Nekromanti Krigare och troll

Shaggy

Swordsman
Jag trodde att "Dark Destiny" var den absoluta botten innan jag stötte på "Krigare och troll". Ni måste skämta med oss. Jag skulle inte gå så långt som att kalla något av dem "rollspel". Ett grundläggande krav borde vara att det i någon mening är spelbart. Det är väl bra att mellanstadieelever får utlopp för sin kreativitet, men måste ni verkligen publicera precis allt? Det gör det bara svårare att hitta de guldkorn som faktiskt finns bland allt skräp.

Gardener

Champion
Vi lägger upp alla rollspel vi får in utan att göra någon kvalitetskontroll, då en sådan skulle innebära alldeles för mycket jobb. Om en publicering också inspirerar någon av dessa att göra nya rollspel för att någon gång ge ut ett riktigt rollspel så är det ju definitivt värt det.

Hjälp med att hitta de bra spelen ska vi försöka jobba på, så småningom ska vi förhoppningsvis få igång besökarbetyg och senare även kommentering, vilket bör kunna hjälpa till att se vad som kan vara värt att prova på. Förhoppningsvis kan vi även komma igång med de indie-rollspelskrönikor som vi hade för något år sedan, som innehöll något som kan liknas vi minirecensioner av de nyinkomna spelen.

PS: Hej på dig fresten, Magnus.

Man Mountainman

Storsvagåret
Amen, dom ä ju så GÖLLIA ju!

Sedan kan man alltid gotta sig åt hur mycket skickligare man själv är, än författarna till dem.

Shaggy

Swordsman
Jag inser det, men man behöver ju inte göra någon särskilt avancerad kvalitetskontroll. Det räcker bra att kasta en blick på det och se att det ser någorlunda vettigt ut och omfattar mer än några få sidor. Jag är rätt skeptisk till att gamla barndomsalster skulle påverka den framtida produktionen.

Å andra sidan låter ett betygssystem som en lösning som skulle kunna avhjälpa problemet (sålänge det går att undvika att upphovsmannen och hans kompisar ger högsta betyg åt spelet 200 gånger var).

Hej själv, Olle. Hur är det? Passerar du Linköping ö h t numera? :gremsmile:

Shaggy

Swordsman
Åja. Hur "snällt" vore då ett betygssystem? Ska man publicera sitt alster i ett forum för vuxna får man allt räkna med såväl krav som kritik. I annat fall föreslår jag att det inrättas en särskild area för rollspelsproducerande barn.

Azagthoth

Myrmidon
Men om morgondagens Krille sitter inne med sitt första rollspel och tänker "det får bära eller brista" och vi väljer att inte lägga upp det kanske denne tröttnar helt och hållet och vips så har vi släckt en blivande stjärna.

Om nu kvalitetskontrollen skall vara så snabb så är det väl bara att skumma igenom det när man laddat hem det och sedan helt enkelt inte bry sig om spelet om man inte tyckte det höll måttet.

Skuggvarg

Hero
Vill du ha saker som är mer kvalitativa, rekommenderar jag dig att ta en titt på min rollspelslista. Kolla länken här nedanför.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Fel i "Gratis Rollspel"

Tog mig en snabb titt nu, och konstaterade att länken till rollspelet "Bobe" heter "Bode", och dessutom inte leder någonvart, ingen filhämtning startades. Så är också fallet med flera andra rollspel, har jag märkt, inte alla länkar fungerar. Det borde hyfsas till, tycker jag. Dessutom tycker jag att spelkonstruktören borde ge en lite bättre beskrivning av sitt rollspel, än bara ynka två rader text. Det borde man kunna kräva av konstruktörerna. Kan de skriva ett rollspel på 10-20 sidor eller mer, kan de också skriva en info om spelet på 10 rader.

/Skuggvarg

Sodivra

Champion
Ehumm..

Oh boy, nu kommer jag få låta kunnig! *Gosar sig!*

Iallafall, 43% av forumbesökarna läser bara gratis rollspel och spelar dom inte, alltså tycker dom nästan hälften att det är kul bara att läsa spelen utan att dom måste vara spelbara. 35%, vilket är den största gruppen, tycker att gratis rollspel är roliga just för att dom är så "amatöriga" (Inte samma sak som dåliga, och "gratis rollspel" är inte samma sak som indierollspel här..)

Detta var resultatet av undersökningen, jag får posta en riktig analys/kommentar när jag får tid och ork.. Men ni som missat undersökningen kan ju rösta så länge.. :gremsmile:

Gardener

Champion
Se Azagthoths svar angående kvalitetskontroll. Vill man ha de riktiga godbitarna kan man ju kolla på Krilles Stamp of Approval också.

Angående betygen så är något sådant svårt att komma undan, men systemet tillåter bara ett betyg per forumanvändare och per IP-nummer (ifall man röstar utan att vara inloggad), vilket gör det lite krångligare att rösta många gånger. Förhoppningsvis räcker den begränsningen för ändamålet.

