Nekromanti Kritiska skador

Konrad Konvalj

Myrmidon
K.K´s topp 5 kritiska skador:

Nr.1 Uppeldad
Nr.2 Brutet båtben
Nr.3 Knä från helvetet
Nr.4 Spik genom fuck you fingret
Nr.5 Isoleringskniv i armen

Nu blir det grande finale! It will be blood fireworks!

Nu har det passerat över ett år sen jag ådrog mig min mest episka och mest kritiska skada. Det var sista april och jag var med min fru och min son hos ett annat par och lite annan lös pöbel. Det var dags att fjutta på den där brasan som man tydligen skall elda under denna dag. [Bra att veta! Jag var nykter under denna tillställning.] Det tog sig ju skapligt men jag ville ju att det skulle få lite extra fart så jag valde att ta en dunk innehållande bensin och skvätta på lite. För säkerhets skull placerade jag mig en tre-fyra meter från elden, men så länge man leker med eld så finns det ingen garanti för att saker och ting är säkert.

Pjoff sa det bara! Sen brann jag från skorna och uppåt. Någon form av instinkt kopplades igång och jag slängde mig på backen och gnuggade nyllet i jorden, rullade lite och sedan sprang jag iväg mot huset. På vägen till huset slet jag av mig de kläder som fanns kvar och stod i duschen inom 20 sekunder. Väldigt imponerande. Någon form av sinnesnärvaro fanns kvar så jag valde att spola ljummet vatten över mig istället för att blåsa på med kallt.

Just då fanns ingen direkt smärta utan det var mest nån form av trauma. Rätt mycket tankar så som: Hur fan tog Maximilian det här? Kommer han att bli traumatiserad för livet? Kommer han förstå vad som hänt? Kommer han fatta läget om det är så att jag ser ut som en brandman som fastnat i ett hus som brinner? Joråsåatt.

20 minuter senare stoppades jag in i en bil med en handduk runt huvudet och armarna i någon form av hink. Pojken tog det hela bra och jag visade upp min fula nurna som inte var så fasligt illa däran så efter det slutade jag tänka what if´s och troligen kickade det igång smärtan.

40 minuter i en bil var smärtsamt och sen lite väntan innan morfinet. Morfan var ju något av en räddning och det kan rekommenderas att ALLA hjältar bär det med sig i sin pung. Rödbär och Mirén i all ära men morfan kickar troligen in snabbare och gör bra underverk för att lindra smärtan.

Min mest kritiska skada har gjort mig lite mer rädd för eld men det är inte mycket. Jag undviker bensin eftersom det poffar till och när det är grilldags så får jag köra med grillhandskar och inte spruta på några enorma mängder tändvätska som tidigare. Att pojken inte fick nått form av trauma är ju ju det som betyder mest för mig själv. Det hade nog varit jävligt tufft om inte han fixat biffen.

Bestående men eller tillhörande lyten?
Närå. Jag fixade biffen galant med hjälp av god hudvård och sånt där. Att motta en eldboll 3T8 i skada är ju något alla hjältar klarar av. Synd på utrustningen dock. Den klarade sig inte.

Nackdelar i vardagen?
Till en början hade jag en fingertopp fri från bandage. Det så kallade Ipad/Iphone-fingret. Just då var det rätt mycket lycka med tanke på att det är svårt att överleva vardagen utan tillgång till världen. Att vistas ute i solen var väl ingen höjdare under sommaren ty det krävdes en hel arsenal med solskydd, handskar och mössor. Lite M.J varning var det nog på mig. Dagisavslutning iklädd fodrade tumvantar, (det var de ända som gick på fingrarna) mössa och solglasögon var väl något iögonfallande. Min karisma var troligen nedsatt just då men vattaFnuk det är värt det nu denna sommar.

Troberg

Sinister eater
Kånkel Kanalje said:
när det är grilldags så får jag köra med grillhandskar och inte spruta på några enorma mängder tändvätska som tidigare.
Mitt tips, ha massor av tändvätska så att du vet att du inte behöver ha på mer i efterhand (det är farligaste läget), samt ha något som suger åt sig tändvätskan (jag använder en dagstidning). Är tändvätskan uppsugen i något så blir det ingen eldboll.

