Jag älskar allt som höjer upplevelsen i verkliga livet av det som utspelas till största del i våra hjärnor. Handouts, musik, specialeffekter, ljuseffekter.
Det jag använt förutom klassiska "pergamentliknande" texter och kartor, är bakgrundsljud (finns många på youtube när man söker på ambient och det man vill höra, typ ambient city), effektljud (köpt en midi controller för detta och det medföljde musikprogram där jag skapat några egna bakgrundsloopar) och dagboksanteckningar ur anteckningsblock.
För en väns ena 40-årspresent gjorde jag en karta där en av hans karaktärers förläningar finns med. Den var skapad som en karta som ursprungligen satt i en bok och sedan skurits ut ur den så den har små hack efter där tråden som bundit fast arket skulle ha varit. Kartstilen efterliknar senmedeltida kartor och den ramades in med en nyare men ändå äldre stils ram (för att under researchen för kartstilar fick jag reda på att de flesta målningar fick nya ramar för att passa i renässans/barockens modestandard). På baksidan av ramen sitter sedan en text från när kartan auktionerades ut från ett museum med målningens provenans beskriven.
På planeringsstadiet finns inköp av färgändringsbara och dimbara lampor, autentisk rekvisita för Star Trek, samt tillverkande av en del rekvisita på viktiga saker från både spelade äventyr och kommande. För premiären av Star Trek vill jag också ha en Star Trek-buffé med typ gagh och lite sånt roligt.
Tid och kostnad, och plats gör dock att en del saker får vänta och att en del handouts helt enkelt blir tråkiga fotokopior direkt ur köpäventyr. (Tyvärr brukar sådana handouts både vara tråkiga, dåliga och ha modern copyrightinformation på dem.)
Mitt mest "trickiga" användande av en handout användes i en scifikampanj där rollpersonerna ovetandes var under inflytande av en person med psioniska förmågor som ändrade deras minne. Kom inte ihåg vad anledningen var men en tidig handout var en lista på de personer som ingick i deras lilla trupp på 8 personer. Och där ändrade jag namnet (effektivt ändrade personen) på en av slp:na. Den handouten hade kladdats på av spelarna och lite smuts typ fläckar från godis, så jag fick vara noggrann med att härma allt sånt.
Ursprungsidén till den förändringen var filmen Ninth Gate där det finns en bok där en bild som är olika i varje bok och man behöver alla böcker för att komma åt portalen, om jag minns rätt.
Älskar sånt som spelledare, men jag tror inte mina spelare uppskattar det.