Nekromanti Krav om kvalite!!

King Kromm

Hero
Ja, nu fick jag mig en jäkla smäll i skallen när en tanke om krav på kvaliten på div texter/matriel slog mig, vilka krav ställer du? Och när börjar du ställa dem??

För att förtydliga detta så e jag inte det minstaste intresserad av en rollspelsprodukt som gått i tryck men är totalt ointressant innehållsmässigt, eller om den är bristfällig i tankegångar eller ogenomarbetad. Inte heller en produkt där man får leta efter de korrekta stavningarna på sådant vis man istället ville försöka leta stavfel.

Men vilka krav ställer folket här på forumet på rollspelsprodukter, fanzine, officiela hemsidor och gratis matriel, inofficielt matriel och andra rollspels sidor och allt annat som kan försknippas med just rollspel, eftersom det är de vi(eller iaf jag) är inne på just nu.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Yieeks

jag är grymt oroad för mitt eget spel. Jag har inte fokuserat 100% på grammatik och kontinuitet och jag gissar på att många kommer slå ner håårt på det. Kraven är väl rätt höga här antar jag. Jag har tyvärr skrivit så mycket och löäst så mycket att min hjärna visar sig ignorera vissa fel. Skulle vilja ha någon som lplöjed alla sidor, fixade och lämnade till mig. Gratis. Men så skulle jag vilja ha 25000 i 25 år också.

Troberg

Sinister eater
Re: Yieeks

Skulle vilja ha någon som lplöjed alla sidor, fixade och lämnade till mig.
Jag kan gärna kolla det, även om jag inte vågar lova någon tidshorisont. Får jag det bara i något läsligt elektroniskt format så ska jag beta av det efterhand.

En liten varning bara, jag är hård men rättvis. Fråga Entomophobiac (iofs så tror jag att han var rätt nöjd med mina synpunkter trots allt)...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Höga krav, djupa dalar

Men vilka krav ställer folket här på forumet på rollspelsprodukter, fanzine, officiela hemsidor och gratis matriel, inofficielt matriel och andra rollspels sidor och allt annat som kan försknippas med just rollspel, eftersom det är de vi(eller iaf jag) är inne på just nu.
Kraven blir naturligtvis högre ju professionellare produkten borde vara. I en rollspelsprodukt som jag betalat för blir jag irriterad på vartenda litet småfel jag hittar. Naturligtvis inte så irriterad att jag begär några pengar tillbaka, men jag tycker att det är tråkigt att det förekommer, i alla fall om vi kommer upp i mer än ett per sida.
Jag inser dock att rollspelstillverkare inte har råd med korrekturläsare på samma sätt som ett bokförlag och att ett rollspel är mycket svårare att korrekturläsa eftersom man inte bara kan göra stavfel och grammatikfel, utan dessutom en miljon andra fel (inkonsekventa namn på regeltermer, formfel när man refererar till regeltermer, layout-missar osv). Så jag förstår varför felen finns där. Eftersom jag är snål köper jag hellre en produkt med ett fel per sida än en produkt utan fel med korrekturläsarens lön inbakad i priset.

Gratismaterial på nätet ställer jag mindre krav på, men jag slutar läsa ganska fort om det förekommer för dåligt språk, för många stavfel och, framför allt, om det förekommer särskrivningar, något som jag verkligen avskyr.

Men ett grundkrav är naturligtvis att materialet är intressant och läsvärt till att börja med. Om det inte är det spelar det ingen roll hur rättstavat det är.

Jag blir ännu mer irriterad på mig själv om jag hittar fel i något jag själv har skrivit.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge

det är klart du ska vara hård. Men 1500 sidor ser nog ut att försena Starchallenge utgåva med ganska lång tid. Så illa är et inte, det är ju fullt läsbart. Dessutom skule jag uinte orka ta ställning till alla synpunkter utan mer att de rättades på plats utan tillfrågan. Jag börjar bli rätt less på att läsa det nu och vill helst få ut det då massor av projekt väntar. men stooort tack ändå. Det var jättehyggligt. Du får väl stå ut med groderna sen :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Jag börjar bli rätt less på att läsa det nu och vill helst få ut det då massor av projekt väntar. men stooort tack ändå. Det var jättehyggligt.
Det var inte hyggligt, det var rent själviskt. Jag tycker det verkar intressant och vill se det snarast möjligt.

Rising

Vila i frid
Märkt med Svanen? Nej, märkt med Kraken.

