Vi körde Oakwood Heights i helgen, och hade jättekul med det. MEN regel-alfan lämnade oss ibland ganska frågande över hur regelmotorn är tänkt att fungera (och ingen av oss har heller koll på hur Apocalypse World fungerar).
Främst var det strid vi inte fick grepp om. Jo, vi fattade när och hur skada fördelades på NPC eller på PC (och det var såväl enkelt som elegant, och gav en god spelkänsla). MEN: när PC:s slåss mot en nefartit (Martha Mills), så hade de ju lika lätt att träffa henne (som anges vara "forceful" i strid) som en dussinmotståndare, eftersom slaget sker mot PC:ns värde, inte mot NPC:ns. Borde det inte skilja sig åt – att träffa en sengångare borde vara enklare än att få in en träff på en kobra... Borde intePC:ns attackslag helt enkelt modifieras av motståndarens combat-värde på något sätt? Likaså det omvända: borde inte slaget för "avoid harm" moddas av NPC:ns combat-värde påg något vis? Eller fungerar detta mer narrativt på något sätt vi inte fick kläm på?
Främst var det strid vi inte fick grepp om. Jo, vi fattade när och hur skada fördelades på NPC eller på PC (och det var såväl enkelt som elegant, och gav en god spelkänsla). MEN: när PC:s slåss mot en nefartit (Martha Mills), så hade de ju lika lätt att träffa henne (som anges vara "forceful" i strid) som en dussinmotståndare, eftersom slaget sker mot PC:ns värde, inte mot NPC:ns. Borde det inte skilja sig åt – att träffa en sengångare borde vara enklare än att få in en träff på en kobra... Borde intePC:ns attackslag helt enkelt modifieras av motståndarens combat-värde på något sätt? Likaså det omvända: borde inte slaget för "avoid harm" moddas av NPC:ns combat-värde påg något vis? Eller fungerar detta mer narrativt på något sätt vi inte fick kläm på?