RECENSION Krank läser Mutant Chronicles

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,415
Location
Rissne
Nu är jag inte lika inläst på källmaterialet som du är @krank , men jag har nog alltid upplevt MC:s tydliga cyperpunkrötter i mångt och mycket hindrar alla de här sakerna du tar upp från att slå igenom.
Jag vet inte om jag tror det. Om inte annat finns det ju en del cyberpunk som inte riktigt greppar punkrötterna så att säga, utan utmålar den cyberpunkiga framtiden som huvudsakligen frän och cool och som något närmast eftersträvansvärt. Så jag tycker att det blir lite vanskligt att se cyberpunkrötterna som något slags vaccin mot fascistiska idéer.

Jag menar, 40k har rötter i både cyberpunk och brittiska undergroundserier som ofta var väldigt explicit antifascistiska, men ändå sitter vi här med folk som tycker att space marines är oironiska hjältar, och 40k-fandomen har en hel del problem med nazister…
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,415
Location
Rissne
1713304467288.png

Jag har nu läst Mutant Chronicles: The Apostle of Insanity 1: In Lunacy, av William F. Wu. Jag var lite osäker på om jag borde posta det här här eller i bokklubben. Det fick bli här, så jag vet att jag hittar det sen om jag letar.

Det här är alltså en bok… en "roman" känns lite för pretentiöst. En kioskpulpbok av mycket tveksam kvalitet, vilket ändå på något sätt känns som att det passar ganska bra med 90-talschronicles. Åtminstone en aspekt av spelet, så att säga.

Världsbyggemässigt får jag känslan av att Wu fått en ganska schematisk beskrivning av spelvärlden, då en hel del helt enkelt inte stämmer med vad vi kan kalla "etablerad kanon". Det finns ett internet allmänt tillgängligt; en av bokens karaktärer är en l33t h4xx0r som använder nätet för att hitta information, till exempel. Överlag ganska avancerad tech. Det finns en lite starkare skepsis mot Brödraskapet än jag tycker mig läst i 1e-böckerna. Det är intressant att Mörka Legionen knappt är känd för folk på Luna överlag – det är lite konspirationsteori över det, de enda som vet något är gamla soldater och ex-doomtroopers och även de har en väldigt begränsad kunskap. Den ende apostel som alls nämns här är Algeroth. Nekromutanter är rejält svårdödade motståndare som är skitfarliga. Det här är inte hur jag minns 1e, men det är absolut inte ovälkommet. Tvärtom passar det ju på många sätt ihop med det jag vill göra med Luna City Blues…

Plotmässigt är det uselt. Jag menar, riktigt riktigt dåligt. Det bästa sättet jag kan beskriva det som är nog att det är ett ganska dåligt äventyr av den typen jag och mina vänner satte ihop där kring slutet av högstadiet, med nefariter och andra som agerar helt orimligt. Och sedan en ganska kass SL som hanterar SLP:erna, och så ganska omogna och lagom töntiga högstadieelever som spelar rollpersonerna. Och så har nån helt enkelt skrivit ner sin kampanjkrönika.

Samtalen är famlande och krystade, folk kräks ur sig sina backstories vid minsta provokation, vad som nog är tänkt att vara coola och hårda vuxna yrkesmänniskor beter sig som tuppiga högstadiemobbare. Och det hade väl kanske funkat om inte det senare beskrev en inkvisitor och en mortifikator…

Så… Är det här bra? Nej, absolut inte.
Är det passande? Ja. Verkligen. Det här är på något sätt kvintessensen i de mindre bra delarna av 90-tals-chronicles. Med de rosa nostalgiglasögonen avtagna. För det här är Mutant Chronicles. Det går inte att komma ifrån det. Det var typ såhär det var att spela, många gånger. Det här är extremt on brand. Och det tror jag man gör bäst i att inte försöka förneka. Don't kill the part of you that is cringe.

Kill the part that cringes.

