krank;n186011 said:
Problemet här är väl mer varför i helvete T-X sprang runt på stan och viftade med kniv istället för att skapa nästa tillfälle att mörda Arya på ett diskret sätt. Varför mördade hon inte Arya när hon låg och sov, till exempel? Överhuvudtaget stör det att T-X betedde sig så... korkat och odiskret.
Har inte igentligen en helt bra förklaring på the T-X's agerande... hon fuckade upp, rätt rejält. Vad Sapient säger dock tycker jag låter som en rätt bra tolkning av det.
krank;n186011 said:
Jag är nästan helt tvärtom här. Jag skiter egentligen i att de är just syskon som älskar varandra, men jag har extremt svårt för hela den egoistiska och irrationella "bara bry sig om de man älskar"-psykopatin.
För mig beror det lite på vad det gäller... i vilka sammanhang, etc.
Jag bryr mig mer om det i fiktiva saker som böcker, serietidningar, spel, tv-serier, film, etc... det ger mig något tror jag... exakt vad vet jag inte... kanske har lite med vad jag säger nedan.
Men i "verkliga livet" så är jag inte riktigt så. Det är oerhört sällan som jag utrycker sådana känslor, eller är motaglig för sådant heller för den delen tror jag. Och de gånger där jag har utryckt det så har det varit på en så pass låg nivå igentligen att för en normal person så hade det kanske sätts som knappt märkbara nivåer av det. Jag har inte ett så där hårt band till min egen familj, och jag har ett starkare band till en handfull kompisar, och till en av de kompisarnas föräldrar än till min egen (spenderade rätt många "högtids dagar" med dem hellre än min egen familj under en 7-8 års period, innan den kompisgruppen tillslut bröt upp... och har spenderat fler högtidsdager med två kompisar sedan dess snarare än min egen familj).
På det så gör nog min Aspergers (och antagligen också ADD som jag antar jag också har) sin del i det hela när det gäller det sociala, jag har aldrig fungerat "normalt" med det sociala, allt som oftast hålla mig i bakgrunden, etc. Har nog aldrig igentligen skapat eller haft en "normal" typ av relation till varken familj eller kompisar (t.ex kompisar som så där "hänger" på varandra på ett kompis-sätt, skrattar, retas, vet allt om varandra, etc... det är en nivå av kompisskap, eller familjskap, som jag helt enkelt inte känner jag kan, eller vill, nå... pga min reducerade sociala förmåga).
Så jag tror lite gran, som jag nämnde ovan, att det kanske är en anledning till varför den typen av relation, den typen av... grej... faktiskt ger mig något när jag ser/läser det i alla dess olika medier. Inte för att det på något sätt är en favorit del för mig från de grejerna, det är inget som jag måste ha i min underhållning... det mesta annat ligger före där för mig.
krank;n186011 said:
Å andra sidan avskyr jag riddare också. Sådär rent generellt. Oavsett om de porträtteras realistiskt (våldsamma, privilegierade fascister) eller "romantiskt" (patriarkala fåntrattar, offer för och deltagare i hederskultur och hedersvåld)...
That's fair.
Och rent så så kan jag också här säga, precis som med den känslomässiga grejen ovan. att det helt beror på omständigheterna för mig. Och igen så handlar det om det "fiktiva" vs det "verkliga livet".
I fiktiva grejer så är strid en väldigt kraftig dragning för mig. Inte den enda grejen, och var den plaserar sig bland de andra dragningarna beror helt och hållet på vad det är jag läser, tittar på, spelar, etc. Visst, storyn i ett spel är t.ex väldigt viktig för mig... men om hela stridsgrejen i spelet inte gör något för mig, om jag inte finner ett nöje i hur man hanterar striderna i spelet, då kvittar det nästan hur bra jag än må tycka om storyn... för att man spenderar rätt ofta mer tid med striderna i spelet än vad man gör med storyn (beror ju på spelet så klart... men de flesta följer det mönstret, mycket strid, bitvis story). En "tråkig" typ av stridsystem i ett spel kan helt enkelt orsaka att jag slutar spela ett spel pga det. Vilken typ av spel det är kan också göra att hur jag hanterar något kan variera när det gäller våld.
Spel som Far Cry, Crysis, Final Fantasy [incert nr], Mass Effect, Dragon Age, Neverwinter Nights, etc... där lämnar jag nästan aldrig en fiende vid liv efter mig, och om jag gör det så är det mer story baserat och så mer än något annat. Spel som dock ger en möjligheten att spela på ett specifikt "none-leathal" sätt, så gör jag nästan alltid det, spel som t.ex Deus Ex: Human Revolution... men... jag lämnar fortfarande inte någon orörd någonsin. Jag sänker fortfartande varenda person som räknas som fiender på varje karta. Bedövar/söver dem tazers eller tranqulizers, eller genom fysiska chokeouts, etc. Så jag ger mig fortfarande på varenda jäkel jag kan hitta, jag dödar dem bara inte... och brukar ladda om om jag råkar göra det (är totalt en ladda om'oholic... kan helt klart tendera att vara en savescummer i en hel del spel).
