Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fast det där är ju återigen inte fråga om ÄSR vs KSR utan om kampanjspel mot singleshots. Det finns inget i KSR som utesluter att man kör en kampanj, och att man knyter ihop äventyren på ett vettigt sätt i storyn.Bifur;n315074 said:Den springande punkten är att ÄSR bemöter frågan om hur äventyren hänger ihop. Om jag spelar de fyra äventyren i ÄP 1 och 2 med samma grupp kan jag göra det som KSR - då struntar jag i platsernas relation till varandra. RPna startar från den punkt SL bestämmer. Hur kom de dit? Varför då? Vad hände med pengarna de hittade i förra äventyret? Det kvittar.
Men i ÄSR finns en ambition att svara på de frågorna, och där kommer spelvärlden in.
Skillnaden blir återigen, hur mycket ni än försöker komma ifrån det, att ÄSR verkar utgå från en förskapad värld där äventyren passas in medan medan KSR använder äventyren för att bygga upp spelvärlden bit för bit.
Det stora skillnaden där blir då att olika ÄSR-gruper tenderar att spela i samma värld/land (så när som på äventyrens infulenser och husregler), medan varje KSR-grupp tenderar att bygga upp unika världar eftersom dessa helt kommer bli beroende på vilka äventyr som fogas ihop i vilken ordning. Självfallet finns det inget som hindrar än ÄSR-SL att bygga upp sin egen värld och här kommer då smältdegeln in igen i ett slags mellanskikt där inte inte riktigt går att skilja de två från varandra. Det är helt okej dock, det är väldigt sällan man kan dra en skarp gräns mellan saker som ligger i närheten av varandra.
Bätte då att kanske inte alls nämna spelvärld som poäng utan istället fokusera på de andra punkterna som ju ändå för upp vettiga och rätt stora skillnader från KSR:
Förutom det där om kampanjspelande då möjligvis. En kampanj är bara ett antal äventyr som fogas ihop den ena efter den andra. Möjligen skulle man kunna göra en poäng om typ metastory eller genomgående handling kanske?Måns;n315062 said:Men, det går ju inte att plocka bort spelvärlden ur ekvationen. Det blir möjligtvis akademiskt intressant, men fyller ingen funktion då.
- Exkludering av tärningspölar
- Att systemet skulle vara olämpligt för uppgiften
- Att emulera filmstorys
- Att varken Kult eller Mutant 2 kvalar in.
- Kampanjspelande nämns inte alls, utan fokus är på äventyret (som tycks vara en isolerad upplevelse utan samhörighet med nästa äventyr)