Jag ändrar mina krav rätt mycket beroende på projektets ambitioner. Ett proffesionellt rollspel som verkligen försöker vara "duktigt" i innehållet (såsom historiska rollspel och trovärdig akademiker-S/F) tycker jag känns märkbart taffligare så fort som jag hittar språkfel i det, men om det är ett ungdomligt amatörrollspel så tycker jag bara att det är lite charmigt om det får ha lite småfel. Det är som rockmusik; om man bara har tillräckligt med attityd så låter faktiskt "I'm gonna be a rock 'n' roll, A rock 'n' roll star. Yes I are!" bättre än om man hade sjungit det med ett korrekt språkbruk.

...och jag ser gärna att det kommer in lite mer rock n' roll i rollspelen.

---

Men mina krav på språket är låga även när de är som högst. Dock ställer jag ibland höga krav på språkets konstnärliga kvalitet. Att meningarna flyter ordentligt och att formuleringarna sitter som de skall. Det är inget kul att läsa en stämningstext om den är platt och tråkigt berättad. Inledningstexten i Changeling är ett exempel på en text som jag tycker schabblades bort helt och hållet. Bilderna är fantastiskt vackra, och själva handlingen är faktiskt riktigt bra, men den känns ändå jättestel att läsa, bara för att berättartekniken är så kryckig.

---

Nå, högst krav ställer jag nog ändå på att rollspelsskribenten kan förklara sin vision för mig. De rollspel jag lagt åt sidan har alla varit sådana som jag helt enkelt inte riktigt förstått poängen med. Om det görs med bilder, stämningstexter eller en ren programförklaring från konstruktörernas sida spelar ingen roll, men jag vill verkligen förstå spelet så fort som möjligt.

Å så ställer jag förstås krav på att konceptet är häftigt och inspirerande. Det är faktiskt mycket viktigare än att reglerna är felfria och superbalanserade.

/Riz

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag brukar sällan ha några uttalade krav, även om jag brukar höra mig noga för innan jag införskaffar en rollspelsprodukt. Något som jag kan irritera mig mycket på år dåligt och tråkigt språk i rollspelmoduler och böcker. Det hjälper inte att allting annat håller hög klass om språket är krångligt eller helt fel och stämningsdödande.

Jag läser väldigt lite av fanzines och hobbyprojekt. För att jag ens ska läsa det så bör det hålla hög kvalité och helst vara skapat av någon som jag litar på.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Krav om snygghet!!!

Men vilka krav ställer folket här på forumet på

(Kraven nedan kommer i någorlund rakt nedstigande prioriteringsordning, fast allt har ju en tendens att flyta. De är också efter förutsättningen att jag verkligen skulle köpa eller använda mig av produkten))

rollspelsprodukter
1. Ett bra koncept
2. Orginella regler
3. Utformning/layout
4. Språk

Saker som får mig att bli avtänd vid första anblicken är:
1. Fula omslag
2. Ful layout
3. Ful trycksak (sunkigt papper och dålig bindning etc)
4. Fula/malplacerade bilder (jättevanligt)

fanzine ska
1. ha bra artiklar
2. vara gratis eller mycket billligt

avtändande är
1. Högt pris i förhållande till produkten
(ett fanzine som kostar 30 spänn och är kopierat och häftat går fetbort)
2. Dåligt språk
3. Amatörrollspelaren Arne 12 år (som koboltat i tre år) som skriver en artikel om Spelledartips
4. Ogentomtänkta artiklar (se 3)
5. Grafiskt stilren är ett fett pluss.

Officiela hemsidor
1. Stilrena (lätt av navigera igenom)
2. innehålla mycket beskrivande material om rollspelet.
3. Gratis rollformulär
4. Annat gratis och mums (White wolf tycker jag är exemplariska)

gratis matriel
ska vara stilrent och följa produktens stil (Se järnringens gratismaterial)

inofficielt matriel
Det mesta inofficiella materialet suger eftersom:
- Det skrivs av kobolder som bara måste ha en light boomerang i Star Wars (sann historia) eller skapa en superninjaklass i valfritt fantasyrollspel.
- Om det nu ska finnas någon nytta, bör det inofficiella materialet inte tillföra en ny ras/klass/vapen/färdighet utan snarare utveckla eller förklara ett speciellt område - till exempel "konsten att fäktas". Åsså ska det banne mig vara snyggt (någon som anar en röd tråd här?)

annat som kan försknippas med just rollspel
- Snyggt sa jag!!! :gremsmile:

Hmmm... det kan tyckas tjatigt med att jag tycker det mesta ska se bra ut = genomtänkt funktionell layout med funktionella illustrationer som passar in i genren/stämningen/miljön. Jag orkar inte lägga ner tid på något som är förpackat dåligt. Varför? Jo, för att det är ett hån mot mig som läser om man inte har brytt sig om hur materialet presenteras. Om texten är viktig ska presentationen minsann visa det också.

