köper att de absolut kan låta Mellistanten återuppliva Snöjonte. Även om hon vad jag förstår inte gjort just det hokuspokuset tidigare. Jaja, jag ska inte säga att jag bryr mig så mycket. Jontes arc kändes som sagt ganska färdig för min del.

I slutänden är jag nog fortfarande Lag Ingenting. Det finns ingen karaktär jag skulle vilja se på järntronen. Finge jag drömma skulle jag drömma om en demokratisk-socialistisk revolution av rationella medborgare, men i brist på det får jag nöja mig med att fördöma olika sidor olika mycket. Järnbanken är ju till exempel vettig i teorin, men givet att de fortsätter ge lån till Lyxfällan-Lannisters vetefan om jag skulle vilja hejja på dem.

Kanske skulle jag kunna tänka mig att stödja Tyrion och Varys, men de tjänar ju numera en av världens minst kompetenta härskare...

Arfert

Facit
Jag tror att Banken drar in alla lån eftersom de vill ta över. Samtidigt anfaller issnubbarna. Nästan alla dör.

Efter kriget, som Westeros vinner till slut, sätts Sansa på tronen av banken och handelmännen. Som en marionett.

Hon visar sig dock vara för tuff för dem och utvecklas till en "Elisabeth I", varav Westeros går in i ett nytt skede.

Sapient

Swashbuckler
Arfert;n123507 said:
Jag tror att Banken drar in alla lån eftersom de vill ta över. Samtidigt anfaller issnubbarna. Nästan alla dör.

Efter kriget, som Westeros vinner till slut, sätts Sansa på tronen av banken och handelmännen. Som en marionett.

Hon visar sig dock vara för tuff för dem och utvecklas till en "Elisabeth I", varav Westeros går in i ett nytt skede.

Hela sjätte boken visar sig vara en traktat om Järnbankens avancerade finanstjänster, med kungarikesterminer och ränteswapar och en börs för handel med iszombie-optioner OTC.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tyrion och Varys kommer utnyttja tilliten folk har till Gråmask för att etablera sig själva som de fakto härskare i staden. De kommer att upprätta ett folkligt råd som "styr" men i verkligheten är det "Var-ion" som manipulerar fram de beslut de vill ha. Till slut tar de via en marionett makten även i Västerås och tillsmans härsakar de över galaxen som enuck och dvärg!

Björn den gode

Swashbuckler
krank;n123491 said:
OK, jag köper att de absolut kan låta Mellistanten återuppliva Snöjonte. Även om hon vad jag förstår inte gjort just det hokuspokuset tidigare. Jaja, jag ska inte säga att jag bryr mig så mycket. Jontes arc kändes som sagt ganska färdig för min del.
Annars hade det i och för sig varit kul om snöjonte joinade team iszombies.

Bolongo

Herr Doktor
krank;n123491 said:
Jontes arc kändes som sagt ganska färdig för min del.
Jag håller med om att det kan kännas så i serien, på grund av allt som de uteslutit. Och just faktumet att de gjort dessa redigeringar tycker jag lämnar en liten öppning för att de inte ljuger när de påstår att han inte kommer tillbaks. Däremot skulle jag fortsätta hävda att han definitivt kommer att återupplivas i böckerna, allting annat vore en narrativ omöjlighet.

Mundo

Myrmidon
Okey! Krank har gjort det. Krank är en hjälte. Krank the breaker of Game of Thrones, etc. etc.

Här nedan kommer komma lite brutala slakter av show-lore jämnfört med bok-lore, så gillar man inte det... Look elsewhere villains!

Nummer 1: Lannisters är lyxfällan. Givetvis är inte Tywins imperium uppbygt på lånade pengar. Det är bara skitidiotiskt. Casterly Rock byggde grunden av sin rikedom på guldgruvor, men är nu dedikerade till handel. Jag tror det här var satt in i tv-serien för att förstå vilka problem med järnbanken som tronen har, men faktum är att järnbanken redan är på tronen, för Cersei är dum i huvudet och säger helt sonika att de inte tänker betala tillbaka lånen förrän kriget med Stannis är slut. Då åker järnbanken till Stannis och frågar om han är villig att ta över tronens skulder (i utbyte mot lån) och Stannis säger ja. Idén att Tywin skulle leva på SMS lån kanske inte stör någon som bara tittar över det snabbt, men Krank noterade det med all rätta att det är jävligt korkat, och väldigt olikt Tywin som annars jag skulle beskriva som en av de mest kompetenta karaktärerna i serien.

Nummer 2: "De råkade vara där". Typ alla storylines är totalt butchered efter säsong fyra avslutas. Karaktärer som dör, karaktärer som bytar plats, jäääävligt mycket som händer som baseras på "också råkar de vara där". Se The Hound och Brienne. Se Brienne och Arya. Se Brienne och Stannis. Se Jorah/Tyrion och Dany. Se Jamie/Bronn och Sand snakes. Det kan hända någon enstaka gång utan att ha sönder suspension of disbelief, men när det används hela tiden? Come on...!

Nummer 3: Dorne. Bara... What the hell man? Vad hände med planen som Doran the Man hade från första början? Doran Martell har tre barn, inte en son. En äldsta dotter (arvinge till hans län, eftersom i Dorne går kvinnor lika med män i arvsrätt och andra lagar), som vill ta chansen att kröna Myrcella till Drottning av the Iron Throne, eftersom enligt Dornes lag så går hon före Tommen. Doran skickar sin mellersta son till Dany för att försöka övertala henne att gifta sig med honom i utbyte mot att Dorne ska resa sina arméer och åt henne och hjälpa henne i kriget mot de som håller järntronen. Givetvis är där ingen skitdum plot med några mystiska sexiga kvinnor i långa slöjor som visar sina bröst randomly åt folk och säger "You want the good plot-line but you need the bad pussy". Vem fan skrev den delen i manuset och dunkade sig på bröstet efteråt?

