Nekromanti Kristallorden kontra Det vita Klostret

Nero_UBBT

Warrior
Det står i Mundana i sektionen om Damarien att Kristallorden ser som sitt mål att utrota Det vita Klostret.

Jag undrar, om jag ska en "god/snäll" munkgrupp i Damarien vilka skulle det vara. Kristallorden eller vita klostret?

Och varför?

Eller är det lite som i Sagan om Drakens Återkomst; att Aes Sedaierna (Det vita klostret) vill gott och Kristallorden (Ljusets Riddare) även dom vill gott men har missförstått det hela lite grann, eller om jämförelsen kanske är vice versa.

G

Guest

Guest
En god/snäll munkgrupp passar nog inte riktigt i damarien, men om det är ur andra länders synvinkel så e det antingen daakdyrkare eller det vita klostret.

Nero_UBBT

Warrior
Nja...

Med tanke på att Kristallorden är förbjuden av "ondingarna" i Damarien så kanske man kan tänka sig att dom är motsatsen till "ondingar"...

Det låter som dagisspråk, men ni vet vad jag menar.

Om ett par godhjärtade + ateististiska rollpersoner skulle välja sida skulle de då välja Kristallorden eller Det vita klostret.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Nja...

Betänk att Kristallorden bland annat dyrkar Dibuk och att de har mycket nära samarbete med Dibukkulterna. Så jag skulle nog säga att det var Kristallorden som var 'ondingarna'...

-Hjalle påpekar

Slarn

Excentriker
Jag håller med Hjalle om att Kristallordens dyrkan av b la. Dibuk, plus deras fälttåg o dyl, tyder på att de är ett bra snäpp ondare än det Vita klostret. Dock är jag inte säker på att de samarbetar med Dibukkulterna, med tanke på att de har skilda metoder för sin dyrkan (Kristallorden använder sig inte av nekromanti t ex.)

Jag tror inte riktigt man kan jämföra förhållandet mellan grupperna med det i Sagan om Drakens Återkomst. Där upplever nämligen jag det som om Aes Sedaierna är intrigerande och vill "göra gott" så länge det innefattar att de har kontroll över det som sker, medan Ljusets söner är fanatiska häxjägare som vill utrota allt som de ser som ont, däribland alla kraftanvändare.

I Damarien är det snarare så att Kristallorden har sina egna syften, vilka dock inte är totalt onda, samtidigt som deras elitgarde exempelvis dyrkar Dibuk. Det vita klostret är snarare isolationistiska än manipluerande. De bör också vara de mest "goda" av de bägge rörelserna. Trots detta kan de konsten att försvara sig genom sina väl inövade stridskonster.

Dessutom tvivlar jag på att Kristallorden ens har munkar, så mitt val skulle utan tvekan vara det Vita Klostret.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Kristallordens Dibukkultsamarbete

Mja, elitgardet Dibuks barn är ju faktiskt en Dibukkult. De använder dock inte särskilt mycket nekromanti, sant. Med samarbetande med Dibukkulter menade jag Dibuks barn.

Det Vita Klostret är relativt hyggliga, men farliga. Fats det räcker med att läsa spelmötesexemplet i Spelarens handbok för att inse att de är goda :gremwink:

/Hjalle

Honken

Hero

Enling hur jag ser Mundana så finns det ingen "god" kult, utan allt är utifrån vilket perspektiv man ser allt. Är man Daak anhängare är alla andra gudar onda. Är man Jordemodersanhängare så är väl i alla fall Dibuk ond. Det finns inget i Mundana som är uttalat ont i stil som man kategoriserar saker i D&D till exempel.

/Honken

G

Guest

Guest
Re: Nja...

Med tanke på att Kristallorden är förbjuden av "ondingarna" i Damarien så kanske man kan tänka sig att dom är motsatsen till "ondingar"...
Enligt geografica mundana är bara xinudyrkan förbjuden, men det efterföljs ju inte riktigt. Dessutom är xinu dyrkan bara förbjudet pga daakdyrkarna, som de också är enligt mig onda.

