Nekromanti Kranks jobbartråd #1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eftersom det här är den sortens sida där gamla trådar glöms bort och försvinner snarare än att kunna hållas aktuella (OK, Bevakade Forum finns ju, men det är inte alla som använder den funktionen) så kommer här den första av mina "jobbartrådar". De kommer att tjäna lite som "bloggar" eller kanske "loggböcker" eller kanske bara sätt för mig att meddela vad jag håller på med. Det har ju ommit signaler från trädgårdsmästarn att han gillar genomskinlighet, och jag gillar att prata om vad jag håller på med...

Såhär, till exempel:

Sidan på http://www.omegarpg.net/wrnu är så jävla oanvändbar och inkomplett att den är en skam för allt som är fint och vackert här i världen.

Jag måste snacka med Dante om både struktur och layout/design av den nya wrnu-hemsidan, eftersom den tidiga skiss jag sett dels är delvis obegriplig och dessutom något oanvändarvänlig på flera sätt. Jag är dock säker på att det är just för att det är en aptidig skiss. Utseendet på sidan får sålunda vänta en smula. Tills efter SSK, har jag hört.

Sedan har vi det här med komponenterna till Joomla. Joomla är då för de som inte vet ett ramverk för att skapa hemsidor, ett rätt schysst sådant, eftersom det finns massor och åter massor av moduler till det. Jag trodde att jag hittat precis det vi behövde för att den gamla drömmen om ett system för samordnande av grupper skulle kunna bli verklighet, men efterforskningar visar att arbetet på just det pluginet (GroupJive) verkar ha avstannat helt. Dessutom är dess 1.5-version helt utan koppling till någon kalenderpryl, vilket liksom dödar idén för min del. Skitsynd, eftersom det annars verkade vara en schysst modul. Vi vill nämligen gärna använda grejer som folk aktivt jobbar med och som får buggar fixade och som blir uppgraderade till att funka med nya versioner av Joomla och så.

Jag ska leta vidare efter bra moduler att använda, men just nu känner jag mig lite modstulen, så jag återgår till andra projekt i väntan på att Dante har tid och orka att snacka struktur och layout/design med mig.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag vet inte vilken skiss det är du sett, så jag vet heller inte vad jag ska förklara.

Och tid har jag som sagt först efter Stockholms spelkonvent (som jag tycker att ni alla ska anmäla er till innan 28 september).

krank

Dante said:
Jag vet inte vilken skiss det är du sett, så jag vet heller inte vad jag ska förklara.
Det kan vi ta efter SSK. Antagligen är skissen gammal och utdaterad, men det var lite konstigheter som att saker såg ut som tabbar samtidigt som jag var osäker på om menyn under dem ändrades beroende på vilken tab man var på och så. Men det är som sagt skitsamma just nu, jag ska nog hitta annat att göra ska du se =)

Johan K

Gammal & dryg
Kul att du lägger ut infon med vad du pysslar med Krank. Gillar iden att du gör detta, så man kan föja med vad som händer med wrnu. Hoppas att det rullar på som det ska & att du/ni inte får för mycket klödd på vägen.

/ Johan K, som just avlivat ett berg av disk...

krank

Johan K said:
Kul att du lägger ut infon med vad du pysslar med Krank. Gillar iden att du gör detta, så man kan föja med vad som händer med wrnu.
Det var det jag hoppades =) Sedan räknar jag med att mycket av det jag skriver är mer eller mindre obegripligt/oanvändbart för er andra, men så får det liksom vara. Jag vet att jag gillar att läsa "progress reports" även när jag inte förstår allt i dem, för då får man nåtslags känsla av att det händer grejer.

Johan K said:
Hoppas att det rullar på som det ska & att du/ni inte får för mycket klödd på vägen.
Jag räknar med oheliga mängder klödd, ärligt talat. Det är det det handlar om, att pyssla med sånt här. Att gräva sig igenom urberg av klödd.

Men det är en utmaning, och utmaningar är kul =)

krank

Kunde jag låta bli?

Nä, det kunde jag såklart inte.

För den som går in på http://www.omegarpg.net/wrnu (och registrerar sig) så går det nu att:

* Skapa grupper (av olika slag - invite only, requires approval, free for all) med logotyp och egen bulletin board.

* Gå med i och bjuda in andra användare till grupper man är chef i.

* Se en lista till vänster när man är inloggad med "mina grupper".

Saker som saknas för att det skulle funka som planeringsverktyg:

* Något slags Poll-pryl där användare kan kryssa i vilka dagar de kan/inte kan.

* Något slags kalendarium.

