Måns;n237831 said:
Jag ska ju försöka hålla termerna till ett minimum, och många gånger är det kanske mer inofficiella termer som R&R, Search and Destroy och Million Dollar Wound som jag kommer att få problem med.
Både "R&R" och "Search and Destroy" är ju dock officiell terminologi, som (iaf "R&R") plockats upp och "slangifierats".
R&R står för "rest and recuperation" och har (i den formen) etablerats inom amerikanska armén sedan Vietnamkriget (även om motsvarande, fast mindre organiserat, fanns under Korea - då bara allmänt kallat "leave" inom armén, motsv till "shore leave" inom flottan som var knutet till dess tjänstgöringsform sen långt tillbaka...)
Under VK2 drogs förband tillbaka för återhämtning efter viss tid i insatt strid (om tillfälle fanns, det gjorde det inte alltid) och i regel beviljades individuella permissioner i samband med det, för dem som ansökte och uppfyllde kraven - från början väldigt restriktivt. Men erfarenheter av att soldater blev stridsutmattade mm både då och senare i Korea, gjorde att villigheten att bevilja permission ökade. (Cheferna insåg att de säkning av förbandet stridsvärde som enskilda frånvarande orsakade, ju ändå inträffade om de blev utbrända - och dessutom att risken för att de begick misstag och blev dödade i strid ökade efter en viss gräns. Alltså mycket bättre att skicka iväg dem och få tillbaka dem efter 14 dagar...)
Det är alltså fråga om en individuell, utsträckt permission (14 dagar per års tjänstgöring i US Army, upp till en månad i brittiska armén) och ska skiljas från ett förband som idkar återhämtning, vilket de gör som förband - i en förmodat säker gruppering.
"Search and Destroy" var en uppdragstyp som gavs till lägre förband (upp till bataljons storlek), vilket vi kanske främst förknippar med Vietnamkriget. Själva termen har jag för mig byttes ut redan under kriget, pga att den ansågs olämplig, så därefter är den väl kanske att betrakta som mer informell.
Vi har i Sverige inte haft exakt den uppdragstypen, såvitt jag vet. En "nomenklaturenlig" översättning skulle dock vara "uppspåra och bekämpa", tex "Viktor Johan uppgift: Uppspåra och bekämpa fientliga förband inom Raggdynan, gräns i öster mot Kalix älv."