Nekromanti [Kult Illusionens fångar] Attributet Resurser

Sjunde inseglet

Swordsman
Efter lite diskussioner i en av mina speltestgrupper har jag funderat på att ersätta Apocalypse Worlds barter (cash i senaste Kult hacks-uppdateringarna) med ett nytt attribut: Resurser.

Resurser används till två olika grunddrag:

När du vill köpa något speciellt och det inte är säkert om du kan få tag på det slå +Resurser. På 10+, kan du köpa det. Vid 7-9 väljer SL en av följande:
- Det kostar något extra utöver pengar, gentjänster, jobb eller något ovanligt.
- Det går att skaffa fram men då måste du träffa någon som känner någon.
- Skit, jag hade en, men jag sålde det just till X, kanske kan du köpa det av honom?
- Ledsen, jag har inte några, men kanske går det här bra istället?
- Föremålet är stulet från någon som letar efter det! [Tillägg efter förslag från Han]

och

När du vill muta någon berätta vad du vill ha och slå +Resurser. På 10+ Tar de mutan och gör som du vill. Vid 7-9 Gör de som du vill men det blir komplikationer, SL väljer en av följande:
- De vill ha mer pengar (du har -1 på nästa slag för Resurser).
- De vill ha en gentjänst.
- De kommer att berätta om mutan för någon som du inte vill ska veta.

Jag har samtidigt tänkt att ta bort Bakgrunder helt och istället ge varje spelarbok fler Fördelar samt låta spelaren välja 3 Fördelar från start.

Första exemplet på en spelarbok (Artisten) med dessa förändringar finns här!

Vad tycker ni?

Rickard

Urverk speldesign
Sjunde inseglet said:
När du vill köpa något speciellt och det inte är säkert om du kan få tag på det slå +Resurser. På 10+, kan du köpa det. Vid 7-9 väljer SL en av följande:
- Skit, jag hade en, men jag sålde det just till X, kanske kan du köpa det av honom?
Varför väljer spelledaren? Kan man inte göra följande?

Spelaren slår Resurser. Om spelaren får 7-9 måste den välja tre och om spelaren får 10+ får den välja en.

- Du köper föremålet.
- Föremålet går sönder efter första användningen.
- Någon blir skadad när föremålet används.
- Föremålet är egentligen stulet från [individ X] och hamnar i trubbel med den personen.
- Föremålet låter något fruktansvärt när du använder det.
- Föremålet är dyrt. Sänk resurser ett steg.

/Han som gör en gliring :gremwink:

Sjunde inseglet

Swordsman
Han said:
Sjunde inseglet said:
Varför väljer spelledaren? Kan man inte göra följande?

Spelaren slår Resurser. Om spelaren får 7-9 måste den välja tre och om spelaren får 10+ får den välja en.

- Du köper föremålet.
- Föremålet går sönder efter första användningen.
- Någon blir skadad när föremålet används.
- Föremålet är egentligen stulet från [individ X] och hamnar i trubbel med den personen.
- Föremålet låter något fruktansvärt när du använder det.
- Föremålet är dyrt. Sänk resurser ett steg.

/Han som gör en gliring :gremwink:
Ditt förslag är schysst men inte helt i linje med principerna för spelet.

Du köper föremålet är inkluderat vid ett slag på 7+. Rollpersonen har nämligen lyckats med slaget.

"Någon blir skadad när föremålet används" blir fel då det förutsäger fiktionens framtid. Spelaren slår ju för ifall han kan få tag på ett svåråtkomligt föremål inte hur det går när han sedan utnyttjar föremålet.

Föremålet är egentligen stulet från [individ X] och hamnar i trubbel med den personen skulle jag kunna tänka mig att ha. Fast jag skulle nog skriva Föremålet är egentligen stulet från _____! :gremsmile:

Föremålet går sönder efter första användningen och Föremålet låter något fruktansvärt när du använder det känns oschysst mot spelaren som resultat vid ett lyckat slag. Skulle dock lätt kunna använda det här som resultat vid 6 eller lägre (misslyckat slag).

