Nekromanti Kreativa handouts och övriga medier

kwarnberg

Swordsman
Ape of Wrath;n206422 said:
Sant, varför är det så?

Spelar jag CoC blir jag besviken om jag inte får en massa handouts medan om jag hexkrälar känns det helt bortkastat.

I vilka genrer passar det bäst med handouts?

Varför är CoC av tradition så handout-vänligt?
Upplever det som att allt historiskt (och liknande) fungerar bra med handouts. Fantasy, noir, CoC, m.m. Det är svårare med scifi i min mening, kanske för att man utgår från att mycket är elektroniskt. Att dela ut ett papper skrivet i ett scifi-typsnitt ger inte alls samma känsla som det där handskrivna brevet dränkt i kaffe med eldade kanter.

Just CoC är väl tacksamt för att HPL älskade gamla böcker och brev, och det är relativt enkelt att ta med i spelet.

RasmusL

Champion
I vår jakt på kapten Ankskägg hade vår äventyrargrupp gett sig ut för att spåra två av kaptenens besättningsmän, Svartfågel och Ankyr den Blodiga Näbben, som ryktats befinna sig i närheten av en gammal slottsruin. När vi anländer till den närliggande handelsstationen för att proviantera inför slottsexpeditionen visar det sig att piratankorna varit på värdshuset kvällen innan och slagit sönder såväl inredning som besökare och personal. I förbifarten nämner den stukade värdshusvärden attden tillreste barden kanske visste mer. "Visst, vi har bråttom, skit i barden" tänkte vi först men bestämde oss i sista sekund för att hitta kräket och fråga hen. Oduglingen krävde betalning för lite enkel info och vi ville vända på klacken när en av spelarna hostade upp en mindre summa. Varpå spelledaren plockar upp gitarren och framför Balladen om Svartfågel och Ankyr den Blodiga Näbben i vilken vi får en detaljerad redogörelse för gårdagkvällen, på rim och mästerligt tonsatt! Best ever!

Krille

Super Moderator
Jag 3D-printade en kryptex (en sån där Da Vinci-koden-mekanism) för att ge ett hemligt meddelande till spelarna. En av spelarna slet och drog och snurrade på den i en kvart eller så innan hon lämpade över den på någon annan. Den andre roterade lite i tio sekunder och öppnade den. Det var ju helt uppenbart vad koden var!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hittills har jag nöjt mig med brev och sådant (i snygga kuvert givetvis), och jag har planer på att köpa typ rullar med tidningspapper att trycka autentiska tidningsurklipp på. I CoC har jag också använt mig av ljud; mer specifikt ett sorts eskalerande skärande brus-skrik, som jag använde när något riktigt sådär "bortom vad människor är byggda för att klara av att uppfatta" dök upp.

Jag har också tänkt att jag ska börja använda min 3d-skrivare + dremel lite mer. T.ex. skapa en byakheevissla. Så snart jag bestämt mig för hur jag vill att en sådan ska se ut...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Krille;n206435 said:
Jag 3D-printade en kryptex (en sån där Da Vinci-koden-mekanism) för att ge ett hemligt meddelande till spelarna. En av spelarna slet och drog och snurrade på den i en kvart eller så innan hon lämpade över den på någon annan. Den andre roterade lite i tio sekunder och öppnade den. Det var ju helt uppenbart vad koden var!
Kryptex ftw!

Men vad var den jämrans koden?!?!?!

terje

xenomorf mystiker
Om man gillar handouts kan man ta en titt på några av de kampanjer som getts ut till Trail of Cthulhu - Armitage Files (ambitiösa, kryptiska och fascinerande galna handskrifter), Bookhounds of London (The Book of the Smoke är en liten bok som beskriver Londons ockulta undre värld, utöver mängder av implicerade äventyrsuppslag innehåller den också ett mordmysterium om man läser mellan raderna), Dreamhounds of Paris (Le Livre Des Fourmis / The Book of Ants är en dagbok författad av en surrealistisk poet som upptäcker drömvärldarna).

Själv har jag varit sugen på att skräddarsy en kampanj (eller i varje fall ett äventyr) kring någon verkligt existerande skrift av skum natur. Denna bereds med marginalanteckningar, understrykningar, hundöron osv för att markera ledtrådar. Det här materialet tror jag skulle kunna funka bra för nån slags arkiv-x historia: https://archive.org/details/LehelRepitsVimaana (förhandstitten funkar dåligt, ladda ned filerna från menyn till höger). Men jag skulle helst vilja ha dem i tryck istället för bara utskrifter.

Krille

Super Moderator
Ape of Wrath;n206470 said:
Men vad var den jämrans koden?!?!?!
"Amara". Det vill säga avsändarens namn.

Och det listade den andre spelaren ut genom att upptäcka att varje ring bara hade tretton bokstäver, antingen A-M eller N-Z. Ring 1, 2, 3 och 5 var av typen A-M och ring 4 var av typen N-Z.

Ymir;n206394 said:
När jag spelar Alice grämer det mig hela tiden att jag inte har en mask jag kan ta på mig när jag ska gå riktigt fethårt in character. Hittar ni en kool som inte kostar skjortan så säg för all del till.
Borde inte clown-masker gått ner i pris ordentligt nu?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag älskar allt som höjer upplevelsen i verkliga livet av det som utspelas till största del i våra hjärnor. Handouts, musik, specialeffekter, ljuseffekter.
Det jag använt förutom klassiska "pergamentliknande" texter och kartor, är bakgrundsljud (finns många på youtube när man söker på ambient och det man vill höra, typ ambient city), effektljud (köpt en midi controller för detta och det medföljde musikprogram där jag skapat några egna bakgrundsloopar) och dagboksanteckningar ur anteckningsblock.
För en väns ena 40-årspresent gjorde jag en karta där en av hans karaktärers förläningar finns med. Den var skapad som en karta som ursprungligen satt i en bok och sedan skurits ut ur den så den har små hack efter där tråden som bundit fast arket skulle ha varit. Kartstilen efterliknar senmedeltida kartor och den ramades in med en nyare men ändå äldre stils ram (för att under researchen för kartstilar fick jag reda på att de flesta målningar fick nya ramar för att passa i renässans/barockens modestandard). På baksidan av ramen sitter sedan en text från när kartan auktionerades ut från ett museum med målningens provenans beskriven.

