Nekromanti Krille gör en BRP: stunts

Krille

Super Moderator
  • Det är en procenttärnings-BRP med black jack (dvs man slår under eller lika med färdighetsvärdet men mer än motståndaren).
  • Exceptionella slag inträffar när man slår lika, och innebär att något bra extra händer om man lyckas och att något dåligt extra händer om man misslyckas.
  • Taktikval och delstrider, ungefär som i Andra Imperiet.
  • Försvar kan komma som motsatt slag enligt ovan, eller trumfa anfallsslaget (dvs om försvarsslaget lyckas så misslyckades anfallet, som det brukar vara i BRP).
  • Skada ges som en klase T6, och rustningar har skydd som en klase T6 som soakar skada.
  • Rollpersoner har två kroppspoängsstaplar, kallade Gard och Hälsa. Ger man någon stryk så tar man först från Gard och därefter från Hälsa.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Så man får alltså bara stuntpoäng en gång på hundra slag, eller läser jag något galet?

Om jag tolkar allting rätt så tycker jag att det borde inträffa oftare.

/tobias

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Gurgeh said:
Så man får alltså bara stuntpoäng en gång på hundra slag, eller läser jag något galet?

/tobias
Jag tolkade "slår lika" som när man slår dubletter, alltså 11, 22, 33, 44, 55 osv...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rymdhamster said:
Gurgeh said:

/tobias
Jag tolkade "slår lika" som när man slår dubletter, alltså 11, 22, 33, 44, 55 osv...
Det låter mycket vettigare än min tolkning, ja.

/tobias

Måns Bredelius

Veteran
Gulligt, men jag kommer nog inte använda mig av dessa regler. Men det är nog bara en smak sak från min sida.

Jag har dock en gång i tiden spelat Dungeon crawler, vilket var kul. Om det handlar om att samla på sig dessa poäng för att göra coola saker för att få kötta allt och alla; skulle det vara något för nästa boffer möte.

Fienden

Hero
First off: Jag gillar verkligen ditt Gard/Hälsa-system.
OT: Det finns inget att såga. Det verkar vara ett ganska bra sätt att få in cool, strategisk action i systemet. Min enda oro är att det kanske är lite svårt att få stuntpoäng. Visst, om man har högt FV så kan man helt plötsligt bara BAM 7 poäng, vilket är awesome, men det är fortfarande en väldigt liten chans. Skulle vara coolt om man hade något system där man kanske kunde sacca ett slag (typ, automatiskt misslyckas) för att få poäng istället, men jag vet inte. Skulle kunna modellera det som typ ett "build-up"-slag.

Jag rullar 57 och träffar min attack mot motståndarens 25. Istället för att träffa saccar jag slaget, motståndaren förlorar ingen/minimal gard eller hälsa, och jag får lite stuntpoäng (jag tänker typ 3, eftersom jag rullade 50 och han 20). Det modelleras som att jag hugger mot min fiende, skrattar elakt, drar undan vapnet och nästa runda kan jag fortsätta, större och starkare med mina coola stuntpoäng.

Kanske blir för matematiskt, kanske blir klumpigt, kanske blir totalt OP så att man gör det varje runda. Jag är osäker.

//Krae, brainstorm

cogitare

Swashbuckler
Jag gillar det jag ser.

Dock lite kaka på kaka med att både har Gard (som jag läser som någon form av skydd/försvar i statisk form) och möjlighet att aktivt skydda sig (klassisk parad) och lägg därtill att man sannolikt kan ha rustning eller annat sätt att skydda sig också. Men det är bara efter en mycket snabb koll. I stort tycker jag det verkar vara smart och jag kommer sno saker om jag själv gör ett BRP någon gång :gremsmile:

Cog.

chrull

Stockholm Kartell
Det känns som att man ganska sällan kommer få stuntpoäng och hinna använda dem, särskilt med tanke på att inget stunt kostar 1 poäng.

Alltså, hur ofta kommer en vanlig rollperson kunna ha tillgång till 6 stuntpoäng? Att då dessutom behöva tävla mot motståndaren i tärningskastning för att lyckas göra en avväpning känns som att stuntpoängen riskerar att bli något man får ytterst sällan och kunna utnyttja på riktigt ännu mer sällan...

Max Raven

T12-kultist
弾幕 said:
Det känns som att man ganska sällan kommer få stuntpoäng och hinna använda dem, särskilt med tanke på att inget stunt kostar 1 poäng.

Alltså, hur ofta kommer en vanlig rollperson kunna ha tillgång till 6 stuntpoäng? Att då dessutom behöva tävla mot motståndaren i tärningskastning för att lyckas göra en avväpning känns som att stuntpoängen riskerar att bli något man får ytterst sällan och kunna utnyttja på riktigt ännu mer sällan...
Om jag läste rätt så får man lika många som dubbelsiffran:
11 ger 1, 22 ger 2, 33 ger 3, o s v. Så det blir lite snabbare generering än du tänkte tror jag.

Big Marco

Läskig
Krille said:
Okay! =)

Jag tycker att upplägget är überkomplext. Och lider av samma meck som exvis Dragon Age RPG gör med expansionerna - it's too much!