Ingen av dessa två finns i dagsläget, men det är ett steg på vägen... =)

Sodivra

Champion
Skulle det vara möjligt och önskvärt att lägga gruppernas forum här i rollspel.nu:s eget system? Likt de arkiverade forumen (http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/forums/63/1/Arkiverade_forum.html) skulle man ju kunna lägga undan dem som underforum.

Ifall syftet är att locka användare till sajten (Det var ju så idén kom på tal) så känns det som ett nödvändigt (och trevligt) steg.

Om detta är det uttalade målet så ber jag om ursäkt för ouppmärksamheten. :gremsmile:

krank

Arvidos said:
Om detta är det uttalade målet så ber jag om ursäkt för ouppmärksamheten. :gremsmile:
grupperna har alltså inget "eget forum" i dagsläget. Den här modulen är till Joomla, och har tyvärr inga kopplingar alls till UBB.Threads som vi använder som forumsystem.

Det som finns för grupperna är helt enkelt "bulletins", alltså ett slags nyhetslappar de kan sätta upp. I dem kan de kanske sedan länka till trådar de skapat manuellt, även om det vore coolt med privata forum för grupperna också...

krank

Det händer i varje fall grejer...

Några obetänksamma jävlar har till och med testat att regga sig på sidan, tydligen. Gardener var först, och testade skapa en grupp som var invite-only. Verkar fungera finfint, men det är ju ingen som säger nåt till mig om hur det känns eller så, nejdå.

Jag funderar på hur det blir med integreringen av den profil man har i Joomla och den profil man har via CommunityBuilder-addonet och den profil man har på forumet. Coolast vore ju om åtminstone forumet och CB vore detsamma.

Jag gillar CommunityBuilder, det känns ändå som en rätt stabil pryl. En enkel mojj för att pilla med användarlistor och framförallt redigera sin profil i Joomla. Annars vet jag ärligt talat inte så mycket om vad CB gör för nåt, utom att skiten krävs för gruppsystemet och att det i stort sett ersätter Joomlas default-system för användare.

Jag ska se om jag kan hitta bra översättningar av alltihop till svenska också.

Annars står utvecklingen lite halvstill sådär. Nångång senare kan vi fundera på idén med privata forum, men jag vet ju inte alls vad som går eller inte går i UBB.Threads liksom, än mindre hur snyggt man integrerar forumet med Joomla. Men att låta varje grupp ha tillgång till ett privat forum eller som allra minst en privat tråd vore ju asball. Utom det är ju nåtslags integrering med kalender och polls högst på önskelistan, men det verkar ju inte heller vara sådär jättelätt. Om jag kan lära mig att sriva Joomlakomponenter och får en massa hjälp i form av allmänna hurrarop och så kanske jag kan snickra ihop nåt hjälpligt, det där med polls borde ju inte vara så svårt, till exempel. Det ska ju dessutom gå att bygga addons till GroupJive, det kanske kunde vara nåt att satsa på?

Johan K

Gammal & dryg
Det var det jag hoppades =) Sedan räknar jag med att mycket av det jag skriver är mer eller mindre obegripligt/oanvändbart för er andra, men så får det liksom vara.
Weel, det hade jag nästan åxå kunnat räkna ut..=) När det gäller tekniskt fluff & datorer så är jag helt lyckligt ovetande om.. =) Men å´andra sidan sidan så kanske an kan hänga med LITE iaf.

Jag räknar med oheliga mängder klödd, ärligt talat. Det är det det handlar om, att pyssla med sånt här. Att gräva sig igenom urberg av klödd.

Men det är en utmaning, och utmaningar är kul =)
Inte annat än att önska dig lycka till då !! =)

krank

Re: Det kändes bra...

Arvidos said:
-Arvidos, tyckte att det kändes bra.
Några följdfrågor:

- Om den funktionaliteten som finns just nu, alltså bara funktionerna att skapa grupper, bjuda in varandra, och ha bulletins, skulle komma till wrnu, skulle du använda den till något?

- Eller måste fler funktioner - t.ex direktkoppling till privata forum, koppling till kalender, pollsystem för föreslagna speldatum - till för att du skulle använda systemet? Volka isf?

Gardener

Champion
krank said:
Det händer i varje fall grejer...

Några obetänksamma jävlar har till och med testat att regga sig på sidan, tydligen. Gardener var först, och testade skapa en grupp som var invite-only. Verkar fungera finfint, men det är ju ingen som säger nåt till mig om hur det känns eller så, nejdå.
Nä, det är ju meningen att du ska göra allt själv. Det har du ju lärt upp folk iom faq-översättningen! ;]

Nä, folk borde verkligen komma med input här, det håller jag med om.