Jag ska försöka läsa de andra två delarna också, men tar nog något annat mellan.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,899
Jag har nu läst Mutant Chronicles: The Apostle of Insanity 1: In Lunacy, av William F. Wu.
Jag var tvungen att wikipedia författaren, och han har två Hugo-nominingar, två för Nebula, och en för WFA! Gissar att det här var för brödfödan?
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
333
Låter lite som när Games Workshop försökte hitta folk som kunde skriva romaner och noveller till deras Warhammer-spel och började med att fiska bland etablerade brittiska sci-fi-författare. Det gick sisådär eftersom författarna inte var så pigga på att "sälja ut sin konst" (mer eller mindre exakt vad de sa) även om det till skillnad från små magasin skulle ge betalt. Flera av dem verkade också ha svårt att sätta sig in i hur världarna gestaltades. Frågan är varför Target(?) bad någon random snubbe att skriva en bok när de redan hade Bill King och Matt Forbeck som skrev åt Mutant Chronicles.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
583
Låter lite som när Games Workshop försökte hitta folk som kunde skriva romaner och noveller till deras Warhammer-spel och började med att fiska bland etablerade brittiska sci-fi-författare. Det gick sisådär eftersom författarna inte var så pigga på att "sälja ut sin konst" (mer eller mindre exakt vad de sa) även om det till skillnad från små magasin skulle ge betalt
Sedan gick det några år och "Black Library"-divisionen av Games Workshop har byggt upp en helt egen fanbase som i princip bara interagerar med världen genom böckerna, som nått ut till en publik långt utanför spelvärlden och säljer otroligt bra. Mycket tack vare Dan Abnett, vars böcker i GWs spelvärldar sålt i över 2 miljoner ex.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
333
Det här börjar slira bort från ämnet, men Black Librarys stora åstadkommande var hur de byggde upp en skara författare som skriver entusiastiskt och hängivet åt dem. Det är en stor kontrast mellan hur det gick för Warhammer-böcker kontra Dungeons & Dragons-böcker. Även om D&D nådde in i mainstreamen (eller fantasy-mainstreamen i alla fall) med böcker som Drizzt och Dragonlance så skötte TSR under Lorraine Williams förhållandet till författarna så dåligt att de stora succéerna snabbt gick över till att ge ut sina egna verk genom vanliga förlag, och idag ligger utgivningen så gott som på is.


Här är finns en intressant artikel arkiverad om Games Workshops första försök att ge ut romaner och novellsamlingar baserade på sina figurspel, och Slaying the Dragon av Ben Riggs kastar ljus på vad som försigick bakom ridåerna på TSR:s bokavdelning när det begav sig.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,415
Location
Rissne
Jag har läst den gamla Mutant Chronicles-serien Golgotha i form av ett samlingsalbum där alla fyra delar ingår tillsammans med lite Warzonereklam och annat. Omslagen är ritade av Simon Bisley, och hade ingen talat om för mig att andra gjort inlagan hade jag nog fortsatt gå runt och trott att han gjort den också. För jag tycker ändå den håller hans stil, på något sätt. Jag vet inte.

Hur som helst, det här är ganska hjärnlös action från början till slut. Karaktärer som är sådär actionfilms-superhårda och häver ur sig oneliners på ett sätt som man nog tyckte var coolt när man gick i högstadiet-gymnasiet men som nu som vuxen mest får mig att tänka att Mitch Hunter nog borde gå i terapi eller åtminstone skaffa sig lite riktiga kompisar. Det verkar verkligen superjobbigt att vara sådär flåsigt på och defensiv/aggressiv i sin hypermaskulinitet hela tiden.

I alla fall, Capitolgubben Jake och några kumpaner får i uppdrag att genskjuta en budbärare som ska ta nånting till Bauhausministern Stahler, men det visar sig att "nånting" är en superond Mörka Legionen-mcguffin och snart flyr Jake hals över huvud med nekromutanter i baken. Han ropar på Mitch Hunter som hjälper honom ut knipan men inte innan de blir av med mcguffinen. De tänker då att de ska ge sig efter Stahler – varför vill en Bauhausminister ha en superond Mörka Legionen-mcguffin?

