Re: Krut, fantasy och magi.
"Japp, men det tycker jag är jättekonstigt. Med magi i sådant överflöd borde man hitta magiska knivar, klubbor, klänningar och kängor vart man än vänder sig."
Skilj på de två grejerna "vem som helst kan lära sig magi" och "magi finns i överflöd".
Rent teoretiskt kan vem som helst lära sig magi i Eon. Rent praktiskt blir det ytterst få som får möjligheten. Magi är inte en konst som har så stor möjlighet att försörja en. Man kan inte äta kongelat och pergamentrullar, liksom, och de enda som är intresserade av att köpa dem är andra magiker som heller inte har så stor möjlighet att göra sig en inkomst från sin konst.
Det gör att det finns två sorters magiker: de som är välbeställda och har råd att vara magiker, antingen genom att de var välbeställda från början eller genom att de sponsras av någon annan, och de som försörjer sig på något annat som tar upp typ 90% av deras tid eller mer. De förra kan vara riktigt bra eftersom de har råd att vara det. De senare är oftast byahäxor och andra primitiva magiker.
Det är alltså ett stort kulturellt hinder i Eon, vilket inte ens finns i DoD. Klarar du att slå under PSY+INT (en femtedel av befolkningen i medel) så finns det inga kulturella hinder i DoD. Tvärtom, här och var i Ereb Altor finns det magiakademier som tar in vem som helst utan avgift.
"I Ereb Altor (eller i stort sett vilken annan fantasy-värld som helst) måste magiker avhålla sig från vapen av metall, eller tunga rustningar eller liknande. I Mundana kan VEM SOM HELST använda magi, även om han eller hon befinner sig i en helplåtsrustning, svingandes ett kraggsvärd. Enbart detta faktum tycker jag gör magin mäktigare i Eon än i något annat spel (undantaget Ars Magica)."
Det finns andra begränsningar. I DoD kan du alltid kasta en Mörkerbesvärjelse eller en Eldboll. Svårigheten påverkas inte av att du befinner dig i dagsljus eller att det inte finns en annan eld i närheten. I Eon blir det svårare om du inte redan befinner dig i mörker eller har en fackla att tillgå.
Vidare är faktiskt inte avsaknaden av järnbegränsningen inte så värst farlig i Eon. En magiker måste ändå lära sig så oerhört många färdigheter att det inte blir några enheter över till stridsfärdigheter, även om möjligheten finns. Du kan bli en bra magiker, en bra krigare eller en helkass krigarmagiker. Välj själv.
Det gör i sin tur att järnbegränsningen inte behövs. En magiker som riskerar att slåss skaffar inte ett svärd. Han skaffar en livvakt.