Föremålet är dyrt. Sänk resurser ett steg är väldigt kraftfullt med tanke på att attributet ligger i skalan -3, -2, -1, =0, +1, +2 och +3 och i regel bara kan höjas 2 steg per kampanj. Skulle docka kunna tänka mig att modifiera det till Föremålet är dyrt. Ta -1 på nästa slag för Resurser:gremsmile:

Spelledaren sätter scenerna i Apocalypse World och Kult - Illusionens fångar. Det är dock inte så tråkigt att spelledaren bara väljer och sedan säger vad han valt till spelaren. Istället kamouflerar spelledaren sitt val i en schysst scen där där rollpersonen får möjlighet att ta itu med problemet. Ett val som "Skit, jag hade en, men jag sålde det just till X, kanske kan du köpa det av honom?" leder till nya scener och skapar schysst story. Mycket av mekaniken i Apocalypse World bygger på att moves (drag) ger spelledaren verktyg för att kunna improvisera fram nya schyssta scener utifrån fiktionen.

Jag hoppas att det klargör lite hur tanken är bakom dragen. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Sjunde inseglet said:
Ja, men jag hoppas att det också klargör skillnaden mellan Apocalypse World och This Is Pulp. :gremsmile:

/Han som hoppas att inseglet inte tar illa upp för det lilla OT-inflikningen

Sjunde inseglet

Swordsman
Han said:
Sjunde inseglet said:
Ja, men jag hoppas att det också klargör skillnaden mellan Apocalypse World och This Is Pulp. :gremsmile:

/Han som hoppas att inseglet inte tar illa upp för det lilla OT-inflikningen
Nej då, jag tar inte illa upp. :gremsmile: Mitt svar var lika mycket riktat till alla de som är obekanta med Apocalypse World i allmänhet. Har man ingen erfarenhet av det är det väldigt lätt att också missförstå syftet med dragen i Kult-hacket. Och här efterfrågar jag ju åsikter om de här dragen.

Det har varit många trådar om Apocalypse World och hur bra folk tycker det är. Jag hävdar personligen inte att det här är det bästa spelsystem som någonsin gjorts eller att alla har kul med det här. Det kräver ett visst set of mind av spelledaren och spelarna och kan trots de principer (spelledarregler) som sätts upp i regelboken lätt missförstås och spelas fel (vilket ofta blir ett jävligt tråkigt spel). Tycker man som spelledare att improvisation är jobbigt är nog AW bara en stressig upplevelse. Spelar man AW första gången med en oengagerad spelledare kan AW bli en jävligt seg upplevelse. Har man en spelledare som följer principerna och spelare som inte är rädda för att kasta sig ut i fiktionen kan Apocalypse World vara fantastiskt kul och coolt med tårdrypande drama och intensiv action.

Det är inte konstigt att du vill göra din egen grej. Jag tyckte dock att likheten mellan strukturen This is pulps färdigheter och AW:s moves var så pass stor att det kunde vara värt att slänga ett getöga på systemet. Det som verkar skilja sig åt är filosofin om hur färdigheterna ska användas av spelarna och spelledaren.

/Robin som hoppas att Han gör färdigt och publicerar sitt pulp-rollspel så att man kan testa det :gremsmile:

Sodivra

Champion
Sjunde inseglet said:
Efter lite diskussioner i en av mina speltestgrupper har jag funderat på att ersätta Apocalypse Worlds barter (cash i senaste Kult hacks-uppdateringarna) med ett nytt attribut: Resurser.

Resurser används till två olika grunddrag:

och

När du vill muta någon berätta vad du vill ha och slå +Resurser. På 10+ Tar de mutan och gör som du vill. Vid 7-9 Gör de som du vill men det blir komplikationer, SL väljer en av följande:
- De vill ha mer pengar (du har -1 på nästa slag för Resurser).
- De vill ha en gentjänst.
- De kommer att berätta om mutan för någon som du inte vill ska veta.

Jag har samtidigt tänkt att ta bort Bakgrunder helt och istället ge varje spelarbok fler Fördelar samt låta spelaren välja 3 Fördelar från start.

Första exemplet på en spelarbok (Artisten) med dessa förändringar finns här!

Vad tycker ni?
Jag gillade dina tidigare resursregler, men den här enklare lösningen kanske är vettigare om du inte vill att spelet ska fokusera på resurser.

Hur gör man för att avgöra om man har råd att köpa en grej? Slår för köpa något speciellt om SL bedömmer att det ligger över ens resurser?

Hur funkar det att höja resurser, kan man göra det in-game eller bara med improvements?

Är det inte lite trist att high-lighta resurser?

Sjunde inseglet

Swordsman
Arvidos MC said:
Jag gillade dina tidigare resursregler, men den här enklare lösningen kanske är vettigare om du inte vill att spelet ska fokusera på resurser.
Jag kände att de andra reglerna med Levnadsnivå inte var riktigt i symbios med resten av systemet. Här används Resurser bara för att muta folk eller fixa fram ovanliga eller svåråtkomliga saker. Annars slås inga slag alls. Jag har även tänkt att Fixaren och Företagsmannen ska få speciella Fördelar som slås med Resurser då dessa spelarböcker handlar ganska mycket om pengar och inflytande.

