Nekromanti Kreativa Kitklubben

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Menar du att du vill bli av med den? Jag är absolut intresserad, men tyvärr har sommarens excesser satt stopp för vidare investeringar just nu...

krank;n192354 said:
Menar du att du vill bli av med den? Jag är absolut intresserad, men tyvärr har sommarens excesser satt stopp för vidare investeringar just nu...
Vi lär kunna lösa det, jag skulle tycka det vore kul om den hamnade hos nån som ser ett värde i det, jag är inte ute efter några pengar. Porto är väl det enda, men jag är på väg att ta semester så skicka ett PM så kan vi snacka om det. :)?

Max Raven

T12-kultist
Har byggt vänster arm, båda fötter och gjort ungefär halva på ena benet på Gundam Barbatos innan jag var tvungen att sticka till jobbet. Troligen blir jag klar med den på tisdag kväll. Framstegsfoton kommer imorgon. :)

Max Raven

T12-kultist
Från början till var jag är nu:

Har inte använt mig av klistermärken - guldmålning är gundam markers och ögon är gundam markers med lite hjälp av en pensel.

Max Raven

T12-kultist
Okej, så jag är nästan klar. Bilden nedan är efter att jag tappade en connector-bit och spenderade typ en halvtimme på att leta, men innan jag hittade den precis innan jag gick till jobbet. Det här är drygt 2,5 timmars jobb sedan den förra delen, vilket inkluderar att leta tappad bit och en del målning. Överlag är jag nöjd med gundam markers för stora ytor, förutom den vita - kanske inte skakade den tillräckligt?

Okej så den här inte perfekt poserad...

Det här är i princip dess look när den först dyker upp i serien - axelskydden kommer senare. Om jag ville ha specifikt den looken skulle jag kunna klippa axeldelarnas piggar, men då skulle jag inte kunna montera axelplåtarna.

Jag har använt klistermärken på en plats - bakstycken på benen, där det finns en silverstrimma. Misstänker att jag kanske tar bort dem och ersätter med färg när jag får detalj- och line- gundam markers.

Vad är kvar?
- Axelplåtar (plus målning,
- Uppsnyggning av Nodachi
- Geväret
- Uppsnyggning av ryggraketdel - den vita färgen täckte inte perfekt
- koll av eventuellt överblivna delar (jag har lite mer kvar på sprue än jag väntade mig. <.< )
Tror det kan ta typ 90 minuter till inklusive målning, men det är inget stort kvar. Kan antagligen börja på Hyakuri från samma serie utan större problem. :)

Överlag är jag ganska förtjust i den här plamon. Barbatos tar en ganska lökig grunddesign (Gundam) med dess clownfärger, slänger ihop "gammal exponerad maskin" med lite japansk samuraj samt oni-utseende och får en look som är både brutal och elegant. Möjligen hade jag gillat det mer om den blå bröstdelen var vit eller röd men utöver det har jag inga klagomål, tror jag. Det här är nog en av mina favorit-Gundams, strax under Unicorn.

Jag är inte lika förtjus i den "uppgraderade" looken (6:e formen), men den funkar. Överlag gillar jag många av Iron-Blooded Orphans suits - Graze och dess varianter känns som en snygg graciös nyvariant av gamla Gundam Wings Leos, Mobile Workers (små minitanks) är trevliga och är sådär Battletech-effektiva (d v s bra tills Mobile Suits dyker upp) (om det bara fanns något bra sätt att få ihop något halvdussin av dem...).

Max Raven

T12-kultist
Ok, vad jag hade kvar:
- Fixaoch måla svärd (nodachi) lite (typ gjort)
- En andra arm för en senare look (fixat, ska bara kontrollera en grej)
- Måla axelplåtar - rengöring/finlir kvar*
- Snygga till målad ryggbit - typ klart
- Snygga till tetsubou med några skvättar metallfärg - 60% gjort

Förmodligen är vapen i andra kits eller i weapon addon packs - Iron-Blooded Orphans kör ganska mycket med att alla har samma vapen och utrustning (utöver Barbatos mer primitiva vapenuppsättning) och att delar passar i varandra - ett mobile worker-system passar utmärkt i en mobile suit och alla använder samma sorts nano-coating (vitt är billigast). Weapon kits för icke-ikoniska vapen funkar, tycker jag.

Eftersom det är rätt drygt att fixa axelplåtarnas symbol (knän och bröstsymbolerna var lika illa) så kommer jag göra det efterhand medan jag jobbar med annat. Kommer med bilder när det är gjort.

Jag kommer antagligen att påbörja Hyakuri imorgon**. Den kommer antagligen vara klar innan jag får min nästa hög med kits, där det finns bland annat Macross-seriers Valkyries, Master Grade Unicorn Gundam, en hög med olika Iron-Blooded Orphans-Graze (standard, ritter, Eins..) plus en annan Orphans-Gundam, och detalj-Gundam Markers.