När jag spelar spel som Civilization dock så är där no mercy... jag stänger av alla typer av sätt att vinna i spelet, förutom domination eller conquest eller vad det nu än heter, där det enda sättet att "vinna spelet" på är genom att krossa fienderna totalt med sin militär makt, och erövra världen. Bryr mig varken om intellektuella, sociala, forsknings, eller religösa vinster... den enda jag bryr mig om är att erövra världen med våld.
Så extremt är det ju inte för mig när det gäller böcker, film och tv-serier... men det är fortfarande inte helt ovanligt att stridsdelarna i dem är några av mina favorit scener. Jag menar jag ser hellre, och får ut mer av, att t.ex köttberget slita huvudet av en fanatiker, eller hela den där coola striden som hände utanför Tower of Joy (den där Bran såg vad som hände i den där "magic VR flashback" grejen)... än scenerna där någon utrycker sin kärlek för någon, och hur mycket av världen de skulle bränna ner för dessa personerna.
Action film är en av mina absoluta favorit typer av filmer trots allt... och specielt då Martial Arts Action filmer liker rätt högt upp där. Blood Sport och Jean-Claude Van Damme var en av mina stora inlopp till Martial Arts filmer. Och The Raid och The Raid 2 har varit några av de senaste som jag gillar riktigt mycket. Strider är visserligen inte min favorit del utav en av mina favorit författares böcker (David Eddings), eller alla de andra författarnas böcker som jag gillar (Robert Jordan, Katherine Kerr, etc), men de strider som jag får i de böckerna är nästan som de där småbitarna utav choklad som finns i vissa kakor... hela kakan är god, men de där småbitarna av choklad eleverar helheten. XD
I verkliga livet dock så har jag nästan inget som helst till över för våld igentligen. I grunden så ser jag inte våld, krig, etc, som en bra lösning på något problem. I de flesta fallen så gör det bara allt mycket värre. Jag ser hellre att sådant som att prata om vad det nu än är, diplomati, och allt sådant, som den enda faktiska, riktiga, och fungerande lösningen på konflikter. Sådant som hämnd pga X grej, dödsstraff för brott (oavsätt brottet), etc, ser jag inte som en bra lösning över huvudtaget. Jag själv har aldrig varit i slagsmål t.ex, och det är både ett medvetet val... men till större delen så är det nog mest pga att jag helt enkelt inte tenderar bete mig som ett rövhål, och försöker lugna situationen iställer för att köra ut bröstkorgen och försöka intimidera den andra personen (inte för att jag varit i särskilt många sådana situationer i mitt liv). XD Med det sagt, så finns där undantag för mig här. Självförsvar är en av dem t.ex, och i vissa fall krig om det visar sig vara den absoluta sista utvägen för att rädda sin befolkning. I sådana gär grejer så är det helt enkelt bara i yttersta nödfall som jag ser våld som en ok lösning.
Ett annat, och det sista, undantaget för mig är professionel kampsport... så inte underground grejs, på gatan eller något... utan professionella kampsports grejer, med all the bells and whistles på det. Jag är helt ok med att folk bankar skiten ur varandra i sporter som dessa... och jag tycker om att titta på sådana grejer också (min favorit promotion har sedan ca 2000 varit K-1). För där finns ändå regler, domare, tränarna, sjukvård på plats om något värre skulle hända, och en bunte andra folk och grejer på plats för att hantera det... och på det, en rätt viktig detalj också, båda kombatanterna gör det av fri vilja för att de vill slåss och så (finns säkert några som gör det även om de inte vill antar jag dock... men det är nog inte så vanligt).
Men som sagt, utanför de undantagen så har jag inget till övers för våld i verkliga livet.
När det gäller Riddare, och andra krigare, men specielt Riddare eftersom de är mina favoriter, så är det ju inte så att jag har en romantisk ide om hur de faktiskt var... jag vet exakt hur de var, allt jävla bråte som den absluta majoriteten av dem tog sig för, etc. Men jag gillar iden om vad tanker var bakom att de borde vara, både den verkliga iden, och den Arturiska legend iden om hur de skulle vara etc. En god människa som inte gör det för att han tycker om det... han gör det för att han måste, för att han vill beskydda sitt folk och de runtomkring honom, etc. Plus så tycker jag att standard utseendet på en snubbe i stor tung metalrustning, med ett svärd och en sköld i sina händer, ser riktigt jävla coolt ut. XD
Jaja.. wall-o-text igen... så... /end... XD