CapnZapp;n319378 said:
Det var för mörkt, punkt slut.
Tack och lov är det inte du som bestämmer när det är "punkt slut". Att företaget inte klarade av att tekniskt leverera det som faktiskt producerades är inte ett fel i avsnittet, inte i skaparnas vision, inte ens i genomförandet av visionen. Jag upplevde definitivt inte att det var "för mörkt", och jag såg det streamat i ett upplyst rum. Alltså knappast "punkt slut".
Avsnittet var precis så mörkt som det behövde vara för att skapa den stämningen och känslan som fanns. Hade det varit ljusare så hade denna känsla försvunnit, och det hade blivit som vilket tråkigt jävla fantasyslag som helst.
Beroende lite på vad man menar med "förstå vad som hände" så kan jag tycka att folk borde chill the fuck out också. Det här var inte den sortens slag där det VAR TÄNKT att man skulle kunna hänga med till 100% vad som hände i varje scen. Vill man ha det får man gå och se någon vanlig tråkfantasy typ Sagan om Ringen eller spela Total War Warhammer eller något. Att man inte kunde skaffa någon överblick var
en del av grejen. Folk får väl släppa sina kontrollbehov helt enkelt. "Mörkt och förvirrande" är ett kreativt grepp som alla andra.
Men visst, sedan behöver HBO också se över sin teknik. Om Amazon uppenbarligen lyckades leverera tydlig och klar bild till min några år gamla lågbudget-icke-4k-TV så är det uppenbarligen inte omöjligt. Men det är fel på HBO, inte på avsnittet.
EDIT: Att klaga på avsnittet för att HBO klantade till den tekniska leveransen är LITE som när en massa idioter säger att de tycker att Star Trek: Discovery är en dålig serie för att de bara kan komma åt den via CBS' streamingtjänst. Liksom, jag förstår frustrationen men skärp er. Lägg kritiken där den här hemma. Sluta reagera med magkänslan.
EDIT 2: Hela den här tråden och alla recensioner jag skrivet har alltid varit slag i ansiktet på fansen som gillat serien. Det är ju lite poängen; att jag tycker annorlunda än fansen och väljer att uttrycka mig skarpt om det. Gillar man inte att jag slår en i ansiktet med mina åsikter om GoT så kan man välja andra trådar.
För egen del tycker jag att hela Game of Thrones är ett slag i ansiktet. Men jag står ut. För er skull. =)