Nekromanti Krutvapen i Eon

PalMer

Warrior
Jag har för mig att det fanns en artikel om detta i Codex. Vet någon vilket nummer det var, eller var jag annars kan hitta regler för krutvapen i Eon?
Finns det någon där ute som tycker om att spela i Mundana med krutvapen, eller tvärtom de som skyr det som pesten?

PalMer

Reno

Veteran
Har själv aldrig spelat med det, men jag tror det skulle förstöra stämningen om folk hadde krut vapen

Krille

Super Moderator
"Jag har för mig att det fanns en artikel om detta i Codex."

Det gör det inte. Däremot så hade John "Hatten" Carlsson skrivit ihop en kasse med regler som han funderade på att försöka publicera. Jag vet inte om den hamnade på hans hemsida.

Den officiella inställningen till krutvapen i Eon är: "över Marcos döda kropp!" Jag försökte dock få in krut i Eon, men blev hårt överkörd. "Eon ska inte vara den sortens fantasy" är den officiella linjen.

Helmgast
Jag är glad att det inte finns någon krut i Mundana. Det förstör stämningen på något vis.

Big Marco

Läskig
Fast det hade varit rätt coolt att göra en kampanjmodul som utspelar sig under en helt annan eon, med en helt annat bild av värld, raser och teknologi. Där krutvapen finns med.

Fast kanske en gång då jag inte jobbar 12h per dag och varje helg...

Krille

Super Moderator
"Fast det hade varit rätt coolt att göra en kampanjmodul som utspelar sig under en helt annan eon, med en helt annat bild av värld, raser och teknologi. Där krutvapen finns med."

...tja, jag vet inte om Calle och Daniel har sagt nåt till dig än, men jag har ju vissa idéer...

Sabelkatten

Swordsman
Finns det någon där ute som tycker om att spela i Mundana med krutvapen, eller tvärtom de som skyr det som pesten?

Jag har iofs. aldrig spelat med krutvapen i Eon, men jag ser inga som helst problem med det.

Saken är den att det dröjer länge att gå från primitiva kanoner till gevär och pistoler som är användbara för vanliga RP. Så att det finns enkla kanoner och till och med tidiga musköter påverkar knappast världen.

Jag menar, vad vill en RP troligen helst använda:
Ett armborst, skada Ob7T6-Ob3T6 (har jag för mig) med räckvidderna (reviderade så som jag vill ha dem) 20-50-100-250. 3 rundor att ladda om.

Eller en musköt, skada Ob 12T6-Ob8T6 (cirka) med räckvidderna 0-5-20-200 (inget "kort håll" mao.). 15 rundor att ladda om...
Om du vill vara (mycket) mer modern så kan ju en räfflad flintlåsmusköt träffa på bortåt 500 meter med Ob4-5T6 i skada, men då skjuter du ett skott varannan minut...

Eller pistoler i stället för kastvapen: Dyra, svåra att träffa med, men gör ju en hel massa skada (Ob7-10T6 skulle jag säga).

/Henrik

Master Pelle

Warrior
Varför inte kör artefakter istället för krutvapen?

Är det inte bättre om man kör med artefakters istället för krutvapen i Eon? Till exempel att man skapa magisk armborst eller båge som skjuter blixtar eller eld. Det blir mycket roliga att man kör med demoniskt aggregat då kan man skjuta mycket som helst medan man kan skratta som en galning men det blir inte rolig om man råkat släppa ut en demon...

Johan K

Gammal & dryg
Inte krutvapen..

För min del känns det inte ricktigt rätt med krutvapen i Mundana.. Känns inte so mdet pasar in i min bild av fantasy...

The_shadow

Warrior
eller varför inte en primitiv kanon med typ 100T6 i skada och räkkvidderna 50-100-200-500 som du kan skjuta med var 3e minut? skjuter iväg en stor j*vla järnkula (dvärgauppfunnet försvarsvapen).

funderar på om jag ska ta och slänga in det. kanske ett tidigare okänt Ghorfäste. vad tror ni om den iden?

*OBS!!! Väldigt ironisk!!! krutvapen är inte Eon utan klara och tydliga regler!!!

Tyr

Hero
Jag har förvisso aldrig spelat Eon med krutvapen. Men jag gillar idéen, och jag tycker personligen att det skulle passa bra in i världen.

Duddmannen

Hero
Krut, fantasy och magi.

Det enda jag funderar på är ju om krutvapen är så himla nödvändiga i en värld där ALLA kan lära sig magi. Jag menar, Eldbollar får inte slut på ammo, och det går MYCKET fortare att ladda om.
Jag kan se vitsen med krutvapen i en värld som det gamla Ereb Altor till Drakar och Demoner. Där var magi svårt, hade massor av krav på utövaren och var därför ganska ovanligt. Det som kunde magi blev en sorts elit och alla andra fick söka sig till krutvapen.
Men Mundana funkar ju inte på det sättet. Magi är fritt, den har få eller inga hinder och ALLA har tillgång till den.

