Nekromanti Krank skriver CV - från skiss till färdig produkt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Vad man kan och är bra på
  • Varför man passar för jobbet
  • Vad man gjort tidigare

rjonas

Hero
Webbdesign stavas med två B. -Även om du tycker det är fult.

Du använder "när tillfälle ges" två gånger i sista stycket.

Om du vill kan du slänga in att du är anspråkslös utan att nämna lön alls.

krank

Till minnet: Tony tycker att jag ska ha med att jag har bättre statistik vad gäller IG'n i flera ämnen än vad mina kollegor i samma ämnen har. Och att jag "utbildat kollegor i IT-frågor".

solvebring

Superhero
Borde inte alla ämnes- och kursnamn ha versal?
Det är möjligt att det bara är jag som anser det men jag tycker det känns mer korrekt.

Sedan tycker jag att du bör se över "mötas människa som människa och växa tillsammans". Låter lite halvskumt faktiskt. Själv hade jag till exempel hellre skrivit "mötas som människa och människa, och...", men än hellre "mötas som människor och..."

krank

solvebring said:
Borde inte alla ämnes- och kursnamn ha versal?
Det är möjligt att det bara är jag som anser det men jag tycker det känns mer korrekt.

Sedan tycker jag att du bör se över "mötas människa som människa och växa tillsammans". Låter lite halvskumt faktiskt. Själv hade jag till exempel hellre skrivit "mötas som människa och människa, och...", men än hellre "mötas som människor och..."
Helt korrekta påpekanden. =) Som sagt, det här är mest random ord och meningar jag kastat ihop för att inte glömma vad jag vill ha med (typ). Massa hamrande återstår =)

Feuflux

omjonasson.se
En grej att tänka på... om man i Linköping (det är säkert liknande lite varstans) ska söka lärarjobb så kan man istället för att få skicka in ett CV skickas till en portal där man steg för steg får fylla i utbildning, kompetens, språkkunskaper etc. Opersonligt utan helvetet men säkert bra att söka i för de som söker personal.

För där kan man få en chock om en välgenomarbetade CV inte ens får användas! (jo det fick det sen, mailas direkt till nån ansvarig, true story from a life near me)

Själv är jag tokusel på CV så mig får du inga råd av. Malin fick halvt skriva mitt personliga brev. :gremsmile:

krank

Feuflux said:
En grej att tänka på... om man i Linköping (det är säkert liknande lite varstans) ska söka lärarjobb så kan man istället för att få skicka in ett CV skickas till en portal där man steg för steg får fylla i utbildning, kompetens, språkkunskaper etc. Opersonligt utan helvetet men säkert bra att söka i för de som söker personal.

För där kan man få en chock om en välgenomarbetade CV inte ens får användas!
Jo, jag vet hur det funkar på en del ställen - men jag behöver ändå ett CV för de ställen där det INTE är så =)

KamiFisk

Hero
I stort tycker jag det är bra.
Sen är det ju alltid fördelaktigt att skriva ett personligt brev till varje skola som du söker jobb på.
Sen brukar jag alltid fuska och lägga någon form färg på mitt CV så det sticker ut ifrån mängden.

MrG

Swashbuckler
Textmässigt tycker jag du verkar göra bra ifrån dig. Spontant skulle jag ta det som du rabblar
Jag är hjälpsam, punktlig, samvetsgrann och tar gärna initiativ när tillfälle ges. och splittra upp orden och berätta mer om det gärna med exempel eller anaekodter på hur det kommer sig att du har de egenskaperna, i stil med Jag jobbar mycket bra i grupp och samarbetar gärna över ämnesgränserna när tillfälle ges. fast gärna än mer utförligt.

Sedan är jag inte alls överens med de råd du fått på kurser, det stämmer inte med något som jag eller någon annan cv-granskare eller arbetsgivare jag stött på har gett på länge. Nu är visserligen lärare en av de få (två) akademiska yrkesgrupper som jag inte cv-granskat åt. Jag skulle skippat att ha en meritförteckning och arbetat med ett cv som de brukar se ut, med rubriker som har brödtext under sig. Kompleterat av ett personligt brev. Det finns massa tips att hitta på nätet, jag brukar rekommendera fackets råd, men har ingen koll på vad som Lärarförbundet säger i sammanhanget.

