Ut av alla dödsfall som har hänt i GoT, så var Hodors den som slog mig hårdast. Tror han är den enda utav alla som har dött som jag faktiskt blev blöt i ögona när det hände. Delar av det var helt klart pga att jag gillar honom som karaktär, andra delar är pga revealen utav hans namn, och sen är där en del grejer på det också... som är mer spekulationer runt exakt vad som faktiskt hände med honom med Warg'ningen och så.
Jag har ju gillat andra karaktärer som har dött också, men när det har gällt alla andra karaktärer som har dött så har det mer varit förvåning med ett
"WTF?!" (i början i alla fall, försvann rätt snabbt efter de plockade Ned Stark), eller senare varianter där jag suttit och flinat lite för mig själv och tänkt
"De gjorde det verkligen, de dödade X karaktär! Undrar hur internet kommer reagera på det!" XD Men med Hodor, även om jag inte hadde wft känslan (jag ser alla som potentielle mål i dagsläget, även om vissa mål är mindre än andra), och även om jag faktiskt smålog lite senare i undran över hur internet skulle reagera, så är Hodors antagna dödsfall den som effekterat mig mest.
Något som jag undrar över är, hur mycket av att Hodor håller dörren är för att Bran har kontroll över honom? Är det Bran som faktiskt tvingar honom till att stå där, eller finns det en möjlighet att det är Hodor... Wylis... som mot slutet har kontroll över sig själv och bestämmer sig för att hålla dörren och rädda Bran?
Som har vissats tidigare så har Bran inte kontroll på Hodor i särsklit långa perioder (två gånger innan denna har jag för mig), inte så länge som han verkar kunna ha med djur. Så är Bran så pass stark nu att han kan hålla Hodor under längre perioder? Eller släppte hans grepp om Hodor vid någon punkt? Och i så fall, följer Hodor bara vad som blev inpräntat i honom som tonåring? Eller återfår han sig själv, blir Wylis igen, när hans yngre jag får anfallet som gör honom till Hodor?
När det gäller hur länge "Hodor = Hold the door" funnits i GRRM tankat, så finns där en chans att det kan ha varit med GRRM sedan början... sedan redan innan böckerna kom ut. Enligt hörsägen (se quote nedan,
från reddit, länken kan innehålla spoilers möjligen... vet inte för jag läste bara orginal inlägget) så ska han ha kommit på det redan 1991. På det så var det GRRM som gav tv-serie skaparna infon att Hodors namn kommer ifrån "Hold the door", det har de själva sagt i intervjuer.
"He interviewed Joe Hill (Stephen King's son) at the Jean Cocteau. Afterwards he answered questions while Joe Hill was signing books. Someone asked him about the show's Hodor name reveal. He said that his name reveal in the books will differ in the context and how it happens. So while the name will still mean the same thing (Hold the Door), it will be very different from the show's reveal. He said he came up with the name idea in 1991 and seemed depressed that the show got to reveal it before he did. He said he had no one to blame but himself for his slow writing. He joked about how jealous he was of Stephen King's writing speed. He said he seemed to release an entire book every time he's only just written about a chapter and a half."