Nekromanti Kreativa handouts och övriga medier

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej på er!

?Är det något jag älskar, både att få som spelare och att få dela ut som SL, så är det omsorgsfullt gjorda handouts. Jag älskar dessutom att blanda in andra element i rollspelsupplevelsen än papper och pennor, t.ex att använda musik som en del i äventyret.

?Jag gillar dessutom att experimentera med handouts och att blanda in dom på diverse olika sätt. En gång hade jag en liten diktafon där jag bad en kompis syrra prata in lite osammanhängande medicinskt vetenskapligt dravel och sen skrika lite, då spelade vi Kult.

?En annan gång spelade vi ett friformsäventyr med spökerier, då hade jag en viss låt på Spotify där texten i sig innehöll ledtrådar till äventyrets lösning.

E?n annan gång var RPna på en enorm fest och då hade jag hög klubbmusik som medvetet försvårade för RPna att prata med varandra. De var tvungna att säga till mig att de gick ut från festen för att kunna prata, då sänkte jag musiken. Liksom för att simulera känslan av att det var svårt att prata inne på festen.

Gillar ni också sånt här?

Skojiga handouts som inte nödvändigtvis är ett papper?
Eller att experimentera på andra sätt likt de jag nämner?

?Dela med dig människa!

Frippe

tackar som frågar
Jag fick en ide nu när jag läste trådstarten.
Handouten är ett vältummat exemplar av en bok. En bok kan gömma ledtrådar och annat på många olika sätt.

* Bland sidorna finns ett (eller flera?) bokmärke(n) med någon anteckning på.
Kanske en biobiljett eller ett foto.

*En karta eller något skrivet på insidan av skyddsomslaget.

*Anteckningar i marginalerna.

*Understrukna ord som bildar meddelanden.

*Delar av ord är överstrukna och resterande bokstäver bildar ord och meddelanden.

*Inringade sidnummer som är den rätta kassaskåpskoden/telefonnummer/etc.
Eller är någon form av alfabetskod.

*Det fattas sidor. Som hittas senare i äventyret.
Eller tvärtom, spelarna startar med en sida och hittar boken senare.

*En dedikation från givaren till ägaren.

*Kanske är boken signerad av författaren?

Det finns säkerligen fler varianter, de här var de som dök upp.

Staffan

Myrmidon
Den roligaste handouten jag gjort var, till synes, en klassisk "dagbok"-handout där äventyrets skurk hade skrivit en massa dravel. Jag har för mig att jag fyllde på rätt bra, tills jag kom till sida tre eller så.

Där det stod "I PREPARED EXPLOSIVE RUNES THIS MORNING".

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Frippe;n206321 said:
Jag fick en ide nu när jag läste trådstarten.
Handouten är ett vältummat exemplar av en bok. En bok kan gömma ledtrådar och annat på många olika sätt.

* Bland sidorna finns ett (eller flera?) bokmärke(n) med någon anteckning på.
Kanske en biobiljett eller ett foto.

*En karta eller något skrivet på insidan av skyddsomslaget.

*Anteckningar i marginalerna.

*Understrukna ord som bildar meddelanden.

*Delar av ord är överstrukna och resterande bokstäver bildar ord och meddelanden.

*Inringade sidnummer som är den rätta kassaskåpskoden/telefonnummer/etc.
Eller är någon form av alfabetskod.

*Det fattas sidor. Som hittas senare i äventyret.
Eller tvärtom, spelarna startar med en sida och hittar boken senare.

*En dedikation från givaren till ägaren.

*Kanske är boken signerad av författaren?

Det finns säkerligen fler varianter, de här var de som dök upp.
Kanonidéer ju! Det här måste jag prova...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nånting jag länge funderat på men aldrig fått tillfälle att använda är följande:

?Säg att man spelar något slags nutida skräck/agent-aktigt. RPna hittar en laptop där de misstänker att det finns viktig info.

Vore det inte svincoolt att faktiskt räcka över en laptop, som man preppat helt och hållet?
?Så får dom sitta och skrota med den, leta i gömda mappar, kanske knäcka nåt lösenord.