Hur pass välpaketerat det ska vara är i direkt motsvarighet till priset på produkten.

//Erik - har höga krav

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kan inte annat än …

… hålla med. På samtliga punkter.

Innan någon börjar bråka om att jag postar meningslösa »håller med-inlägg« måste jag säga (ja, skriva egentligen, men ni fattar) att jag faktiskt tänkte skriva ett eget inlägg, men eftersom Lindenius redan sammanfattat vad jag tycker så nöjer jag mig med att hålla med honom.

ripperdoc

Myrmidon
Synd på produkten

Jag tycker det är tråkigt om du känner att du behöver stressa ut en produkt som inte känns helt klar. Det kan aldrig sluta väl. Det är bättre att skjuta upp utgivningen ett år så att du kan släppa en gedigen produkt. Även om du kanske tröttnat för tillfället på att arbeta mer på produkten så tror jag du kommer att ångra släppet av en ofärdig produkt.

Att hitta korrläsare borde inte vara ett problem. Troberg har redan anmält sitt intresse, och med tanke på att du räknar med att några ska läsa det när det är tryckt så måste det ju isf redan finnas ett antal personer som kan tänkas läsa det.

/RipperDoc - tycker det vore mkt synd att ge ut något som inte känns helt perfekt för författaren...själv kan jag dock tyvärr inte erbjuda mig att korrläsa

ripperdoc

Myrmidon
Sverige saknar kvalitétsorgan för rollspel

Nu syftar jag förstås inte på att en "Statlig kommitté för fastställandet av rollspelsprodukters kvalité" skall upprättas, men det saknas något i branschen känns det som (och det beror väl av naturliga skäl på att den är så liten). För exempelvis PC-spel så finns det ett antal kända spelmagasin vars betygsättningar av produkter är vägledande (även om detta missbrukas ganska ofta). Det skulle behövas en tidning eller motsvarande organ där kända rollspelspersonligheter i Sverige (eller andra med "erkänd kompetens") skulle kunna tycka till om produkter.

/RipperDoc - spånar

Troberg

Sinister eater
Eftersom jag har ett högkvalitativt organ...

Det här är en styv uppgift som kommer att kräva hårt och långt arbete av en framstående rollspelspersonlighet, någon som tar saken i egna händer och drar en slutsats . Det krävs en person som reser sig och växer med den enorma utmaningen.

Inga subliminala meddelanden här...

Jag har funderat lite i följande banor, inspirerat av kvalitetsdiskussionen, diskussioner om olika "öppna" licenser, behov av modifierbarhet samt utvecklingen av MAME.

Låt säga att jag skulle göra ett spelsystem. Detta skrivs i ett format där varje stycke, avsnitt och kapitel har en identitet. Tänk lite XML-aktigt på det, något i stil med (hoppas inte någon funktion tolkar det som HTML och slår bort det):

<pre>
-Strid-
-Attacker-
Slå, banka, våld våld våld.
-/Attacker-
-Skada-
Aj, aj, ont, smärta, ynk, mjäk.
-/Skada-
-/Strid-
</pre>

(edit: låtsas att minustecknen är hakar, forumet äter hakar)

Jättebra, men varför?

Jo. Så här tänkte jag. Om jag sedan gör en licens därvem som helst får använda systemet fritt under vissa förutsättningar. Man får ändra och göra tillägg till systemet, men ändringarna måste göras tillgängliga i samma format.

Detta innebär att man kan distribuera endast de bitar som ändras, och med ett lämpligt program skjuta in dem i ursprungsdokumentet. Inte bara det, man kan applicera flera sådana patchar samtidigt, i prioritetsordning. Jag kan alltså applicera ett nytt stridssystem, en ny beskrivning av färdigheten "Språk", en ny färdighet, samt mindre ändringar av erfarenhetssystemet samtidigt. Så länge de inte ändrar i samma ämne är det lugnt, gör de det så måste man ha en prioritetsordning för att se vad som gäller.