Marukusu

Hero
Är inte Det vita Klostret mer en filosofi än en religion om man jämför med t.ex. Den Samoriska Läran eller Daakkyrkan? De kan väl dyrka "vanliga gudar" vid sidan av De Fem Vindarna (som egentligen inte är gudar, väl)?
Kristallorden är ju inte heller något som man direkt kan klassa som en religion. De är ju mera som en sorts organisation med religiösa inslag som är skapad för att utrota Det vita Klostret. Där är det i alla fall fullt tillåtet att dyrka gudar vid sidan av Arachna och Dibuk.

Dessutom, lite lagom OT, är det bara jag som tycker att Det vita Klostrets krigarmunkar är ganska lika de japanska sohei/yamabushi?

MVH
/Marukusu, som dock anser av tidigare nämnda anledningar att Det vita klostret är den snällare av de två...

Nero_UBBT

Warrior
BUGG

I modulen Asharien & Soldarn står det att Kristallorden är förbjuden och att det Vita Klostret är den enda tillåtna religionen utöver Daak-tro i Damarien.

Kan nån säga vad som gäller?

lijat

Swordsman
Re: BUGG

modulen Asharien & Soldarn står det att Kristallorden är förbjuden och att det Vita Klostret är den enda tillåtna religionen utöver Daak-tro i Damarien.

Kan nån säga vad som gäller?

om jag minns rätt så är det där den oficiella hållningen (för att slippa ayy aboraten lägger sig i) men i praktiken bryr sig inte tamas om vissa andra religioner. (han hindrar bara dom som är honnom ett politiskt hinder)

Ceram

Hero
obugg

I modulen Asharien & Soldarn står det att Kristallorden är förbjuden och att det Vita Klostret är den enda tillåtna religionen utöver Daak-tro i Damarien.
Som liljat påpekar stämmer detta helt och hållet. De styrande väljer att inte motarbeta den förbjudna kristallorden eftersom denna är en politisk motvikt till det vita klostet. Alltså är kristallorden förbjuden men inofficiellt accepterad.

/Ceram, försöker förtydliga

DarkMystic

Swordsman

Honken har funnit sanningen med Eon att ondska och godhet beror på vems synvinkel du ser och tänker från. Fast Jordmodern anser inte att Dibuk är ond, han och Jordmoder är lika viktiga det var bara Dibuk som snodde "Dödens powers" från Jordmodern. Och alla som tror att Nekromanti+Dibuk= Sant så har ni j...ans fel för lika många som anser Nekromanti är gott hos Dibukkulterna finns det lika många som anser att Nekromanti är kättersk.

/DarkMystic som tycker att alla gudar är svaga och själviska som låter dödliga göra deras skitjobb.

Honken

Hero

Honken har funnit sanningen med Eon att ondska och godhet beror på vems synvinkel du ser och tänker från.

Det tycker jag är Mundanas styrka. Inte att allt är förutbestämt och svartvitt.

/Honken

Slarn

Excentriker
De kan väl dyrka "vanliga gudar" vid sidan av De Fem Vindarna (som egentligen inte är gudar, väl)?

Det tror jag inte... det står inget om detta i GM, och är ganska säker på att det inte nämns i Religioner heller. Det är snarare så att det Vita Klostret inte tror på gudar alls, utan mer på de Fem vindarna som något slags grundläggande krafter i livet som relateras till olika känslor.

Alternativt kan det vara så att munkarna "känner till" gudarnas existens men inte litar till dem utan mer till människans psyke. Jag har för mig att buddhismen hävdar något liknande, att "övernaturliga" väsen finns men är för svaga för att hjälpa människan.

Där är det i alla fall fullt tillåtet att dyrka gudar vid sidan av Arachna och Dibuk.

Jo, men inte vilka som helst, väl? Jag tyder texten om orden så att den har en fast panteon bestående av de nämnda gudarna samt en rad andra t ex. den kamorianske Bavir och ryttarguden Kadar. Det skulle väl knappast vara välkommet att dyrka t ex. Daak?