Så krank - ber om ursäkt för tiden det tog. Redo att sätta igång? :)

Omdöme Gundam Markers: Fantastiska för ytor som inte är pyttesmå - snabbt och smidigt, nästan snabbare än klistermärken. Inte så bra för detaljer - till dess försvar så finns det dock detaljmarkers som jag inte använt. Skaka och rengör dem regelbundet så uppför de sig bättre.

Omdöme Gundam Barbatos HGUC-kit: Mycket trevlig - det är bara min frustration med dess gundam markers (specifikt röd) och jobbet med att få bort missar med markers som varit ett problem. Den här är lite lurig som kitdesign. Den smyger med det, men den har i mångt och mycket ett inre skelett, vilket gör den till typ... semi-real grade? Får återkomma om den delen när jag satt ihop min RG Zeta Gundam. Hursomhelst gillar jag det.

*goddamn it rödmarker sluta spilla överallt
** Det är det eller typ försöka få igång Pokemon Go, måste vända dygnet efter nattpass...

krank

Max Raven;n192946 said:
Så krank - ber om ursäkt för tiden det tog. Redo att sätta igång? :)
Tyvärr inte; blev sidetracked och har inte fått något gjort på ett par dagar. Och nu ikväll var jag "tvungen" att pilla lite Unity+Vive... (bara jobb, jobb och jobb...) Men i morgon kväll borde jag ha tid att fippla lite mer och åtminstone få dit huvudet - kanske får jag dela upp klistermärkesditsättningen på imorgon+fredag om jag har otur. Det är MÅNGA klistermärken.

Till helgen, kanske?

Max Raven

T12-kultist
krank;n192948 said:
Tyvärr inte; blev sidetracked och har inte fått något gjort på ett par dagar. Och nu ikväll var jag "tvungen" att pilla lite Unity+Vive... (bara jobb, jobb och jobb...) Men i morgon kväll borde jag ha tid att fippla lite mer och åtminstone få dit huvudet - kanske får jag dela upp klistermärkesditsättningen på imorgon+fredag om jag har otur. Det är MÅNGA klistermärken.

Till helgen, kanske?
Just ja, du var ju inte klar med ditt projekt. Kan inte lova att jag hinner mycket under helgen men vi kör på det. :)

Max Raven

T12-kultist
Liten uppdatering, så där en 8 timmar av målande och korrigeringspenna senare (använd inte gundam markers i håligheter):

krank

Jag har under veckan fått dit kanske 50 av de 100 klistermärken som Roku IIn ska ha. Jag skyndar långsamt...

Max Raven

T12-kultist
Har ett test på tisdag och jobbar i helgen, men kommer antagligen börja peta på en ny kit senast efter det (tisdag kväll eller onsdag). Det kan bli Hyakuri (Iron-Blooded Orphans, vilket Barbatos ovan är huvudmaskin i) eller kanske en Graze (samma serie)? Beror lite på hur det går för krank. :)

Efter Hyakuri så blir det antagligen en Patlabor-kit. Får se efter det. :)

krank

Efter alldeles för många om och men och över 100 dekaler så är jag nu äntligen klar med min Roku II!

Gallerilänk eftersom jag inte gillar stora bilder på forumet.

Överlag: Mycket rolig build, pillig vad gäller dekaler, mycket bra artikulation. Om man gillar Gundam i allmänhet och den här mechan i synnerhet, ett självklart köp.

Om Max inte hunnit börja på något annat så tror jag att jag är redo att börja bygga Hyakuri!

Max Raven

T12-kultist
Hann inte komma igång med någon annan kit så det är bara att köra! :)

(Jag börjar kanske ikväll)

Max Raven

T12-kultist
Hyakuri, från Iron-Blooded Orphans.

Vi börjar med en överblick (jag kommer uppdatera albumet efterhand):
https://goo.gl/photos/owzZsfyeM4bHg77z8

I länken syns låda, instruktioner och de verktyg jag tänkt använda - tillsammans med filarna jag använde med förra kiten (och en del 40k-miniatyrer) - de är tämligen utslitna, mest på grund av att jag haft mycket vatten på dem.

Själva kiten är en 1/144 HG - den har alltså mer än bara tomt skal som man sätter ihop leder på, men har inte nödvändigtvis Real Grades skelett och saknar dess detaljer, och den är mindre än MG/PG. Rent ur minnet så verkar den här ungefär lika komplicerad som Barbatos, och jag är hyfsat säker på att jag sett high grades med mer delar än så här. Instruktionerna är också lika långa som Barbatos. Jag kommer inte jobba med kit:en än på några timmar, då jag har annat inbokat. Om ingenting annat kommer i vägen så är jag nog klar med maskinen på torsdag.

