wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Scen 101 - Mötet
Det är som att de klivit bakåt i tiden, de står i ett medeltida tältläger. Mörka paviljonger står uppställda i ett oregelbundet mönster, resterna av utbrunna lägereldar bryter av det dimmfuktade gräset tillsammans med upprivet bagage, säckar och uppställda spjut. Det är tyst, och finns det en sol är den dold bortom den grå skyn.
Zhenya tycker att det gick bra. Det är första gången Yelena färdas till en annan värld och hon ser sig storögt omkring, stryker forskande med handen över det fuktiga gräset. Olga pekar, där ligger en plastpåse, så de går ditåt och ser snart att det närmast är ett spår av skräp som leder genom lägret. Det tycks leda mot en höjd längre bort. Så de börjar följa det medan de känner sig iakttagna. De ser sig om, men det är först när de vänder blickarna rakt uppåt som de ser honom: Den rödögde, den svarte mästaren, monstret från den svartvita världen, den ensamme guden. Hans ansikte, hår och kropp är kompakt svart mörker, endast avbrutet av de lysande röda ögonen. Han har dock klätt sig i en blå kaftan som fladdrar i vinden. När han ser att de märkt honom pekar han mot höjden och svävar sedan ljudlöst i förväg.
De ser på varandra. Dimi bryter tystnaden, de har kommit så långt nu att det inte finns någon återvändo, så hand i hand bestiger de höjden på vars krön en större paviljong står rest, gräset omkring den är fläckat med färgglada plastförpackningar.
Paviljongens front är upphängd åt sidorna så de kan se in i den, matkassar och flaskor, böcker av alla de slag, kvällsblaskor, flådiga magazin och porrtidningar, telefonkataloger, en provkarta av mänsklighetens skrifter. Den rödögde kommer ut med ett lågt bord på vilket han ställer en svart figurin. Samma djupa svarta ton som han själv. Djurläten blandade med ljudet av krossat glas hörs, den rödögde talar, men strax hörs en klar röst från den lilla figurinen, slaven fann er. Dimi svarar, ja, och levererade presenten. Den rödögde kommer fram så nära att de kan se att det stiger tunna rökstrimmor från ögonen. Han rör Olgas haka, figurinen meddelar att han känner igen den här, de har brutit honom fri en gång, och de skall göra det igen.
Dimi är inte säker på att hon förstår. Men den rödögde och figurinen förklarar, de är resenärer, de färdas mellan världarna, och de kommer att öppna en väg åt honom från det här fängelset. Varför det, undrar Dimi. Den rödögde vänder sig mot henne, hon skall inte fundera på vad det kostar henne, utan vad hon kan tjäna på det.
Zhenya säger att villkoret är att han lämnar dem och deras värld ifred för all framtid. Den rödögde går med på det. Men Dimi hejdar dem, hon har sett hur han behandlar sina tjänare. Den rödögde beklagar att de drabbades, men det var nödvändigt för att öppna porten hit.
Dimi medger att hon nog hade känt annorlunda om hon inte träffat Demyan förr. De har öppnat portar, men det är inte en pålitlig process. Inte omöjligt men ...
Zhenya avbryter henne, varför förhandlar hon med den rödögde? Dimi undrar om Zhenya tror att han kommer att nöja sig med Demyan, men Zhenya kontrar med vad Dimi tror att han kommer att göra med de stackarna som bor där de skickar honom. Men Dimi tror han talar sanning, och han bleklagade ju att kan var tvungen att utsätta Demyan för det där, deras värld skadar honom. De bråkar om saken, Zhenya menar att det är oansvarigt att lasta över honom på en annan värld. Dimi framhåller att det är det minst dåliga alternativet, men minst dåliga för dem själva nästan skriker Zhenya.
Dimi tror inte att låta saker vara är ett alternativ längre och vänder sig mot den rödögde. De skall hjälpa honom, men de behöver tid att förbereda sig, de kommer tillbaka och han kommer att bli fri. Den rödögde beklagar, men nyckeln var på bristningsgränsen. Dimi inser att de är fast här. Den rödögde triumferar, de kan ta all tid de vill, men när de lämnar den här världen följer han med.
Dimi famlar efter en utväg, han får följa med dem, men han behöver låta dem förbereda sig i fred. Han tillåter det, han och hans drottning väntar i hans paviljong tills de är redo, och som förtrollad tar Olga ett halvt steg innan Zhenya hugger tag i henne och drar henne tillbaka. Den rödögde meddelar att han inte försvinner någonstans alls, och ur en kasse fiskar han upp en flaska öl, vrider av kapsylen och dricker med skummet rinnande över hakan.
De har krigsråd, de behöver göra magi, och de behöver misslyckas så illa att verkligheten rämnar och öppnar en port till en annan värld. Anastasias ritual har varit mest framgångsrik hittils, Zhenya protesterar, de kan inte göra den med den rödögde. Dimi håller med, de kanske kan göra den som en pantomim, med kläderna på? De andra ser lite skeptiska ut, men att försöka kostar dem bara tid, och tid har de, Zhenya och Olga minns de många försöken i stugan innan de lämnade den svartvita världen. Kanske ändå.
Zhenya bygger en kvast av ett spjutskaft, Olga skär bindlar av en upphittad särk. I den rödögdes skafferi hittar Dimi en flaska vin.
De gör ritualen, med kläderna på. Den rödögde följer dem med blicken från sin tron.