-Gunnar ( som kan tipsa om tips bland annat här, ...?r arbetsgivare )

krank

Jag undrar om jag ska ta upp saker som att jag väldigt sällan blir sjuk
och typ aldrig brukar ha behov av att ta ledigt. Eller är sånt
underförstått?

Lite mer struktur och utfyllnad:

Det enda jag tycker bättre om än mina ämnen är att ha kontakt med eleverna, mötas som människor och växa tillsammans.

(insert mer grejer om lite vem jag är i korthet och så, varför jag passar till jobbet som lärare...)

Arbetslivserfarenhet och meriter:
De
senaste tre åren har jag arbetat som lärare i datorämnen och engelska
vid Nynäshamns Gymnasium, och har verkligen stormtrivts i min lärarroll
och med eleverna.

Jag har haft Digitalt skapande, Multimedia A
och B, Webbdesign, Programmering A och B, Databashantering, Datorkunskap
och Engelska. Jag har djupa och gedigna kunskaper vad gäller datorer och
program, och har samtidigt lätt att knyta an till nya människor och
skapa band som leder till nya kunskaper.

Jag har informerat om och i viss mån utbildat övrig personal i
IT-frågor, och hjälpt till när skolan införde Schoolsoft som ny
plattform. Jag har också föreslagit sätt att effektivisera och förbättra
tekniska lösningar, allt från hur kameror och annat ska sorteras och
handhas till hur miljöarbete kring datorer bäst skulle kunna lösas rent
tekniskt.

Tidigare har jag bland
annat arbetat som ansvarig för grafik och design vid Brandgaraget i
Hudiksvall. Jag har ibland fått frågan om jag vill tillbaks till den
sortens yrke igen, men jag trivs alldeles för bra med att vara lärare.

Jag
är hjälpsam, punktlig, samvetsgrann och tar gärna initiativ när
tillfälle ges. Jag jobbar mycket bra i grupp och samarbetar gärna över
ämnesgränserna.

Utbildning: I bagaget har jag med mig en nästan komplett lärarutbildning
i engelska och datorämnen, plus ett antal småkurser i ledarskap och
projektmetodik, psykologi, 3d-grafik, webdesign, historia och annat
smått och gott. Just nu läser jag vid sidan av mitt heltidsarbete också
distanskurser vid Linnéuniversitetet med sikte på att bli färdig med min
examen så snart jag kan. Eftersom jag mestadels läser kurser vars
innehåll jag redan kan och mest behöver få formella papper på så
fungerar det smärtfritt att kombinera studier med arbete. Ursprungligen läste jag Estetisk Konst- och Formgivningsprogrammet vid Bromangymnasiet i Hudiksvall, och via Brandgaragets utbildningar i projektarbete och ledarskap tog jag mig sedan ut i olika lärarutbildningar; först i Gävle, sedan i Växjö.

Datorkunskaper: Jag är bred i mina kunskapsområden, och kan använda både kreativa verktyg t.ex Photoshop, InDesign, Illustrator, Flash och 3d Studio och mer nyttofokuserade program som Microsoft Office, MySQL och olika programmeringsspråk (PHP, Python, Java).

Föreningsverksamhet: Jag var under flera år medlem i Hudiksvalls Ungdomsteater, där jag också satt i styrelsen och ledde flera ungdomsgrupper i arbetet med att sätta upp pjäser som Shakespeares Stormen. Jag har också under många år varit engagerad i andra ideella föreningar, främst sådana med fokus mot brädspel, kortspel och annat.

Referenser: (insert lista på chefer och handledare och annat)

krank

Paxen said:
Behövs definitv dras ner. Målet ska ligga på max 1 A4 sida.
äumh... Visst, jag kommer antagligen att dra ner, men klistrar jag in det där i ett dokument med hyfade marginaler och gigantiska 12-punkterstypsnitt så blir det något under en A4...

