Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

Mundo

Myrmidon
Rhodryn;n185785 said:
Edit: hmm... när jag tittar på kartor... dom snackar hela tiden om sju kungadömmen... och jag såg en lista på vilka de sju kungadömmena är.. och Dorne verkar räknas in där... men enligt en kartor som jag kollar på verkar där finnas 8 eller 9 kungadömmen... är där något som jag har missar? Har någon delats upp? Eller är några av dem ihoppasatta? Eller räknas någon av dem inte in? Någon som vet?
The North (Stark), Rivers and Isles (Riverlands och Iron islands är ett kungadöme tekniskt sett), The Vale (Arryn), The Rock (Lannisters), Dorne (SANDSNAKES!), Stormlands (Baratheon) och tillsist The Reach (Tyrells).

Det blir sju kungadömmen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Börjar det kanske bli dags att dela upp tråden i två? En del verkar vilja diskutera utanför kranks ramar.

Rhodryn

Hero
Mundo;n185787 said:
The North (Stark), Rivers and Isles (Riverlands och Iron islands är ett kungadöme tekniskt sett), The Vale (Arryn), The Rock (Lannisters), Dorne (SANDSNAKES!), Stormlands (Baratheon) och tillsist The Reach (Tyrells).

Det blir sju kungadömmen.
Ja, jo... jag såg den listan... men enligt en karta som jag kollade på så var där 9.

The North, The Vale, The Riverlands, The Iron Islands, The Westerlands, The Crownlands, The Reach, The Stormlands, Dorne.

Riverlands och Iron Island's är ju en då utefter vad du säger... så då blir det 8 kvar... vilka av de andra 8 sitter ihop?

Mundo

Myrmidon
Rymdhamster;n185788 said:
Börjar det kanske bli dags att dela upp tråden i två? En del verkar vilja diskutera utanför kranks ramar.
Krank ville att vi skulle prata om skedar och takhöjder :(

Staffan

Myrmidon
Rhodryn;n185790 said:
Ja, jo... jag såg den listan... men enligt en karta som jag kollade på så var där 9.

The North, The Vale, The Riverlands, The Iron Islands, The Westerlands, The Crownlands, The Reach, The Stormlands, Dorne.

Riverlands och Iron Island's är ju en då utefter vad du säger... så då blir det 8 kvar... vilka av de andra 8 sitter ihop?
The Crownlands är inte ett eget rike, utan ett område som ligger direkt under Kronan. Innan Targaeryns kom var det omstritt mellan Riverlands, Stormlands, och diverse lokala potentater, men Aegon passade på att ta det som sitt personliga område.

Riverlands och Iron Islands är olika regioner/lydriken under Järntronen, men vid tidpunkten för Erövringen så hade Riverlands redan erövrats av Iron Islands, och regerades av Harren the Black, The King of the Isles and the Rivers. Under Erövringen stödde huset Tully Targaryens mot Harren, och som tack för hjälpen blev Riverlands "fria" under Järntronen, och Tully blev huset som fick ta hand om regionen.

Mundo

Myrmidon
Yes. Det högre numret (9) du tänker på är de olika "hertigdömmena" som styrs av de olika stora familjerna.

krank

Går ondskans ärenden
Mundo;n185791 said:

Ja, sånt har jag inget emot även om jag tänker att vi riskerar att folk missar mina recensionsposter (borde jag skapa en ny tråd för varje avsnitt egentligen?)...

Det enda jag specifikt påpekat att jag inte vill se är spoilers, så ni får inte använda er av saker som hänt i de senaste avsnitten i era diskussioner. Jag förstår därmed förslaget att bryta ut era takhöjdsdiskussioner eftersom ni då skulle bli mer fria i vilka källor ni får använda =)

Sapient

Swashbuckler
Rymdhamster;n185788 said:
Mundo;n185791 said:
Jag hade tänkt ta honom ännu mer på orden, och diskutera om hur vi tror att det går till när färg torkar i Westeros - torkar den på samma sätt som i vår värld? Vad säger böckerna om detta?

:)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mundo;n185791 said:
Sure. Men folk verkar till och från hetsa upp sig till sån grad att de glömmer att detta är en tråd för Kranks recensioner., och drar in en och annan spoiler.

Men egentligen är det ju Kranks eget fel. Hade han postat recensionerna i ett rappare tempo hade vi haft fullt upp med att läsa istället :)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank;n185796 said:
(borde jag skapa en ny tråd för varje avsnitt egentligen?)...
Neeej! Då får jag inga notifications! Don't do it krankenstein!