Ok, alla har inte tillgång till magi, men är man för dum för magi, är man också för dum för att hantera ett krutvapen.

DAKRilla

Hero
Re: Krut, fantasy och magi.

"Det enda jag funderar på är ju om krutvapen är så himla nödvändiga i en värld där ALLA kan lära sig magi."

Det spelar ju egentligen ingen roll - alla kan inte använda magi för det.

"Jag kan se vitsen med krutvapen i en värld som det gamla Ereb Altor till Drakar och Demoner. Där var magi svårt, hade massor av krav på utövaren och var därför ganska ovanligt."

Samma sak i Eon tycker jag. Jag skulle dessutom nästan vilja säga att magi är ännu ovanligare på Mundana än i Ereb Altor.

Det enda som gör det svårare att bli magiker i DoD är väl att man måste slå under Int + Psy med en T100, fast det finns ju flera vägar man kan gå runt denna regel på.

"...men är man för dum för magi, är man också för dum för att hantera ett krutvapen."

Jag tror det inte är lika svårt att sikta och sedan dra lite på en avtryckare som att hålla reda på en massa energi som flödar runt omkring en samt hur man ska väva ihop det hela till vad än det nu ska bli. Dessutom kräver magi långt mycket mer träning och studier för att kunna utföra något ens i närheten av vad en bössa kan med en användare som bara har grundläggande träning eller armborstvana. Magi har ju även andra nackdelar som Okontrollerad Dissipation, att det ofta inte är allmänt accepterat, o.s.v.

Så, om teknologin fanns tillgänglig, så skulle det nog vara en självklarhet att krutvapen skulle byggas och användas i Mundana, precis som i våran värld.

Tillägg:
"Magi är fritt, den har få eller inga hinder och ALLA har tillgång till den."

Jag tror att det är en missuppfattning att det är så överallt. Men i Jargien så vet vi att det inte är tillåtet, så dom skulle kanske nappa på krutvapen.

Duddmannen

Hero

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag skulle dessutom nästan vilja säga att magi är ännu ovanligare på Mundana än i Ereb Altor.

<hr></blockquote>

Japp, men det tycker jag är jättekonstigt. Med magi i sådant överflöd borde man hitta magiska knivar, klubbor, klänningar och kängor vart man än vänder sig. Ok, magiker måste få utbildning, men den är ju inte så svår egentligen. Man bör kunna läsa och skriva vilket i och för sig begränsar antalet människor som kan lära sig. Men det borde finnas långt fler magikunniga personer i Mundana, även om bara några få kallar sig Magiker.
I Ereb Altor (eller i stort sett vilken annan fantasy-värld som helst) måste magiker avhålla sig från vapen av metall, eller tunga rustningar eller liknande. I Mundana kan VEM SOM HELST använda magi, även om han eller hon befinner sig i en helplåtsrustning, svingandes ett kraggsvärd. Enbart detta faktum tycker jag gör magin mäktigare i Eon än i något annat spel (undantaget Ars Magica).

Men jag tror att du har rätt i att det i vissa kulturer på Mundana skulle vara lättare att introducera krutvapen. I ett rike som Jargien finns ju dels tabu mot magi och dessutom en god ekonomi och högutbildat folk. Här borde de första krutvapnen dyka upp, kanske med hjälp av dvärgiska ingenjörer och uppfinnare.

Sabelkatten

Swordsman
Sarkasm?

eller varför inte en primitiv kanon med typ 100T6 i skada och räkkvidderna 50-100-200-500 som du kan skjuta med var 3e minut? skjuter iväg en stor j*vla järnkula (dvärgauppfunnet försvarsvapen).

Jag skrev upp ungefär vad ett realistiskt krutvapen skulle ha för värden. Om du inte gillar det kan du ju säga det rakt ut.

För övrigt så kan du nog få till en kanon som gör Ob100T6 i skada. Räckvidd 500 meter, går inte att rikta mot mål mindre än en stor byggnad, tar ett par timmar att ladda om...

*OBS!!! Väldigt ironisk!!! krutvapen är inte Eon utan klara och tydliga regler!!!

Är det någon som motsagt det?

/Henrik

The_shadow

Warrior
Re: Sarkasm?

ok jag ska försöka vara seriös. (det blir inte lätt)
en Kanon (fast monterat vid ett dvärga fäste, riktbart med hjälp av vattenkraft) borde kunna göra ca Ob50T6-Ob20T6 på avstånden 50-100-200-400m, laddas med en kula med 15cm diameter och innehåller 2 kilo explosiva ämnen som självtänder när kulan splittras mot marken/hårt föremål. skadan borde då bli ännu större för alla som finns inom ett riskområde på ca 45m pga explosionen.

förövrigt så var jag ganska så överdriven i det förra inlägget, om nu inte det märktes. annars så tycker jag att det är en bra ide att införa krutvapen i eon (naturligtvis så får man spela en bra bit in i "framtiden" för att det skall fungera.

om någon vill ändra skadorna till mer realistiska skador så gör det. jag har bara skrivit vad jag tycker låter rimligt

Krille

Super Moderator

"Japp, men det tycker jag är jättekonstigt. Med magi i sådant överflöd borde man hitta magiska knivar, klubbor, klänningar och kängor vart man än vänder sig."