Well, det är överlag mest actionscen på eskalerande actionscen, med korta pauser för att dra stenhårda oneliners rakt igenom. Serien är snygg överlag och jag tycker fortfarande på något sätt om både Stahler och nefariten Golgotha sett till design och sånt där. Storyn känns väldigt klassisk MC, på något sätt.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,899
Well, det är överlag mest actionscen på eskalerande actionscen, med korta pauser för att dra stenhårda oneliners rakt igenom. Serien är snygg överlag och jag tycker fortfarande på något sätt om både Stahler och nefariten Golgotha sett till design och sånt där. Storyn känns väldigt klassisk MC, på något sätt.
Jag läste den och uppskattade den på något vis också. Det är kompetent utfört på sina premisser.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,947
Location
Stockholm
Jag har läst den gamla Mutant Chronicles-serien Golgotha i form av ett samlingsalbum där alla fyra delar ingår tillsammans med lite Warzonereklam och annat. Omslagen är ritade av Simon Bisley, och hade ingen talat om för mig att andra gjort inlagan hade jag nog fortsatt gå runt och trott att han gjort den också. För jag tycker ändå den håller hans stil, på något sätt. Jag vet inte.

Hur som helst, det här är ganska hjärnlös action från början till slut. Karaktärer som är sådär actionfilms-superhårda och häver ur sig oneliners på ett sätt som man nog tyckte var coolt när man gick i högstadiet-gymnasiet men som nu som vuxen mest får mig att tänka att Mitch Hunter nog borde gå i terapi eller åtminstone skaffa sig lite riktiga kompisar. Det verkar verkligen superjobbigt att vara sådär flåsigt på och defensiv/aggressiv i sin hypermaskulinitet hela tiden.

I alla fall, Capitolgubben Jake och några kumpaner får i uppdrag att genskjuta en budbärare som ska ta nånting till Bauhausministern Stahler, men det visar sig att "nånting" är en superond Mörka Legionen-mcguffin och snart flyr Jake hals över huvud med nekromutanter i baken. Han ropar på Mitch Hunter som hjälper honom ut knipan men inte innan de blir av med mcguffinen. De tänker då att de ska ge sig efter Stahler – varför vill en Bauhausminister ha en superond Mörka Legionen-mcguffin?

Well, det är överlag mest actionscen på eskalerande actionscen, med korta pauser för att dra stenhårda oneliners rakt igenom. Serien är snygg överlag och jag tycker fortfarande på något sätt om både Stahler och nefariten Golgotha sett till design och sånt där. Storyn känns väldigt klassisk MC, på något sätt.
När är den ifrån?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,415
Location
Rissne
Så någon sorts ”originalversion” av settingen?
Ja, men typ. Till skillnad från romanerna så tror jag att serien ligger väldigt nära första utgåvans värld.

Just nu tänker jag att det finns typ:
  • Världen i första utgåvan av rollspelet med tillbehör, Warzone, Doomtrooperkortspelet, Kampen om Citadellet, Golgothaserien. Jag tror att SNES-spelet är här också.
  • Världen i romanerna. Relaterad till, men inte identisk med, ovanstående. Skiljer sig på märkbara sätt (internet t.ex).
  • Världen i andra utgåvan av rollspelet. Bakgrunden stuvas om, "nuläget" ganska likt.
  • Världen i filmen. Öh, vi pratar inte om den va?
  • Världen i tredje utgåvan av rollspelet. Drastiska förändringar i både nuläge och backstory.
Jag tror det blir svårt att jämka/reducera mer än så.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,947
Location
Stockholm
Ja, men typ. Till skillnad från romanerna så tror jag att serien ligger väldigt nära första utgåvans värld.

Just nu tänker jag att det finns typ:
  • Världen i första utgåvan av rollspelet med tillbehör, Warzone, Doomtrooperkortspelet, Kampen om Citadellet, Golgothaserien. Jag tror att SNES-spelet är här också.
  • Världen i romanerna. Relaterad till, men inte identisk med, ovanstående. Skiljer sig på märkbara sätt (internet t.ex).
  • Världen i andra utgåvan av rollspelet. Bakgrunden stuvas om, "nuläget" ganska likt.
  • Världen i filmen. Öh, vi pratar inte om den va?
  • Världen i tredje utgåvan av rollspelet. Drastiska förändringar i både nuläge och backstory.
Jag tror det blir svårt att jämka/reducera mer än så.
Måste vara olika tidslinjer/parallella verkligheter bara.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,947
Location
Stockholm
Det är väldigt intressant med skillnaden mellan 1) hur spel/settings var tänkta att användas, 2) hur de faktiskt användes och 3) hur konstruktörerna idag 30 år senare tror sig minnas att de tänkte.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,415
Location
Rissne
1737282677564.png

Nu har jag också läst Frenzy av John-Allen Price, som alltså är del två i The Apostle of Insanity.