Rhodryn

Hero
*has now been more or less properly taught about the situation with the "7 Kingdoms" of Westeros*

Tackar. :)

Angående annat... personligen så varje gång jag kollar denna tråden så ser jag till att läsa allt nytt först, inklusive Kranks tankar om avsnittet han såg så klart... men innan jag skriver någonting annat, eller svarat någon annan i tråden, så skriver jag vad jag tyckte när det gäller det senaste avsnittet som Krank såg och skrev om... förutsatt att där fanns något jag kände jag ville kommentera på utefter vad Krank skrev så klart. :)

Staffan

Myrmidon
En annan idé om namnet "Seven Kingdoms" i förhållande till dess nio regioner: Targaryens erövrade aldrig Dorne, utan de uppslukades ca 200 år efter den stora erövringen via en politisk union (säkert någon som gifte sig eller något sådant, lite osäker). Det skulle ju då göra de Sju till: The North, The Vale, Riverlands, Iron Islands, Westerlands, The Reach, och Stormlands. Crownlands tillkommer som direkt underställt Järntronen (lite som District of Columbia i USA, fast större). Dorne kommer med senare, men då är namnet Seven Kingdoms redan inarbetat.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Staffan;n185927 said:
En annan idé om namnet "Seven Kingdoms" i förhållande till dess nio regioner: Targaryens erövrade aldrig Dorne, utan de uppslukades ca 200 år efter den stora erövringen via en politisk union (säkert någon som gifte sig eller något sådant, lite osäker). Det skulle ju då göra de Sju till: The North, The Vale, Riverlands, Iron Islands, Westerlands, The Reach, och Stormlands. Crownlands tillkommer som direkt underställt Järntronen (lite som District of Columbia i USA, fast större). Dorne kommer med senare, men då är namnet Seven Kingdoms redan inarbetat.

Det är en idé, men det stämmer inte. När Aegon Targaryen kom till Västerås var stället uppdelat i sju kungadömen under sju olika monarker. Dessa är de sju kungadömena, oavsett om de är förenade i ett rike med lydstater eller inte. Mundo postade en fin karta över dem här ovanför.

CapnZapp

Myrmidon
Xhakhal;n185940 said:
Det är en idé, men det stämmer inte. När Aegon Targaryen kom till Västerås var stället uppdelat i sju kungadömen under sju olika monarker. Dessa är de sju kungadömena, oavsett om de är förenade i ett rike med lydstater eller inte. Mundo postade en fin karta över dem här ovanför.
Fast på kartan räknar jag till nio olikfärgade regioner.

Vilket ju är anledningen till diskussionen.

Om du menade att referera till en karta med SJU regioner på valde du fel karta :)

Staffan

Myrmidon
Xhakhal;n185940 said:
Jo, när Aegon kom så fanns där sju monarker i Westeros (King in the North, King of Islands and Rivers, King of Mountain and Vale, King of the Rock, King of the Reach, Storm King, och Princess of Dorne), plus diverse omstridda områden (som det som blev Crownlands). Men han lyckades ju bara erövra sex av dem. Varför då kalla sitt rike "The Seven Kingdoms?"

Mundo

Myrmidon
Staffan;n185952 said:
Jo, när Aegon kom så fanns där sju monarker i Westeros (King in the North, King of Islands and Rivers, King of Mountain and Vale, King of the Rock, King of the Reach, Storm King, och Princess of Dorne), plus diverse omstridda områden (som det som blev Crownlands). Men han lyckades ju bara erövra sex av dem. Varför då kalla sitt rike "The Seven Kingdoms?"
Det sista inkorporerades först av Baelor the Blessed men Targaryen kungarna titulerade sig ändå som "Kings of the Seven Kingdoms". Titeln levde inte upp till sitt namn förrän Dorne blev inkorporerat med ett giftemål efter ett misslyckat krig, men titeln har de haft sen början (och har än idag). Tommen kallar sig själv King of the Seven Kingdoms trots att han inte styr Iron Islands, The North eller Dorne.

krank

Går ondskans ärenden

Kom igen, ni visste att jag skulle använda den här bilden.

Okej, eftersom jag älskar er (och hatar mig själv) så har jag sett Game of Thrones S08E08 efter att ha fått löften om att det till skillnad från föregående avsnitt faktiskt skulle innehålla någonting.

Och som ni ser på bilden så innehåll det här avsnittet faktiskt någonting, så vi kanske kan börja där. Hunden hugger huvudet eller kuken av fyra idioter han hittar på en väg, där två av dem sitter och mobbar de andra två. Sen stöter han på Whats-his-beard och whats-his-eye; det visar sig att de inte gillar att snubbarna som mördade Hundens polare använt deras namn. De tänker hänga dem, vilket Hunden - som den karlakarlakarl han är - ser som lite fjantigt, men han tjatar åtminstone till sig att få sparka undan stödet för två av dem själv. Sen snackar han lite med de andra, och det verkar som att han blir rekryterad. Och så ställer han sig och pissar i en sjö, som synes. Vilket ju såklart var det viktigaste i sammanhanget, då vi i publiken som gillar både manlig och kvinnlig fägring fortfarande är alldeles för svältfödda på kuk.

