Eftersom jag har ett högkvalitativt organ...
Det här är en styv uppgift som kommer att kräva hårt och långt arbete av en framstående rollspelspersonlighet, någon som tar saken i egna händer och drar en slutsats . Det krävs en person som reser sig och växer med den enorma utmaningen.
Inga subliminala meddelanden här...
Jag har funderat lite i följande banor, inspirerat av kvalitetsdiskussionen, diskussioner om olika "öppna" licenser, behov av modifierbarhet samt utvecklingen av MAME.
Låt säga att jag skulle göra ett spelsystem. Detta skrivs i ett format där varje stycke, avsnitt och kapitel har en identitet. Tänk lite XML-aktigt på det, något i stil med (hoppas inte någon funktion tolkar det som HTML och slår bort det):
<pre>
-Strid-
-Attacker-
Slå, banka, våld våld våld.
-/Attacker-
-Skada-
Aj, aj, ont, smärta, ynk, mjäk.
-/Skada-
-/Strid-
</pre>
(edit: låtsas att minustecknen är hakar, forumet äter hakar)
Jättebra, men varför?
Jo. Så här tänkte jag. Om jag sedan gör en licens därvem som helst får använda systemet fritt under vissa förutsättningar. Man får ändra och göra tillägg till systemet, men ändringarna måste göras tillgängliga i samma format.
Detta innebär att man kan distribuera endast de bitar som ändras, och med ett lämpligt program skjuta in dem i ursprungsdokumentet. Inte bara det, man kan applicera flera sådana patchar samtidigt, i prioritetsordning. Jag kan alltså applicera ett nytt stridssystem, en ny beskrivning av färdigheten "Språk", en ny färdighet, samt mindre ändringar av erfarenhetssystemet samtidigt. Så länge de inte ändrar i samma ämne är det lugnt, gör de det så måste man ha en prioritetsordning för att se vad som gäller.
Det enda som inte ska kunna modifieras är credits, det vill säga vem som gjort vad. Varje ämne ska ha en författare och den ska synas så länge som ämnet inte dolts bakom en annan patch. Dessutom ska licenstexten ingå och vara låst.
Detta patchade dokument ska naturligtvis kunna visas på skärmen eller skrivas ut.
Eftersom man också lätt kan se hur mycket som är ändrat i olika delar av systemet (och ska kräva ett manifest som specificerar det) så vet brukaren vad han kan förvänta sig i kompatibilitet. Om jag ser att någon bytt ut hela stridssystemet så kanske jag tvekar innan jag använder det.
På samma sätt som med GPL så skulle krav finnas på att de verk som använder detta system läggs tillgängliga under samma licens, samma regler.
Jag (och eventuellt något slags komitte) skulle behålla kontrollen över "kärnsystemet", för att garantera att ämnen inte byter namn och att rätt sorts information kommer med. Vill man ha med något i nästa version av kärnan så lämnar man in det till administatörerna som bedömer om det passar och lägger i så fall till det. Passar det inte så är det ingen katastrof, man kan ju fortfarande ha det som en externa patch som man kan plugga in i ramverket.
Naturligtvis ska en logga hänga med koncpeptet, tillsammans med något slags indikation på hur mycket man ändrat olika bitar (tex i stil med tårtbitarna i systembolagskatalogen). Om man gör en värld till konceptet kan man antingen skicka med sina egna patchar eller ange vilka man tycker behövs. Det blir kanske inte en kvalitetsstämpel, men väl en innehållsdeklaration.
Naturligtvis kan det bli logiska krockar mellan olika patchar när man tillåter att man bygger om delar av systemet helt, men lite sunt förnuft måste man ju använda när man väljer vad man vill ha.
Vad har man då uppnått?
Jo, ett regelsystem som agerar ramverk, men där man kan byta ut och ändra hur mycket man vill. Det är gratis att använda och det man gör kommer även andra till godo. Samtidigt har mottagaren en mätbar indikation på omfattningen av modifikationerna och kan därför göra ett informerat beslut. Kärnan, ramverket, hålls ren genom att man begränsar vad som ingår i den officiella versionen, men detta hindrar inte vad man kan göra själv. Alla ändringar kan patchas in där de passar logiskt, så man har alltid en sammanhängande regelmassa, med tydliga indikationer på varifrån informationen kommer. Man har en logga som talar om vad det är och som talar om hur mycket man justerat.
Bra va?