Jag hade gjort om rätt mycket tror jag.
Min uppfattning om ett CV - det är exakt samma som en meritförteckning och skall lista dina erfarenheter och kompetenser. "Flummet" om vad du vill, syn på lärande etc spar du till det personliga brevet. CV:t ska var konkret - dina erfarenheter, utbildning och kompetenser. Saker som "varför man passar för jobbet" hör inte alls hemma i ett CV, det skall in i det personliga brevet. Det enda direkt personliga jag nyttjat i mitt eget CV är ett par korta rader överst som sammanfattar mig själv väldigt generellt.
Dock, det låter som att du mest vill ha hjälp med vad som är det personliga brevet?
Tips jag har fått:
- Syftet med en ansökan är inte att få jobbet, det är att du skall komma på intervju.
- Du ska alltså väcka intresse, inte berätta allt, klämmer du in allt så har du inget nytt att överraska dem med på intervjun.
Övriga reflektioner:
- Korta ned, använd gärna punktform.
- Ögat trivs visst bäst om det slipper flytta sig när det läser. Max 14 cm bredd på texten ska visst uppnå detta.
- Jag känner att en del av dina stycken innehåller egenskaper som inte direkt hör samman, varje stycke/punkt bör ha ett tema.
- Om du söker utannonserade tjänster kommer de få rätt många ansökningar, du vill alltså att en rekryterare som har ett digert material ska lägga märke till just din ansökan.
- Börja med att göra en grundbeskrivning av dig själv. Starka och svaga sidor, exempelsituationer där du kan visa att du faktiskt har egenskapen/kompetensen du säger att du har, lista all din kompetens och erfarenheter (formella och informella). Den grundbeskrivningen som kan bli ett rätt långt dokument går du till för att plocka delar att använda både i CV och i specifika ansökningsbrev.
- Anpassa framförallt det personliga brevet men även CV:t i viss del utifrån jobbet du söker. Vissa tidigare jobb och vad du sysslade med och lärde dig där kan förtjäna mer utrymme för en viss tjänst än en annan. Särskilt det personliga brevet ska du matcha så att du tar fram de av dina starka sidor och erfarenheter som kan stämma mot vad de efterfrågar. (Men inte för tydligt, då känns det bara väldigt tillrättalagt, omformulera dig gärna delvis så att de får "upptäcka" att du har det de letar efter.)
- Även om du tycker du stämmer in 100% på en annons, nöj dig med en 4-6 punkter som du lyfter fram i ansökan.
- En variant jag kört på, och som gav ett antal intervjuer, var att dela upp mina kompetenser i nån variant på rubrikerna "Relevanta egenskaper för den utlysta tjänsten" och "Relevant erfarenhet för den utlysta tjänsten" och så 3-4 punkter under var och en.
- Punktform är skitbra och gör det lättillgängligt. Har jag sagt att jag gillar punkter?
- Avsluta ansökan med några rader om det personliga, söker du jobb väldigt långt bort är det bra om du kan få in något om att du faktiskt kan och vill flytta och tycker orten verkar intressant (annars tror de kanske att du bara söker för att fylla en ansökningskvot för att få a-kassa).
Själva CVt/meritförteckningen ska vara omvänd kronologi (dvs senast först) med anställningar före utbildningar.
Då du lär söka rätt mkt lärarjobb hade jag gått in på Offentliga Jobb.se och lagt upp ett CV där (och svurit lite över deras struktur) och jobbat med hur man kan få till det på deras sida, väääldigt många offentliga arbetsgivare nyttjar just den vägen för sina annonser.
Och avslutningsvis hade jag aldrig skrivit så mycket som jag skrivit nu!
Mvh / Phelan