Det enda som inte ska kunna modifieras är credits, det vill säga vem som gjort vad. Varje ämne ska ha en författare och den ska synas så länge som ämnet inte dolts bakom en annan patch. Dessutom ska licenstexten ingå och vara låst.

Detta patchade dokument ska naturligtvis kunna visas på skärmen eller skrivas ut.

Eftersom man också lätt kan se hur mycket som är ändrat i olika delar av systemet (och ska kräva ett manifest som specificerar det) så vet brukaren vad han kan förvänta sig i kompatibilitet. Om jag ser att någon bytt ut hela stridssystemet så kanske jag tvekar innan jag använder det.

På samma sätt som med GPL så skulle krav finnas på att de verk som använder detta system läggs tillgängliga under samma licens, samma regler.

Jag (och eventuellt något slags komitte) skulle behålla kontrollen över "kärnsystemet", för att garantera att ämnen inte byter namn och att rätt sorts information kommer med. Vill man ha med något i nästa version av kärnan så lämnar man in det till administatörerna som bedömer om det passar och lägger i så fall till det. Passar det inte så är det ingen katastrof, man kan ju fortfarande ha det som en externa patch som man kan plugga in i ramverket.

Naturligtvis ska en logga hänga med koncpeptet, tillsammans med något slags indikation på hur mycket man ändrat olika bitar (tex i stil med tårtbitarna i systembolagskatalogen). Om man gör en värld till konceptet kan man antingen skicka med sina egna patchar eller ange vilka man tycker behövs. Det blir kanske inte en kvalitetsstämpel, men väl en innehållsdeklaration.

Naturligtvis kan det bli logiska krockar mellan olika patchar när man tillåter att man bygger om delar av systemet helt, men lite sunt förnuft måste man ju använda när man väljer vad man vill ha.

Vad har man då uppnått?

Jo, ett regelsystem som agerar ramverk, men där man kan byta ut och ändra hur mycket man vill. Det är gratis att använda och det man gör kommer även andra till godo. Samtidigt har mottagaren en mätbar indikation på omfattningen av modifikationerna och kan därför göra ett informerat beslut. Kärnan, ramverket, hålls ren genom att man begränsar vad som ingår i den officiella versionen, men detta hindrar inte vad man kan göra själv. Alla ändringar kan patchas in där de passar logiskt, så man har alltid en sammanhängande regelmassa, med tydliga indikationer på varifrån informationen kommer. Man har en logga som talar om vad det är och som talar om hur mycket man justerat.

Bra va?

Lindenius

Swashbuckler
Sverige behöver inget kvalitétsorgan för rollspel

Jag tror jag har ganska stor koll på vad det är du är ute efter. Det finns dock några problem, vilket jag kommer till snart. Inläggen nedan blir mest negativa, men ta inte allt för hårt på dem. :gremwink:

För exempelvis PC-spel så finns det ett antal kända spelmagasin vars betygsättningar av produkter är vägledande (även om detta missbrukas ganska ofta). Det skulle behövas en tidning eller motsvarande organ där kända rollspelspersonligheter i Sverige (eller andra med "erkänd kompetens") skulle kunna tycka till om produkter.

Det här är problemen:

- Vad är "erkänd kompens" för något? Spelat länge? Spelledat länge? Grafisk utbildning? God matematiker? Hur mäter man spelledarskicklighet? Hur mäter man smak (se mer nedan)?

- Branchen är för liten för att jäv inte ska uppstå? Konkurrerar spelet med den kända personlighetens eget spel, vad får det för konsekvenser? Är recensenten bundis med/rädd för spelmakaren får även det konsekvenser.

- Något som jag insett när jag läst på dessa forum är att smaken är som ändalykten. Och inte nog med det; det finns inget samband mellan "välgjorda" rollspel och vad folk egentligen tycker om dem. Våra favoritrollspel tenderar baseras på känslor, hur väl de fungerar i spelgruppen och hur de anspelar på vårt känsloliv och tyckande. Till exempel skulle en Star Wars-hatare aldrig kunna spela Star Wars-rollspel och verkligen uppskatta det.

- Om en produkt är genuint välgjord, kommer den att få uppmärksamhet ändå. Ta Drakar och Demoner 6, som enligt mitt tycke har producerat de snyggaste rollspelsprodukterna någonsin i Sverige. Om det kom ett okänt rollspel som var så välgjort, skulle det garanterat bli omtalat och få den kred den varit värd.

- Rollspelsutbudet är så pass litet att de flesta nog ändå har ganska god koll på vad som finns där ute.

