Jag tror lite av Danny's mordiska tendenser är ett familjedrag för vissa Targaryons... vilket ju Tyrion noterar. Så om hon inte har någon där som lite så där lätt drar in dessa tendenserna så tenderar hon att föreslå det sämsta alternativet i de flesta fallen.
Så fort de där två mästarna typ sa "Döda honom, han är inte en av oss, han är en commoner!", så hade jag direkt en stark känsla av att de två var de som skulle dö. XD
Harpyor utanför murarna var lite konstigt... en "ooo...kay?" typ av känsla om det.
Personligen fick jag inte en känsla av att Danny flörtade med Syster Greyjoy... att Syster Greyjoy gjorde det såg jag... men Dannys utryck och så när scenen pågick såg för mig helt ut som att Danny var road över vad Syster Greyjoy sade och föreslog mer än något annat. Men jag kan ju ha fel så klart.
Håller med om att Jon kanske borde ha frågat Sansa om Ramsay, pga hennes erfarenhet av honom. Dock så kan ju Jon inte göra något annorlunda, mer än att dra sig ur striden helt och hållet ju... men eftersom Sansa var så på om att de måste få tillbaka Winterfel, så har Jon ju inte särskilt många andra grejer han faktiskt kan göra. Att dra sig ur hade nog inte heller suttit särskilt bra med de styrkorna han redan har heller, de hade antagligen lämnat honom då. Vilket ju då gör hela den där grejen med att Sansa inte berättar för Jon om The Vales trupper konstigare. Det enda jag kan tänka mig är att hon kanske faktiskt inte visste om The Vales trupper kommer anlända för att hjälpa eller inte.
Under hela den där scenen där Rikkon springer så satt jag och tänkte "Serpentine! Serpentine!" nästan hela tiden. XD
Och som någon i tråden sa, och som jag också såg snubben som har HEMA youtubekanalen "Scholagladiatoria" säga (när han snackade om hela denna striden, hans bakgrund är historiska strider och så, bl.a), så var där igentligen inget bättre håll att ta sig än mot fienden för att undvika pilregnet som de skickade iväg mot honom... de skickade ju också pilregnet innan Jon satte fart på hästen igen ju. Och de tid det tagit honom att vända hästen och få igång den i motsatt riktning och så är nog rätt dyrbara sekunder i en sådan situation. De förväntade sig nog inte att han skulle rusa rakt mot dem. Sen kompenserar ju bågskyttarna för hans framfart, varpå han inte kunde undvika nästa pilregn.
När det gäller att The Vale's krigare kommer precis i rätt tid för att rädda alla... ha detta i tanken... det är Littlefinger vi snackar om här!
Vad är det som säger att anledningen att de kommer "precis i rätt tid" är för att de just exakt vid den tidpunkten anländer till området? Vi vet ju att Sansa redan har snackat med Littlefinger person till person inte så himla lång tid innan (visst han kanske inte hade trupper med sig just då... men ändå)... och det är ju åter igen Littlefinger vi snackar om här... så även om Sansa vid det tillfället inte ville ha hans hjälp, så kanske Littlefinger ändå hade förberet för att komma till hjälp ändå. Att han sen får Sansas förfrågan om hjälp är ju igentligen bara en bonus, för då har han ju redan ett "Plz halp!" från Sansa som mer legitimerar att han faktiskt är där (får en känsla av att han klivit in oavsätt om han fått förfrågan eller inte).
Så kanske Littlefinger väntar till just exakt detta ögonblicket, när Starkarnas trupper är på väg att förlora, när deras trupper har minskat drastiskt... när Littlefinger kan svepa in (eller ja... "hans" trupper sveper in) och rädda dagen. Där Littlefinger på vissa sätt få all äran för att ha räddat dem, OCH... och, ha långt fler trupper än vad Jon och Sansa har, där de antagligen kommer tvingas till att förlita sig på Littlefingers trupper för beskydd.
För vad är det trots allt Littlefinger allt som oftast eftersträvar? Makt... han eftersträvar nästan alltid makt, och detta är ett perfekt tillfälle att roffa åt sig en typ av makt, nästa steg på hans planer till mer makt. Som sagt... detta är Littlefinger vi snackar om här trots allt.
Visst... faktumet att Sansa är med Littlefinger vid tillfället, när trupperna visar sig, kanske talar lite för att The Vales trupper kom ditt precis då... men där är inget igentligen som säger att Littlefinger inte bara har väntat i kulliserna i närheten på Sansas "Plz halp!", och sedan bara sagt "Vänta på oss vid X plats, vi är snart där!", ett spel för galleriet (Sansa, och Jon, och alla andra där). Det kanske visar sig senare att detta inte alls är fallet, vi får liksom vänta och se, kanske till och med till sista säsongen av hela serien avslutas... men just nu finns där en chans att detta är totalt utefter Littlefingers plan, och eftersom det är Littlefinger så utesluter jag inte något sådant när det gäller honom.
Jaja...
Det var synd att Wun Wun dog, men det var åtminstone inte förgäves i alla fall. Tyckte alltid det var lite konstigt dock att Wun Wun aldrig använde vapen och sådant här... jag menar... en jätte med lite rustning, en stor fet sköld, och en halv trästamm eller något som vapen... han hade gjort pulvermos av Boltons halvmåne av sköldsnubbar ju!
Något som jag verkligen gillade med scenen när Jon bankar Bolton nylle, var att han faktiskt slutar (efter att han ser Sansa), att han faktiskt drar sig undan och inte sjunker till Ramsays nivå... visserligen man måste sjunka rätt lågt för att nå den nivån, men ändå... jag gillade att han slutade. Visst, tanken är väl andå att avrätta honom för vad han har gjort, men inte på en typ av nivå som Ramsay tenderar vilja göra det.
Sansas slutscen... för det mesta så tyckte jag den var bra. Gillade att Sansa var på väg att vända sig bort när hundarna gav sig på Ramsay, men att hon bestämnde sig för att forstätta titta under en tid. Visserligen så kanskle betyder det att hon kanske är på väg att gå på ett spår mer likt Ramsay, bli mer hänsynslös och så... hon hade ju redan lite bestämt sig för att Rikkon var så gott som dör redan tidigare (vilket hon ju igentligen har rätt om helt)... men det ska ändå bli intressant att få se vad som händer med henna, hur hon blir som person och så hädanefter.
Det enda som jag störde mig rätt kraftig på med den scenen dock... var faktumet att Ramsay sattes i hundarnas utrymme, med hundarnas egna gallerdörrar öppna... och att det inte var föränn efter Sansa hade snackat med honom om allt som hundarna tillslut bestämde sig för att kliva ur sinna burar och ge sig på Ramsay. Ramsay hade ju antagligen suttit där i redan några timmar, baserat på hur mörkt det var... och en ca 7 dagars hungriga hundar hade inte väntat så länge... Ramsay hade redan varit död när väl Sansa hade kommit ditt. Det enda de hade behövt göra hade varit något som att Sansa hade ett eller två längre tunna rep med sig, tagit sig in i rummet där Ramsay sitter, snackat med honom medan hon bundit fast repet i hakarna eller något till hundarnas dörrar, tagit sig ur rummet, stängt den yttre gallerdörren... och sedan dragit upp alla hakarna till hundarnas dörrar vid rätt ögonblick. Eller någon annan typ av uppsättning där det varit lättare att släppa lös hundarna på honom... kanske till och med tvingat honom till att springa medan de släppt hundarna lös på honom. Men som scenen var nu så störde den detaljen mig en del, Sansa hadde aldrig haft chansen att snacka med Ramsay pga hur uppsättningen var.