Själv tyckte jag grupphanteringen fungerade finfint. Desginen bör stramas upp lite iofs, men det är ett senare problem.

Kändes också att det saknade saker, som har nämnts. Gruppdiskussioner vore bra, event-anmälningar och polls kan nog vara att föredra. Men det går ju att lägga till efterhand också.

krank said:
Jag funderar på hur det blir med integreringen av den profil man har i Joomla och den profil man har via CommunityBuilder-addonet och den profil man har på forumet. Coolast vore ju om åtminstone forumet och CB vore detsamma.
Många Joomla-komponenter har CB-integrering av profiler. Det finns också plugins så att CB-profilen kan visas vid artiklar. Och finns det inte till någon specifik komponent/applikation vi vill använda så är det en smal sak att lägga till.

Vad gäller forumet så är det en svårare nöt att knäcka. Det går ju att anpassa mallen för profilen i forumet och få den att visa samma data som i CB, om det finns i forumet. Annars får man ju koda ett litet integrationshack som hämtar den data som behövs. Det vore helt klart bra om det kunde vara samma utseende och samma data.

krank said:
Jag gillar CommunityBuilder, det känns ändå som en rätt stabil pryl. En enkel mojj för att pilla med användarlistor och framförallt redigera sin profil i Joomla. Annars vet jag ärligt talat inte så mycket om vad CB gör för nåt, utom att skiten krävs för gruppsystemet och att det i stort sett ersätter Joomlas default-system för användare.
Det ersätter inte direkt användarsystemet. Det ersätter inloggning och registrering, och utökar användarhanteringen.

Det ingår användarlistning, något som inte finns som default i Joomla annars.
Varje användare får en profilsida, och det finns utökad profilinformation, admins kan lägga till alla möjliga extra fält (ungefär som vi hade i gamla forumet).
Till profilen kan applikationstabbar kopplas. Så att man kan se användares uppladdade bilder, bloggar, senaste inlägg, en gästbok osv.

Det gör helt enkelt användarhanteringen mycket smidigare, och lägger till community-funktioner.

krank said:
Jag ska se om jag kan hitta bra översättningar av alltihop till svenska också.
Har för mig vi hade nån som var en hejare på att översätta saker. ;]

krank said:
Annars står utvecklingen lite halvstill sådär. Nångång senare kan vi fundera på idén med privata forum, men jag vet ju inte alls vad som går eller inte går i UBB.Threads liksom, än mindre hur snyggt man integrerar forumet med Joomla. Men att låta varje grupp ha tillgång till ett privat forum eller som allra minst en privat tråd vore ju asball.
Borde gå att hacka ihop så att det skapas forum för varje grupp, men det blir en del arbete. En forumgrupp måste skapas och kopplas till den, möjligen ska gruppadmins kunna välja tillgång till forumet (alla, eller bara medlemmar).

Alternativt väntar man tills det kommer ett API till UBB.threads, vilket är utlovat, men det kan dröja länge. Och det är inte ens säkert att det kan skapa forum...

Privat tråd är nog mycket enklare. Bara att skapa en ny tråd och lägga in alla gruppmedlemmar i den. Dock måste den hållas uppdaterad med gruppmedlemmarna, och markeras på nåt sätt så att dom kan listas från gruppen. Så det är inte helt trivialt det heller.

krank said:
Utom det är ju nåtslags integrering med kalender och polls högst på önskelistan, men det verkar ju inte heller vara sådär jättelätt.
Vet inte hur mycket som har ändrats i JEvents, men det borde nog gå att uppdatera GroupJive till att stödja senaste versionen där. JEvents är en av dom aktivaste och mest använda komponenterna till Joomla, så det borde vara vettigt att stödja.

krank said:
Om jag kan lära mig att sriva Joomlakomponenter och får en massa hjälp i form av allmänna hurrarop och så kanske jag kan snickra ihop nåt hjälpligt, det där med polls borde ju inte vara så svårt, till exempel. Det ska ju dessutom gå att bygga addons till GroupJive, det kanske kunde vara nåt att satsa på?
Det finns en hel del info om att utveckla saker på Joomlas egna dokumentationssidor. Sen har jag en del texter påbörjade också. Nån gång i tiden lovade jag att skriva en svensk komponentutvecklingsartikel också, men jag kommer inte ihåg om jag nånsin började. Det kan jag dock jobba på ganska omgående om det skulle vara till hjälp.