På planeringsstadiet finns inköp av färgändringsbara och dimbara lampor, autentisk rekvisita för Star Trek, samt tillverkande av en del rekvisita på viktiga saker från både spelade äventyr och kommande. För premiären av Star Trek vill jag också ha en Star Trek-buffé med typ gagh och lite sånt roligt.

Tid och kostnad, och plats gör dock att en del saker får vänta och att en del handouts helt enkelt blir tråkiga fotokopior direkt ur köpäventyr. (Tyvärr brukar sådana handouts både vara tråkiga, dåliga och ha modern copyrightinformation på dem.)

Mitt mest "trickiga" användande av en handout användes i en scifikampanj där rollpersonerna ovetandes var under inflytande av en person med psioniska förmågor som ändrade deras minne. Kom inte ihåg vad anledningen var men en tidig handout var en lista på de personer som ingick i deras lilla trupp på 8 personer. Och där ändrade jag namnet (effektivt ändrade personen) på en av slp:na. Den handouten hade kladdats på av spelarna och lite smuts typ fläckar från godis, så jag fick vara noggrann med att härma allt sånt.

Ursprungsidén till den förändringen var filmen Ninth Gate där det finns en bok där en bild som är olika i varje bok och man behöver alla böcker för att komma åt portalen, om jag minns rätt.
Älskar sånt som spelledare, men jag tror inte mina spelare uppskattar det.

Sapient

Swashbuckler
Jag har mer samlat på mig material över åren, oplanerat och förstrött så det mesta är dessutom utspritt i mitt "sedimentära arkivsystem"... Men bra papper för att kunna göra olika typer av brev, efterlikna pergament etc. som jag handlat. Precis jag hamstrar kunskapskällor som känns "bra att ha" i största allmänhet - tex samnordisk rundatabas, befolkningslängder, diverse källdokument etc. när jag hittar versioner på nätet som är fria eller tillåtna, gör jag det ofta med en tanke att "det här kan nog användas nån gång..."

Det blir sällan av. Kanske mest för att jag spelar så lite. Och för att min nyfikenhet kanske alltför sällan sammanfaller med mina specifika rollspelsintressen vad gäller miljö eller så - men säg tex att jag en gång skulle få för mig att spela tex en cthulhu-influerad kampanj i mellanamerika, jag då _kan_ jag printa Chilam Balam på ett papper ser lagom åldrat ut, i ett typsnitt som passar för att vara en bok av rätt ålder.

Det är bara att sannolikheten att det där kommer att sammanfalla och att jag då faktiskt har tid och ork att gräva fram allt som behövs, är lite för liten.

Celledor

Hero
Till ett sci-fi rollspel så skulle man kunna skapa ett program/websida som godtyckligt sci-fi GUI som alla spelarna alltid har tillgång till via plattor och telefoner. Innehåller skulle kunna vara procedurellt genererat (tusentals personer, företag, platser, skepp och annat) plus den för äventyret skapata data som spelledaren vill ha. Kanske till och med att rollspelet har en officiell app för detta.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
DanielSchenström;n206530 said:
Mitt mest "trickiga" användande av en handout användes i en scifikampanj där rollpersonerna ovetandes var under inflytande av en person med psioniska förmågor som ändrade deras minne. Kom inte ihåg vad anledningen var men en tidig handout var en lista på de personer som ingick i deras lilla trupp på 8 personer. Och där ändrade jag namnet (effektivt ändrade personen) på en av slp:na. Den handouten hade kladdats på av spelarna och lite smuts typ fläckar från godis, så jag fick vara noggrann med att härma allt sånt.
Det här låter fantastiskt!

Jag har haft en idé med ett foto som jag gör olika varianter på, att folk suddas ut gradvis eller att en mystisk skepnad uppenbarar sig gradvis, och att sedan göra the old switcheroo när spelarna inte tittar så att när de nästa gång tar upp fotot för att studera det så finns det någon ny detalj där.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
terje;n206553 said:
Videos skulle ju vara kul att använda också. Egentligen kanske det inte är omöjligt att spela in något själv, men jag tänker att det skulle kunna gå att finna ett intressant klipp och bygga ett äventyr utifrån det. Typ den här: https://www.youtube.com/watch?v=quyXS4a0JGQ (fast den kanske är lite för känd, https://en.wikipedia.org/wiki/11B-X-1371).
?Jag letade upp en dokumentär om UFO-sightings och här och var i dokumentären fanns "found footage" av en utgrävning av ett kraschat UFO och en obduktion av UFOts besättning. Jag klippte ihop dessa till en film och la lite filter på och sen fick spelarna en CD-skiva med denna film på.

Zadrith

Hero
På Wexio spelkonvent fanns det ett scenario som hetta Trails and Terror i År. Där fick man välja varsin roll och till rollen hörde en rock / jacka eller motsvarande som innehöll handouts och lite prylar rollpersonerna hade tillgång till. Jag spelade en forskare och fick en lab-rock med mina saker i. Tänker inte avslöja vad för jag misstänker att det kommer att spelas även nästa år. Det fanns även gott om välgjorda handouts som delades ut under spelet, både dokument och annat och det spelades både stämningsmusik och inspelade ljudeffekter.