- Jag tror folk i allmänhet inte läser recensioner så mycket för att veta exakt hur bra produkten är. Jag tror snarare man läser för att få reda på vilka produkter som finns. Det vi egentligen behöver i sådana fall är snarare ett forum där alla produkter presenteras så att man vet att de finns ute på marknaden - inte någon som specifikt rescenserar produkterna.

- Jag är tveksam till om jag vill ha en situation där små indipendenttillverkare som glatt trycker 100 ex av sitt livsverk och delar ut dem till sina närmaste verkligen bara för att sedan bli nertryckt till sulorna av någon "kunnig" rollspelprofil som spelat 20 år och bara tycker om socialrealistiska skräckrollspel.

- Jag är tveksam till om jag skulle vilja vara i en situation att som "kunnig" rollspelsprofil måsta trycka ner någon stackare till skosulorna, även fast hans livsverk faktiskt råkar vara det sämsta som någonsin utgivits.

//Erik - hämtar sin ramlösa

Krille

Super Moderator
Re: Sverige behöver inget kvalitétsorgan för rollspel

"Om en produkt är genuint välgjord, kommer den att få uppmärksamhet ändå. Ta Drakar och Demoner 6, som enligt mitt tycke har producerat de snyggaste rollspelsprodukterna någonsin i Sverige. Om det kom ett okänt rollspel som var så välgjort, skulle det garanterat bli omtalat och få den kred den varit värld."

Jag är inte helt säker på det. Drakar&Demoner 6 fick nog mest uppmärksamhet för att det var Drakar&Demoner, inte för att det var välgjort. Väldigt mycket av uppmärksamheten i den här branschen handlar i första hand om namn, på spelskapare eller på produkter. Handen upp alla som har hört talas om Pompedia.

Lindenius

Swashbuckler
Sverige behöver...

...lugna ner sig lite. Men förutom det även...

Jag är inte helt säker på det. Drakar&Demoner 6 fick nog mest uppmärksamhet för att det var Drakar&Demoner, inte för att det var välgjort.Väldigt mycket av uppmärksamheten i den här branschen handlar i första hand om namn, på spelskapare eller på produkter. Handen upp alla som har hört talas om Pompedia

Så klart, men det var inte riktigt det jag var ute efter heller. Jag menade nog snarare att det inte behövs ett organ för att bedömma huruvida Drakar & demoner är snyggt eller eller om det är spelbart. Sådana saker kommer jag snabbt att själv upptäcka.

Pompedia???

Grejen är att jag tror att det inte bara handlar om namnet, när det gäller att få produkter köpta. (Att få Traditions uppmärksamhet för återförsäljning av ens produkter är dock en annan femma). Det handlar lika mycket om att få ens produkt att synas - bättre en dålig recesion än ingen recension alls. :gremtongue:

Det är svårt att synas om man inte har pengar till det. Helst bör man trycka upp affisher och sätta upp i varje spelbutik, annonsera i Sverox och Codex etc etc.

Och det har ju ingen svettig amatörrollspelmakare råd med.

Just därför behöver Sverige snarare ett forum som seriöst och tydligt skriver om varje ny produkt som kommer - utan recensioner.

//Erik - fryser om händerna

Rising

Vila i frid
Re: Sverige saknar kvalitétsorgan för rollspel

"det saknas något i branschen känns det som (och det beror väl av naturliga skäl på att den är så liten)."

Det finns ju redan massor av olika fanzin som gör det där. Eller så loggar man bara in här på forumet och ställer en fråga.

Det tycks till lite överallt, problemet är väl snarare att små fanzin och hemsidor har så liten publik.

/Rising
som tycker det mest effektiva sättet som rollspelsprodukter får omdömen på är genom att någon rekommenderar dem på ett forum.

Johan K

Gammal & dryg
Hemm..

Vilka krav jag ställer på produkter...
Vad jag villa ha som krav är att det är välgenomtänkt, bra upplägg, inspirerande & att det ger mig en AHA-upplevelse.
Sen så är jag en sådandär som gillar det mesta som göres inom rollseplsmakandet.

jerker.

Veteran
Fotografier?

Vad tycker ni om foton i rollspel i mitt eget tänkte jag ha med foton i stället för tecknade bilder. det handlar om ett rollspel som är tänkt att utspelas efter nästa istid.
Det handlar om svartvita foton tagna med digitalkamera.
mest för att det är enklare, jag kan göra det själv.