[Krigshistoria] Låååånga fälttåg?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
I min spaning runt skillnaderna mellan vår världs historia och myter och de som vi som vi hittar i rollspel så slår det mig att stora härjande arméer, som i åratal eller t.o.m decennier, befinner sig på krigsstigen är oerhört sällsynt i spelvärldar. Istället tycks man applicera en mer modern syn på krig, där en konflikt blossar upp och sedan vinner ena sidan efter några slag.

Det vanliga på antiken, om jag förstått det rätt, var att man krigade ett tag och sedan satte man sig runt bordet och gjorde upp. Och så funkar det väl i princip fortfarande?

Men krig i spelvärldar brukar antingen vara totala och har redan skett. Rimligtvis borde det knata runt en bunt arméer och legosoldater i snart sagt varje landsända. Speciellt givet att spelvärldar brukar ha en rätt stadig befolkningsutveckling, eftersom de sällan drabbas av pest eller andra katastrofer som decimerar dem. Det finns undantag, som vi snackade om i en annan tråd.

Men var finns rollspelens motsvarighet till 2:a Puniska kriget? Hannibal och Scipio som skövlar år efter år. Borde inte det utgöra ypperliga möjligheter för spel, med stora arméer som drar runt? Inga status quo någonstans!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Better than any man äventyret gör den här grejen… Men det utspelar sig ju under 30-åriga kriget och Svenskarna är den där kringrullande dåliga armeén som plundrar runt.

Annars… Hmmm… Blodskriget?

Du har rätt, är inte så vanligt!
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,818
Location
Stockholm
Om Jag minns rätt så fanns det ett 30 åriga kriget hack av Noir i FENIX för ett antal år sedan
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Om Jag minns rätt så fanns det ett 30 åriga kriget hack av Noir i FENIX för ett antal år sedan
Det var inte så mycket ett hack som en historisk genomgång av kriget och krokar till Noir. Noir är inte lätthackat dessvärre, så krävs en hel del jobb att faktiskt spela det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Better than any man äventyret gör den här grejen… Men det utspelar sig ju under 30-åriga kriget och Svenskarna är den där kringrullande dåliga armeén som plundrar runt.

Annars… Hmmm… Blodskriget?

Du har rätt, är inte så vanligt!
Ja, att utgå ifrån historiska långa fälttåg är ju lite fusk :) Blodskriget vet jag inte vad det är?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Min reflektion, som jag gjort förr, är att krig för många inte är något vidare roligt att rollspela i. Delvis kanske för att det finns ett regelarv med detaljerade regler som gör det tungrott (och även de spel som inte har sådana regler har ändå RPn i centrum och lägger fortfarande reglerna på den nivån så de blir ändå för inzoomade). Men visst, man behöver ju inte spela fältslag utan bara RP som lever med effekten av dem, och det är något annat.

Min andra fundering är då att rollspel med någon slags samhällsordning framstår som mer intressanta, ger fler möjligheter till variation och så vidare. Det är kanske inget hinder för kringdragande arméer men inget som lägger upp för dem heller. Så även om det pågår krig är det inte i centrum för spelandet. Det närmaste jag tänker på är kanske post-apokalytiska settings med ständigt osäkerhet utanför Arken/basen. Men även de tenderar ju att fokusera inåt, mot samhället.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Blodskriget är från AD&D och är en grej i Forgotten Realms, Planescape, Greyhawk och en hög till settings.

Så det nu finns en massa mer ondska än godhet i multiversum. De onda makterna är alltså fler och mäktigare än de goda. Så djävlarna, demonerna och deras dåliga gudar hade för länge sedan tagit över multiversum om de sammarbetade. Men det gör de inte. Istället pågår ett evigt och fruktansvärt krig över nästan alla dimensioner och världar mellan de Lawful evil djävlarna och de Chaotic evil demonerna. De har dödliga legosoldater, kulter, armeer av magiska varelser och så vidare och kriget pågår överallt och för alltid. Ibland genom intriger och ibland genom heavy metal album framsidor.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Månimperiet i Glorantha är typ som Rom. Så det finns alltid ett krig eller en polisaktion på gång i någon gräns-provins.
Längre tillbaks i historien hade de motsvarande de puniska krigen, men i den antagna nutiden är den värsta expansionen över. Man kan ju förlägga en kampanj i en tidigare era, så klart.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Min reflektion, som jag gjort förr, är att krig för många inte är något vidare roligt att rollspela i. Delvis kanske för att det finns ett regelarv med detaljerade regler som gör det tungrott (och även de spel som inte har sådana regler har ändå RPn i centrum och lägger fortfarande reglerna på den nivån så de blir ändå för inzoomade). Men visst, man behöver ju inte spela fältslag utan bara RP som lever med effekten av dem, och det är något annat.

