Troberg
Sinister eater
Jag vill ha kritik i rubriken!
1. Egentligen får man inte räkna med dem i vilket fall. Med siffror kan man dock låtsas som om det regnar och komma undan med att räkna fast det är fel.
2. Eftersom det är samma sak kan namnen vara godtyckliga. 1, 2 & 3 eller Nybörjare, Normal & Expert eller A, grön & 972. Alla är logiskt sett identiska, men har olika egenskaper då det gäller tolkning.
Siffror har fördelen att ordningen alltid är glasklar och hela talserien kan beskrivas med tre egenskaper, start, slut och fördelning. Man kan dessutom (om än inte med gott samvete) räkna med dem för att se hur långt det är mellan värden och så vidare. Nackdelen är att man måste tolka verkligheten till en siffra, en abstraktionsnivå som även den mest puckade person borde klara om de gått i skolan och fått lära sig vad en linjal är.
Ord har till synes fördelen att de direkt relaterar till verkligheten. Det är naturligtvis ren bullshit, eftersom de har precis lika dålig precision i tolkningen som siffror (kom ihåg, allt är klassnamn). Ett typexempel är att på mitt jobb betraktas jag som programmeringsexpert eftersom jag programmerat i 20 år och ett 30-tal olika språk och testat det mesta. Jag tycker själv inte att jag är expert, det finns flera språk jag inte ens testat (tex False (som verkar hysteriskt kul!)), det finns områden jag bara nosat på (programmering av DSPer, avancerad 3D-grafik och så vidare) eller har liten erfarenhet inom (har tex bara gjort ett enda operativsystem), i kort ser jag att jag har mycket kvar att lära. Som jag ser det kanske jag skaffat mig rätten att titulera mig expert om ytterligare 20 år. Kanske. Vem har rätt?
Nackdelarna med ord är att man inte har en naturlig ordning, de har egentligen bara en jämförelse man kan göra utan att översätta till siffror (lika/större/mindre), de är omständigare att beskriva eftersom varje stegpinne på skalan måste ges ett namn (jämfört med att tala om att den första har nummer 1 och den sista nummer 10). De tar också mer plats och blyerts att skriva.
Bara det faktum att ord kräver ideliga översättningar under hanteringen gör att jag skyr dem som pesten. Jag skulle lika lite spela ett spel baserat på ord i stället för siffror som jag skulle köpa en klocka där timmarna var markerade med "Mitt i natten", "En stund efter mitt i natten", "Riktigt sent på natten", "Väldigt tidig morgon", "Tidig morgon" och så vidare.
Du måste ju förstå i vilken ände saker och ting börjar. Allt börjar i att man ill beskriva en egenskap. Denna beskrivning kan sedan användas av spelsystemet.
Skillnaden blir då så här:
Siffror:
1. Egenskap
2. Översättning
3. Beskrivning
4. Användning av beskrivning
Ord:
1. Egenskap
2. Beskrivning
3. Översättning
4. Använding av beskrivning
Till synes kan detta vara en trivial skillnad, men tänk på när det görs. För siffror är det bara fyran som görs under löpande spel, resten görs när karaktären skapas. För ord görs trean och fyran under löpande spel, vilket leder till ideliga omöversättningar av samma sak. En enorm skillnad.
Jag tror att du inte förstår frågan. Båda fallen är egentligen precis samma sak. Oavsett om man använder siffror eller ord så är det egentligen klassnamn. Detta innebeär flera saker:För det första så var ju den delen av inlägget du svarade på mer en principsak än något annat; det gällde vilket som i grund var mest intuitivt, och där är det egentligen inget snack. Man behöver lära sig mer än ingenting om systemet för att haja hur bra 15 är. Egentligen behöver man ta en titt på några andra individer i spelvärlden också. För att förstå "expert" behöver man känna till ordet, och det är ungefär allt.
Med det sagt så svarade jag faktiskt på den här anmärkningen längre ner i inlägget: "Visst, det är mer jobb att memorera en bunt ord än att komma ihåg att högre tal är bättre än låga, men jag anser att man ändå behöver komma ihåg vad siffrorna representerar(...)"
1. Egentligen får man inte räkna med dem i vilket fall. Med siffror kan man dock låtsas som om det regnar och komma undan med att räkna fast det är fel.
2. Eftersom det är samma sak kan namnen vara godtyckliga. 1, 2 & 3 eller Nybörjare, Normal & Expert eller A, grön & 972. Alla är logiskt sett identiska, men har olika egenskaper då det gäller tolkning.
Siffror har fördelen att ordningen alltid är glasklar och hela talserien kan beskrivas med tre egenskaper, start, slut och fördelning. Man kan dessutom (om än inte med gott samvete) räkna med dem för att se hur långt det är mellan värden och så vidare. Nackdelen är att man måste tolka verkligheten till en siffra, en abstraktionsnivå som även den mest puckade person borde klara om de gått i skolan och fått lära sig vad en linjal är.