Skilj på de två grejerna "vem som helst kan lära sig magi" och "magi finns i överflöd".

Rent teoretiskt kan vem som helst lära sig magi i Eon. Rent praktiskt blir det ytterst få som får möjligheten. Magi är inte en konst som har så stor möjlighet att försörja en. Man kan inte äta kongelat och pergamentrullar, liksom, och de enda som är intresserade av att köpa dem är andra magiker som heller inte har så stor möjlighet att göra sig en inkomst från sin konst.

Det gör att det finns två sorters magiker: de som är välbeställda och har råd att vara magiker, antingen genom att de var välbeställda från början eller genom att de sponsras av någon annan, och de som försörjer sig på något annat som tar upp typ 90% av deras tid eller mer. De förra kan vara riktigt bra eftersom de har råd att vara det. De senare är oftast byahäxor och andra primitiva magiker.

Det är alltså ett stort kulturellt hinder i Eon, vilket inte ens finns i DoD. Klarar du att slå under PSY+INT (en femtedel av befolkningen i medel) så finns det inga kulturella hinder i DoD. Tvärtom, här och var i Ereb Altor finns det magiakademier som tar in vem som helst utan avgift.

"I Ereb Altor (eller i stort sett vilken annan fantasy-värld som helst) måste magiker avhålla sig från vapen av metall, eller tunga rustningar eller liknande. I Mundana kan VEM SOM HELST använda magi, även om han eller hon befinner sig i en helplåtsrustning, svingandes ett kraggsvärd. Enbart detta faktum tycker jag gör magin mäktigare i Eon än i något annat spel (undantaget Ars Magica)."

Det finns andra begränsningar. I DoD kan du alltid kasta en Mörkerbesvärjelse eller en Eldboll. Svårigheten påverkas inte av att du befinner dig i dagsljus eller att det inte finns en annan eld i närheten. I Eon blir det svårare om du inte redan befinner dig i mörker eller har en fackla att tillgå.

Vidare är faktiskt inte avsaknaden av järnbegränsningen inte så värst farlig i Eon. En magiker måste ändå lära sig så oerhört många färdigheter att det inte blir några enheter över till stridsfärdigheter, även om möjligheten finns. Du kan bli en bra magiker, en bra krigare eller en helkass krigarmagiker. Välj själv.

Det gör i sin tur att järnbegränsningen inte behövs. En magiker som riskerar att slåss skaffar inte ett svärd. Han skaffar en livvakt.

Sabelkatten

Swordsman
Re: Sarkasm?

en Kanon (fast monterat vid ett dvärga fäste, riktbart med hjälp av vattenkraft) borde kunna göra ca Ob50T6-Ob20T6 på avstånden 50-100-200-400m, laddas med en kula med 15cm diameter och innehåller 2 kilo explosiva ämnen som självtänder när kulan splittras mot marken/hårt föremål. skadan borde då bli ännu större för alla som finns inom ett riskområde på ca 45m pga explosionen.

Synpunkter på det här:
1) Att rikta kanonen är ett mindre problem. Men är den inte räfflad (och det är svårt att göra räfflade vapen) så är träffsäkerheten ganska obefintlig.
2) Av nämda anledning så kommer du aldrig skjuta på "kort håll". Det är inte frågan om du missar - frågan är hur mycket?
3) Kontaktdetonatorer kräver ordentligt hög teknologi - antingen anväder du magi, eller så är dvärgarna inte långt ifrån automatvapen (dvärgar med M60. Hehehe /images/icons/devil.gif).
4) 45 meter är en alldeles för stor radie. Jag skulle gissa på att den effektiva radien ligger på 15-20 meter för en granat i den storleken.
5) Eldhastighet. Tunga krutvapen (laddade med löst krut) är väldigt känsliga för att bli upphettade. En 15cm kanon lär behöva svalna i minst en timme innan du kan ladda om.

förövrigt så var jag ganska så överdriven i det förra inlägget, om nu inte det märktes. annars så tycker jag att det är en bra ide att införa krutvapen i eon (naturligtvis så får man spela en bra bit in i "framtiden" för att det skall fungera.

Varför då? Kineserna använde enkla raketer några hundra år efter kristus och de första kanonerna kom under medeltiden. Med tanke på den utvecklingsnivå som finns i flera länder i Mundana så skulle jag mycket väl kunna tänka mig helgjutna kanoner och luntlåsmusköter (och möjligen ge dvärgarna hjullås och bättre kruttillverkning).

/Henrik