De kan väl dyrka "vanliga gudar" vid sidan av De Fem Vindarna (som egentligen inte är gudar, väl)?
Det tror jag inte... det står inget om detta i GM, och är ganska säker på att det inte nämns i Religioner heller. Det är snarare så att det Vita Klostret inte tror på gudar alls, utan mer på de Fem vindarna som något slags grundläggande krafter i livet som relateras till olika känslor.
Alternativt kan det vara så att munkarna "känner till" gudarnas existens men inte litar till dem utan mer till människans psyke. Jag har för mig att buddhismen hävdar något liknande, att "övernaturliga" väsen finns men är för svaga för att hjälpa människan.
Där är det i alla fall fullt tillåtet att dyrka gudar vid sidan av Arachna och Dibuk.
Jo, men inte vilka som helst, väl? Jag tyder texten om orden så att den har en fast panteon bestående av de nämnda gudarna samt en rad andra t ex. den kamorianske Bavir och ryttarguden Kadar. Det skulle väl knappast vara välkommet att dyrka t ex. Daak?
Angående frågan om detta är "riktiga" religioner så tror jag fullt och fast att De fem vindarna är en gudlös religion på samma sätt som buddhismen - trots avsaknaden av en gud är tillbedjarna minst lika hängivna tron som vilken Daaktrogen som helst.
Angående Kristallorden så finns det säkert skäl till att den bildades utöver de religiösa bitarna - någon ville helt enkelt ha bort Klostret. Trots detta finns det ju mycket "vanligt folk" som tillhör läran, dessa ser den säkerligen som den enda rätta tron.
Dessutom, lite lagom OT, är det bara jag som tycker att Det vita Klostrets krigarmunkar är ganska lika de japanska sohei/yamabushi?
Tja, de påminner väl lite om de generiska "krigarmunkarna från öst" som förekommer i många fantasyspel. Vet inte riktigt vilka tjommarna är som du nämnde, men antar att det är något slags buddhistiska krigarmunkar.