Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 6

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n185183 said:
Vad hon behöver, är en drake eller tolv. För att kunna bränna upp hela världen, alltså.
Hmm... Arya dödar Danny, tar hennes ansikte och hennes drakar...

I can dig it.

Jocke

Man med skägg
Rhodryn;n185181 said:
Så nä... vapnet är det inget fel på... i rätt persons händer kan den där lilla stoppnålen vara förödande, oavsätt vad för rustning motståndaren må ha.
Jag är mer inne på att hon både växt i storlek och muskelmassa markant från när Needle måttades ut. Det är ju inte som att det händer lite med kroppen mellan 14 och 19 års ålder.

Rhodryn

Hero
Mundo;n185182 said:
Säg det till Meryn Fucking Trant!
Nää... går inte... han rör ju inte på sig... han e dö...

krank;n185183 said:
Vad hon behöver, är en drake eller tolv. För att kunna bränna upp hela världen, alltså.
Hon behöver inte tolv stycken... hon behöver bara en riktigt bra och stark en...

Rhodryn

Hero
Jocke;n185186 said:
Jag är mer inne på att hon både växt i storlek och muskelmassa markant från när Needle måttades ut. Det är ju inte som att det händer lite med kroppen mellan 14 och 19 års ålder.
När säsong 1 spelades in var Maisie Williams 13... och de flesta tjejerna är färdig vuxna runt ca 14. Så så pass stor längdskillnad är där nog inte mellan säsong 1 och 6 för Masie... det är ju mer utseendemässigt som hon har förändrats.

Enligt internet är Maisie 155cm lång. Och en sida ("Valyrian Steel"), som säljer replikor av GoT vapen/mm, har en Needle som är ca 77,5cm långt, med ett blad på ca 57,2cm. Sen om det betyder att vapnet är för kort för henne eller inte, det kan väl diskuteras.

Men jag tror inte det gör allt för stor skillnad... om något så är det faktiskt bra att bladet på vapnet kanske är lite kortare än vad det borde vara. Visst, det dåliga är ju helt klart räckvidden, att andra personer runt henne kommer antagligen ha längre räckvidd än vad Needle har... men ett längre blad blir också svårare att manövrera, blir långsammare, vilket gör att blir svårare att träffar glipor och sådant i rustningar.

Cybot

Mest spelbar
Rhodryn;n185197 said:
Enligt internet är Maisie 155cm lång. Och en sida ("Valyrian Steel"), som säljer replikor av GoT vapen/mm, har en Needle som är ca 77,5cm långt, med ett blad på ca 57,2cm. Sen om det betyder att vapnet är för kort för henne eller inte, det kan väl diskuteras.
77.5cm är för kort (och snarare rätt längd om man är cirka 130). Om det var en värja anpassad till hennes längd borde den vara cirka 10-15cm längre (en värja bör ha en klinga som är lite längre än halva ens kroppslängd). Det är till och med för kort för en epée de cour.

Arfert

Facit
Det kan kanske vara intressant att veta, för jämförelsens skull, att moderna värjor (och floretter) är 110 cm länga.

Fast det har ju inte så mycket med verklig strid att göra, det är sällan att man börjar i en position minst två meter rakt framför varandra, med klara vapen. ;)

Mundo

Myrmidon
Arfert;n185222 said:
Det kan kanske vara intressant att veta, för jämförelsens skull, att moderna värjor (och floretter) är 110 cm länga.

Fast det har ju inte så mycket med verklig strid att göra, det är sällan att man börjar i en position minst två meter rakt framför varandra, med klara vapen. ;)
Eller regler som säger "Först till tre!"

Rhodryn

Hero
Historiska värjar hade ju blad på ca 104 cm (+-X cm) längd, så rent så har ni ju alla rätt att Needle är ju faktiskt för kort för henne. Det håller jag med er om.

Det enda som jag lite strider emot är väl tanken på att hon inte skulle kunna vara effektiv med vapnet som hon faktiskt har.

Där finns fördelar med kortare vapen. Visst, det är riskabelt att gå upp mot någon som springer runt med ett vapen som är allt från 50-100+% längre än hennes egna... men när hon väl kommer in nära på motståndaren så försvinner fördelen med ett längre vapen, och det kan faktiskt bli ett hinder på vissa sätt och vis. Visst... nu kommer ju de flesta hon kanske kommer eventuelt slåss mot vara större och starkare än henne, vilket också är en risk att ta sig in nära på dem... men hon får ju helt förlita sig på sin storlek, hastighet, list och intelligense, för att hantera det... något som hon ändå hade fått förlita sig på delvis med ett vapen i "rätt längd" för henne i vilket fall som helst.