En gång fejk-dödade jag en rollfigur.
En SLP räddade rollfiguren i sista stund, men övriga gruppen trodde att hon dog.
Jag tog ut spelaren till den specifika rollfiguren för en kort egen scen, under vilken jag kopierade hennes rollformulär i en kopiator. Originalet gömde vi, och hon tog med sig kopian tillbaka. När jag beskrev hur de andra tyckte sig se henne dö, så tog jag hennes kopia och rev den itu.
Spelarna tyckte jag var onödigt brutal; oftast gör man ju inte så ens när en rollfigur dör på riktigt.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Mannen i skogen;n206346 said:
En gång fejk-dödade jag en rollfigur.
En SLP räddade rollfiguren i sista stund, men övriga gruppen trodde att hon dog.
Jag tog ut spelaren till den specifika rollfiguren för en kort egen scen, under vilken jag kopierade hennes rollformulär i en kopiator. Originalet gömde vi, och hon tog med sig kopian tillbaka. När jag beskrev hur de andra tyckte sig se henne dö, så tog jag hennes kopia och rev den itu.
Spelarna tyckte jag var onödigt brutal; oftast gör man ju inte så ens när en rollfigur dör på riktigt.
Strålande!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Eller tänk er att RPna ska göra typ ett mord eller en heist under något slags framträdande. I planeringsstadiet ingår att lyssna på själva låten från framförandet för att tajma vissa grejer, skottet ska komma när gonggongen slår eller nåt.

Sapient

Swashbuckler
Staffan;n206327 said:
Den roligaste handouten jag gjort var, till synes, en klassisk "dagbok"-handout där äventyrets skurk hade skrivit en massa dravel. Jag har för mig att jag fyllde på rätt bra, tills jag kom till sida tre eller så.

Där det stod "I PREPARED EXPLOSIVE RUNES THIS MORNING".

Jag förberedde en scroll på vilken det stod "Hastur Hastur Hastur". Gav det till en medlem i spelgruppen under det att jag med särskild precision förklarade "och ni hittar en pergamentrulle" så att det snarare skulle tolkas som "obs! ledtråd med handout" än väcka tanken på paketerad besvärjelse. (Och tanken var ju att hen tanklöst skulle läsa upp det, carnage ensues osv.)

Det visade sig dock att han var den ende i spelgruppen som inte var minsta bekant med Hastur och föll inte för att läsa upp den, utan rullade upp den, tittade på texten och sa "jaha, vad ska jag göra med den här?" - och sne visade han den och alla andra i gruppen ropade i mun på varandra "läs inte!", "vi bränner upp den!" osv.

Jocke

Man med skägg
Ett trick jag aldrig skulle kunnat komma på lösningen på är grodmansskrift - ett dolt meddelande som bara syns när handout:en är våt. Hur går denna häxkonst till? Tag din hanout, blöt ner den. Lägg pappret på en hård och rak yta, tex en talrik. Lägg ett torrt papper över och skriv meddelandet hårt på detta med en kulspetspenna. När hanout:en hartorkat så kommer bara den mest nagelfarande besiktning se meddelandet men så snart kartan till den gömda dalen blöts ner igen så framkommer professorns meddelande "vrid inkastatuetten så den pekar mot det högsta tornet" till full läsbarhet.

Cissi

Up to no good.
Jag skulle vilja testa följande nån gång:
Spela in en massa dravel plus annat viktigt på kassettband och sedan repa upp det försiktigt och sätta det i händerna på en spelgrupp med femtonåringar samtidigt som lagom många blyertspennor ligger och skräpar på bordet.

Eller utnyttja min pappas gamla rullbandspelare och några gamla rullband för att låta spelgruppen sitta och söka det dolda meddelandet mellan pappas bandade inspelningar från tio i topp från -62.

Wasabi

Veteran
Tycker det är lättare med handouts i moderna rollspel för då kan man uppmana personer att använda sina telefoner/datorer att knäcka nötter.

Som exempel. I den gamle och udda mannens biblotek finns ett lite större skåp, givetvis är skäpet låst med ett kombinationslås. I rummet finns många tavlor med olika landskapsmotiv men precis i angränsning till skåpet hänger en tavla som porträtterar Marie Curie. Om de är fast beslutsamma att försöka knäcka kombinationen och använder sig av sina telefoner/alternativt redan vet svaret så dog ju Marie 4 juli 1934 (471934 är då koden)

Sådana små "avbrott" för att de ska kunna få klappa sig själva på axeln för att få någon form av belöning i skåpet som väldigt sällan är ett måste för att framföra äventyret tycker jag kan vara roliga och bra (för då kan jag som SL hämta mer kaffe :)

Annars är det underbart med kryptiska texter och medelanden till personerna. Något som jag velat göra men aldrig gjorde var att skaffa mig ett kontantkort där jag har förskrivit ett par sms som jag kan skicka till någon av personernas telefon. Antagligen kan det vara sms för att skrämma dom alternativt någon dom vill ha tag på (dom har fått numret).
Skulle vara roligt att skicka till den mest lättskrämda i gruppen lite under bordet så den inte ser och när alla är som mest uppjagade ringa för att se deras miner när telefonen ringer :)

Trevlig tråd förresten, älskar detta :)

Sapient

Swashbuckler
Cissi;n206360 said:
Eller utnyttja min pappas gamla rullbandspelare och några gamla rullband för att låta spelgruppen sitta och söka det dolda meddelandet mellan pappas bandade inspelningar från tio i topp från -62.
En del sådana hade klippfunktion - iaf om en installerar ett vasst rakblad i hållaren för det - och det går kanske fortfarande att få tag på skarvtejp.