Min andra fundering är då att rollspel med någon slags samhällsordning framstår som mer intressanta, ger fler möjligheter till variation och så vidare. Det är kanske inget hinder för kringdragande arméer men inget som lägger upp för dem heller. Så även om det pågår krig är det inte i centrum för spelandet. Det närmaste jag tänker på är kanske post-apokalytiska settings med ständigt osäkerhet utanför Arken/basen. Men även de tenderar ju att fokusera inåt, mot samhället.
Jag tror orsaken är att man vill ha statiska spelvärldar samt ser den genom en modern lins, eller bara gör som alla andra har gjort. Decennielånga fälttåg är givetvis mumma för en spelvärld med opportunistiska äventyrare!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Blodskriget är från AD&D och är en grej i Forgotten Realms, Planescape, Greyhawk och en hög till settings.

Så det nu finns en massa mer ondska än godhet i multiversum. De onda makterna är alltså fler och mäktigare än de goda. Så djävlarna, demonerna och deras dåliga gudar hade för länge sedan tagit över multiversum om de sammarbetade. Men det gör de inte. Istället pågår ett evigt och fruktansvärt krig över nästan alla dimensioner och världar mellan de Lawful evil djävlarna och de Chaotic evil demonerna. De har dödliga legosoldater, kulter, armeer av magiska varelser och så vidare och kriget pågår överallt och för alltid. Ibland genom intriger och ibland genom heavy metal album framsidor.
Mmm... Rätt typiskt. Totalt krig mellan gott och ont. Jag är mer ute efter nyanser. Alltså att Hannibal kan traska runt i Italien i 13 år eller vad det är. Livet går vidare. Men han finns där. Jag tror många skulle uppfatta det som "overkligt".
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,171
LÄS INTE DET HÄR @Lemur !!!

... krigas det ju en del i Trakorien, även om det bara fungerar som fond till själva äventyret. Även om den konflikten inte är långdragen på det sättet du beskriver, finns det ju möjlighet att lägga in "stora arméer som drar runt". Jag har exempelvis lagt in den ransardiska flottan som ett slumpmässigt möte i Sidensjön och leker ibland med tanken på hur en krigshärjad hexcrawl skulle kunna se ut.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,072
Apropos hade det hade varit coolt med en kampanj eller ett spel som handlar om ett fälttåg i sig. Alltså inte strid och fältslag, utan att rollpersonen ingår i det lilla samhälle som är en kampanjande här med följe. Lätt att kasta utmaningar på en sådan kampanj - räder, recognosering, hunger, sjukdom, intriger, kärlek, kroppsstraff. Mer en uppsjö av umbäranden än faktiska strider. Och nära och kära att skydda i tåget.

Det kunde påminna om upplägget med Arken, eller klaner i Järn, med skillnaden att rollpersonernas "fasta punkt" - härlägret - i själva verket är rörligt
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Men var finns rollspelens motsvarighet till 2:a Puniska kriget? Hannibal och Scipio som skövlar år efter år. Borde inte det utgöra ypperliga möjligheter för spel, med stora arméer som drar runt? Inga status quo någonstans!
I Glorantha. :) Hjältekrigen (1624 - 1655) är en global apokalyptisk konflikt med krig i årtionden, total krigföring där man även magiskt angriper motståndarens klimat, floder och annat. Även flera av konflikterna från första och andra tidsåldern platsar här, som Arkats förintelsekrig mot det Skinande Imperiet eller den mångåriga belägringen av den Skramlande Staden.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Anade att det skulle finnas något i Midgårds rika historia.
Även Dagor Bragollach och framåt i Silmarillion, Gondor mot the Wainriders, de nordliga kungadömena mot Angmar och varandra...
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,605
Apropos hade det hade varit coolt med en kampanj eller ett spel som handlar om ett fälttåg i sig. Alltså inte strid och fältslag, utan att rollpersonen ingår i det lilla samhälle som är en kampanjande här med följe. Lätt att kasta utmaningar på en sådan kampanj - räder, recognosering, hunger, sjukdom, intriger, kärlek, kroppsstraff. Mer en uppsjö av umbäranden än faktiska strider. Och nära och kära att skydda i tåget.

Det kunde påminna om upplägget med Arken, eller klaner i Järn, med skillnaden att rollpersonernas "fasta punkt" - härlägret - i själva verket är rörligt
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
I Glorantha. :) Hjältekrigen (1624 - 1655) är en global apokalyptisk konflikt med krig i årtionden, total krigföring där man även magiskt angriper motståndarens klimat, floder och annat. Även flera av konflikterna från första och andra tidsåldern platsar här, som Arkats förintelsekrig mot det Skinande Imperiet eller den mångåriga belägringen av den Skramlande Staden.
Mmm... Som sagt, "Men krig i spelvärldar brukar antingen vara totala och har redan skett" :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,672
Fast om vi bara pratar långvariga konflikter saknas väl inte sådana exempel från flera olika spelvärldar? Någonstans är väl utgångspunkten här att de också ska vara centrala i spel - med plundrade arméer som dyker upp, nedbrända broar, skördade fält etc.
 
Top