Min bedömning är att du kommer att få beslutsparalysering som kommer att räknas i minuter när man ska välja ett optimerat val, där alternativen skall viktas mot varandra - speciellt här som det blir en matris som skall bedömas. Blir lite som att jobba med en höglevlad D&D-snubbe med många feats och powers.

Som nummer två har du "buggen" som jag först hittade i skirmish-spelet Svarta Korpen. Där kunde man vänta under sin runda och fick då en liten bonus på sin handlingspoäng. Detta resulterade i att det absolut bästa alternativet var att med minst en figg sitta och gömma sig och ladda handlingspoäng. Efter några rundor så väckte man figgen som då plötsligt kunde springa över hela spelytan dubbelt upp, hugga fienden matrix-style och besegra vem som helst. Vad får du för komboeffekter om man har samlat ihop många stuntpoäng?

Och att man kan samla ihop dem känns också väldigt skumt. Var finns återkopplingen? Är det inte coolare att man får en schysst effekt när ett exceptionellt slag infinner sig? Så det känns något. Att "bara" få lite poäng som kan användas "någongång" känns inte så ooompfigt.

Dessutom kommer att ackumulera mängden stuntpoäng att resultera i att strider med många fiender genererar fler poäng. Och dessa poäng kan användas mot andra fiender som inte längre ens finns vid liv. Väldigt frikopplat. Och den typiska "faster Agda"-buggen i D&D - sikta på någon med lätt AC, använd en power som auto-hittar den med svår AC = ladda upp stunt mot grunts, döda bossen med uppsamlade stunt. Inte så tematiskt coolt direkt.

Och hur blir det med fiender som är skickliga? Typiska BRP-fajter med skickliga fiender tar lång tid då båda parter oftast lyckas med sina stridshandlingar.

För att få många stuntpoäng så vill man att striden ska hålla på länge - vilket känns jävligt fel i mina ögon.

Om jag skulle bygga en dylik lista skulle jag göra så här:

* När någon slår ett exceptionellt slag blir det en effekt. Två EL neutraliserar varandra. Ett EL+EM ger bonus till EL. Ett EM ger ett EL till motparten på halva nivån (66 räknas som en #3-effekt (se nedan)) (om man vill vara grym och elak så halverar man inte).

* Bygga stunttabellen så här:
11: Effekt #1
22: Effekt #2
33: Effekt #3
...
99: Effekt #9
100: Effekt #10

Så, tio effekter. När jag får ett EL får jag välja samma eller lägre effekt än mina dubbelsiffror. Slår jag 44 på träff så har jag fyra effekter att välja mellan: #1 till #4. Effekterna bör vara progressivt "bättre".

Instant payoff, inga underliga minneseffekter, färre väl i de flesta fall ger snabbare resolution, ingen tid till arbiträra optningar och ett generellt snabbare spel.

(jag har typ fem versioner av liknade stridssystem i olika mappar på disken här - alla fallerar under spel av ungefär samma skäl, de går sönder när de sätts i kontakt med spelare =)

Krille

Super Moderator
Marco Behrmann said:
Och hur blir det med fiender som är skickliga? Typiska BRP-fajter med skickliga fiender tar lång tid då båda parter oftast lyckas med sina stridshandlingar.
Därav black jack-metoden. Vid motsatta slag (exempevis anfall mot försvar) så vinner man genom att slå under eller lika med sin färdighet men över motståndarens slag.

Tack för kritiken.

Krille

Super Moderator
Marco Behrmann said:
Och att man kan samla ihop dem känns också väldigt skumt. Var finns återkopplingen? Är det inte coolare att man får en schysst effekt när ett exceptionellt slag infinner sig? Så det känns något. Att "bara" få lite poäng som kan användas "någongång" känns inte så ooompfigt.
En sak som jag saknar i många rollspel (well, typ alla) är uppladdningseffekten, när man bygger upp och laddar till über-attacken som sänker fienden i det där dramatiska ögonblicket.

I den mån det finns något som skulle kunna användas för att aktivera oompfet så går det åt med en gång, så fort man kan så att man blir av med kräket. Jag tycker att det ofta känns antiklimaktiskt och otillfredsställande.

Sen är jag inte helt förtjust i corpse fight-grejen som ofta blir resultatet när den där första oompfen inte lyckas ha ihjäl kräket.

cogitare

Swashbuckler
Krille said:
En sak som jag saknar i många rollspel (well, typ alla) är uppladdningseffekten, när man bygger upp och laddar till über-attacken som sänker fienden i det där dramatiska ögonblicket.
Ville bara säga att jag håller med väldigt mycket och själv sitter och funderar på ett system (troligen inte BRP dock) där man laddar upp sina förmågor för att kunna drämma till med den tuffa (de tuffare) attackerna när man laddat upp sig. Bra skit!

Den uppladdning jag tänkt mig är dock inte baserad på visst färdighetsslag utan att man använder mesigare (tänk at-will typ) förmågor som vid användning laddar upp de tuffare (tänk encounter/daily) som i sin tur konsumerar poäng så för att använda dem igen måste man använda sina sämre förmågor. Rinse and repeat...

Så jag följer den här diskussionen med intresse :gremsmile:

Cog.