Därefter öppnar sig allehanda möjligheter...

Cissi

Up to no good.
Sapient;n206377 said:
En del sådana hade klippfunktion - iaf om en installerar ett vasst rakblad i hållaren för det - och det går kanske fortfarande att få tag på skarvtejp.

Därefter öppnar sig allehanda möjligheter...

Cool! :D

Hellzon

Långsamma Vargen
Ape of Wrath;n206343 said:
Vore det inte svincoolt att faktiskt räcka över en laptop, som man preppat helt och hållet?
?Så får dom sitta och skrota med den, leta i gömda mappar, kanske knäcka nåt lösenord.
Dracula Dossier till Night's Black Agents är ju så fast bara nästan lika ambitiöst. Idén är att Dracula-romanen finns i spelsettingen, och den är egentligen en rapport från när en tidigare grupp hemliga agenter besegrade Dracula. Trodde de. Sen har tre olika agenter gjort anteckningar i boken. När kampanjen börjar har spelgruppen fått tag i "romanen" - och det är alltså en färdig handout som man släpper i knät på spelarna.

Laptop låter ju jätteballt, om man orkar fylla den med material för hela kampanjen.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Wasabi;n206375 said:
Något som jag velat göra men aldrig gjorde var att skaffa mig ett kontantkort där jag har förskrivit ett par sms som jag kan skicka till någon av personernas telefon. Antagligen kan det vara sms för att skrämma dom alternativt någon dom vill ha tag på (dom har fått numret).
Det här är svinbra ju!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hellzon;n206386 said:
Dracula Dossier till Night's Black Agents är ju så fast bara nästan lika ambitiöst. Idén är att Dracula-romanen finns i spelsettingen, och den är egentligen en rapport från när en tidigare grupp hemliga agenter besegrade Dracula. Trodde de. Sen har tre olika agenter gjort anteckningar i boken. När kampanjen börjar har spelgruppen fått tag i "romanen" - och det är alltså en färdig handout som man släpper i knät på spelarna.
Måste skaffa denna dossier!

Ymir

Liten kantbaron
Jag hade en gång en spelledare som, när min rollperson fick sms, hade förberett dem som sms som han skickade till mig i samma ögonblick. Det var ett av de koolaste grepp jag nånsin sett i rollspel.

En spelare vi har i Western nu är en som inte spelat rollspel på typ 20 år, men är back with a vengeance med en fantastisk lekfullhet och entusiasm. Han spelar en svindlare och satt och tecknade på nåt vid sidan om ett helt spelmöte. Nästa spelmöte visade det sig att han ritat ett flådigt 1800-talsstyle land grant som del i rollpersonens nästa scam att låtsas vara en jordägare i Parrot City, Colorado. Men han hade råkat skriva "Carrot City", och då blev det genast canon att hans rollperson gjort samma misstag. Det var helt amazeballs.

Personligen älskar jag taktila grejer. När jag spelade en muslimsk fundamentalist i Vampajjer satt jag och pillade på ett radband hela tiden, och jag har sedermera samlat på mig en massa religiös parafernalia som dubblar som conversation pieces och rollspelsprops. När jag nyss skaffat glasögon insåg jag plötsligt att jag spontant börjat ge mina rollpersoner glasögon så jag kunde sitta och pilla med dem och ta av och på dem. Jag blir irriterad när jag spelar kvinnor och råkar klia mig i skägget. Jag kommer inte riktigt i spelledar-mode om jag inte först får snurra på en tärning. När jag spelar Alice grämer det mig hela tiden att jag inte har en mask jag kan ta på mig när jag ska gå riktigt fethårt in character. Hittar ni en kool som inte kostar skjortan så säg för all del till.

kwarnberg

Swordsman
Jag programmerade ett litet intranät som ännu inte kommit till användning. Om rollpersonerna lyckas få tag i inloggningsuppgifter kan de komma åt systemet, och beroende på vems uppgifter de får kan de komma åt olika dokument och olika delar av systemet. I övrigt är jag dålig på att använda mig av handouts, men tror jag ska arbeta på att bli bättre på det. Vissa genrer gör det ju svårare än andra, dock.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Guran89;n206400 said:
Vissa genrer gör det ju svårare än andra, dock.
Sant, varför är det så?

Spelar jag CoC blir jag besviken om jag inte får en massa handouts medan om jag hexkrälar känns det helt bortkastat.

I vilka genrer passar det bäst med handouts?

Varför är CoC av tradition så handout-vänligt?