Arvidos MC said:
Hur gör man för att avgöra om man har råd att köpa en grej? Slår för köpa något speciellt om SL bedömmer att det ligger över ens resurser?
Köpa något speciellt ska bara användas om det finns tvivel för att rollpersonen kan skaffa fram grejen. Under första spelmötet får spelaren själv välja hur rik eller fattig hon är. Värdet i Resurser kan ge en riktlinje om hur läget ser ut. Vill sedan rollpersonen köpa något "vanligt" utgår man ifrån hur läget ser ut i fiktionen:
"Jag vill gå och köpa en bil!"
"Okej, du saknar jobb så jag antar att du inte har så mycket pengar. Hur gör du för att fixa pengar till bilen?"
"Ah, just det. Jag skulle ju kunna låna pengar av Steve... Äh, fan jag går och stjäl en istället!"
"Okej, schysst!"

Arvidos MC said:
Hur funkar det att höja resurser, kan man göra det in-game eller bara med improvements?
Resurser höjs genom Förbättring men ökningen bör också förklaras i fiktionen. Skulle rollpersonen hitta stora mängder pengar i fiktionen kanske spelledaren ger rollpersonen plus i attributet. Men samtidigt är ju pengar och Resurser inte riktigt samma sak. Du kan ha en god ekonomi utan att ha kunskapen eller kontakterna för att muta folk eller skaffa fram illegala eller sällsynta saker. Även om jag har 10,000 på kontot har jag ingen aning om vem jag ska vända mig till för att köpa en pistol.

Arvidos MC said:
Är det inte lite trist att high-lighta resurser?
Jag antar att det först blir kul om spelarna vet att någon ska försöka fixa fram en massa grejer idag (idag ska vi genomföra bankrånet) eller om rollpersonen har coola Fördelar som använder attributet Resurser. Jag tror att attributet kan få mer användningsområden allt eftersom.

Jag funderar också på att lägga till draget När du vill få någon att sälja något som inte är till salu till Resurser.

När du vill få någon att sälja något som inte är till salu, slå +Resurser. Vid 7-9 visar det sig att varan trots allt är till salu och säljaren bestämmer priset. På 10+ är varan till salu och du kan välja att reducera priset eller lova att betala fullt pris senare.

Sodivra

Champion
Jag tycker det låter bra.

Du skulle kunna kalla det för "street" eller något, och slå +street för att göra undersökningar på personer.

Eller "slå+street för att fråga runt" istället för att öppna sin hjärna.

Att köpa det som inte är till salu är en nice move, akta så att det inte frontar på förföra/manipulera bara. Way skrev en variant på seduce/manipulate som ser ut precis så:

http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=1019.msg6634#msg6634

(Men det var kanske den du baserade det på?)

Sodivra

Champion
Öh, vänta... Du har ju fortfarande "cash". Då är det väl inte så svårt att avgöra om någon har råd med något eller inte - "Det kostar 2-cash, pay up".

Man skulle till och med kunna ha en "när du har 0-cash, slå..."-move om man vill ha utrymme för att göra sig pank.

Sjunde inseglet

Swordsman
Arvidos MC said:
Jag tycker det låter bra.

Du skulle kunna kalla det för "street" eller något, och slå +street för att göra undersökningar på personer.

Eller "slå+street för att fråga runt" istället för att öppna sin hjärna.

Att köpa det som inte är till salu är en nice move, akta så att det inte frontar på förföra/manipulera bara. Way skrev en variant på seduce/manipulate som ser ut precis så:

http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=1019.msg6634#msg6634

(Men det var kanske den du baserade det på?)
Menar du att Resurser ska heta Street? Jag gjorde en Fördel till Brottslingen som heter Gatans barn som låter Brottslingen slå Kyla istället för Resurser för att muta någon eller köpa något speciellt. Fördelen har nackdelen att varor som köps alltid har egenskapen stulen.

Tanken är dock mer att Resurser ska symbolisera pengar och kontakter än just kriminellt know how.

Att få någon att sälja något som inte är till salu är mer eller mindre en direkt översättning av Ways move med en skillnad. Skillnaden är att det enbart ska användas till att få folk att sälja grejer.

