Det här är ett regelklur som kanske egentligen skulle ligga på Kaleidoskop-forumet eftersom det handlar om Millennium, men jag lägger det här eftersom det är systemet jag vill diskutera.
Det system som snart kommer att presenteras här är tänkt att lösa två (eventuellt imaginära) problem. Dels det faktum att jag upplever det som osnyggt med hantering av någon form av Dramapoäng för att reglera rollpersonernas fördelar och nackdelar. Dels det faktum att rollpersonerna ofta bara använder en begränsad del av sina färdigheter. Lösningen i båda fallen är kryssrutor.
I det här systemet har man två typer av spelvärden, dels Sysslor och dels Särdrag. (Egentligen kommer man att ha några fler värden än så, men det är inte väsentligt för den här genomgången.) Sysslor är saker som rollpersonen gjort och har kunskap om, till exempel Busschaufför, Soldat, Ninja, Tandläkare, Lågstadielärare. Dessa är försedda med värden. När man vill utföra något slår man ett slag för en Syssla för att se om man lyckas. Särdrag är andra saker, till exempel personlighetsdrag, relationer, grupptillhörigheter eller annat som utmärker rollpersonen. Dessa har inga värden. Vid varje Syssla och Särdrag finns en kryssruta.
Systemet förutsätter att man bara slår slag när det är intressant och vitalt för berättelsen. (Det borde egentligen vara självklart, men är det inte i de flesta rollspelsregler. Jag är till och med dålig på att följa den principen själv när jag spelleder.) När man använder en Syssla för att utföra något kryssar man rutan vid den Sysslan. Om man vill öka sin chans att lyckas kan man åberopa ett Särdrag eller en annan Syssla som skulle kunna vara till nytta, man kryssar även det Särdraget eller den Sysslan och får en bonus på sitt slag. (Låt oss anta att en rollperson vill springa ikapp någon som flyr. Han väljer att slå för Sysslan Polis (som ju rimligtvis borde göra honom van att jaga flyende personer). För att öka sin chans att komma ifatt kan han välja att kryssa något i stil med Särdraget Snabb eller Sysslan Friidrottare.) En Syssla eller ett Särdrag som har ett kryss får inte användas. Har man ingen lämplig Syssla eller inte vill använda en får man slå ett slag ändå, men har då inte så jättestor chans att lyckas.
Hur blir man då av med kryssen?
* I början av varje scen får man sudda ett kryss.
* Om man använder ett Särdrag eller en Syssla för att introducera något nytt i handlingen (till exempel en ny person eller plats) får man sudda krysset.
* Om man ska slå ett slag och anser att man har ett Särdrag som skulle försvåra slaget (om till exempel den jagande mannen ovan har Särdraget Halt) kan man välja att misslyckas med slaget automatiskt. Då kryssas det hindrande Särdraget och två andra (valfria) kryss suddas.
Det här är rätt så klurigt eftersom systemet måste balanseras. För att det ska funka måste man ha lagom många Sysslor och Särdrag, så få att kryssen har betydelse, men ändå så många att man inte blir fullkryssad direkt. Sedan finns det massor av olika saker man kan göra för att modifiera systemet, eventuellt till det bättre. Fler sätt att bli av med kryss till exempel.
Sedan har vi den potentiella invändningen man kan få från spelare som är vana vid andra regelsystem. "Men varför får jag inte använda min si och så-färdighet bara för att den är kryssad. det är ju inte realistiskt!" Den invändningen ska jag skriva ett annat inlägg om.
/tobias
Det system som snart kommer att presenteras här är tänkt att lösa två (eventuellt imaginära) problem. Dels det faktum att jag upplever det som osnyggt med hantering av någon form av Dramapoäng för att reglera rollpersonernas fördelar och nackdelar. Dels det faktum att rollpersonerna ofta bara använder en begränsad del av sina färdigheter. Lösningen i båda fallen är kryssrutor.
I det här systemet har man två typer av spelvärden, dels Sysslor och dels Särdrag. (Egentligen kommer man att ha några fler värden än så, men det är inte väsentligt för den här genomgången.) Sysslor är saker som rollpersonen gjort och har kunskap om, till exempel Busschaufför, Soldat, Ninja, Tandläkare, Lågstadielärare. Dessa är försedda med värden. När man vill utföra något slår man ett slag för en Syssla för att se om man lyckas. Särdrag är andra saker, till exempel personlighetsdrag, relationer, grupptillhörigheter eller annat som utmärker rollpersonen. Dessa har inga värden. Vid varje Syssla och Särdrag finns en kryssruta.
Systemet förutsätter att man bara slår slag när det är intressant och vitalt för berättelsen. (Det borde egentligen vara självklart, men är det inte i de flesta rollspelsregler. Jag är till och med dålig på att följa den principen själv när jag spelleder.) När man använder en Syssla för att utföra något kryssar man rutan vid den Sysslan. Om man vill öka sin chans att lyckas kan man åberopa ett Särdrag eller en annan Syssla som skulle kunna vara till nytta, man kryssar även det Särdraget eller den Sysslan och får en bonus på sitt slag. (Låt oss anta att en rollperson vill springa ikapp någon som flyr. Han väljer att slå för Sysslan Polis (som ju rimligtvis borde göra honom van att jaga flyende personer). För att öka sin chans att komma ifatt kan han välja att kryssa något i stil med Särdraget Snabb eller Sysslan Friidrottare.) En Syssla eller ett Särdrag som har ett kryss får inte användas. Har man ingen lämplig Syssla eller inte vill använda en får man slå ett slag ändå, men har då inte så jättestor chans att lyckas.
Hur blir man då av med kryssen?
* I början av varje scen får man sudda ett kryss.
* Om man använder ett Särdrag eller en Syssla för att introducera något nytt i handlingen (till exempel en ny person eller plats) får man sudda krysset.
* Om man ska slå ett slag och anser att man har ett Särdrag som skulle försvåra slaget (om till exempel den jagande mannen ovan har Särdraget Halt) kan man välja att misslyckas med slaget automatiskt. Då kryssas det hindrande Särdraget och två andra (valfria) kryss suddas.
Det här är rätt så klurigt eftersom systemet måste balanseras. För att det ska funka måste man ha lagom många Sysslor och Särdrag, så få att kryssen har betydelse, men ändå så många att man inte blir fullkryssad direkt. Sedan finns det massor av olika saker man kan göra för att modifiera systemet, eventuellt till det bättre. Fler sätt att bli av med kryss till exempel.
Sedan har vi den potentiella invändningen man kan få från spelare som är vana vid andra regelsystem. "Men varför får jag inte använda min si och så-färdighet bara för att den är kryssad. det är ju inte realistiskt!" Den invändningen ska jag skriva ett annat inlägg om.
/tobias