Skriva addons till GroupJive/CommunityBuilder funkar precis likadant som att skriva till Joomla. Dom använder samma gränssnitt. Så det är nog inga problem.

krank

Gardener said:
Själv tyckte jag grupphanteringen fungerade finfint. Desginen bör stramas upp lite iofs, men det är ett senare problem.
Japp, jag tänkte samma sak. Men jag tänkte då att jag väntar på att kunna hålla lite snack med Dante om hur det är tänkt med struktur och design i övrigt, och så stramar man åt och snyggar till GJ så att det passar in.

Gardener said:
Kändes också att det saknade saker, som har nämnts. Gruppdiskussioner vore bra, event-anmälningar och polls kan nog vara att föredra. Men det går ju att lägga till efterhand också.
I värsta fall så kan man ju installera en Fireboardkomponent vars enda uppgift är att tillhandahålla små privata forum till grupperna. Det blir en apful lösning, med dubbla forumsystem, men det kanske är en fördel om gruppernas forum sköts separat? GJ ska ju vara integrerat med Fireboard vill jag minnas.

Gardener said:
Vad gäller forumet så är det en svårare nöt att knäcka. Det går ju att anpassa mallen för profilen i forumet och få den att visa samma data som i CB, om det finns i forumet. Annars får man ju koda ett litet integrationshack som hämtar den data som behövs. Det vore helt klart bra om det kunde vara samma utseende och samma data.
Absolut. Det där med att låta CB och forumet dela data tror jag på...

Fast ärligt talat, kan vi inte nöja oss med forumets användarlistning och profiler? Vi kan foprtsätta ha CB i basen för GroupJive, men vi behöver väl egentligen inte profilgrejen? Borde ju gå att åtminstone till större delen få bort just profildelarna alt. byta ut länkarna mot länkar till forumets motsvarighet.

Suboptimal lösning, men kanske nåt att tänka på som alternativ...

Gardener said:
Det ersätter inte direkt användarsystemet. Det ersätter inloggning och registrering, och utökar användarhanteringen.
Det jag menade, jöh =)

Gardener said:
Vet inte hur mycket som har ändrats i JEvents, men det borde nog gå att uppdatera GroupJive till att stödja senaste versionen där. JEvents är en av dom aktivaste och mest använda komponenterna till Joomla, så det borde vara vettigt att stödja.
Tja, om du fixar den där artikeln om jomlamojsutveckling så borde jag kunna ta mig en titt (förr eller senare...). Betyder docvk att man typ måste lära sig både GJ's interna grejer och JEvents grejer, så det kan ta en stund för mig som är ovan.

JEvents är annars riktigt bra, har använt den själv på flera sidor.

Sedan om jag bara lyckas sätta mig in i GroupJive's kod så kanske jag i samband med det kan ha en sån där pollgrej som ett av mina första projekt där? Känns ju som en hyfsat en enkel sak.

(det där kommer jag att få äta opp...)

Gardener said:
Det finns en hel del info om att utveckla saker på Joomlas egna dokumentationssidor. Sen har jag en del texter påbörjade också. Nån gång i tiden lovade jag att skriva en svensk komponentutvecklingsartikel också, men jag kommer inte ihåg om jag nånsin började. Det kan jag dock jobba på ganska omgående om det skulle vara till hjälp.
Det får du hemskt gärna göra. Visst kan jag leta artiklar och läsa på engelska, men jag tror dels att en svensk artikel skulle vara bra om jag ska försöka få in andra i projektet, dels är det ju ändå dig jag har att samarbeta med så en artikel av just dig tror jag ger mer än nån random främling...

Gardener said:
Skriva addons till GroupJive/CommunityBuilder funkar precis likadant som att skriva till Joomla. Dom använder samma gränssnitt. Så det är nog inga problem.
Förhoppningsvis inte...

krank

YES!

http://www.groupjive.org/content/view/190/26/

Tydligen är vår nya favvokomponent GroupJIve inte alls död längre. Tydligen kommer den att byggas om för att använda sig av CommunityBuilder Framework.

Det viktigaste för oss på wrnu är egentligen, förutom de strålande nyheterna att arbete faktiskt pågår, följande citat:

Using the CB framework also opens up the possibility for 3rd party developers to write Groupjive plugins just like the plugins for CB.
Det betyder, i klarspråk, att vi kommer att kunna bygga egna plugins - som till exempel om vi vill ha de där omröstningarna jag redan snackat om.

Eftersom GroupJive har såpass stor potential för vår del - där komponenten skulle fungera som nav i vår "rollspelsgrupps- och mötessamordnare" - kommer jag definitivt att hålla ögonen öppna.