Och Arya har ju nu under de här åren inte tränats till att vara en svärdskämpe, en fäktare, eller något sådant specifikt... hon kanske har fått sådan träning, men det är nog inte vad som har varit hennes huvudträning med vapen. Hon har ju mer tränats till en typ av lönnmördare... och för sådana är ett längre vapen mer till ett hinder än en fördel i de flesta fallen. För den typen av jobb är Needle långt mycket mer användbart än vad ett vanligt svärd eller värja är.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Bolongo;n185409 said:
Needle ser mer ut som ett smallsword än en rapier.

Håller med, även om det stör mig litet att de liksom skippat ett del i evolutionen i de vapen vi fått se.

Mundo

Myrmidon
Xhakhal;n185416 said:
Håller med, även om det stör mig litet att de liksom skippat ett del i evolutionen i de vapen vi fått se.
Well, tidsmässigt håller extremt få fantasy-världar. Muren byggdes för drygt åttatusen år sedan och ändå har nattvakterna samma beväpning då som nu. Teknologiskt står den här fantasy-världen, precis som alla andra fantasy-världar med episkt stora tal på tidsperioder, totalt stilla. Vapen-skillnaden på åtta MILLENIUM är så extrem att det blir banalt att ens jämföra dem.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Mundo;n185421 said:
Well, tidsmässigt håller extremt få fantasy-världar. Muren byggdes för drygt åttatusen år sedan och ändå har nattvakterna samma beväpning då som nu. Teknologiskt står den här fantasy-världen, precis som alla andra fantasy-världar med episkt stora tal på tidsperioder, totalt stilla. Vapen-skillnaden på åtta MILLENIUM är så extrem att det blir banalt att ens jämföra dem.

Ja, absolut. Nu är jag osäker på om du tror att jag inte uppfattat något av det här när jag läste bokserien, eller såg serien, eller läst annan fantasy... eller om du bara vill ge mer kontext till övriga som läser tråden? För att undvika missförstånd, låt mig förtydliga:

Det jag menar är att jag tycker att det är litet synd att de har ett svärd så out of touch med alla övriga som syns i bild, att det känns som dålig art direction. Tråkigt med ett smallsword utan de större värjorna, steget mellan de feta bredsvärden i norr och Needle känns orimligt att titta på. Better art direction pls. Ganska mycket annat är nämligen visuellt sammanhängande på ett mycket bättre sätt.

Historisk rimlighet? Pfscht, vem bryr sig. Jag tar konsekvent visuell stil över historisk rimlighet i b-fantasy vilken dag i veckan som helst.

Mundo

Myrmidon
Xhakhal;n185635 said:
Ja, absolut. Nu är jag osäker på om du tror att jag inte uppfattat något av det här när jag läste bokserien, eller såg serien, eller läst annan fantasy... eller om du bara vill ge mer kontext till övriga som läser tråden? För att undvika missförstånd, låt mig förtydliga:
Nej, nej. Det var mer jag som håll med dig och gav ett exempel på hur tidshoppande är i just Game of Thrones.

Staffan

Myrmidon
Mundo;n185421 said:
Vapenteknologin då Muren uppfördes var lite bakom den som vi ser nu i serien. Muren uppfördes av De Första Männen, som slogs med bronsvapen. Andalerna kom ett par tusen år senare (ospecificerat hur länge sedan - olika källor säger för 2000, 4000, och 6000 år sedan) och hade stålvapen.

Men ja, det är inte mycket till avancemang på ett par tusen år. Även om vi tittar på tiden innan den industriella revolutionen satte fart på utvecklingen i vår värld, så är det ju rätt stor skillnad på beväpning och taktik hos medeltida riddare och urtida sumerer - och där snackar vi "bara" ca 4000 års skillnad.