Ord har till synes fördelen att de direkt relaterar till verkligheten. Det är naturligtvis ren bullshit, eftersom de har precis lika dålig precision i tolkningen som siffror (kom ihåg, allt är klassnamn). Ett typexempel är att på mitt jobb betraktas jag som programmeringsexpert eftersom jag programmerat i 20 år och ett 30-tal olika språk och testat det mesta. Jag tycker själv inte att jag är expert, det finns flera språk jag inte ens testat (tex False (som verkar hysteriskt kul!)), det finns områden jag bara nosat på (programmering av DSPer, avancerad 3D-grafik och så vidare) eller har liten erfarenhet inom (har tex bara gjort ett enda operativsystem), i kort ser jag att jag har mycket kvar att lära. Som jag ser det kanske jag skaffat mig rätten att titulera mig expert om ytterligare 20 år. Kanske. Vem har rätt?
Nackdelarna med ord är att man inte har en naturlig ordning, de har egentligen bara en jämförelse man kan göra utan att översätta till siffror (lika/större/mindre), de är omständigare att beskriva eftersom varje stegpinne på skalan måste ges ett namn (jämfört med att tala om att den första har nummer 1 och den sista nummer 10). De tar också mer plats och blyerts att skriva.
Bara det faktum att ord kräver ideliga översättningar under hanteringen gör att jag skyr dem som pesten. Jag skulle lika lite spela ett spel baserat på ord i stället för siffror som jag skulle köpa en klocka där timmarna var markerade med "Mitt i natten", "En stund efter mitt i natten", "Riktigt sent på natten", "Väldigt tidig morgon", "Tidig morgon" och så vidare.
Och det finns inget sammanhang som definierar "Expert"? Visst finns det ett sådant sammanhang, men det är så stort och komplext att det är svårare att greppa, därav behovet av att hänfalla till intuition.Intuitivt så vet man att en expert är bättre än en nybörjare, men kanske inte exakt hur mycket, nej. Men det spelar ingen roll. Det enda ordet talar ändå om att det handlar om en rätt skicklig individ. "15" säger ingenting utan ett sammanhang. Det är skillnaden.
Good suit of armour då? Bra för angriparen eller försvararen? Vad är bäst? Sharp sword, Keen sword, Vicious sword, Nasty sword, Heavy sword, Flaming sword, Razor sword, Ninjatic lightning slasher sword? Är det skillnad på ett Curved sword och ett Crooked sword? Spelar skillnaden någon roll?Tja, det är liksom precis det som blir så uppenbart när man använder ord. "Strong suit of armor" kan inte misstolkas, men "suit of armor +2" säger ingenting om man inte är införstådd på hur systemet funkar.
Nej, siffror och pluppar är bara två olika notationer för samma sak. Jag har sett WoD-formulär där man till och med skippat plupparna till förmån för en mer modern notation.Det är ett hyfsat exempel, eftersom det vi diskuterade i början inte hade någonting att göra med total avsaknad av nivåer. Det är inte frågan om någon skum friformsvariant här, utan det handlar om nivåbeteckningar som utgörs av namn istället för siffror. Själva beteckningarna är alltså allt det handlar om, och då kan man inte påstå att pluppar är maskerade siffror - det är två helt olika metoder för att sammanfatta en viss nivå av duktighet.
Men braigheten har inget med siffrorna, plupparna eller orden att göra! Det är ju egenskapen som spelsystemet agerar mot, inte som spelarna agerar mot.Egentligen handlar dock både pluppar och siffror om mängd, som sen skall omvandlas till braighet. Skriver man ett ord så har man braigheten på en gång och behöver inte omvandla något alls.
Du måste ju förstå i vilken ände saker och ting börjar. Allt börjar i att man ill beskriva en egenskap. Denna beskrivning kan sedan användas av spelsystemet.
Skillnaden blir då så här:
Siffror:
1. Egenskap
2. Översättning
3. Beskrivning
4. Användning av beskrivning
Ord:
1. Egenskap
2. Beskrivning
3. Översättning
4. Använding av beskrivning
Till synes kan detta vara en trivial skillnad, men tänk på när det görs. För siffror är det bara fyran som görs under löpande spel, resten görs när karaktären skapas. För ord görs trean och fyran under löpande spel, vilket leder till ideliga omöversättningar av samma sak. En enorm skillnad.
Som jag ser det så passar ord bäst för de som konsekvent skolkat från varenda mattelektion och inte vet vad siffror är samt inte är rädda för att jobba i onödan. För resten av rollspelarna är siffror rätt så mycket mer praktiska.Vad som sen är smidigast i spel, tja, det beror på hur man spelar och hur man är lagd. I.e, det är en smaksak.