Inget händer.
Det är som att de klivit bakåt i tiden, de står i ett medeltida tältläger. Mörka paviljonger står uppställda i ett oregelbundet mönster, resterna av utbrunna lägereldar bryter av det dimmfuktade gräset tillsammans med upprivet bagage, säckar och uppställda spjut. Det är tyst, och finns det en sol är den dold bortom den grå skyn.
Zhenya tycker att det gick bra. Det är första gången Yelena färdas till en annan värld och hon ser sig storögt omkring, stryker forskande med handen över det fuktiga gräset. Olga pekar, där ligger en plastpåse, så de går ditåt och ser snart att det närmast är ett spår av skräp som leder genom lägret. Det tycks leda mot en höjd längre bort. Så de börjar följa det medan de känner sig iakttagna. De ser sig om, men det är först när de vänder blickarna rakt uppåt som de ser honom: Den rödögde, den svarte mästaren, monstret från den svartvita världen, den ensamme guden. Hans ansikte, hår och kropp är kompakt svart mörker, endast avbrutet av de lysande röda ögonen. Han har dock klätt sig i en blå kaftan som fladdrar i vinden. När han ser att de märkt honom pekar han mot höjden och svävar sedan ljudlöst i förväg.
De ser på varandra. Dimi bryter tystnaden, de har kommit så långt nu att det inte finns någon återvändo, så hand i hand bestiger de höjden på vars krön en större paviljong står rest, gräset omkring den är fläckat med färgglada plastförpackningar.
Paviljongens front är upphängd åt sidorna så de kan se in i den, matkassar och flaskor, böcker av alla de slag, kvällsblaskor, flådiga magazin och porrtidningar, telefonkataloger, en provkarta av mänsklighetens skrifter. Den rödögde kommer ut med ett lågt bord på vilket han ställer en svart figurin. Samma djupa svarta ton som han själv. Djurläten blandade med ljudet av krossat glas hörs, den rödögde talar, men strax hörs en klar röst från den lilla figurinen, slaven fann er. Dimi svarar, ja, och levererade presenten. Den rödögde kommer fram så nära att de kan se att det stiger tunna rökstrimmor från ögonen. Han rör Olgas haka, figurinen meddelar att han känner igen den här, de har brutit honom fri en gång, och de skall göra det igen.
Dimi är inte säker på att hon förstår. Men den rödögde och figurinen förklarar, de är resenärer, de färdas mellan världarna, och de kommer att öppna en väg åt honom från det här fängelset. Varför det, undrar Dimi. Den rödögde vänder sig mot henne, hon skall inte fundera på vad det kostar henne, utan vad hon kan tjäna på det.
Zhenya säger att villkoret är att han lämnar dem och deras värld ifred för all framtid. Den rödögde går med på det. Men Dimi hejdar dem, hon har sett hur han behandlar sina tjänare. Den rödögde beklagar att de drabbades, men det var nödvändigt för att öppna porten hit.
Dimi medger att hon nog hade känt annorlunda om hon inte träffat Demyan förr. De har öppnat portar, men det är inte en pålitlig process. Inte omöjligt men ...
Zhenya avbryter henne, varför förhandlar hon med den rödögde? Dimi undrar om Zhenya tror att han kommer att nöja sig med Demyan, men Zhenya kontrar med vad Dimi tror att han kommer att göra med de stackarna som bor där de skickar honom. Men Dimi tror han talar sanning, och han bleklagade ju att kan var tvungen att utsätta Demyan för det där, deras värld skadar honom. De bråkar om saken, Zhenya menar att det är oansvarigt att lasta över honom på en annan värld. Dimi framhåller att det är det minst dåliga alternativet, men minst dåliga för dem själva nästan skriker Zhenya.
Dimi tror inte att låta saker vara är ett alternativ längre och vänder sig mot den rödögde. De skall hjälpa honom, men de behöver tid att förbereda sig, de kommer tillbaka och han kommer att bli fri. Den rödögde beklagar, men nyckeln var på bristningsgränsen. Dimi inser att de är fast här. Den rödögde triumferar, de kan ta all tid de vill, men när de lämnar den här världen följer han med.
Dimi famlar efter en utväg, han får följa med dem, men han behöver låta dem förbereda sig i fred. Han tillåter det, han och hans drottning väntar i hans paviljong tills de är redo, och som förtrollad tar Olga ett halvt steg innan Zhenya hugger tag i henne och drar henne tillbaka. Den rödögde meddelar att han inte försvinner någonstans alls, och ur en kasse fiskar han upp en flaska öl, vrider av kapsylen och dricker med skummet rinnande över hakan.
De har krigsråd, de behöver göra magi, och de behöver misslyckas så illa att verkligheten rämnar och öppnar en port till en annan värld. Anastasias ritual har varit mest framgångsrik hittils, Zhenya protesterar, de kan inte göra den med den rödögde. Dimi håller med, de kanske kan göra den som en pantomim, med kläderna på? De andra ser lite skeptiska ut, men att försöka kostar dem bara tid, och tid har de, Zhenya och Olga minns de många försöken i stugan innan de lämnade den svartvita världen. Kanske ändå.
Zhenya bygger en kvast av ett spjutskaft, Olga skär bindlar av en upphittad särk. I den rödögdes skafferi hittar Dimi en flaska vin.
De gör ritualen, med kläderna på. Den rödögde följer dem med blicken från sin tron.
Inget händer.