Också viktigt: Använd tändvätska. Inte bensin, lacknafta, aceton, T-röd eller annat som man råkar ha hemma. Vill man ha något som brinner lite längre (jag ska tex elda upp en stor rishög som kan vara kinkig att få fyr på så snart det regnat lite så att jag inte eldar upp grannskapet, och behöver något som brinner en stund på egen hand) så är en mix av diesel och spillolja i ett plåtfat rätt så bra (jag har hört att man kan använda en tvättsvamp som "veke", men har inte testat själv). Har man inte folk i närheten så är ett bildäck med diesel i också bra, men kan föranleda gnäll. På det hela taget så är diesel rätt så snällt att elda med, det ger inga stora eldbollar och brinner länge. Lägg också de minsta pinnarna i botten, de tar lätt eld och kan då fjutta på de grova grenarna.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hamsters nummer 1.
Påminner mycket om nummer två, men den här gången var det knät som rök. Jag och en kompis brottades lite på fyllan, han satte sitt knä på felstället och när vi ramlade omkull märkte jag att mitt knä inte satt där det brukade sitta utan hade roterat sig cirka nittio grader i sidled.

Men, det var bara att flytta det till rätt ställe så klickade det på plats utan problem (som jag nämnde var jag en aning berusad. Det gjorde knappt ens ont).

Nå, efter åtskilliga dagar i sängen, åtskilliga fler dagar med minimiala rörelser och en titthålsoperation blev resultatet full återhämtning utan några fler ingrepp än titthålen för att kolla på ledbanden. Så här i efterhand tycker jag till och med att det knät nu är betydligt starkare än det andra knät.

Men jävlar vad jobbigt det är när knät är paj. När foten var paj så gick det ändå bra att röra på sig så länge man höll foten stilla. Man kunde vända på sig i sängen och till och med lyfta upp benet, så länge man tog det försiktigt. Men knät? Jäklar anamma, oavsett vad man gjorde så fick det knät att sätta igång. Kunde ju knappt ens röra på armarna när man låg ner utan att knät påverkades. Fy tusan! Och när man sen hoppade på kryckor? Foten var inga problem att hålla i luften, men för att inte stödja på det dåliga benet var jag ju tvungen att böja på knät! Det som gjorde ont! WTF!!!

Att ha ett pajat knä var verkligen skitjobbigt i runt tre veckor. Sen var det tillräckligt återställt för att inte vara några större problem längre.

1. Trasigt knä
2. Trasig fot
3. Kniv i fingret
4. Glödlampa genom handen
5. Planka genom kinden

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina kritiska skador håller isig till mina knän.

Vad jag förstått det som så hamnar menisken i kläm ibland. Det känns då som om något vrids inne i knät och jag faller ihop skrikande av smärta. Och det kan räcka med att jag trampar snett för att detta skall ske.

Tänk er en klassisk docka som manipuleras med trådar. Klipp trådarna samtidigt som en fjäder kastar iväg dockan i slumpvis riktning. Det är hur illa jag faller. Om något av mina knän låser sig så kommer det svullna upp och jag kan inte räta på benet ordentligt på ett par dagar. Värsta gången detta hände så föll jag så illa så jag fick tre sprickor i kindbenet, varav in en till bihålan.

/Ulfgeir

Vimes

Sillkung
Ok:

Nr 4:
Tacklat en dvärg
Jag är en elak jävel när jag spelar street hockey (eller för all del kropfotboll, fast det var ett tag sedan). En sån där jobbig Paul Scholes-psykopat som ingen gillar att möta. Hur som helst, för en tre år sedan eller så, spelade jag street hockey i Västerås. Jag hamnar som siste försvarare mot en anfallare som åker på en långboll. Well, skit i bollen och kör en open ice (eller asfalt då) tackling istället. Problemet är att den här killen är en jävla dvärg, så trots att jag går ner för att möta honom med kroppen är ändå hans hjälmbeklädda hjässa i ansiktshöjd med mig. Han tappade andan (och bollen, fuck yeah!) och jag åkte på ett spräckt ögonbryn. Klart värt pris att betala för att stoppa ett friläge.