Sjunde inseglet
Swordsman
Efter lite diskussioner i en av mina speltestgrupper har jag funderat på att ersätta Apocalypse Worlds barter (cash i senaste Kult hacks-uppdateringarna) med ett nytt attribut: Resurser.
Resurser används till två olika grunddrag:
När du vill köpa något speciellt och det inte är säkert om du kan få tag på det slå +Resurser. På 10+, kan du köpa det. Vid 7-9 väljer SL en av följande:
- Det kostar något extra utöver pengar, gentjänster, jobb eller något ovanligt.
- Det går att skaffa fram men då måste du träffa någon som känner någon.
- Skit, jag hade en, men jag sålde det just till X, kanske kan du köpa det av honom?
- Ledsen, jag har inte några, men kanske går det här bra istället?
- Föremålet är stulet från någon som letar efter det! [Tillägg efter förslag från Han]
och
När du vill muta någon berätta vad du vill ha och slå +Resurser. På 10+ Tar de mutan och gör som du vill. Vid 7-9 Gör de som du vill men det blir komplikationer, SL väljer en av följande:
- De vill ha mer pengar (du har -1 på nästa slag för Resurser).
- De vill ha en gentjänst.
- De kommer att berätta om mutan för någon som du inte vill ska veta.
Jag har samtidigt tänkt att ta bort Bakgrunder helt och istället ge varje spelarbok fler Fördelar samt låta spelaren välja 3 Fördelar från start.
Första exemplet på en spelarbok (Artisten) med dessa förändringar finns här!
Vad tycker ni?
Resurser används till två olika grunddrag:
När du vill köpa något speciellt och det inte är säkert om du kan få tag på det slå +Resurser. På 10+, kan du köpa det. Vid 7-9 väljer SL en av följande:
- Det kostar något extra utöver pengar, gentjänster, jobb eller något ovanligt.
- Det går att skaffa fram men då måste du träffa någon som känner någon.
- Skit, jag hade en, men jag sålde det just till X, kanske kan du köpa det av honom?
- Ledsen, jag har inte några, men kanske går det här bra istället?
- Föremålet är stulet från någon som letar efter det! [Tillägg efter förslag från Han]
och
När du vill muta någon berätta vad du vill ha och slå +Resurser. På 10+ Tar de mutan och gör som du vill. Vid 7-9 Gör de som du vill men det blir komplikationer, SL väljer en av följande:
- De vill ha mer pengar (du har -1 på nästa slag för Resurser).
- De vill ha en gentjänst.
- De kommer att berätta om mutan för någon som du inte vill ska veta.
Jag har samtidigt tänkt att ta bort Bakgrunder helt och istället ge varje spelarbok fler Fördelar samt låta spelaren välja 3 Fördelar från start.
Första exemplet på en spelarbok (Artisten) med dessa förändringar finns här!
Vad tycker ni?