Nummer 4: Karaktärer ges plats så att de kan dö för shock-value. Efter Oberyn Martell dog så blev det eld och lågor. Det var tillbaka till Robb Stark och Ned Stark. Vad fan! Någon vi gillade dog! This is good TV! Så nu ska vi forcera det som fan! Kolla, här är Shireen (levande som FAN i böckerna, för övrigt), nu ska vi ha massa scener med henne där hon får gulla med sin pappa och allt är fint. BRÄNN HENNE! BRÄNN HENNE! Kolla, här är Myrcella (fortfarnade lever i böckerna). Titta så sympatisk hon är till Jamie. NU DOG HON! MED GIFT! Mitt favoritexempel är dock Barristan Selmy, som de rushade så jävla hårt så de liksom klämde in en sympatiskt scen bokstavligt talat två minuter innan han dör, som om show-tittarna är så korkade så de glömde bort att Barristan är en rätt hyvens kille. Och, just det ja. Givetvis lever Barristan Selmy fortfarande i böckerna. (Bonus listad är Sansa, för hon dör inte, men hon åker halva världen bort och blir våldtagen)

Nummer 5: Olly (men även Alliser Thorne). Fuck this little shit. Om någon är överraskad för att han jävlades med Jon Snow så ska ni sluta titta på TV eller läsa på forum på internet, för ni lider av svåra synfel av typen utpetade ögon. 80% av hans roll bestod av att stå och stirra ilsket på Jon. Sen blir det stab-stab och Jon Snow dör. Sen har TV-skaparna mage att gå ut och säga att de ville skapa en konflikt-fylld känsla över det, "because when Olly stabs Jon, it's a good guy stabbing another good guy, you don't know who to sympathise with". WTF? Sen är Aliser Thornes helmomvändingar skitskumma. Ena sekunden låter han typ 10 000 wildlings gå genom väggen, och tre minuter senare dödar han Jon för att han tog dit dem? WTF man? Varför? Du kunde bara skitit i att öppna dörren om du ville han skulle dö!

Nummer 6: Stannis. Okey, så det här kommer med lite Stannis the Mannis ögon, för jag är en Mannis-lojalist but still... Jag kommer inte skriva ut, så här kommer en bild istället. Orkar ni inte titta på den (Men orkar läsa hela min post...?) så är summeringen här. Under sin kampanj i the North säger Stannis bland annat till sina lojala kaptener att de kommer att höra om hans död snart, för rykten och lögner kommer att fylla riket. Om det är sant eller inte spelar ingen roll, för de ska slåss till sista blodsdroppen för att sätta Shireen på tronen, oavsett om Stannis lever eller dör. Han förvägrar också bränningar av ens krigsfångar, för mer än halva hans armé består av icke-troende och han vill inte skrämma iväg dem. Hur fan "försvinner" tiotusen hästar mitt i natten utan att Stannis hör det?! För övrigt ska Stannis vara en psyk-skicklig general, så givetvis blir han inte ägd av tjugo plot-armour-Boltons. Kriget i North är inte avslutat i böckerna än, men tillochmed Roose Bolton beskrivs som ganska så nervös.

Det är lite som att göra en Sagan om Ringen film, men det räcker inte att Boromir ska förråda hobbitarna för ringens skull. Dessutom bränner han Pippin på bål, försöker döda Aragorn när han kommer för att fråga honom vad som hänt och våldtar Arwen, bara för att.

Nummer 7: Ramsay Bolton. Klubb Skeletors ordförande har typ nada roll i böckerna. Han är en bakgrundskarkatär. Tillochmed i Theons kapitel så handlar det mer om människorna i Winterfell än vad det handlar om Ramsay. Han är lika sjuk i huvudet (nja, sjukare) men han är absolut en bakgrunds karaktär. När Joffrey dog så slet sig serie-skaparna i håret för att fylla ut tomrummet efter honom, och bestämde sig att Ramsay skulle vara där. Problemet är att typ allt hans skit är improviserat, vilket är också varför det är skit (Yaras försök att frita Theon, hans totalt super-fattiga flickvän, att han skär snoppen av Theon, etc). Dessutom har han plot-armour upp över öronen, eftersom i böckerna så berättar Roose, flertalet gånger, hur kass han tycker Ramsay är och är glad för att han har en ny fru som förhoppningsvis ska ge honom nya barn.

Där är mer, mycket mer, men det här är grejerna som stör mig mest. Är men jätte-intresserad av ändringarna mellan böckerna och TV-serien, så rekommenderar jag de här lättlästa och ganska roliga bilderna.

Här är några favoriter:
Sansa Stark (Se den Krank, du blir inte besviken)
Thenns (Varför ens kalla dem för samma namn?)
Jamie Lannister (Som har typ den bästa story-arcen i hela serien...)
Ser Loras (En av mina favorit-karaktärer i böckerna...)
Arianne Martell (Som inte ens får vad med i showen...)
Aliser Thorne (But why though...?)

Jag känner nästan att jag måste göra en post om familjen Manderly och The North Remembers, men de får vänta tills senare, annars blir den här posten för lång!

Slutligen, stor eloge till Krank. Jag undrar om någon annan har gjort en tråd på det här forumet som fått så mycket följare och så långa likes under en så lång tid?