Johan Granberg
Swordsman
<big>Varning! Om du har mig som spelledare så sluta läsa!</big>
God afton, kamrater.
Jag ska inom en relativt snar framtid (så fort jag har färdigställt äventyret) spelleda ett äventyr i Kult för min relativt erfarna spelgrupp och har tänkt försöka mig på något jag inte har testat alltför mycket tidigare. Äventyret kommer (förhoppningsvis) innehålla mycket symbolik och surrealism vilket är rätt nytt för mig i äventyrsskrivandet. Därför har det gått lite knivigt och jag har nu hamnat i ett vägskäl där jag insett att jag behöver hjälp med idéer och kanske rentav omskrivningar av grunplotten för att äventyret skall kunna bli av. Jag kan tillägga att jag har helt fria händer med karaktärerna så tips om hur dessa skall utformas är också varmt välkommna utöver råd angående själva äventyret.
Så för all del, skriv alla idéer, råd, tips eller omarbetningar som slår er, spontana som genomtänkta, för jag sitter verkligen fast i utvecklingen här. Ni kommer märka att det är mycket i äventyret som är obestämt och rätt löst definierat. På dessa ställen tar jag väldigt gärna emot tips. Nåväl här kommer en någorlunda komplett beskrivning på det jag har kommit fram till så här långt och de idéer jag har:
Äventyret inleds med en dramatisk, våldsam händelse (t ex en bilkrasch eller dyl.) vilken leder till att rollpersonerna hamnar i djup koma. Jag har dragit inspiration från en del äldre trådar här på forumet (av Rising, tror jag) i förklaringen till vad som hänt. Det är nämligen så att rollpersonerna är olika mer eller mindre tvivelaktiga typer, t ex förbrytare, bedragare och andra typer under stark påverkan av deras mörkare sidor, människor med låg mental balans alltså. När dessa personer samlats på en och samma plats har den kollektiva mentala balansen blivit så pass låg att revor i illusionen har uppstått och detta ledde till händelsen som försatte dem i koma. De har även drabbats av total minnesförlust och måste återupptäcka vilka de är och vad de har varit med om i sitt förflutna.
Själva äventyret utspelas till stor del inuti deras psyken, i någon sorts illusion/drömvärld som de själva skapar av minnen och fantasier. Jag kommer alltså att använda mig av karaktärernas bakgrundshistorier för att skapa dessa små episoder. Dessa drömepisoder måste inte vara surrealistiska och underliga hela tiden, utan kan vara relativt normala händelser men det ska finnas små eller stora ledtrådar till vilka de är och vad som har hänt dem. Varje del avslutas med en stor dramatisk scen som för dem vidare till nästa. Episoderna utspelar sig alla i mer eller mindre modifierade platser från rollspersonernas minnen och förflutna.
Dessa sekvenser växlas ibland med samtal med sjukhuspsykologen, besök från anhöriga mm. Små glimtar från verkligheten alltså, dessa kan användas när det verkar särskilt hopplöst eller stillastående i äventyret.
Jag har även funderat lite på slutscenen och vad hela kan leda till och funerar på att använda en sorts upprepning av inledningsscenen där rollpersonerna kan välja vägar som antingen kommer att väcka upp rollpersonerna eller föra dem djupare in i illusionen vilket leder till att de dör i sjuksängen och fastnar i detta Limbo. Om de lyckas vakna kommer de dock ha genomgått extrema förändringar i mental balans och kommer förmodligen att hamna på mentalsjukhus efter en tid.
Så vad tror ni? kan jag skriva ett äventyr av detta eller borde jag bara slopa hela idén och börja om från början? Har ni några idéer om olika episoder som skulle kunna vara intressanta eller kanske tankar om rollpersonerna. Jag har ju inte definierat speciellt starkt vilka de skall vara så det är rätt öppet.
God afton, kamrater.
Jag ska inom en relativt snar framtid (så fort jag har färdigställt äventyret) spelleda ett äventyr i Kult för min relativt erfarna spelgrupp och har tänkt försöka mig på något jag inte har testat alltför mycket tidigare. Äventyret kommer (förhoppningsvis) innehålla mycket symbolik och surrealism vilket är rätt nytt för mig i äventyrsskrivandet. Därför har det gått lite knivigt och jag har nu hamnat i ett vägskäl där jag insett att jag behöver hjälp med idéer och kanske rentav omskrivningar av grunplotten för att äventyret skall kunna bli av. Jag kan tillägga att jag har helt fria händer med karaktärerna så tips om hur dessa skall utformas är också varmt välkommna utöver råd angående själva äventyret.
Så för all del, skriv alla idéer, råd, tips eller omarbetningar som slår er, spontana som genomtänkta, för jag sitter verkligen fast i utvecklingen här. Ni kommer märka att det är mycket i äventyret som är obestämt och rätt löst definierat. På dessa ställen tar jag väldigt gärna emot tips. Nåväl här kommer en någorlunda komplett beskrivning på det jag har kommit fram till så här långt och de idéer jag har:
Äventyret inleds med en dramatisk, våldsam händelse (t ex en bilkrasch eller dyl.) vilken leder till att rollpersonerna hamnar i djup koma. Jag har dragit inspiration från en del äldre trådar här på forumet (av Rising, tror jag) i förklaringen till vad som hänt. Det är nämligen så att rollpersonerna är olika mer eller mindre tvivelaktiga typer, t ex förbrytare, bedragare och andra typer under stark påverkan av deras mörkare sidor, människor med låg mental balans alltså. När dessa personer samlats på en och samma plats har den kollektiva mentala balansen blivit så pass låg att revor i illusionen har uppstått och detta ledde till händelsen som försatte dem i koma. De har även drabbats av total minnesförlust och måste återupptäcka vilka de är och vad de har varit med om i sitt förflutna.
Själva äventyret utspelas till stor del inuti deras psyken, i någon sorts illusion/drömvärld som de själva skapar av minnen och fantasier. Jag kommer alltså att använda mig av karaktärernas bakgrundshistorier för att skapa dessa små episoder. Dessa drömepisoder måste inte vara surrealistiska och underliga hela tiden, utan kan vara relativt normala händelser men det ska finnas små eller stora ledtrådar till vilka de är och vad som har hänt dem. Varje del avslutas med en stor dramatisk scen som för dem vidare till nästa. Episoderna utspelar sig alla i mer eller mindre modifierade platser från rollspersonernas minnen och förflutna.
Dessa sekvenser växlas ibland med samtal med sjukhuspsykologen, besök från anhöriga mm. Små glimtar från verkligheten alltså, dessa kan användas när det verkar särskilt hopplöst eller stillastående i äventyret.
Jag har även funderat lite på slutscenen och vad hela kan leda till och funerar på att använda en sorts upprepning av inledningsscenen där rollpersonerna kan välja vägar som antingen kommer att väcka upp rollpersonerna eller föra dem djupare in i illusionen vilket leder till att de dör i sjuksängen och fastnar i detta Limbo. Om de lyckas vakna kommer de dock ha genomgått extrema förändringar i mental balans och kommer förmodligen att hamna på mentalsjukhus efter en tid.
Så vad tror ni? kan jag skriva ett äventyr av detta eller borde jag bara slopa hela idén och börja om från början? Har ni några idéer om olika episoder som skulle kunna vara intressanta eller kanske tankar om rollpersonerna. Jag har ju inte definierat speciellt starkt vilka de skall vara så det är rätt öppet.