EDIT: Jag ska dels försöka fila på språkligheter, men också tillföra ett par grejer jag kom på under dagen (skrivit eget kursmateriell och delat med mig) samt då mina referenser och så. Jag funderar på att skippa föreningsgrejset och låta mitt jobb som lärare, mina studier och det andra stå för sig självt. Jag hade tänkt Charis SIL, omkring 10 punkter eller kanske 10.5, och så en ganska väl tilltagen högermarginal där jag lägger in en bild av mig där jag står framför en smartboard eller något; eventuellt med lite fräsiga specialeffekter typ att det rinner kod och språk och grejer ur mina händer eller nåt. Det gäller, har jag hört, att locka uppmärksamhet =)

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Tycker att »Jag har djupa och gedigna kunskaper vad gäller datorer och program, och har samtidigt lätt att knyta an till nya människor och skapa band som leder till nya kunskaper. « är en alldeles för lång och krånglig mening.

Du kanske ska försöka omformulera stycket om att du redan kan de kurser du läser. Du klarar av heltidsarbete och studier samtidigt för att kurserna är intressanta, inte lätta. Typ så?

krank

Möller said:
Hm. Tycker att »Jag har djupa och gedigna kunskaper vad gäller datorer och program, och har samtidigt lätt att knyta an till nya människor och skapa band som leder till nya kunskaper. « är en alldeles för lång och krånglig mening.

Du kanske ska försöka omformulera stycket om att du redan kan de kurser du läser. Du klarar av heltidsarbete och studier samtidigt för att kurserna är intressanta, inte lätta. Typ så?
Bra skit, ska tas i åtanke.

Phelan

Hero
Jag hade gjort om rätt mycket tror jag.

Min uppfattning om ett CV - det är exakt samma som en meritförteckning och skall lista dina erfarenheter och kompetenser. "Flummet" om vad du vill, syn på lärande etc spar du till det personliga brevet. CV:t ska var konkret - dina erfarenheter, utbildning och kompetenser. Saker som "varför man passar för jobbet" hör inte alls hemma i ett CV, det skall in i det personliga brevet. Det enda direkt personliga jag nyttjat i mitt eget CV är ett par korta rader överst som sammanfattar mig själv väldigt generellt.

Dock, det låter som att du mest vill ha hjälp med vad som är det personliga brevet?

Tips jag har fått:
- Syftet med en ansökan är inte att få jobbet, det är att du skall komma på intervju.
- Du ska alltså väcka intresse, inte berätta allt, klämmer du in allt så har du inget nytt att överraska dem med på intervjun.

Övriga reflektioner:
- Korta ned, använd gärna punktform.
- Ögat trivs visst bäst om det slipper flytta sig när det läser. Max 14 cm bredd på texten ska visst uppnå detta.
- Jag känner att en del av dina stycken innehåller egenskaper som inte direkt hör samman, varje stycke/punkt bör ha ett tema.
- Om du söker utannonserade tjänster kommer de få rätt många ansökningar, du vill alltså att en rekryterare som har ett digert material ska lägga märke till just din ansökan.
- Börja med att göra en grundbeskrivning av dig själv. Starka och svaga sidor, exempelsituationer där du kan visa att du faktiskt har egenskapen/kompetensen du säger att du har, lista all din kompetens och erfarenheter (formella och informella). Den grundbeskrivningen som kan bli ett rätt långt dokument går du till för att plocka delar att använda både i CV och i specifika ansökningsbrev.
- Anpassa framförallt det personliga brevet men även CV:t i viss del utifrån jobbet du söker. Vissa tidigare jobb och vad du sysslade med och lärde dig där kan förtjäna mer utrymme för en viss tjänst än en annan. Särskilt det personliga brevet ska du matcha så att du tar fram de av dina starka sidor och erfarenheter som kan stämma mot vad de efterfrågar. (Men inte för tydligt, då känns det bara väldigt tillrättalagt, omformulera dig gärna delvis så att de får "upptäcka" att du har det de letar efter.)
- Även om du tycker du stämmer in 100% på en annons, nöj dig med en 4-6 punkter som du lyfter fram i ansökan.
- En variant jag kört på, och som gav ett antal intervjuer, var att dela upp mina kompetenser i nån variant på rubrikerna "Relevanta egenskaper för den utlysta tjänsten" och "Relevant erfarenhet för den utlysta tjänsten" och så 3-4 punkter under var och en.
- Punktform är skitbra och gör det lättillgängligt. Har jag sagt att jag gillar punkter?
- Avsluta ansökan med några rader om det personliga, söker du jobb väldigt långt bort är det bra om du kan få in något om att du faktiskt kan och vill flytta och tycker orten verkar intressant (annars tror de kanske att du bara söker för att fylla en ansökningskvot för att få a-kassa).