Arya gömmer sig hos skådespelerskan som hon räddade tidigare. Givetvis kommer T-X (som är det namn jag valt till hon den där andra ninjawannaben som tränade samtidigt som Arya) och mördar skiten ur skådespelerskan. Där fick hon... Arya flyr, ramlar, flyr mer, ramlar... Hon är rätt pigg givet antalet hugg hon fick i magen. Sen gömmer hon sig i ett mörkt rum, där hon använder Wang (jag kommer aldrig att minnas de namn jag ger hennes svärd, så det kommer att vara olika varje gång) för att ninjahugga sönder ett ljus så att det blir ninjasvart. Sen konfronterar hon En man, och visar att hon mördat T-X och satt upp hennes ansikte bland formförändrar-ninjamaskerna. Han säger att "Äntligen är hon Ingen", men hon säger emot. Jaja, vi får väl se. Lite av grejen med formförändrarninjor utan fast identitet är ju att allt kan hända. Ninjahända, rentav.

Darth Various åker från Mereen för att ragga skepp i Västerås, Tyrion lurar i Gråmask och Misandria vin så att de börjar dra dumma skämt. Precis då anfaller såklart en flotta av Mästare. Deras skepp bombarderar Mereen med eld. Det jag inte förstår här är på vilket jävla sätt detta är Tyrions fel. Det har ju vad jag kan se ingenting med hans deal med röda prästerskapet att göra, och jag vet inte om han faktiskt kunnat sköta kontakten med mästarna på något bättre sätt. Hursomhelst kommer tyvärr Danny hem innan staden hinner förvandlas till aska.

Cersei får besök av sparvar, som säger att högstesparven beordrat henne att möta honom. Hon vägrar och låter Berget slita huvud och ryggrad(?) av en av sparvarna för att visa hur mycket allvar hon menar. Lite senare fastställer Tummen datumet för Cersei och Blomriddarns rättegångar, och passar på att avskaffa trial by combat i hela riket.

Här måste jag passa på att påpeka hur fullständigt jävla blåst i hela jävla huvudet Cersei är. HON ÄR SÅ JÄVLA VÄRDELÖS. Det är provocerande hur jävla dum i huvudet hon är. Hon är komplett oförmögen att tänka. Jag menar, hur kunde hon inte se detta komma? Hon har en stor supersnubbe till riddare under sig, VARFÖR skulle NÅGON av hennes FIENDER låta henne köra en trial by combat? VARFÖR? Det verkar ju på henne som att hon överhuvudtaget inte tänkt tanken att det här skulle kunna hända. Jag menar, jag såg inte att det skulle hända på just det här sättet, men att hon skulle hindras från att köra trial by combat såg jag som självklart. Framför allt i och med hur jävla pissigt självgod hon var om saken för något avsnitt sedan. Suck! Jaja, vi får väl se. Tydligen har Frankenstein varit och grävt i något rykte å hennes vägnar, vilket burit frukt.

Brienne och Pod kommer till belägringen. Bronn retas med Pod och ger honom fem sekunders träning i att slåss fult, så jag antar att han kan det nu. Det brukar ju vara lite så det funkar. Iallafall, Slimie ger henne svärdet han lånade ut permanent och ger henne en chans att förhandla med svartfisken, som givetvis inte ger med sig. Sen hotar Slimie med att ta Lord Demures son och kasta honom över muren med katapult om han inte samarbetar, så det gör han. Han vandrar in i slottet, beordrar männen att lägga ner vapen och att öppna portarna för Slimies män. Brienne flyr med Slimies tillåtelse medan svartfisken slåss till döden.