Angående frågan om detta är "riktiga" religioner så tror jag fullt och fast att De fem vindarna är en gudlös religion på samma sätt som buddhismen - trots avsaknaden av en gud är tillbedjarna minst lika hängivna tron som vilken Daaktrogen som helst.

Angående Kristallorden så finns det säkert skäl till att den bildades utöver de religiösa bitarna - någon ville helt enkelt ha bort Klostret. Trots detta finns det ju mycket "vanligt folk" som tillhör läran, dessa ser den säkerligen som den enda rätta tron.

Dessutom, lite lagom OT, är det bara jag som tycker att Det vita Klostrets krigarmunkar är ganska lika de japanska sohei/yamabushi?

Tja, de påminner väl lite om de generiska "krigarmunkarna från öst" som förekommer i många fantasyspel. Vet inte riktigt vilka tjommarna är som du nämnde, men antar att det är något slags buddhistiska krigarmunkar.

Nero_UBBT

Warrior
Om vi säger så här då:
a: Kristallorden är lite dummare och Vita klostret lite snällare
(obs detta är för att det ska passa in i ett äventyr)
b: enligt Asharien & Soldarn var det nån bonde som lyckades göra uppror i damarien. kan man tänka sig att detta uppror som så många andra har religiös bakgrund. Scenariot kan då vara detta: Vita Klostret ogillas av Thamas men han vet att ger han sig på klostret får han 25 % av folket emot sig och därför samarbetar han med Kristallorden som inte är officiellt erkänd för att på nåt vis motverka/oskaddliggöra Vita klostret.

Vad tycker ni?

Jag tycker i alla fall att Thamas med gemål är onda.

L & H spoiler
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Obs i L & H minns jag det som att Thamas fruga har den reella makten och att hon är en mörkrets förkämpe... jag är ganska säker på detta. </font></td></tr></table>

DarkMystic

Swordsman

Fast en sak är säker och det är att alla dör efter tio tusen år typ...

/DarkMystic movgon tvött men på gvatt humöl

Marukusu

Hero
Sohei [...OT?]

Sohei, eller yamabushi, var fanatiska buddhistkrigarmunkar i det feodala Japan, dock inte på samma sett som de klassiska kinesiska Shaolin-munkarna (*host, host* Lheng-li & co.) då de först och främst stred med vapen, naginata (typ ishani med böjd egg) och spjut i synnerhet. Spela "Shogun: Total War" så hajar du vad jag menar.

Ba' så att du vet.

MVH
/Marukusu, ichiban nippophilius

Marukusu

Hero
War, love and misunderstanding [Spoiler]

"Jag tycker i alla fall att Thamas med gemål är onda."

...så all kärlek är av ondo och bör förintas?

Thamas är upp över öronen kär i/besatt av Ariandra (tror hon hette så) och lyssnar alltid på hennes råd. Tänk om hela den här Xinu-grejen bara är en metafor och alla s.k. "Xinuinkarnater" bara är föremål för andra personers svartsjuka (alla "inkarnater" är väl perfekta på ett eller annat sett)?

Tänk om Mörkret bara är ett påhitt typ Harmageddon? Det står ju trots allt om Mörkret i "LEGENDER & Hemligheter".

Och vad är det för något som säger att Xinu är ond? Daak är ju knappast en snäll gud när han lägger den manken till. Zoriánriddarna dödar oskyldiga de med, liksom Cirzariddarna och de flesta andra stora religionernas förkämpar, trots att panteonen säger något annat. Xinu har all anledning till att vara pissed-off, medens Daak bara tycker det är kul...

MVH
Marukusu, som tycker Xinu i alla fall är lite klassiskt offra-lamm-och-gissla-dig-själv-mouahahahaha!!!-ond, medens Daak bara är 'fader-jag-har-syndat'-allt-är-förlåtet-mitt-barn,-bara-du-betalar-xxxx-antal-silver!-mouahahaha!!!-ond.