Själva CVt/meritförteckningen ska vara omvänd kronologi (dvs senast först) med anställningar före utbildningar.

Då du lär söka rätt mkt lärarjobb hade jag gått in på Offentliga Jobb.se och lagt upp ett CV där (och svurit lite över deras struktur) och jobbat med hur man kan få till det på deras sida, väääldigt många offentliga arbetsgivare nyttjar just den vägen för sina annonser.

Och avslutningsvis hade jag aldrig skrivit så mycket som jag skrivit nu!

Mvh / Phelan

krank

Phelan said:
Min uppfattning om ett CV - det är exakt samma som en meritförteckning
och skall lista dina erfarenheter och kompetenser. "Flummet" om vad du
vill, syn på lärande etc spar du till det personliga brevet.
Det är det här jag tycker är lite frustrerande - eftersom det finns så enormt olika uppfattningar. Jag har läst minst lika många "tips" som säger exakt det du säger, som jag har läst som säger exakt motsatsen.

Oavsett vilket har du flera goda poänger jag ska försöka ta hänsyn till så gott jag kan.

EDIT: Nu lät jag väldigt "avvisande". Det var absolut inte meningen. Jag håller med om flera grejer du skriver, och kommer att ha dem i åtanke när jag gör nästa sortering/omstrukturering.

MrG

Swashbuckler
Nu hinner jag inte svara så utförligt som jag önskar, när jag föreläser om det har jag en timme på mig om cv och det är knappt om tid. Men bara för att reda ut lite saker så är ett cv inte en meritförteckning och gärna mer än en sida, även om jag rekomenderar ett max på två sidor.

-Gunnar (som redan lämnat tips om var att skaffa råd...)

!Paxen

Swashbuckler
MrG said:
/--/ Men bara för att reda ut lite saker så är ett cv inte en meritförteckning och gärna mer än en sida, även om jag rekomenderar ett max på två sidor.
Fast jag har fått det förklarat att det kan minska intresset för en potentiell arbetsgivare. som Phelan nämnde så ska CVt locka till intervju, intervjun ska man sälja sig (hohoho).

Dock, som Krank säger så får man olika bud. Har varit hos 4 olika arbetsförmedlare via jobbgarantin, och alla hade något eget tycke.

EDIT: Med minskat intresse så menar jag intresse för att läsa CVt

Phelan

Hero
Lite intressant, får väl förtydliga varianten jag kört på.

Personligt brev (vilket är själva ansökan om jag svarat på en utlyst tjänst, annars följebrevet till CV:t). Varför man söker tjänsten/vill jobba just hos dem, framlyftande av egenskaper och erfarenheter man tror läsaren ska fastna för, och lite personligt "fluff" som inte är direkt jobbrelaterat.

CV som innehåller förteckning av arbetserfarenheter, utbildningar och andra meriter (föreningsaktiviteter, körkort, språkkunskaper...).

Av dessa är det personliga brevet det som är det som mest riktas utifrån vem man skriver till. CV:t är mer statiskt men kan justeras lite utifrån måltavlan.

Det personliga brevet är max en a4, i själva verket kanske en penna högt med text som mest och så lite fluff runt (egen och mottagarens adress och så).

CV:t för min del är långt, 4 sidor, men luftigt och tydligt markerat med rubriker så läsaren kan välja vad han vill titta på. Det har hyfsat detaljerade kommentarer till arbeten man haft - vilka arbetsuppgifter hade jag, vad har jag lärt mig där, och likartat för både utbildning och övriga meriter. (Och har aldrig fått kommentaren att det är för långt.)

Grundtanken med upplägget jag kör är ju att arbetsgivaren ska börja med det personliga brevet och sen kan hitta lite mer detaljer i CV:t om man verkar intressant. (Sen finns det ju arbetsgivare som alltid börjar med att läsa CV:t, men det är tydligen så individuellt att det är hopplöst att göra "rätt", säkringen jag försökt med är dels en kort ingress i CV:t om mig som person och sedan så tydligt uppdelat som möjligt att det inte ska verka för tungt och oöverskådligt för den arbetsgivare som börjar med CV:t även om det är 4 sidor.)

/ Phelan