Men det är å andra sidan ganska standard i fantasy-världar. I Tolkiens Midgård är det ungefär 7000 år mellan att de första människorna dyker upp mot slutet av första åldern, och händelserna i Sagan om Ringen, och de verkar inte levla upp sin teknologi nämnvärt under den tiden.

krank

Går ondskans ärenden
Men alltså, jag gillar visserligen principiellt att ni diskuterar den här sortens för mig helt ointressant nörderier... jag kan till och med tycka att det är lite intressant att skumma tusen poster långa trådar om takhöjder och sån skit, men nu måste jag ärligt talat bryta in lite.

Jag har nämligen genomlidit Game of Thrones S06E07.

Det här var tyvärr den sorts avsnitt jag inte ens kan bli ordentligt arg på. Det hände ingenting, inget förändrades, alla bara malde på. Hela avsnittet var en enda lång poänglös transportsträcka. Utfyllnad. De hade lika gärna kunnat ha ett jävla clipshowavsnitt sådär som andra serier brukar ha, ni vet "huvudpersonerna ges genomskinlig anledning att sitta och berätta om tidigare avsnitt och hela avsnittet består av klipp från tidigare avsnitt i någon form av flashbacks, och i slutet av avsnittet återgår allt till status quo". Fan, det hade varit MER intressant än den här lama jävla skiten; då hade det åtminstone funnits chans att se något intressant från tidigare avsnitt. Ni vet, något upplyftande där idioter dog, som typ röda bröllopet eller när Ned "the Head" Stark dog eller så.

Men nejdå. Lögnhalsar på Facebook kallar den här skitsäsongen "den bästa säsongen hittills" efter det senaste avsnittet och jag bestämmer mig för att jobba på lite och ta mig närmare att vara ikapp för att se vad allt luddet är om -- och så får jag det här. Fy fan.

Nå, först och främst har vi en förutsägbart tropfylld och närmast karikatyrmässig historia där hunden visar sig ha överlevt och nu lever i något slags fredligt kollektiv som bygger en fin kyrka under ledning av en lagom grabbigt macho präst som är exsoldat och pratar om att det aldrig är för sent för att börja göra gott. Givetvis slaktas hela det fredliga kollektivet av onda ondingar, och så tar Hunden sin yxa och går. Antagligen för att hämnas. Alltså, jag hade inte kunnat hitta på en mer stereotyp "våldsam karaktär har ett soloäventyr"-historia ens om jag försökte. Så jävla slappt manusskrivande.

Margarin läser reaktionär smörja och förvarnas av översteprästen att om Olenna inte skärper sig så kan hon hamna i fängelse. Jag som inte är helt blåst i bollen tänker ju att det här såklart är ett sätt för prällen att pröva om Margarin är så hjärntvättad som hon ger sken av. Givetvis varnar hon sin farmor eller mormor än vad det är (fy fan vilket värdelöst språk engelskan är på den här punkten), genom att dels be henne ge sig av och dels ge henne en lapp med en ros, som jag gissar betyder något speciellt som får Olenna att fatta att det är allvar.

Jag tänker att översteprästen nu vet att han inte kan lita längre på Margarin än han kan kasta henne, men det borde han ju redan fattat. Därmed var hela övningen tämligen poänglös.

Sen försöker Cersei övertyga Olenna om att stanna. Olenna förolämpar Cersei. Inget förändras. Avsnittet visar för fan inte ens hur Olenna börjar resa; så det händer verkligen ING-EN-TING.

Jonte och Sansa åker runt och försöker övertyga folk att joina deras armé. Det går sådär. De får ett fåtal extra mannar. I början av avsnittet låtsades manusförfattarna som att de inte skulle få vildlingarnas hjälp, men det såg jag som självklart. Och de får knappt några icke-vildlingar alls. Även där händer alltså typ ingenting utom att de slår läger på samma ställe som Stannis. Sansa skriver ett brev men vi får inte veta till vem eller om vad. Gäsp.

Slimie och Bronn kommer fram till slottet som svartfisken håller och som Freys inkompetenta söner försöker belägra. De försöker styra upp situationen; Slimie försöker rentav förhandla. Det går inte. Inget händer. Det börjar bli ett tema, det här.

Reek och hans syster sitter på ett horhus. Denna bihandlings huvudsakliga funktion är att visa att systern gillar tjejer och att dra upp säsongens tuttratio en smula. Systern tvingar Reek att supa och försöker få honom tillbaks till att vara Theon. Det går sådär. Inget händer.

Eller OK, systern avslöjar en jättedum plan; de ska ta sig till Mereen och sluta en pakt med Danny (som tack och lov inte förpestar det här avsnittet. Eller, med lite drak-action hade det åtminstone hänt nånting).