Det här är alltså ungefär samma sorts bok som den första. Marginellt bättre skriven och plottad, kanske. Den utspelar sig på Venus, dit skurken från förra boken tagit sig med den här McGuffin-kvinnan som böckerna verkar ha som något slags röd tråd. Den här gången följer vi den i MC-sammanhang väldigt bekante McBride och hans special forces-teams, som kör lite militäruppdrag i djunglerna, stöter på Mörka Legionen, och hilarity ensues.

Jag fortsätter vara fascinerad av det boksspecifika universat. Det fortsätter vara mer cyberpunk – och ganska kul 90-talscyberpunk, at that – än originalspelet. Väldigt Johnny Mnemonic, fast med djungler och odöda legionärer. Faxmaskiner och VR-headsets liksom.

Det är lite spännande att boken ändå bygger upp Legionen en del. Det är inte slentrianmotståndare – de framställs som genomgående farliga och framför allt okända – det finns officerer och kollegor som inte tror på dem, osv. Det spelas en del på osäkerheten och på misstänksamheten mellan megakorparna.

Det är också lite intressant att en av mishimanerna i boken hävdar att det var deras förfäder som terraformade Venus – explicit genom att skicka ner asteroider och meteorer, tydligen. Jaja.

Förutom McBride namedroppas också Steiner och Big Bob Watts, där den förre mest får ha besegrats av Mörka Legionen och ge viktig information när McBride kommer och undersöker den bauhausiska utposten. Och den senare… well, i sin första scen får han kalla mishimaner för "slants" vilket överhuvudtaget inte kommenteras på, men han får vara med lite mer och framställs överlag som en krigsglad machoman. Alltså, det här med att låta folk slentriandroppa rasistiska epitet… Var det en 90-talsgrej?

Nåja, det här med karaktärerna. Jag vet inte om det är medvetet, men framför allt alla män beter sig lite som att de är 15-åriga grabbars rollpersoner. Otroligt mycket macho-posering, otroligt mycket typ "säga en arg sak som svar till någon för att man tänker att det låter coolt och hårt, men egentligen framstår man mest som en aggro tönt". Ni vet, typ, nefariten får dåliga nyheter och får ett Kylo Ren-anfall och överdriver hur mycket våld han ska använda på den han är arg på. McBride reagerar på en dryg överordnad med att hota med våld. Sånt där beteende man kanske tyckte var coolt när man var 14–15.

En hel del karaktärer är också helt tvådimensionella och det är väldigt svårt att tänka sig att de har något inre liv eller så. De finns mest där som hinder. Det gället framför allt McBrides överordnade och byråkrater, som mest tjatar om protokoll och doing things by the book så att McBride kan framstå som en maverick. Problemet är att de drar det till sån spets att… Well, en av dem blir sur över att McBride bestämt sig för att förstöra ett Mörkt Citadell. "Va!? Vem har sagt åt honom att han får göra det!?" Och det då mitt uppe i ett generellt militärt försök att förstöra just det citadellet.

Så… McBride är osympatiskt macho-barnslig, hans överordnade och fiender är banala karikatyrer, hans vänner är rasister och psykopater. Mot slutet kan vi också lägga krigsbrott till McBrides resumé. Han mördar alltså en adelsman som blivit kättare, men som fegat ur och gett upp

Är det här en bra bok?
Nä.

Men är den värd att läsa?
Bara om man drivs av ett sjukligt behov av att insupa allt Mutant Chronicles, eller kan tänka sig skumläsa för att hitta de små nuggets av kul världsbygge som ändå finns.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,947
Location
Stockholm
View attachment 22145

Nu har jag också läst Frenzy av John-Allen Price, som alltså är del två i The Apostle of Insanity.