In-universe är det här en mobile suit, vilket är sällsynta a la Battletech jätterobotar vilka är ovanför mobile workers i militärt värde.
Enheten är förstås inte en legendarisk artefaktenhet som Gundams är, men då alla enheter i regel har samma delar och ungefär samma specs spelar det inte så stor roll - det är skicklighet och nervintegrationsstyrning som gör skillnad. Hyakuri tillhör Turbines, en underfamilj till gangsterfamiljen* Teiwaz. Piloten i fråga är tämligen ung men skicklig kvinnlig pilot, och en del av Turbines harem (misstänker inte att de behövde en ursäkt för flera kvinnliga piloter** utan bara tyckte det kunde vara intressant då ett av Iron-Blooded Orphans teman är vad som är en familj). Hon börjar som lite tunn krigisk tomboy-karaktär men växer en del över serien. Själva Mobile Suit:en har en andra form, som är menad att dölja dess ursprung - jag tycker personligen denna är väldigt lik den andra från samma organisation och lite tråkig designmässigt.

*Tänk Yakuza.
** Kvinnliga piloter i Gundam har varit med sedan första, Zeta (andra serien) om man bara räkna Mobile Suits

krank

Jag kommer att ta tid på mig, antagligen längre än Max. Jag kör troligen igång i morgon.

Max Raven

T12-kultist
Har börjat så smått - huvuddelen av torson är ihopasatt, huvud är nästan redo att sätta på kropp - tänkte dock försöka måla dit ögon (ser ingenting i den vägen i klistermärken).

Ögonen är problematiska - det kan leda till att det här tar längre tid än jag först trodde - jag har finmarkörer men de är tyvärr inte röda.

krank

Jag har nu också börjat. Jag såg två avsnitt Dark Matter (perfekt serie: engelskt tal, mitt engagemang är lågt, funkar alltså asbra att ha "i bakgrunden") och byggde under tiden.

Lite bilder.

Jag har liknande verktyg som Max, men har ännu inte fixat träpinnar till mina sandpapper och jag har också (kanske därför) haft svårt att få dem att funka som de ska.

Nåja; jag har som synes byggt bål, huvud, två armar och ett ben. Hittills är det en mycket tillfredsställande modell: jag gillar färgerna, jag gillar formerna, jag gillar passformen på delarna, jag gillar ledernas rörlighet. Jag gillar också rent generellt klistermärken som ska vikas över kanter och som har bra passform. Hyakurin är lagom pillig att bygga; Raku II:an jag byggde var i ärlighetens namn nästan lite för mycket för min del. Mina gamla (snart 35-åriga) händer har inte precisionen som krävs för att passa ihop saker hur som helst.

Nå; jag ser fram emot att fortsätta på den. Jag kan absolut inte lova att jag gör mer innan nästa helg dock.

Max Raven

T12-kultist
Saker kom ivägen (har haft lite problem med sömnen) - jag har hunnit måla ögon och påbörjat ena armen.

Ögonen tog jag till slut pensel och använde gundam markers enbart för att få färg och korrigeringsvätska på den. Dock slarvade jag när jag klippte ut delar för armen och klippte för nära inpå - det är en del skavanker som jag inte lyckats få bort med fil.

Får se om jag gör mer/återkommer med nya bilder efter jobbet.

krank

En nackdel med att Kitklubben inte har vecko- eller månadstrådar är att tråden blir ganska lång...

Jag har blivit klar med min Hyakuri nu. Det tog alltså två sessioner, eller ganska precis fem avsnitt av Dark Matter, totalt. Idag byggde jag vänster ben, skrev, den stora påbyggnaden bakpå, vapen och den synnerligen uppskattade medföljande displayställningen.

Det här var en givande build överlag, många lagom små och pillriga delar som passade lagom bra och var lagom lätta att sätta ihop utan problem. Förutom ögonen kände jag inget jättestarkt behov av färg.

Jag har ingen relation till den här mechan alls, eftersom jag inte sett animen ännu. Men jag ställer mig lite frågande till transformationen. Den förvandlas alltså från en beväpnad mecha utan armar till en beväpnad mecha... med armar? Vad är poängen? Jag associerar till Viper (om en bil som förvandlas till en annan bil) och Thunder in Paradise (om en båt som förvandlas till en annan båt). Fast utan kitchig 90-talscharm.

Jaja, designen är snygg och jag är glad att jag köpte det här kitet.

Bildgalleri

Max Raven

T12-kultist
krank;n198748 said:
Jag har ingen relation till den här mechan alls, eftersom jag inte sett animen ännu. Men jag ställer mig lite frågande till transformationen. Den förvandlas alltså från en beväpnad mecha utan armar till en beväpnad mecha... med armar? Vad är poängen? Jag associerar till Viper (om en bil som förvandlas till en annan bil) och Thunder in Paradise (om en båt som förvandlas till en annan båt). Fast utan kitchig 90-talscharm.
Nu spelar de inte upp transformationsgrejen mycket, men vad jag fått ut är att Hyakuri är en höghastighetsmaskin som främst används i rymdstrider - armarna är infällda när den flyger runt i maxhastighet - vilket den gör hela tiden. Armarna verkar mest komma fram när enheten hamnar i närstrid - Gusion Rebake är en annan enhet som har infällda armar (ingen aning varför i det fallet dock).

Min ligger fortfarande på arbetsbänken med första armen i delar, men jag troligen återkomma till den snart igen. Things came up. :|

Angående trådlängd - ja, man kanske skulle göra om det till en månadstråd? :)