Krutonger i steampunk, då?
När jag var liten blev jag helt förbannad när jag spelade Ensamma Vargen: Skuggor i Sanden och såg en bild på en dvärg med en musköt. Min spelgrupp var överrens om att det var det sämsta vi hade sett och hatbombade Ensamma Vargen som vi tyckte hade blivit amerikaniserad, kulturimperialistisk spekulativ dynga. (äh, vi var 10 år. Vi tyckte bara att det var "töntigt", inte mer än så) :^)
Sedan kom det någon Sinkadus med krutvapen till DoD. Det var det värsta vi hade sett och en av mina kompisar började gråta.
Då brände vi alla våra Sinkadus och slog ner en kärring.
När Chronopia kom så blev vi galna och skrek när vi såg alla dumma anakronismer. Krutvapen! Det var krutvapen! Okej, de drevs av "svart gas" men den listiga omformuleringen lurade inte oss. Det var vidriga, stinkande krutvapen och vi rev ut alla sidor utom den om alver och deras maträtter och stoppade sedan pappersbunten i kylskåpet. Det ledde inte till mycket så vi tog ut sidorna och stoppade dem i kaminen istället. Ha haa! Sedan, med enbart alver och flummiga maträtter så föll det sig naturligt att vi spelade friform och partyäventyr i Chronopia och ingenting annat.
Så där går det när man stoppar in vapen i fantasyspel!!!
---
Nej, men allvarligt. Jag VAR kraftigt emot alla krutvapen som yngre och jag lovar att en massa människor kommer fnysa åt ditt rollspel också. Särskilt nybörjare. Ha det i åtanke och gör så ändå. Det är roligt att simma mot strömmen.
Fler borde handskas så där respektlöst med fantasykonventionerna. Det är ju då det blir roligast.
/Rising