Kontinuitet:
  • Hunden får sin hämnd och tycks joina Mike Strutters glada gäng.
  • Arya mördar T-X och säger adjö till ninjamästaren.
  • Aryas skådespelarkompis dör.
  • Darth Various åker till Västerås precis innan allt går åt helvete i Mereen. Lägligt.
  • Allt går åt helvete i Mereen. Dessutom kommer mästarna med en flotta och bombarderar staden. (Ni fattar, va? Jag försökte vara rolig genom att antyda att det var Dannys återvändande som var att det "går åt helvete". Så att... eh... ja, skämt blir alltid roligare av att man förklarar dem. Alltid.)
  • Cerseis skitdumma planer grusas när trial by combat illegaliseras.
  • Brienne och Pod misslyckas kapitalt vid belägringen, men kommer därifrån.
  • Slimie får Lord Demure att bryta belägringen, och kan ta slottet utan annan blodsspillan än att svartfisken dör.
Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Typ inte, faktiskt. Om man inte räknar manstuttarna på tjockisarna som satt inne och bastade när Arya sprang förbi. Tyvärr fick vi inte se några tjockissnoppar, för de hade på sig något slags underkläder. I bastun! Barbarer.
  • Våldtäkter. Nej, inte vad jag tyckte mig se.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Brienne och Pod är väl sällan direkt osympatiska, men i övrigt...
  • Få oväntade dödsfall. Inga, nej.
  • Alldeles för lite fantastik. Ingen vad jag kunde se.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Rätt lite. Det var rätt mycket action i det här avsnittet, faktiskt.
  • Danny gör en comeback NOOOOOOOOOOOO.
  • Påpekan/sklämt om att Tyrion är dvärg Ja.
  • Påpekan/skämt om att Darth Various är eunuck Nja, kanske. Räknas "du har aldrig behövt raka dig"?
Förhoppningar
  • Alla dör utom Arya Stark. Några dör, men ingen viktig. De där som Hunden jagade var ju givna, och svartfisken sket väl alla i.
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Tyvärr.
  • Mycket mer fantastik. Nä.
  • Snuppar. Jupp! En snupp. På avstånd. Med oskärpa. Täckt av en hand. När ska vi få se vår första erigerade eller åtminstone sexualiserade snupp egentligen?

Attachments

Mundo

Myrmidon
Jag tjoade i soffan när The Mountain slet av huvud och ryggrad på den där filuren. Det är inte ofta man hejar på zombie-monster skapade av en kille som mer eller mindre var ett monster. Men när det gäller att krossa skallen på fanatiker så är jag alltid på.

Kudos till killen att han ens försöker liksom. Här är en kille som är nästan dubbelt så lång som dig, aldrig pratar, aldrig sover och aldrig rör sig såvida han inte blir ombedd att göra det... Och du tänker att du ska slå han i magen med din hemmagjorda klubba liksom?

Vad det gäller dina andra observationer... Nej, jag har ingen som helst aning heller hur i hela helvete det skulle vara Tyrions fel att slavmästarna anfaller. Det är inte precis som om Gråmasks diplomat alternativ "Fuck you" hade förhindrat dem från att anfalla iheller. Sen gjorde det här avsnittet mig ganska förbannad själv när jag såg det... Jag tyckte Arya-grejerna var så förbannat korkad. Hon springer runt en hel del för att ha blivit mega-mördad i magen, och The Waif/T-1000 jagar henne mitt på gatan med ett brett hånflin och en dragen blodig kniv, istället för att... typ, tja, lönmörda henne i smyg som jag förväntade mig att en lönmördarkult skulle göra.

Sen gillade jag inte Riverlands iheller alls, men det är kanske för att jag har böckerna som referenspunkt.
En arc som dock var med i serien till en början var ett försök att göra Slimie likeable, vilket jag minns att till och med du skrev (förvånad över dig själv) att Slimie liksom... hade utvecklats till en karaktär som man vill det ska gå bra för.

Sen våldtog han sin syrra (regissören tyckte inte det var våldtäckt, men vi vet alla vad som hände...) och sen dess har han varit helt monkey i hjärnan. Som i snacket han hade med Lord Demure, där han säger att det enda som spelar någon roll är Cersei och fuck the world och allt den där skiten. Han snackar precis som han gjorde säsong 1, avsnitt 1. Karaktärsutveckling pls..

krank

Går ondskans ärenden
Mundo;n185979 said:
Jag tyckte Arya-grejerna var så förbannat korkad. Hon springer runt en hel del för att ha blivit mega-mördad i magen, och The Waif/T-1000 jagar henne mitt på gatan med ett brett hånflin och en dragen blodig kniv, istället för att... typ, tja, lönmörda henne i smyg som jag förväntade mig att en lönmördarkult skulle göra.
Det tänkte jag också på. Kanske därför som Arya vann, helt enkelt. Hon var en mycket mer ninjig ninja, och såg till att hitta ett mer ninjigt ställe att ninjamörda skiten ur T-X på.

(Och T-X är alltså det svinfåniga namnet på terminatorn i T3...)

Mundo

Myrmidon
krank;n185981 said:
(Och T-X är alltså det svinfåniga namnet på terminatorn i T3...)
Jag som försökt glömma den filmen... Tack för att du påminde mig om dess existens :(