Arya hyr sig en kabin på en båt som avgår mot Västerås. Eftersom hon är dum i huvudet lämnar hon pengarna hos kaptenen, som hon tydligen räknar med inte ska bara sno dem. Sen kommer den där andra lärjungen och hugger henne några gånger med kniv, men hon där ju inte så inget händer här heller, egentligen. Sansa staplar nu runt i staden med huggsår i magen. Det finns ingen risk att hon dör överhuvudtaget. Gäsp.

Kontinuitet:
  • ...
  • ...
  • Jonte och Sansa får... ett par hundra mannar till?
  • Arya får ickedödande skador.
  • Hunden lever.
  • Gäsp.
Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Jag tyckte mig kunna räkna till tre par tuttar som garanterat satt på olika personer. Det är möjligt att det var fler, men oftast såg man inte ansiktena på personerna ifråga och jag är inte tillräckligt bra på att se skillnad på tuttar för att avgöra om de var fler. En naken rumpa och nån rumpa med string tyckte jag också att jag såg.
  • Våldtäkter. Nej, inte vad jag tyckte mig se.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Nja, mer astråkiga faktiskt.
  • Få oväntade dödsfall. Det hade kunnat bli ett. Om Arya dött hade det varit seriens kanske mest överraskande dödsfall hittills.
  • Alldeles för lite fantastik. Ingen alls, faktiskt. Keeping in line med "det här avsnittet är tråkigare än att titta på färg som torkar"-temat.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Knappt ens det heller.
  • Danny gör en comeback Typ frånvarande, vilket var skönt.
  • Påpekan/sklämt om att Tyrion är dvärg Nope.
  • Påpekan/skämt om att Darth Various är eunuck Nope, inte ens det.
Förhoppningar
  • Alla dör utom Arya Stark. Ingen dör som inte introducerades i samma avsnitt.
  • Danny försvinner och återses aldrig igen. Jag vet ju att hon finns, tyvärr, trots att hon inte syntes.
  • Mycket mer fantastik. Nä.
  • Snoppar. Inte en enda.
Nu behöver jag att någon lovar mig att det faktiskt händer något i nästa avsnitt.

"Bästa säsongen hittills" min håriga, svettiga, feta röv. Inte de här första sju avsnitten åtminstone.

Minimoni

Homelander
Det är bästa säsongen hittills :)

Jag lovar att det blir bättre när du sett hela säsongen! ;-) Nej helt ärligt, jag tycker det är den bästa säsongen hittills och eftersom du hatar spoilers så kan jag bara göra det du efterfrågade. Nästa avsnitt är bättre!

krank

Går ondskans ärenden
Minimoni;n185657 said:
Jag lovar att det blir bättre när du sett hela säsongen! ;-) Nej helt ärligt, jag tycker det är den bästa säsongen hittills
Så de tre sista avsnitten är den bästa säsongen hittills? =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n185654 said:
Arya hyr sig en kabin på en båt som avgår mot Västerås. Eftersom hon är dum i huvudet lämnar hon pengarna hos kaptenen, som hon tydligen räknar med inte ska bara sno dem.
Appappapp! Om du tittar lite nogrannare så ser du nog att Arya faktiskt roffar åt sig pengarna igen när hon går, till kaptenens besvikelse då han verkade vara inställd på att göra precis det både du och Arya misstänkte att han skulle göra.

Minimoni;n185657 said:
Jag lovar att det blir bättre när du sett hela säsongen! ;-)
Jag tror du underskattar hur starkt hatet är hos den här =)

Mundo

Myrmidon
krank;n185654 said:
Margarin läser reaktionär smörja och förvarnas av översteprästen att om Olenna inte skärper sig så kan hon hamna i fängelse. Jag som inte är helt blåst i bollen tänker ju att det här såklart är ett sätt för prällen att pröva om Margarin är så hjärntvättad som hon ger sken av. Givetvis varnar hon sin farmor eller mormor än vad det är (fy fan vilket värdelöst språk engelskan är på den här punkten), genom att dels be henne ge sig av och dels ge henne en lapp med en ros, som jag gissar betyder något speciellt som får Olenna att fatta att det är allvar.
Engelsken är kass. Mace the Ace är Margarins pappa och Olenna är Mace the Ace's mamma.
Lappen med en ros lämnas över för det är hennes familjs symbol (en ros alltså) och indikerar på att (antar jag?) att hon fortfarande är lojal till sitt hus.