Det här är alltså ungefär samma sorts bok som den första. Marginellt bättre skriven och plottad, kanske. Den utspelar sig på Venus, dit skurken från förra boken tagit sig med den här McGuffin-kvinnan som böckerna verkar ha som något slags röd tråd. Den här gången följer vi den i MC-sammanhang väldigt bekante McBride och hans special forces-teams, som kör lite militäruppdrag i djunglerna, stöter på Mörka Legionen, och hilarity ensues.

Jag fortsätter vara fascinerad av det boksspecifika universat. Det fortsätter vara mer cyberpunk – och ganska kul 90-talscyberpunk, at that – än originalspelet. Väldigt Johnny Mnemonic, fast med djungler och odöda legionärer. Faxmaskiner och VR-headsets liksom.

Det är lite spännande att boken ändå bygger upp Legionen en del. Det är inte slentrianmotståndare – de framställs som genomgående farliga och framför allt okända – det finns officerer och kollegor som inte tror på dem, osv. Det spelas en del på osäkerheten och på misstänksamheten mellan megakorparna.

Det är också lite intressant att en av mishimanerna i boken hävdar att det var deras förfäder som terraformade Venus – explicit genom att skicka ner asteroider och meteorer, tydligen. Jaja.

Förutom McBride namedroppas också Steiner och Big Bob Watts, där den förre mest får ha besegrats av Mörka Legionen och ge viktig information när McBride kommer och undersöker den bauhausiska utposten. Och den senare… well, i sin första scen får han kalla mishimaner för "slants" vilket överhuvudtaget inte kommenteras på, men han får vara med lite mer och framställs överlag som en krigsglad machoman. Alltså, det här med att låta folk slentriandroppa rasistiska epitet… Var det en 90-talsgrej?

Nåja, det här med karaktärerna. Jag vet inte om det är medvetet, men framför allt alla män beter sig lite som att de är 15-åriga grabbars rollpersoner. Otroligt mycket macho-posering, otroligt mycket typ "säga en arg sak som svar till någon för att man tänker att det låter coolt och hårt, men egentligen framstår man mest som en aggro tönt". Ni vet, typ, nefariten får dåliga nyheter och får ett Kylo Ren-anfall och överdriver hur mycket våld han ska använda på den han är arg på. McBride reagerar på en dryg överordnad med att hota med våld. Sånt där beteende man kanske tyckte var coolt när man var 14–15.

En hel del karaktärer är också helt tvådimensionella och det är väldigt svårt att tänka sig att de har något inre liv eller så. De finns mest där som hinder. Det gället framför allt McBrides överordnade och byråkrater, som mest tjatar om protokoll och doing things by the book så att McBride kan framstå som en maverick. Problemet är att de drar det till sån spets att… Well, en av dem blir sur över att McBride bestämt sig för att förstöra ett Mörkt Citadell. "Va!? Vem har sagt åt honom att han får göra det!?" Och det då mitt uppe i ett generellt militärt försök att förstöra just det citadellet.

Så… McBride är osympatiskt macho-barnslig, hans överordnade och fiender är banala karikatyrer, hans vänner är rasister och psykopater. Mot slutet kan vi också lägga krigsbrott till McBrides resumé. Han mördar alltså en adelsman som blivit kättare, men som fegat ur och gett upp

Är det här en bra bok?
Nä.

Men är den värd att läsa?
Bara om man drivs av ett sjukligt behov av att insupa allt Mutant Chronicles, eller kan tänka sig skumläsa för att hitta de små nuggets av kul världsbygge som ändå finns.
Känns som de här referenten är det överlägset bästa sättet att ta del av böckerna.

Om rasistiska tillmälen - ja det var vanligt men inte helt omtontroversiellt. 1998 drogs tex ett nummer av Wolverine tillbaka på grund av ett rasistiskt ord. Mer om det här:
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,899
Känns som de här referenten är det överlägset bästa sättet att ta del av böckerna.

Om rasistiska tillmälen - ja det var vanligt men inte helt omtontroversiellt. 1998 drogs tex ett nummer av Wolverine tillbaka på grund av ett rasistiskt ord. Mer om det här:
Den där är också intressant för att det genuint verkar ha varit ett olycksfall i arbetet.

Mer nyligt (2017) förstörde en lovande tecknare sin karriär genom att smuggla in muslimsk antisemitism i X-Men.
 
Last edited:
Top