Sodivra

Champion
Sjunde inseglet said:
Menar du att Resurser ska heta Street? Jag gjorde en Fördel till Brottslingen som heter Gatans barn som låter Brottslingen slå Kyla istället för Resurser för att muta någon eller köpa något speciellt. Fördelen har nackdelen att varor som köps alltid har egenskapen stulen.

Tanken är dock mer att Resurser ska symbolisera pengar och kontakter än just kriminellt know how.
Ja, street eller något annat, det hade jag gillat! Ett attribut för kontakter, know how, kontakt med marknaden. Inte just kriminell know how, det är upp till karaktären och karaktärsmoves hur man får tag på grejer och tjänster, och inte pengar, det är -cash.

Det skulle är ett attribut jag skulle känna mig tänd på.

Att få någon att sälja något som inte är till salu är mer eller mindre en direkt översättning av Ways move med en skillnad. Skillnaden är att det enbart ska användas till att få folk att sälja grejer.
Men är det inte att Manipulera någon om man vill få dem att vilja sälja något till ett bra pris? "Resurser" handlar väl om att veta vem man ska fråga och kunna betala för det?

Sjunde inseglet

Swordsman
Arvidos MC said:
Sjunde inseglet said:

Ja, street eller något annat, det hade jag gillat! Ett attribut för kontakter, know how, kontakt med marknaden. Inte just kriminell know how, det är upp till karaktären och karaktärsmoves hur man får tag på grejer och tjänster, och inte pengar, det är -cash.

Det skulle är ett attribut jag skulle känna mig tänd på.
Jag försöker komma ifrån de svengelska namnen och Gatan låter inte så snyggt som attribut. Några andra bättre förslag?

Arvidos MC said:
Men är det inte att Manipulera någon om man vill få dem att vilja sälja något till ett bra pris? "Resurser" handlar väl om att veta vem man ska fråga och kunna betala för det?
Jo, på sätt och vis är det ju det. Men man kan tolka det som att få någon att sälja innebär att rollpersonen erbjuder så mycket att säljaren till slut inte kan tacka nej medan Förföra eller manipulera är att erbjuda säljaren något annat. Dessutom tänker jag att draget bara ska nischas in på att köpa saker. Det blir liksom mer av Köpslå medan Förföra och manipulera är Övertyga.

Sodivra

Champion
Sjunde inseglet said:
Jag försöker komma ifrån de svengelska namnen och Gatan låter inte så snyggt som attribut. Några andra bättre förslag?
Kontakter?
Namn?
Rykte?
Anseende?

Arvidos MC said:
Jo, på sätt och vis är det ju det. Men man kan tolka det som att få någon att sälja innebär att rollpersonen erbjuder så mycket att säljaren till slut inte kan tacka nej medan Förföra eller manipulera är att erbjuda säljaren något annat. Dessutom tänker jag att draget bara ska nischas in på att köpa saker. Det blir liksom mer av Köpslå medan Förföra och manipulera är Övertyga. [/quote]

Men på 10+ får man ju rabatt på priset... Ju rikare man är desto mindre betalar man?

Köpa prylar eller tjänster känns inte som en basicmove i kult-universat för mig, men jag kan ju ha fel. Borde det inte vara bättre att isåfall göra det som en karaktärsmove för en playbook som kan ösa pengar över andra, till exempel:

"När du manipulerar någon att sälja dig något, rulla +resurser istället för +hetta"

Sjunde inseglet

Swordsman
Köpa prylar eller tjänster känns inte som en basicmove i kult-universat för mig, men jag kan ju ha fel. Borde det inte vara bättre att isåfall göra det som en karaktärsmove för en playbook som kan ösa pengar över andra, till exempel:

"När du manipulerar någon att sälja dig något, rulla +resurser istället för +hetta"
Jo, kanske det. Borde lägga in det som en Fördel för Företagsmannen istället. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Sjunde inseglet said:
Jo, kanske det. Borde lägga in det som en Fördel för Företagsmannen istället. :gremsmile:
Med företagsmannen som en Resurs-bok istället? Åhh, du borde totally lägga in undersökning som något man gör med Resurser, så får du en slags Skärpa/Hetta-affärsman ändå.

En sak som är läckert med att slå +Resurser när man manipulerar någon att sälja något är att man kan vara ganska liberal med användandet och få intressanta effekter.

Om jag vill ligga med Glenns rollperson, och rullar Förföra/manipulera med Resurser istället för Hetta så säger det ju en hel del om hur jag ser på henne, hennes tid och hennes kropp... Jag skulle uppmuntra spelaren att själv avgöra om förföra/manipulera-slaget handlar om att få någon att sälja.