Jag hamnar inte i Lkpg alltför ofta numera tyvärr, men skulle gärna åka ner nån gång om det händer nåt, kommer definitivt på skiftet. =]

Gardener

Champion
Re: Fel i "Gratis Rollspel"

Bobe-länken är fixad, tack för påpekandet. Kommentaren "...inte alla länkar fungerar" hjälper dock inte mig så mycket om du inte specifierar vilka länkar du menar.

Angående kommentarer till rollspelet kan jag inte mer än hålla med, men de flesta verkar inte ta det speciellt seriöst och bryr sig inte om spelet efter att de skrivit klart det.

Skuggvarg

Hero
Re: Fel i "Gratis Rollspel"

Det är svårt för mig att specifiera vilka länkar det var som inte funkade, eftersom jag redan har gått igenom listan ett antal gånger, och inte känner mig så värst motiverad att göra det än en gång. Det var inte heller så att jag fäste så värst stor uppmärksamhet vid de felaktiga länkarna, men om det är någon annan som hittar trasiga länkar kan ni ju alltid uppmärksamma Gardener på det.

/Skuggvarg

Insignia

Swashbuckler
"Ska man publicera sitt alster i ett forum för vuxna"

Var står det att det är för vuxna? Jag måste ha missat den biten O_O

Trots att du har rätt i att forumet inte är för vuxna håller ändå Shaggys huvudargument: "Man måste klara av att ta kritik". Man ska vara rätt så korkad för att vänta sig att folk antingen håller tyst eller lovordar spelet. :gremcrazy:

/Black Dwarf, eller hur?

Tyr

Hero
Som Insignia påpekar så är detta forumet inte enbart öppet för vuxna, utan det är öppet för ALLA som kan hålla sig till dom få reglerna som finns.

Däremot så står det i reglerna att förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter inte tolereras. Och jag skulle vilja påstå att följande citat ifrån dig skulle klassas som förolämpningar mot författarna av "Dark Destiny" och "Krigare och Troll":

Jag trodde att "Dark Destiny" var den absoluta botten innan jag stötte på "Krigare och troll". Ni måste skämta med oss. Jag skulle inte gå så långt som att kalla något av dem "rollspel". Ett grundläggande krav borde vara att det i någon mening är spelbart.

Ska du ge ifrån dig kritik så kan du väl åtminstonde komma med konstruktiv sådan, ty förolämpningar vinner ingen på. En ursäkt tycker iaf jag är på sin plats.

Tyr - som skulle tillbringa sin sista dag på www.rollspel.nu den dag då forumet enbart är öppet en viss utvald elit.

För att vara petisk

Jag vet att det inte finns något ord som heter "petisk", men det klingade fint :gremwink:

Däremot så står det i reglerna att förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter inte tolereras. Och jag skulle vilja påstå att följande citat ifrån dig skulle klassas som förolämpningar mot författarna av "Dark Destiny" och "Krigare och Troll":
"Jag trodde att "Dark Destiny" var den absoluta botten innan jag stötte på "Krigare och troll". Ni måste skämta med oss. Jag skulle inte gå så långt som att kalla något av dem "rollspel". Ett grundläggande krav borde vara att det i någon mening är spelbart."
Nu är det inte författarna osm angrips, utan deras verk. Visserligen är det knappast kul att höra att det man har satt ner tid på är skit, men det får alla artister höra nångång. Så är det bara. Det är inte personangrepp när recensenterna skriver ner en bok eller skiva, så varför skulle detta vara det.
Jag har läst mången recension av "erkända" recensenter som innehållit mycket värre angrepp.

Tyr

Hero
Re: För att vara petisk

Jag vet att det inte finns något ord som heter "petisk", men det klingade fint :gremwink:

Jag tror inte det. Men jag förstår vad du menar :gremsmile:

Nu är det inte författarna osm angrips, utan deras verk. Visserligen är det knappast kul att höra att det man har satt ner tid på är skit, men det får alla artister höra nångång. Så är det bara. Det är inte personangrepp när recensenterna skriver ner en bok eller skiva, så varför skulle detta vara det. Jag har läst mången recension av "erkända" recensenter som innehållit mycket värre angrepp.

Nu skrev jag iofs inte att det var ett personangrepp, utan att jag såg det som en förolämpning. Men du har ju rätt i att det inte riktades direkt mot författarna, utan mot deras verk. Men en recensent pekar ju på bristerna, vilket gör att kritiken (även om den kan vara riktigt otrevlig) blir konstruktiv. Shaggy's "kritik" saknar detta och blir då snarast till en förolämpning, och gränsen mellan författaren och verket i detta sammanhang är som bekant ytterst smal.

Tyr - förklarar vad han menar

Azagthoth

Myrmidon
Re: För att vara petisk

Nja, jag vill minnas en Expressen-recension av en konsert med Michael Bolton som bestod av kryss antal z. Alltså så här:

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

All kritik som media använder sig av är inte konstruktiv, men det är någonting vi här på www.rollspel.nu kan sträva efter att den skall vara på våra forum.