Gardener

Champion
krank said:
I värsta fall så kan man ju installera en Fireboardkomponent vars enda uppgift är att tillhandahålla små privata forum till grupperna. Det blir en apful lösning, med dubbla forumsystem, men det kanske är en fördel om gruppernas forum sköts separat? GJ ska ju vara integrerat med Fireboard vill jag minnas.
Är det redan integrerat med Fireboard så skulle ju det vara ett alternativ. Fast det känns dumt med ett till forumsystem att hålla reda på och lära sig för användarna.

Jag vill ju ändå ha artikelkommentarer integrerade i forumet som vi hade förut. Så nån sorts integrering vill jag koda in ändå. Då borde det inte vara så svårt att skapa integration med GJ också.

krank said:
Fast ärligt talat, kan vi inte nöja oss med forumets användarlistning och profiler? Vi kan foprtsätta ha CB i basen för GroupJive, men vi behöver väl egentligen inte profilgrejen? Borde ju gå att åtminstone till större delen få bort just profildelarna alt. byta ut länkarna mot länkar till forumets motsvarighet.
Det beror på... Det är ju mycket lättare att bygga ut profilerna i CB. Har för mig att all extra "karaktärsinfo" var rätt populär i förra forumversionen.

Och om vi ska ha personliga bloggar, avancerad användarpresentation, personliga gästböcker etc. så är det ju lättare att köra CB rakt av.

I övrigt ska jag försöka börja på svensk artikel om joomla-kodning. Måste nog bara släppa en version av Jobline först, annars blir jag lynchad av användarna.

krank

Gardener said:
Är det redan integrerat med Fireboard så skulle ju det vara ett alternativ. Fast det känns dumt med ett till forumsystem att hålla reda på och lära sig för användarna.
Ja, absolut.

Gardener said:
Jag vill ju ändå ha artikelkommentarer integrerade i forumet som vi hade förut. Så nån sorts integrering vill jag koda in ändå. Då borde det inte vara så svårt att skapa integration med GJ också.
Förhoppningsvis inte. Har jag helt fel om jag säger att det låter som nåt slags mambot? Eller vad de nu heter nuförtiden? Jag minns dem som mambots, men jag kan inte kolla vad de heter i joomla eftersom comhem kurkat ur igen så man inte kan komma åt min hemsida.

Gardener said:
Det beror på... Det är ju mycket lättare att bygga ut profilerna i CB. Har för mig att all extra "karaktärsinfo" var rätt populär i förra forumversionen.

Och om vi ska ha personliga bloggar, avancerad användarpresentation, personliga gästböcker etc. så är det ju lättare att köra CB rakt av.
Mjo, det såklart. Så du föreslår att man kör CB primärt och iställwet gömmer undan forumprofiler? Kodar nåt specialplugin för CB som hämtar "senaste trådar" och grejer?

Gardener said:
I övrigt ska jag försöka börja på svensk artikel om joomla-kodning. Måste nog bara släppa en version av Jobline först, annars blir jag lynchad av användarna.
Ingen fara alls, jag måste ju ändå vänta på att nya GroupJive ska bli färdigt =)

Gardener

Champion
krank said:
Förhoppningsvis inte. Har jag helt fel om jag säger att det låter som nåt slags mambot? Eller vad de nu heter nuförtiden? Jag minns dem som mambots, men jag kan inte kolla vad de heter i joomla eftersom comhem kurkat ur igen så man inte kan komma åt min hemsida.
Plugins heter dom nuförutiden. Dom är rätt praktiska, då dom går att plugga in på en hel del ställen, inte bara till artiklar utan även till andra delar av systemet.

Mycket av koden från gamla forumversionen går nog att återanvända och bara anpassa det hela till senaste versionen och lägga in det som en plugin.

krank said:
Mjo, det såklart. Så du föreslår att man kör CB primärt och iställwet gömmer undan forumprofiler? Kodar nåt specialplugin för CB som hämtar "senaste trådar" och grejer?
Forumet har redan externa script för i princip allt som finns som boxar i portalen nu. Så det kräver inget arbete direkt. Har funderat på att wrappa dom i Joomla-plugins bara.

Sodivra

Champion
Re: Det kändes bra...

- Om den funktionaliteten som finns just nu, alltså bara funktionerna att skapa grupper, bjuda in varandra, och ha bulletins, skulle komma till wrnu, skulle du använda den till något?
Nä, det tror jag inte... Den stora anledningen att bilda en grupp här är möjligheten att kunna kryssa vilka dagar som funkar. Det vore guld. Ännu bättre om det gick att ställa in så det skickade automatiska mail när en dag som alla kunde dök upp, eller till och med när någon uppdaterar kalendern.

Och att med några klick öppna sitt eget forum i det här forumsystemet skulle verkligen sälja det för mig (Och framförallt få in nytt folk, som var en bra grej va?)