krank;n185654 said:
Jag tänker att översteprästen nu vet att han inte kan lita längre på Margarin än han kan kasta henne, men det borde han ju redan fattat. Därmed var hela övningen tämligen poänglös.
Hurdå? Hans nunna såg väl inte att lappen lämnades över eller?

krank;n185654 said:
Jonte och Sansa åker runt och försöker övertyga folk att joina deras armé. Det går sådär. De får ett fåtal extra mannar.
Ah, men varje var väl lika grym som tio? Så egentligen är det ju en rätt rejäl grupp soldater som de fick. Jag tycker Lady Mormont är cool som fan. Lady Mormont for Queen.

krank;n185654 said:
Reek och hans syster sitter på ett horhus. Denna bihandlings huvudsakliga funktion är att visa att systern gillar tjejer och att dra upp säsongens tuttratio en smula. Systern tvingar Reek att supa och försöker få honom tillbaks till att vara Theon. Det går sådär. Inget händer.

Eller OK, systern avslöjar en jättedum plan; de ska ta sig till Mereen och sluta en pakt med Danny.
Jag gillar inte Dany mer än du gör, men varför är det en dum plan? De är jagade av en farbror med mer soldater och mer skepp som vill mörda skiten ur dem. Är det inte bra att åka till någon då som kan mörda skiten tillbaka?

krank;n185654 said:
Arya hyr sig en kabin på en båt som avgår mot Västerås. Eftersom hon är dum i huvudet lämnar hon pengarna hos kaptenen, som hon tydligen räknar med inte ska bara sno dem. Sen kommer den där andra lärjungen och hugger henne några gånger med kniv, men hon där ju inte så inget händer här heller, egentligen. Sansa staplar nu runt i staden med huggsår i magen. Det finns ingen risk att hon dör överhuvudtaget. Gäsp.
Arya gick skitlänge i lönmördarskola. Och att inte vara förberedd på att något dåligt kan hända när du försöker fly från en lönmördarkult som kan byta ansikten... Då kan det vara farligt att sto och gnola på en bro och, jag vet inte, hälsa glatt på främlingar!

För övrigt har jag ingen aning varför folk pratar om denna säsong som den bästa. Jag är en traditionalist. Säsong 2-1-3-4-6-5 var de bästa för mig (i den ordningen). De "lägre" säsongerna är för mig inte dåliga, men kvalitén hoppar upp och ned. Ibland när de ska hitta på eget går det bra, ibland inte så mycket.

Med det sagt tror jag inte du komma gilla nästa avsnitt mer än du gillade detta.

Enjoy your self-torture!

Nu återgår vi åt att prata om takhöjd och storleken på skedar i senmedeltida frankrike tills du kommer tillbaka...!

krank

Går ondskans ärenden
Mundo;n185663 said:
Hurdå? Hans nunna såg väl inte att lappen lämnades över eller?
Nej, men dels var hon så genomskinlig att man i princip kunde se bakgrunden genom henne, lappen prasslade rätt mycket, och dels ser de ju att Olenna faktiskt tar varningen på allvar trots att det faktiskt finns exakt noll anledning för henne att lyssna på det som faktiskt sades öppet. Det var ju bara en massa religiöst joller om att åka hem och be.

Mundo;n185663 said:
Ah, men varje var väl lika grym som tio? Så egentligen är det ju en rätt rejäl grupp soldater som de fick. Jag tycker Lady Mormont är cool som fan. Lady Mormont for Queen.
För all del, men hon var ju knappt med.

Mundo;n185663 said:
Jag gillar inte Dany mer än du gör, men varför är det en dum plan? De är jagade av en farbror med mer soldater och mer skepp som vill mörda skiten ur dem. Är det inte bra att åka till någon då som kan mörda skiten tillbaka?
Det är en dum idé eftersom de har noll att tillföra och det finns noll skäl att tro att Danny ens ska ta emot dem, än mindre lyssna.

Mundo;n185663 said:
Nu återgår vi åt att prata om takhöjd och storleken på skedar i senmedeltida frankrike tills du kommer tillbaka...!
Gör det, er diskussion vad ju en biljon gånger mer intressant än det här avsnittet.